Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

mulla on ollut pari noita mitkä ääntäny 4 vaihteella, kumpikin ollut kokoaika ajossa ja toiminut, toinen oli valmiiksi muutettu ja toinen itse tehty. Kannattaa tarkastaa samalla kun irrottaa laatikon että kytkinakseli menee silmälaakeriin ja on tiukka, se aiheuttaa myös ääntelyä jos välystä. Dieselin perässä monesti voi ääntää kovalla kytkimellä pikkukierroksilla, bensassa ei niinkään.
itse asiassa kasatessa muistan todenneeni että silmälaakeri meni kytkinakselille todella helposti,mutta en muista mitään varsinaista välystä kuitenkaan todenneeni :think: pitää vielä tarkemmin tutkia kunhan saa aikaiseksi ensi purettua.milläköhän keinolla tuota saisi tarvittaessa timmimmäksi? :think:

harpalla taitaa olla mun entinen kytkinpaketti.itsellä ei ollut 6-pyttyisen perässä mitään ylimääräisiä ääniä tuolla kytkimellä mitä nyt se perus tyhjäkäynti rallatus :D

sulla on vissiin om605 kone?tuo 5-pyttyinen kone tuntuu aiheuttavan noita ylimääräisiä ääntelyjä ja värinöitä.itekkään en saanut om605 koneen kanssa kovalla pyörällä ja jousittamattomalla levyllä hiljaiseksi vaikka yritti mitä,vaihdettiin voimansiirtoon suunnilleen kaikki uutta mutta ei vaan hiljentynyt täysin.eniten vaikutti kun laittoi 2 värinänvaimenninta,toinen etu ja toinen takakardaaniin.eikös jonkun cdi sprintterin jousitettua 240mm levyä ole käytetty?
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

onhan ne niitä rintterin kytkimelläkin tehnyt. Bensakoneen perässä on nyt 6v laatikko tilttonin kakslevykytkimen kanssa, tuo ainakin ääntää vapaalla ja ajossakin :lol: mutta se silmalaakeri kannattaa tarkistaa, aiheuttaa vaikka mitä ääniä.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Nyt paukahti zf gs6-37dz laatikko tosta mun amg.sta. 3 vaihteen hampaat sileäksi. Ei kestänyt kuin jonkun 3tkm. En tiedä oliko lähtökohtaisesti huono, ei ainakaan näyttänyt, ku koppaa hitsasin niin oli auki, tosin äänti koko ajan vähäsen. Tehoa oli pyörällä noin 470hv ja 670nm...
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

onko porukalla ollu ääntämisongelmaa zf gs6-37:n kanssa? Mulla on nyt toinen laatikko paikallaan kun vanha hajosi ja nyt toiseen oikastiin kytkinkopan pinta kun oli vähän heittoa, silmälaakeri uusittiin ja kytkin käytiin lävitse, niin tyhjäkäynnillä meinaa rallattaa jos kierrokset käy alle 900rpm, tämä luultavasti johtuu vain kovasta vauhtipyörä kytkin systeemistä. Mutta ajossa 3 vaihdetta isommilla vaihteilla jos vedättää alle 1500rpm niin tulee jonkinmoinen kihinä laatikosta? Muuten toimii kyllä hyvin. Vanha teki samaa, ajattelin vaan että onko vastaavaa ollut? ralliautossa oleva 5v versio on hiljaisempi...
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Sampou »

pontsei kirjoitti:onko porukalla ollu ääntämisongelmaa zf gs6-37:n kanssa? Mulla on nyt toinen laatikko paikallaan kun vanha hajosi ja nyt toiseen oikastiin kytkinkopan pinta kun oli vähän heittoa, silmälaakeri uusittiin ja kytkin käytiin lävitse, niin tyhjäkäynnillä meinaa rallattaa jos kierrokset käy alle 900rpm, tämä luultavasti johtuu vain kovasta vauhtipyörä kytkin systeemistä. Mutta ajossa 3 vaihdetta isommilla vaihteilla jos vedättää alle 1500rpm niin tulee jonkinmoinen kihinä laatikosta? Muuten toimii kyllä hyvin. Vanha teki samaa, ajattelin vaan että onko vastaavaa ollut? ralliautossa oleva 5v versio on hiljaisempi...
Kuulostaa ihan omalta lootalta. Teräsvauhtipyörä, -765 asetelma kova sintteri niin rallattaa vapaalla reilusti. Ja tosiaan isoilla vaihteilla vedättäessä matalilla kierroksilla kyseisiä oireita ilmoittelee, silloin lyön pienempää silmään. Itellä aikalailla samat tehot, niin rupes kiinnostamaan, että kestääkö nämä 6-loviset pikku zffät loppuunsa mahottomia, toistaiseksi ollut mielyttävä loota käyttää eikä ääntämisjuttuja lukuunottamatta mitään ongelmia ole ollut. Se tuntuu olevan näiden ominaisuus kun ei käytä jousitettua levyä yms.. Tasapainoitus kaikkien osien kanssa vois auttaa?
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja mamu »

