W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Morjesta kaikille foorumilaisille!

Tehonnälkäinen kärpänen iski myös minuun ja päätinkin suorittaa omaan katiskaani jonkinasteista viritystä.
Autonani toimii w202 c200 Kompressor -96. Eli siis se 191hp Italian vientimalli.

Kohde olikin selkeä, autoon tulisi Kleemann - hihnapyöräsarja(Kampiakselin päähän tuleva), ohjelmointi sekä muuta pientä kikkaretta.

Ongelmani on seuraavanlainen. Hihnapyörän asennuksen jälkeen tehon kasvun huomasi hyvin, mutta keskikierrosalueella(about 2800-3700) "kaasu pohjassa" ajettaessa auto alkaa rykimään reilusti. Tuntuu ikäänkuin seokset menisi pieleen tai autossa olisi ilmavuoto(aikaisemmin oli, jonka korjasin). Alkuun siirsin MAF - anturin lähemmäs kaasuläppää(MAF on siis painepuolella, välijäähdyttimen jälkeen), kuten foorumeilla on kehotettu. Tämä hieman auttoi asiaan, kuitenkin se täyskaasulla ajettaessa pätkii, kun kierrokset ovat keskivaiheilla. Paikallaan, 1 vaihteella tai kun kierrokset ovat yli 3800, tuota ongelmaa ei enää ole.

Olen tehnyt monta erilaista imuputkea MAF - anturin siirtämistä varten ja parhaiten on toiminut ohuin malli, jossa ei ole 90 asteen mutkaa. Asennutin autooni vielä It`s Fun - lastun, mutta mielestäni ongelma ei muuttunut mitenkään. Hiukan auto "herää" aikaisemmin ja tuntuu herkemmältä vastaamaan kaasuun.

Sain seuraavanlaisia vihjeitä: MAF - anturin mittausraja-arvo ylittyy ja sen signaalijohtoon tulisi asentaa 300Ohmin vastus, jolla signaalia saisi pienennettyä n. 4.65V -> 4.43V. Myös olen kuullut sanottavan, että imuputkessa syntyvä ilmanpyörteily sekoittaa MAF - anturin toimisen ja tätä ongelmaa voisi ainakin lievittää rakentamalla ristikko imuputken sisään tasaamaan virtausta,

Osaatteko auttaa mitenkään ogelmassani? Alkaa hiukan aiheuttaa jo harmaita hiuksia minulle :lol:

Terv. Joni
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Yleissääntö on, että ennen MAFia pitäisi virtauksen olla mahdollisimman tasaista (laminaarista), jotta kuumalanka tms. toimisi mahdollisimman hyvin. Joissakin MAFeissa on sisällä ohjaavia kanavia, joita ei pidä poistaa virtauksen parantamisen nimissä. Jos MAFin mittausalue loppuu kesken, voisiko siihen vaihtaa jonkun isomman MAFin, Mersun tai muun merkin? Täällä foorumilla on myös ohjelmoinnin asiantuntijoita, jotka tuntevat paremmin mahdollisen ohjelmointitarpeen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
keppo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 01.08.2011 16:41
Paikkakunta: Suur-Kouvola. Pk-seutu

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja keppo »

Aika kalliita heposia jos kleemannin nettikauppaan uskominen?
s211 E320 -03
ex w202t c200 -99
ex w201 190e -88
ex sierra -91
ex micra -89
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Solvent kirjoitti:Morjesta kaikille foorumilaisille!

Tehonnälkäinen kärpänen iski myös minuun ja päätinkin suorittaa omaan katiskaani jonkinasteista viritystä.
Autonani toimii w202 c200 Kompressor -96. Eli siis se 191hp Italian vientimalli.

Kohde olikin selkeä, autoon tulisi Kleemann - hihnapyöräsarja(Kampiakselin päähän tuleva), ohjelmointi sekä muuta pientä kikkaretta.

