Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Kyl vain ja miten sitä autoa käytetään. Pääsääntö omissa ajeluissa sen superin kanssa oli, että alta 2500 kierroksen ei lusikkaa pohjaan ja kait se periaate jotensakin on mennyt oikein, kun kesti niin kuin pitikin. Alavääntö tappaa kytkimen ja laatikon. Ja arskan viestiin vastatakseni, se joka risteyksessä lakun poltossa ei getragikaan kauan kestä..
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja iso E »

2 massal on laatikot kestäny tkivasti ja kaasul tullu kumia poltettua, saatikka koval vauhtipyöräl pari tuhatta ja laatikko ;D
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja xr »

400nm on vaihteiston ja kytkimen kannalta sama millä kierroksilla se on siihen ei kierrokset vaikuta
jos taas on 300hv 2000rpm kierroksilla niin samalla teholla 300hv 4000rpm kohdalla vääntö on silloin puolet vähempi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

xr kirjoitti:400nm on vaihteiston ja kytkimen kannalta sama millä kierroksilla se on siihen ei kierrokset vaikuta
jos taas on 300hv 2000rpm kierroksilla niin samalla teholla 300hv 4000rpm kohdalla vääntö on silloin puolet vähempi
Periaatteessa juuri näin. Mutta pienillä kierroksilla moottori käy epätasaisemmin ja voimansiirron kokemat kuormituspiikit kasvavat merkittäviksi ellei niitä suodateta pois momentinmuuntimella tai 2-massa vauhtipyörällä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin tuntuu olevan monenlaista mielipidettä tästäkin asiasta. toisilla kestää, toisilla ei kestä ollenkaan.

noo, lisään tähän nyt vielä sen, että omassa autossani 250DT:ssä oli tehoa vasta siellä ylärekisterissä +3000rpm, eikä sitä tehoa liikaa ollu. reilu 400nm väännöillä meni eka loota. seuraaville lootille syötettiin ilmaa pari baaria ja soppaa tuntematon määrä. muuten ajelin nätisti, mutta kun kiihdytettiin, niin kiihdytettiin kunnolla. taikka miten sen nyt sanois. kyllä sillä revitettiin ja kiihdytettiin, mutta mitään turhia kumenpolttoja ei suoritettu. silti ne lootat ei vaan kestäny. ja niitä lootiakin oli monesta eri autosta ja monen kuntosia. yksikin oli uudenkarheesta 220D:stä. taikka eihän se uus ollu, mutta vähän ajettu. ja lootasta kyllä tunsi, ettei ollu väljä. silti sekin antautu muutaman tuhannen perästä. ja mikä erikoisinta, niin ne lootat morjesti aina kesken suoran kiihdytyksen. ei vaihteen vaihdon yhteydessä, tai muussakaan semmosessa, vaan kesken kiihdytyksen.

ei tähän kysymykseen voi antaa selkeetä vastausta. voi vaan sanoa, että täälä ei ole manuaalit kestäneet ja joillain toisilla on kestänyt. taikka sitten syynä oli se, että kotitekosestsa pumpusta tuli niin paljon tehoja, ettei siellä kestäny mikään! taikka sitten mulla oli vaan niin huono tuuri noiden vehkeitten kanssa. sitten, kun siirryin automaattiin, niin hajoshan mulla hetkenpäästä vetolevykin.. :lol: jokatapauksessa parhaiten saa asian selville, kun kokeilee itse ja kattoo, että hajooko, vaiko ei.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Hankala sanoo tähän mitään, sillä auto ei ole omani, vaan olen tuolta Nettiauton ihmeellisestä maailmasta tälläisen bongannut ja sillä kyselin.

Olen tässä vähän etsiskellyt tietoa ja tullut siihen tulokseen, että automaattilaatikot kestävät tämmöiset tehot paremmin ja Siekkisen vahvistama laatikko kestää. Paljonko yleensäkkin maksaa valmiiksi vahvistetut laatikot tai vahvistaminen?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Garash »

Jupezki kirjoitti:
johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Hankala sanoo tähän mitään, sillä auto ei ole omani, vaan olen tuolta Nettiauton ihmeellisestä maailmasta tälläisen bongannut ja sillä kyselin.

Olen tässä vähän etsiskellyt tietoa ja tullut siihen tulokseen, että automaattilaatikot kestävät tämmöiset tehot paremmin ja Siekkisen vahvistama laatikko kestää. Paljonko yleensäkkin maksaa valmiiksi vahvistetut laatikot tai vahvistaminen?
JM-Koneella tais olla 1600e sis. peruskunnostuksen. Omasta vahvistetusta lootasta meni etupanta paskaks, siekkisen vahvistama.
Ei oo vahvistajaa siitä syyttämään, kakkosvaihdetta vaan ei pysty vahvistamaan :?:
w202 220

ex. w124 om606st
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

kestääköhän bmw m3 e36 ZF mitään aski on siis kiinteellä kytkin kopalla onko porukalla kokemusta?? om605 perään ois tulossa miten on nopeus mittareita toteutettu ?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Paljo kierroksia ja pumppu sellasiin säätöihin että väännöt pysyy kohtuullisina. Pystyykö sitä rivipumppua sitten säätämään niin tarkasti, en tiedä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja johani »

pystyyhän sitä säätämään ylös ja alas erimäärän syöttöä, alhaalta syöttöä pois ja korkialle sitte vasta reilummin, tosin se on turbon heräävyydestä pois jos alhaalla vähän syöttöä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niinhän se vähän on.
S124 300TE
S211 E500
yrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.05.2011 16:31
Paikkakunta: oulu