Sampou kirjoitti: Tasapainoitus kaikkien osien kanssa vois auttaa?
S5D-320Z billettivauhtiksella, 765:lla ja jousittamattomalla massalevyllä rallattaa iloisesti, vaikka on kaikki tasapainotettu. :mrgreen:
190D 2.5 -89
C230K -97
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

nyt on ollut kiinnostusta irroittaa tuo oma zf ja kytkinakselin stefahan siellä vuosi.näytti että akselissa olisi jopa pientä syöpymää,vähän kiillotusta ja stefa 2mm syvemmälle kuin entinen ja toivoa että pitää :roll: ainakin syvemmällä pinta näyttäisi olevan ok ilman syöpymiä.

aikaisemmin oli kasassa uudella silmälaakerilla ja se menee aika heittämällä paikoilleen,varsinaista välystä ei tunnu kuitenkaan mutta voisihan tuo mielestäni hieman tiukempi olla.milläs tuota osaisi aavistuksen tiukemmaksi tehdä? :think: akseli on niin pirun kovaa ettei siihen pistepuikollakaan pysty täppäilemään mitään
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Omaan kilpuriin (m102.990) hommasin ebaystä e46:n 320dieselin 5v zf laatikon. Yllätys olikin suuri, kun tuossa on 35mm 10 hampaisella boorilla oleva kytkinakseli, eikä 29mm, kuten aiemmissa ollut. Piti tilata uusi kytkinlevy Ruotsista, kun 228mm ei oikein Suomesta tunnu löytyvän tolla isolla boorilla. Jotenkin tuntuisi, että tuo laatikko voisi olla järeämpikin, kuin gs6-37, jossa on ohuempi kytkinakseli? Aika edullisia Ebayssä.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Se voi hyvinkin olla kestävämpi, kun eikös sen malli ole zf gs5-39dz ja numerothan ilmoittaa kaiketi jonkin laskennallisen väännönkeston... :crazy:
_pez_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 20.10.2011 11:11

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja _pez_ »

Onkos tuommosella 270cdi 6-vaihteisella manuaali laatikolla (716.641) tulevaisuutta superikäytössä? Vai oisko dogleg getrag kestävämpi vaihtoehto?
Wesseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 06.05.2016 09:21

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Wesseli »

_pez_ kirjoitti:Onkos tuommosella 270cdi 6-vaihteisella manuaali laatikolla (716.641) tulevaisuutta superikäytössä? Vai oisko dogleg getrag kestävämpi vaihtoehto?
Kyllä kai ne on noita 6 vaihteisia kohtalaisella menestyksellä käyttänyt. kaiketi paras manuaali mitä on sopivalla kytkin kopalla, ainakin huhupuheiden mukaan parempi ku toi getrakki.

Mites minkälaista kytkintä porukka käyttäny ton 6 vaiheisen kanssa? Nyt on väyrysen cdi moottorista kaksoismassavauhtis ja kytkinasetelma, meinaa luistaa.
passaako siihen spinterin levy ja asetelma nykyseen vauhtipyörään tai sit jos päivittäs vauhtiksen tommosen sprinterin kovaa korvaus vauhtikseen?
Joku näistä passeli ja väännön kesto?
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/312/ ... uhtipyorat" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Museo Sprinterin kaksoismassa ei kestä yhtään tehojen nostoa edes Sprintterissä, eli tuo keskimmäinen 212-312d.

