OM606 vaparin turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Elikkä kyseessä on 124 -94 om606 vapari koneella.
Olisi ajatuksena laittaa väyrysen om606 turbo koneesta pakosarja ja turbo.
Löytyykö 124:sen koneesta paikat turbon öljynkierrolle??
Saako pumpusta syöttöä edes sen verran että tuosta olisi nyt jotai todellista hyötyä?
Onko koneissa muuta eroa kuin alapään laakerointi?
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Vaparin pumpussa on 5,5mm elementit ja niillä ei hirveesti soppaa saa. Ehkä joku 180 heppaa voi saaha. Taitaapa olla ettei öljynkierrolle ole vaparissa paikkoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllähän noilla vehkeillä jotain tehon lisäystä tulee. paluuöljyn paluun voi porata lohkoon sieltä löytyy tasopinta. Öljynpaineen voi ottaa öljynpainekellolta haaroittamalla.Nokka akselit on vaparissa himpun paremmat eli nostoa löytyy enemmän. Erona on kiertokanget männät, imusarja,veivin laakerit ja pakoventiilit. tarkista tiedot mutta mmuistelisin että 90 kuutiolla lähtee noin 220 hp ja reilu 400 nm vääntöä 6 mm tapeilla mutta sullahan on ilmeisesti 5,5 tapit jolla lähtee himpun vähemmän mutta vääntöhän nousee vapariin verrattuna reilusti joka tuo menohaluja lisää
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata. :?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Siekkinen kirjoitti:KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata. :?
Mun ymmärryksen mukaan öljyryytat on kaikis leviäkantisis? turbo mallis vain tehokkaampi?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tompa124 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata. :?
Mun ymmärryksen mukaan öljyryytat on kaikis leviäkantisis? turbo mallis vain tehokkaampi?
Voi olla. Varmaa tietoa ei ole tuosta koneesta. Kyllä ne ruutat varmasti tuossa on jos kerran jo om604 on vakiona.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

vaparissa on männäntappi ohuempi kuin turbossa ja mäntä on kevyempää tekoa mutta kestää ahtaa paremmin kuin kapee kantinen vapari
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja leimattuahan tuota ei saa.

-94 on vähäpäästöinen.
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Kyllä sen saa leimattua. Ei se ole nyt tämän projektin este....
Tarkoitus ei ole tehdä mitään super turboa vaan saada ala vääntöä hiukan lisää!

Suurin ongelma on nyt toi öljyn paluun laitto!
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saa leimattua, ja maksaa muutaman tonnin. Kannattaa lukea asiasta hiukan ja lopettaa suunnittelu. Voihan sinne toki vähäpäästöisen turbomoottorin vaihtaa :crazy:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Sille on siinä lohkon kylessä vähän öljypohjasta ylöspäin kohta mihin tehään reikä.

Tuo turbotus rinnastetaan katastusasemalla moottorin vaihtoon ja jos sinne laittaa vakioturbon ja pakosarjan ja ehkä sen coolerinkin niin mistä ne siellä edes tietää onko se moottori vaihettu vai vaan turbotettu? Ohan se om606 turbokonekkin vähäpäästönen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ne tarkistavat aina moottorin numeron ja pitää olla dokumenttia luovuttaja-autosta ja sen moottorin vähäpäästöisyydestä. ... ööh mutta ei tästä katsastusongelmasta kannata enempää vääntää, näitä vääntöjä on tämäkin forum täynnä, enkä muista vielä yhtään tapausta, että olisi katsastusleima nähty faktana/valokuvana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se on kyllä totta.. Riippuuhan tuo kyllä katastusmiehestä kun omani muutoskatsastin niin auto räklätti pihalla eikä katastusmies kahtonu muutaku ikkunasta että on saman merkkinen. Mutta ei siitä sen enempää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuommoseen (noin hyvään) katsastuspaikkaan kannattaa ajaa jo vähän kauempaakin :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siekkinen kirjoitti: Ohan se om606 turbokonekkin vähäpäästönen.
Onhan se. Vaan sitä ei ole ikinä ollut W124sen keulalla.