Ongelmani on seuraavanlainen. Hihnapyörän asennuksen jälkeen tehon kasvun huomasi hyvin, mutta keskikierrosalueella(about 2800-3700) "kaasu pohjassa" ajettaessa auto alkaa rykimään reilusti. Tuntuu ikäänkuin seokset menisi pieleen tai autossa olisi ilmavuoto(aikaisemmin oli, jonka korjasin). Alkuun siirsin MAF - anturin lähemmäs kaasuläppää(MAF on siis painepuolella, välijäähdyttimen jälkeen), kuten foorumeilla on kehotettu. Tämä hieman auttoi asiaan, kuitenkin se täyskaasulla ajettaessa pätkii, kun kierrokset ovat keskivaiheilla. Paikallaan, 1 vaihteella tai kun kierrokset ovat yli 3800, tuota ongelmaa ei enää ole.

Olen tehnyt monta erilaista imuputkea MAF - anturin siirtämistä varten ja parhaiten on toiminut ohuin malli, jossa ei ole 90 asteen mutkaa. Asennutin autooni vielä It`s Fun - lastun, mutta mielestäni ongelma ei muuttunut mitenkään. Hiukan auto "herää" aikaisemmin ja tuntuu herkemmältä vastaamaan kaasuun.

Sain seuraavanlaisia vihjeitä: MAF - anturin mittausraja-arvo ylittyy ja sen signaalijohtoon tulisi asentaa 300Ohmin vastus, jolla signaalia saisi pienennettyä n. 4.65V -> 4.43V. Myös olen kuullut sanottavan, että imuputkessa syntyvä ilmanpyörteily sekoittaa MAF - anturin toimisen ja tätä ongelmaa voisi ainakin lievittää rakentamalla ristikko imuputken sisään tasaamaan virtausta,

Osaatteko auttaa mitenkään ogelmassani? Alkaa hiukan aiheuttaa jo harmaita hiuksia minulle :lol:

Terv. Joni

Miksi ei tossa it`s fun jutussa ohjelmaa tehty samantien semoiseksi jänitteet kohdaleen laittamalla että ei tarvitse mitään kikkailuja?

oletko tarkistellut arvoja *:rila mitä siellä tapahtuu silloin kun sekoilee?
jos ei niin se kannatta tehdä seuraavaksi(jos vaikka olisi jotain varsinaista vikaa piilossa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Kalliita heposia todellakin, mutta eipä täällä mikään ilmaista olekaan. Pelkkää "lisärengasta" en halunnut asennuttaa. Enkä äkkiseltään löytänyt parempaa vaihtoehtoa, tosin halvempia kylläkin. Tässä sarjassa myös mukana laturille uusi pyörä, ettei se rasitu, kun remmi pyörii nopeammin suhteessa koneen käyntiin.

Tuo MAF - anturi menee siis sekaisin myös siinä originellipaikassa, eli heti välijäähdyttimen jälkeen. Ennen pulley kitin asennustahan ongelmaa ei ollut. Taitaa nyt siis olla ongelmana se ilman pyörteily tai sitten MAF - anturi saavuttaa raja-arvonsa ja siten ilmeisesti vähentää polttoaineen syöttöä. Mene ja tiedä. Sitä en tiedä miksi ei tuossa ohjelmassa ole säädetty arvoja kohdilleen. Autohan ei siis käynyt penkissä.

Hariselta ja Karalalta ei ilmeisesti ollut tarjolla ohjelmaa tähän, ihmettelen kyllä. Kaverilleni tarjottiin ainakin ei-oota w202 230 Kompressoriin.

Miten mittaan tuon * arvon anturista? Pitääkö kuoria johtoja ja vetää mittari kabiiniin ja kattella vedoissa, miten arvot muuttuvat? Olen melko tietämätön näissä, niin kaikki apu on tarpeen!

Onko muuten c200 ja c230 Kompressorin MAF - anturit identtiset? Eli 202.025 ja 202.024 mallien.
Niin ja jos joku on valmis lainaamaan omasta kiesistään minulle kokeiluun omaa MAF:ia, niin olen enemmän kuin kiitollinen. Asun Hämeenlinnassa, joten tulisi olla kohtuullisen ajomatkan päässä.
Kiitoksia!