270cdi versioon saa useammaltakin valmistajalta kiinteän vauhtipyörä paketin, mutta jo vakio kaksoismassa kestää vääntöä huomattavasti enemmän kun museos, mutta levy 240mm verrattuna museo 250mm.
Wesseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 06.05.2016 09:21

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Wesseli »

Joo toi nykynen vaihdelaatikko kytkin ja vauhtipyörä on W210 Cdi:stä ja on 240mm. Autona siis w124 om606 maltilliset väännöt kuintenki noin 400nm. Mikähä olis sit fiksu bolt on kytkin tohon?
Bordi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 11.03.2005 10:09
Paikkakunta: Etelä-Savon pääkaupunki

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Bordi »

Tässä olen nyt tutkinut tätä sprinter kytkin juttua kun supereissa käytetään 240mm kytkintä kerran se kestää? No oma sprintteri on 313 4x4 ja tuo mainittu 240mm kytkin ei kestä vääntöä jonka huima ohjelmoitu alunperin 130hv moottori tuottaa :clap: Mite hitolla tää on mahdollista jos ST vehkeet kerran kestää? Veikkaan et menee automaatin vaihtamiseksi suosiolla ja heitän mäjelle koko sprinterin kytkinkeksinnön, koska isompaa kytkintä lie sinne ei saa laitettua vai saako?. Oisko asiaan perehtyneitä viisastuttamaan meikäläistä ja kytkin hilkkeet on siis vaihdettu 32tkm sitten. Edellisellä kytkimellä oli päästy jopa 65tkm :wtf:
Hiljaa hyvää tulee
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Joo. Samaa on kyselty aikoinaa, mutta vastausta ei saanut, kun Vario eli iso kaappimersu on samoilla museo Sprinterin osilla kun 312d. Varioita on myös suuremmalla kuorma-autokoneella.

Cdi Sprintereitä 5-6t kokonaispainolla ja kaiketi samoilla kytkimen osilla kun 3t sarjalaiset?
Cdi malleihin on tarjolla kiinteääkin vauhtipyörää, mutta se on kaiketi kestänyt?

Tarviiko edellisen kirjoittajan suora kuutonen kaksoismassaa, eikö se ole lähinnä neloskoneisiin keksitty?
simbura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Ti 27.11.2012 16:37

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja simbura »

itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

simbura kirjoitti:itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:
Tuplamassa vai kova vauhtipyörä?

Jos tuplamassa, niin mikä kytkinlevy?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
simbura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Ti 27.11.2012 16:37

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja simbura »

hismajestics kirjoitti:
simbura kirjoitti:itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:
Tuplamassa vai kova vauhtipyörä?

Jos tuplamassa, niin mikä kytkinlevy?

billetin kova vp, 6lapanen sintteri & -765
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Onkos kukaan kokeillut laittaa sprintterin 6 vaihteista laatikkoa näihin st vehkeisiin? Siinähän on kahdella vaijerilla vaihteen siirtäjät eikä kooltaan mikään järin iso möykky et pitäis mennä paikalleenki aika helposti. Luulis kai sen paremmin kestävän kuin perus cdi laatikon kun puhutaan kuitenkin ihan eri kokonaismassoista. Miten lie välitykset sitten.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

S202 kirjoitti:Vääntö hajottaa paikat, ei teho.
No, tästähän on jauhettu iät ja ajat.

Se mikä hajoittaa manuaalilaatikon on se että voima siirtyy hampaiden kautta ja lyhyessä ajassa pienellä alueella ja vaihtokuormalla eli rasitus ja rasituksen poistuminen ja paljon toistoja eli väsymislujuus tulee vastaan ei niinkään staattinen lujuus.

Ei ne manuaalilootat yleensä hajoa kertapolkaisulla mikä olisi sen väännön syytä. Toki jos tehoa on ja kytkimellä se annetaan kerralla nopeasti niin auton oman massan hitaus "särkee" kun voimalinja ei jousta tarpeeksi. Teho/auton paino taas vaikuttaa miten auto kiihtyy eli millaisen "sulakkeen" se rikkoo. Jos voimaa hampaaseen lisätään kuormanvaihtojen lukumäärä romahtaa.

Manuaalilla menee itse laatikoita ja vetareita paljon helpommin silpuksi kuin automaatilla. Miksi siis hajoittaa niitä manuaalilla?