Vai joko käytäntö on muuttunut niin että moottorin saa vaihtaa myös toisesta mallisarjasta?
Asiansa osaava kontuurisetä katsoo myös syöttöpumpun.. 606turbossa se on aina sähköinen. :D

Eriasia tietenkin jos sitä ei kiinnosta. Ei auta kuin toivoa ettei sitten tulevaisuudessakaan satu "innokasta" kontuurisetää"
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin siinä oli vielä sekin että se pitää olla samasta mallisarjasta
S124 300TE
S211 E500
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Riippuu rekisteröisntivuodesta, ei muistaakseni euro1 normisissa vielä tarvinnu kone olla päästötyypitetty korikohtaisesti. Joten kyllä tuollainen muutos on mahdollinen, kone vain pitää muuttaa kaikilta päästöihin vaikuttavilta osilta vastaamaan sitä 606 turboa ja se pitää pystyä todistamaan. Eli helpoin siis vaihtaa koko kone + tietenkin sähköt.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Ainakin -95 mallinen käyttöön otto sama, E300D ei ole onglema leimata. jopa väyrysen kuulerin kans. :shock:
Seon vähä "löystyny" ehkä tuo tulkinta, mutta ei ole pakko olla samaa mallisarjaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

ainakin bensa-autoissa riittää, että se kone on uudempi, kuin auton alkuperäinen, samaa mallisarjaa ei tarvitse olla... näin ainakin meni vähäpäästöisen ford sierran kohdalla n. 2 vuotta sitten, kun laitettiin sellaiseen 2.9 litrainen ford scorpio cosworth moottori...

eli vähäpäästöiseen w124 koriseen ei pitäis olla ongelmia asentaa väyrysen alkuperäistä OM606 turbokonetta, kun taas "jälkiturbotettu", eli tuo vaparista turboksi ei mene laillisesti kilpiin vähäpäästöisessä w124 korissa... laki on typerä, mutta sen kanssa on vain elettävä, onneksi ne ei sentään kaikkea ole vielä keksineet kieltää...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikös sen voimansiirronkin pitäny vastata tota konetta? Ja 606 turbon perässä on aina sähkölaatikko.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Eikös sen voimansiirronkin pitäny vastata tota konetta? Ja 606 turbon perässä on aina sähkölaatikko.
tuo voimansiirto onkin sitten jo niin tulkinnanvarainen asia, että siihen ei varmaan löydy mitään yksiselitteistä vastausta... tai sen kai pitää vastata/olla parempi, kuin sen isomman/tehokkaamman koneen perässä olevan... tuohon sierraan esim. tuli ford MT75 manuaali, vaikka cosworth scorpiota ei ole tuolla 2.9 ltr:n koneella saanut tehtaalta, kuin automaatilla... peräksi/taka-akselistoksi toki tuli scorpion oma, mutta se oli ihan jarrujen takia ja koska se sopi heittämällä paikalleen, niin vaihdettiin koko paska...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Komppaan kans tuota että ainakaan itsellä Euro1 normisen koneenvaihdossa ei tarvinnut vaihdelaatikko olla saman tekniikan perästä. (tosin ensimmäinen katsastussetä yritti semmosta esittää, jonka seurauksena konttori vaihtui :D ). Jälkeenpäin on sitten turbo vaihtunu isohkoon, että joka vuosi sama arpominen että laittako vakioturpon katsastukseen...viimeks katsastusmies tuijotti hetken hiljasena ja tiputti pellin kiinni :twisted:
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Ni tost vakio vaparipumpult saa soppaa jos laittaa vakio 606 turbon toho kylkee, vai laittaako isimmat elementit ei kuitrnkaa tartte 603 turbon pumppuu ettii!?
AEM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 10.05.2016 18:55

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja AEM »

Miten toimis holsetin hx35w 10 pakopesällä. Herääkö nämä yleensä millä kierroksilla?
7mm pumppu about 100ml tuotto. max rpm vähä reilu 4000.
tehotavote 200hp.
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: OM606 vaparin turbotus

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

siis ei tarvii mitää morkooli pumppuu olla, vai?
nykynen pumppu vuotaa ni aattelin käyttää mynällä vaan tiivisteiden vaihos,ni riittääkse pyörittää vakio 606 turboa
Vastaa Viestiin