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja yrtsi »

itselläni on om605 jossa +300hv ja +500nm vääntöä, ja mennyt neljä mersun omaa manuaali askia rikki ja on ollut vaikka minkä koneen perästä niitä ,mutta ei tunnu oikeen kestävän. ps, mersun getrakin kestosta ei ole tietoa mutta tuskin sekään hirveää voimaa kestää ?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kyllä sen getrakin pitäis kestää tuon miten vaan.
yrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.05.2011 16:31
Paikkakunta: oulu

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja yrtsi »

Ok. Onko ne getrakit lyhyvellä akselilla ? Ku mulla tekniikka c kopassa ja 2massa pyörällä. Mulla oli semmonen käännetyllä kaaviolla oleva getrak pari vuotta sitten ylimääräisenä. Nyt jälkeen päin ketuttaa ku myin :-)
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

jukkis. kirjoitti:Kyllä sen getrakin pitäis kestää tuon miten vaan.
Juu ei Getrakin pitäis noilla tehoilla vielä antautua.
E350CDI&A180CDI
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

pitkällä akselilla on se getrag. toinen mikä oli yhtä hyvä ja nopea käyttää oli 6-vaihteinen. mulla oli tuo 6 vaihteinen s202:ssa missä oli 350hv om605 ja annoin sille surutta kytkin potkuja ja muutenkin kovasti käsketty ja hyvin kesti.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja Terho P »

eiköös mersun zf askissa ole lyhkänen kytkinaskeli ja lähelle menis getragin kestävyyttä :roll: getraggiin ääni täältäkin, hyvin on kestänyt nuo minun autoni voimat :roll:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
yrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.05.2011 16:31
Paikkakunta: oulu

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja yrtsi »

ok, mielessä on kyllä käynyt automaatti ku se olis lepposampi ajellakki, vahvistettu 722,3 ? ja tehot tulee nousemaan kun luultavasti ahdinki vaihtuu isompaan.
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Mä olen ajellu tolla 190 st yli 30 th vakiolootalla eikä se ole näyttäny vielä hajoamisen merkkejä
Moottori puolestaan sylkäsi kiertokangen pihalle :o
Tehoa mitattu 307hv
Autossa on automaatti loota..
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Itse penkitin omasta mesestä vähän vajaa 500hv ja 700nm, Paikalla Joku mersun 5v loota ja vielä kestäny, tosin saa varmaan rikottua äkkiä jos haluaa... sportti getrakista lähti hampaat jo :D
janituz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 22.04.2013 10:51

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja janituz »

Mitäs toimenpiteitä se bemun zf vaatii että se sopis om603 perään? Ja onko siitä jollai lukuja laittaa mitä kestää. Vai laittaako sitten suoraan m5 6v lootan?
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Mersun kytkinkopan eli koneistusta ja tig hitsailuja vaatinee että saapi sopimaan. Sekä tietysti kardaani muutokset ja vaihdekeppi hommii. Ei ihan yhdenillan juttu mut ei mikää mahotonkaan temppu....

Kuva
janituz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 22.04.2013 10:51

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja janituz »

Ok, mites tuo kytkin akseli. Eli siis miten otetaan mitat että laatikko tulee oikeille paikoille?
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Mersun loovasta otin mitat mihin kohtaan boori tulee suhteessa kytkinkopan kiinnityslaippaan. Vaikeesti selitetty vaa vanha pitkäakselinen lodju rinnalle ja mittomaan :lol:

Vai tarkotitko keskitystä? Se tapahtuu tuolla aihioputkesta tehdyllä keskitystyökalulla joka pultataan runkolaakeripukkeihin kii....

Kuva

Kuva

Sit vaa lämpöö ja tinaamaan....
janituz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 22.04.2013 10:51

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja janituz »

Millä konstilla tuo kytkin koppa on leikattu irti vanhasta laatikosta noin ns. tarkasti. Koneistuksesta en nääs ymmärrä yhtään mitään, eli mikä on se metodi jolla noiden laatikoiden leikkaukset tehdään. Tuossa kuvassakin näyttää että osien halkasiat passaa kuitenkin kohtuu hyvin.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Mersun koppa ihan vaa rälläkällä ja jyrsimellä vetästy suoraksi ja oikeeseen mittaan. Bemarin loota taas kerralla oikeeseen mittaan jyrsimellä isolla kiekkoterällä kiertäen...
janituz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 22.04.2013 10:51

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja janituz »

No joo eiköhän tuo nyt auennu tyhmällekkin. :lol: täytyypä kattoa mitä sitä keksii tehdä. Btw onko joku erityinen syy miks juuri m3/328 loota? Todettu vaan kestäväksi vai onko jotain muuta?
villel-a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 17.02.2013 23:42

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja villel-a »

Itellä 606 perässä sportti getraggi ja aloin mietiskelemään, että onkohan manuaalilootassa vahvistus mahollisuutta? ja kuka sitä tekee jos on mahollista?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

http://www.sk-koneistus.fi/autourheilu" onclick="window.open(this.href);return false;

Ralliautojen suorahampaiset suorakytkentälootat kestää hapaiden osalta vaikka mitä. Siviiliajoon vaan melko äänekäs.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Viesti Kirjoittaja pontsei »

no kyllä se aika vahvaa tekoa on m3 laatikko, m5 6v manuaali on kait vielä kesävämpi, ovat vaan hinnakkaampia, mk4 supran loota on kanssa hyvä. noita 328/ m3 laatikoita löytää ihan järkevään rahaan, taitaa alta 300€ välillä saada. itse meinasin kesällä kanssa laittaa tuollasen omaan mersuun...
Vastaa Viestiin