Mutta saahan jokainen laittaa autoonsa dieselmoottorin jos haluaa ja manuaalilaatikon jos haluaa.

Automaatilla saadaan voiman välittymiselle "kiihdytysramppi" kumpaankin suuntaan joka parantaa kestoa olis se teho tai vääntö/pyörimisnopeus mitä tahansa

Käsittääkseni yleensä se miten auto kiihtyy on pääasia eikä se millainen laatikko tai moottori siinä on jos puhutaan normaalia tehokkaammista autoista.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja S202 »

AK47 kirjoitti:
S202 kirjoitti:Vääntö hajottaa paikat, ei teho.
No, tästähän on jauhettu iät ja ajat.

Se mikä hajoittaa manuaalilaatikon on se että voima siirtyy hampaiden kautta ja lyhyessä ajassa pienellä alueella ja vaihtokuormalla eli rasitus ja rasituksen poistuminen ja paljon toistoja eli väsymislujuus tulee vastaan ei niinkään staattinen lujuus.

Ei ne manuaalilootat yleensä hajoa kertapolkaisulla mikä olisi sen väännön syytä. Toki jos tehoa on ja kytkimellä se annetaan kerralla nopeasti niin auton oman massan hitaus "särkee" kun voimalinja ei jousta tarpeeksi. Teho/auton paino taas vaikuttaa miten auto kiihtyy eli millaisen "sulakkeen" se rikkoo. Jos voimaa hampaaseen lisätään kuormanvaihtojen lukumäärä romahtaa.

Manuaalilla menee itse laatikoita ja vetareita paljon helpommin silpuksi kuin automaatilla. Miksi siis hajoittaa niitä manuaalilla?

Mutta saahan jokainen laittaa autoonsa dieselmoottorin jos haluaa ja manuaalilaatikon jos haluaa.

Automaatilla saadaan voiman välittymiselle "kiihdytysramppi" kumpaankin suuntaan joka parantaa kestoa olis se teho tai vääntö/pyörimisnopeus mitä tahansa

Käsittääkseni yleensä se miten auto kiihtyy on pääasia eikä se millainen laatikko tai moottori siinä on jos puhutaan normaalia tehokkaammista autoista.
Olitpas lainannu vanhaa kommenttia :D Tietysti se miten se laatikko sitten lopulta hajoaa, on oma juttunsa mutta kyllä näissä pitää sitä vääntöä kattoa eikä tehoa. 500 nyyttonia kestävä kytkinkin kestää varmaan 1000 hevosvoimaa jos itse asetelma kestää pyöriä noin 15.000 kierrosta minuutissa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja johani »

Onko jäykin bolt on 2 massa om606 perään; om647sta 177hv? Jotaki ilmotuksia näin v6 moottoreita 224hv manuaalina mutta onko niissä vielä sama pulttijako kampiakselin päässä :roll:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja etrade »

johani kirjoitti:Onko jäykin bolt on 2 massa om606 perään; om647sta 177hv? Jotaki ilmotuksia näin v6 moottoreita 224hv manuaalina mutta onko niissä vielä sama pulttijako kampiakselin päässä :roll:
Oliko Bomber Ylöjärvellä joskus laittanu E290 eli om602 tuon edellä mainitun DMF:n. Siitä on kyllä monta vuotta, mutta hän nyt ainakin vois muistaa, miten homma toimii...
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja johani »

Om602 E290ssähä on jotain 129hv, tuntus että tossa 177hv cdissä ois jäykempi.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja etrade »

On tottakai. Bomber oli siis laittanu tuon 2,7Cdi kaksoismassan, tuohon om602 E290. Ei taida huomata tätä viestiketjua :( , että kertois lisää.
heikki4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 12.02.2014 13:19

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja heikki4 »

Nuita cdi:n laatikoita tuntuu nykyjään yks jos toinenkin käyttävän superturboissa. Kytkinakseli kun ei yllä silmälaakerille, niin miten porukka on ratkaissut tuon ongelman?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 956
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ihan ilman minkäänlaista kokemusta ”cdi” laatikoista, niin en kyllä lähtisi moista laittamaan.

Vääntävän koneen jatkoksi ei kuulu kumivauhtikset yms pilipalit
Vastaa Viestiin