-Joni
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Ja miksei yksityisviestit lähde eteenpäin? Siirtyy vain Lähtevät - kansioon.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Yksityisviestit odottavat lähtevät-kansiossa, kunnes vastaanottaja lukee ne. Sen jälkeen ne siirtyvät lähetetyt-kansioon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
keppo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 01.08.2011 16:41
Paikkakunta: Suur-Kouvola. Pk-seutu

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja keppo »

Aihe osui vaan silmään kun hommasin itsellenikin italiaano-kompuran jokunen viikko sitten. Vm. 99 farkku. Tehoa tietenkin aina huolisi lisempää :)
s211 E320 -03
ex w202t c200 -99
ex w201 190e -88
ex sierra -91
ex micra -89
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Saiskos tuohon malliin suoraan jotakin "paremmin mittaavaa" anturia vai joudunko nyt modailemaan esim. tuolla 300Ohmin vastuksella? Tiputtaako tuolla vastuksella myös sitten koko kierrosalueelta tuota mittarin tehoa? Eli lähteekö esim. alarekisteristä tehoa pois?

Voisiko tuon MAF - anturin laittaa verkonpainoksi ja toteuttaa mittaus jollakin muulla laitteella?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Solvent kirjoitti:Saiskos tuohon malliin suoraan jotakin "paremmin mittaavaa" anturia vai joudunko nyt modailemaan esim. tuolla 300Ohmin vastuksella? Tiputtaako tuolla vastuksella myös sitten koko kierrosalueelta tuota mittarin tehoa? Eli lähteekö esim. alarekisteristä tehoa pois?

Voisiko tuon MAF - anturin laittaa verkonpainoksi ja toteuttaa mittaus jollakin muulla laitteella?
MAF arvot kohdilleen siellä it`s fun paikassa tai pyydä niitä muttamaan ohjaus MAP pohjaiseksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Edelleen vika olemassa, imuputkia olen uusinut ja yhden imuvuodonkin poistanut. Nyt taitaa kuitenkin olla kyseessä vääränlaiset tulpatkin. Pitäisi kuulemma olla asteen tai pari kylmemmät ja 0.8mm kärkivälillä. On siis mahdollista, että auto detonoi, kun lämpötila nousee liian suureksi auton ehkä käydessä hiukan laihallakin. Nyt seuraavaksi NGK BKR7E - tulpat 0.8mm kärkivälillä ja 4bar b-paineensäädin autoon ja uutta ohjelmaa, jos vaikka rupeaisi pelittämään. Detonointi-teoriaa tukee myös se, että olen nyt ajanut Shell V-Power 99 bensiinillä ja tuntuu toimivan paremmin, vaan vieläkin hieman temppuilee tietyllä kierrosluvulla ja rasituksessa.

-Joni
Avatar
hlappis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ma 12.06.2006 22:26

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja hlappis »

samaa vikaa omassakin w208 kompr.eli nykäsee 2500rpm-3000rpm kohilla ja sit taas mennään.
nätillä ajolla ei tuota edes huomaa.
omassani on vain tuo isompi kampuranpyörä,mitää maffeja ja tulppia en ole vielä muutellu.
mutta jossain jenkki foorumilla sanoivat että vaatii bensapaineen nostoa,tulpat ja maffin siirron.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hlappis kirjoitti:samaa vikaa omassakin w208 kompr.eli nykäsee 2500rpm-3000rpm kohilla ja sit taas mennään.
nätillä ajolla ei tuota edes huomaa.
omassani on vain tuo isompi kampuranpyörä,mitää maffeja ja tulppia en ole vielä muutellu.
mutta jossain jenkki foorumilla sanoivat että vaatii bensapaineen nostoa,tulpat ja maffin siirron.
Ei tarvitse edes ulkomaan sivuja lukea sanottu tääläkin aikoja sitten
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
hlappis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ma 12.06.2006 22:26

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja hlappis »

CDI203 kirjoitti:
hlappis kirjoitti:samaa vikaa omassakin w208 kompr.eli nykäsee 2500rpm-3000rpm kohilla ja sit taas mennään.
nätillä ajolla ei tuota edes huomaa.
omassani on vain tuo isompi kampuranpyörä,mitää maffeja ja tulppia en ole vielä muutellu.
mutta jossain jenkki foorumilla sanoivat että vaatii bensapaineen nostoa,tulpat ja maffin siirron.
Ei tarvitse edes ulkomaan sivuja lukea sanottu tääläkin aikoja sitten
satuin vaan joskus lukemaan jostain e-body foorumilta missä oli topikki mersu ongelmista ja jäi silloin mieleen.

hyvä että täältäkin löytyy vastauksia vikoihin :thumbup:
kunhan jaksais vaan etsiä.
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja jr85 »

hlappis kirjoitti:samaa vikaa omassakin w208 kompr.eli nykäsee 2500rpm-3000rpm kohilla ja sit taas mennään.
nätillä ajolla ei tuota edes huomaa.
omassani on vain tuo isompi kampuranpyörä,mitää maffeja ja tulppia en ole vielä muutellu.
mutta jossain jenkki foorumilla sanoivat että vaatii bensapaineen nostoa,tulpat ja maffin siirron.
Tuon nykäisyn saa pois tuolla maffin siirrolla lähemmäs kaasuläppää, bensanpaineisiin ei välttämättä tartte muuttaa, menee ihan hyvin vakio paineilla. Tulpista en osaa sanoo tarkemmin, mutta mulla oli briskin iridiumit.
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Moottoriohjelmoinnilla pitäis pystyä nostamaan maf raja-arvoa ylöspäin.
Alkuperäinen Maffin raja arvo tulee ainakin omassa 230k koneessa 5.3V(virallisesti 5v) kohdalla ja sillon oireena että lopettaa ahtimen magneettikytkimen jännitteen antamisen eli ahdot katoaa.
Hihnapyörällä ja ohjelmoinnilla kun tulee se n160kw niin maf arvon pitäisi vielä olla n 4.7-4.8V eikä siis ylittää ecun maf raja-arvoa.
On yleistä että joutuu ostamaan uuden maf anturin konetta virittäessä sillä jos se on jo vanha niin yleensä antautuu konetta optimoitaessa tehopenkissä jo.
Toki jos kone jostain syystä käy rikkaalla ja siksi tukehtuu tuossa kierrosalueella niin suosittelen laittamaan vaikka säädettävän potentiometrin väliin, Tämän jälkeen toki auto rullille ja varmistus ettei käy laihalla yläkierroksilla koska vastus vaikuttaa läpi kierrosalueen.

Lähes vakio koneella(ei ohjelmointia/eikä pulley kittiä) ei kaasupohjassa edes maf arvo 4,8v aiheuta mitään pätkimistä sillä mersun itseoppiminen säätää seoksen silti oikeaan.
Mulla löytyy boshin maf :0000940048 (pyöreellä liittimellä) jota sais kokeilla tai ostaa erikseen sen anturin siitä putkesta jos on sopiva,ei uusi mutta toimivana otettu pois n. 2v vanha .

Tuli mieleen tosta itseoppimisesta että *:rilla nollaa kaikki vanhat asetukset ni jos osais itse korjata oman vikansa :D

Tulpat yhtä arvoo kylmemmäks kuulostaa hyvältä ja 15min homma vaihtaa.

Myös lambdan ja koneen johtosarjan kunto saattais vaikuttaa. Imuilman lämpötila anturi maksaa sen 13e niin senki vaihtaa samalla?

Maffin jännitteen pystyy mittaamaan parhaiten tekemällä ite jatkojohdot maffin ja maffin liittimen välille,siellä on kaks maata,14v syöttö ja sitte toi maf signaali,värejä en muista nyt millään, Vihreitä johtoja tais olla kaks ja niistä toinen signaali. Yleismittarin + signaalijohtoon ja - autoon maihin ja tasajännitettä pitäis tulla tyhjäkäynnillä n 1v ja kaasupohjassa 4,7.

Muista vaihtaa ahtimen öljyt jos haluat varmistaa ettei rasitu virityksestä liikaa,ei se ainakaan haittaa tee :angel: Tulipahan pitkä tarina taas........
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 Kompressor Pulley-Kit ongelma!

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Ongelmat kuitenkin johtuivat edelleen imuvuodosta, tein uuden 3" aluputken ja nyt pitää. Täytyypä kuitenkin rakennella lisää! :)

Tässä toinen topic: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=117840" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin