OM606 vaparin turbotus
OM606 vaparin turbotus
Elikkä kyseessä on 124 -94 om606 vapari koneella.
Olisi ajatuksena laittaa väyrysen om606 turbo koneesta pakosarja ja turbo.
Löytyykö 124:sen koneesta paikat turbon öljynkierrolle??
Saako pumpusta syöttöä edes sen verran että tuosta olisi nyt jotai todellista hyötyä?
Onko koneissa muuta eroa kuin alapään laakerointi?
Olisi ajatuksena laittaa väyrysen om606 turbo koneesta pakosarja ja turbo.
Löytyykö 124:sen koneesta paikat turbon öljynkierrolle??
Saako pumpusta syöttöä edes sen verran että tuosta olisi nyt jotai todellista hyötyä?
Onko koneissa muuta eroa kuin alapään laakerointi?
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Re: OM606 vaparin turbotus
Vaparin pumpussa on 5,5mm elementit ja niillä ei hirveesti soppaa saa. Ehkä joku 180 heppaa voi saaha. Taitaapa olla ettei öljynkierrolle ole vaparissa paikkoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM606 vaparin turbotus
kyllähän noilla vehkeillä jotain tehon lisäystä tulee. paluuöljyn paluun voi porata lohkoon sieltä löytyy tasopinta. Öljynpaineen voi ottaa öljynpainekellolta haaroittamalla.Nokka akselit on vaparissa himpun paremmat eli nostoa löytyy enemmän. Erona on kiertokanget männät, imusarja,veivin laakerit ja pakoventiilit. tarkista tiedot mutta mmuistelisin että 90 kuutiolla lähtee noin 220 hp ja reilu 400 nm vääntöä 6 mm tapeilla mutta sullahan on ilmeisesti 5,5 tapit jolla lähtee himpun vähemmän mutta vääntöhän nousee vapariin verrattuna reilusti joka tuo menohaluja lisää
Re: OM606 vaparin turbotus
KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM606 vaparin turbotus
Mun ymmärryksen mukaan öljyryytat on kaikis leviäkantisis? turbo mallis vain tehokkaampi?Siekkinen kirjoitti:KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata.
Re: OM606 vaparin turbotus
Voi olla. Varmaa tietoa ei ole tuosta koneesta. Kyllä ne ruutat varmasti tuossa on jos kerran jo om604 on vakiona.Tompa124 kirjoitti:Mun ymmärryksen mukaan öljyryytat on kaikis leviäkantisis? turbo mallis vain tehokkaampi?Siekkinen kirjoitti:KK-liuskat ja kiertokanget ainakin kannattaa vaihtaa. Ja jos ei oo niitä öljyruuttia niin laittaa ne. Ei oo ontto kiertokanki mikään paras mahollinen. En tiiä mitä nuo vaparin männät kestää kun öljyruutat laittaa niin ei pitäis ainakaan lämpöleikata.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM606 vaparin turbotus
vaparissa on männäntappi ohuempi kuin turbossa ja mäntä on kevyempää tekoa mutta kestää ahtaa paremmin kuin kapee kantinen vapari
Re: OM606 vaparin turbotus
Ja leimattuahan tuota ei saa.
-94 on vähäpäästöinen.
-94 on vähäpäästöinen.
Re: OM606 vaparin turbotus
Kyllä sen saa leimattua. Ei se ole nyt tämän projektin este....
Tarkoitus ei ole tehdä mitään super turboa vaan saada ala vääntöä hiukan lisää!
Suurin ongelma on nyt toi öljyn paluun laitto!
Tarkoitus ei ole tehdä mitään super turboa vaan saada ala vääntöä hiukan lisää!
Suurin ongelma on nyt toi öljyn paluun laitto!
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Re: OM606 vaparin turbotus
Saa leimattua, ja maksaa muutaman tonnin. Kannattaa lukea asiasta hiukan ja lopettaa suunnittelu. Voihan sinne toki vähäpäästöisen turbomoottorin vaihtaa
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM606 vaparin turbotus
Sille on siinä lohkon kylessä vähän öljypohjasta ylöspäin kohta mihin tehään reikä.
Tuo turbotus rinnastetaan katastusasemalla moottorin vaihtoon ja jos sinne laittaa vakioturbon ja pakosarjan ja ehkä sen coolerinkin niin mistä ne siellä edes tietää onko se moottori vaihettu vai vaan turbotettu? Ohan se om606 turbokonekkin vähäpäästönen.
Tuo turbotus rinnastetaan katastusasemalla moottorin vaihtoon ja jos sinne laittaa vakioturbon ja pakosarjan ja ehkä sen coolerinkin niin mistä ne siellä edes tietää onko se moottori vaihettu vai vaan turbotettu? Ohan se om606 turbokonekkin vähäpäästönen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM606 vaparin turbotus
Ne tarkistavat aina moottorin numeron ja pitää olla dokumenttia luovuttaja-autosta ja sen moottorin vähäpäästöisyydestä. ... ööh mutta ei tästä katsastusongelmasta kannata enempää vääntää, näitä vääntöjä on tämäkin forum täynnä, enkä muista vielä yhtään tapausta, että olisi katsastusleima nähty faktana/valokuvana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM606 vaparin turbotus
Se on kyllä totta.. Riippuuhan tuo kyllä katastusmiehestä kun omani muutoskatsastin niin auto räklätti pihalla eikä katastusmies kahtonu muutaku ikkunasta että on saman merkkinen. Mutta ei siitä sen enempää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM606 vaparin turbotus
Tuommoseen (noin hyvään) katsastuspaikkaan kannattaa ajaa jo vähän kauempaakin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM606 vaparin turbotus
Onhan se. Vaan sitä ei ole ikinä ollut W124sen keulalla.Siekkinen kirjoitti: Ohan se om606 turbokonekkin vähäpäästönen.
Vai joko käytäntö on muuttunut niin että moottorin saa vaihtaa myös toisesta mallisarjasta?
Asiansa osaava kontuurisetä katsoo myös syöttöpumpun.. 606turbossa se on aina sähköinen.
Eriasia tietenkin jos sitä ei kiinnosta. Ei auta kuin toivoa ettei sitten tulevaisuudessakaan satu "innokasta" kontuurisetää"
Re: OM606 vaparin turbotus
Niin siinä oli vielä sekin että se pitää olla samasta mallisarjasta
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM606 vaparin turbotus
Riippuu rekisteröisntivuodesta, ei muistaakseni euro1 normisissa vielä tarvinnu kone olla päästötyypitetty korikohtaisesti. Joten kyllä tuollainen muutos on mahdollinen, kone vain pitää muuttaa kaikilta päästöihin vaikuttavilta osilta vastaamaan sitä 606 turboa ja se pitää pystyä todistamaan. Eli helpoin siis vaihtaa koko kone + tietenkin sähköt.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: OM606 vaparin turbotus
Ainakin -95 mallinen käyttöön otto sama, E300D ei ole onglema leimata. jopa väyrysen kuulerin kans.
Seon vähä "löystyny" ehkä tuo tulkinta, mutta ei ole pakko olla samaa mallisarjaa.
Seon vähä "löystyny" ehkä tuo tulkinta, mutta ei ole pakko olla samaa mallisarjaa.
Re: OM606 vaparin turbotus
ainakin bensa-autoissa riittää, että se kone on uudempi, kuin auton alkuperäinen, samaa mallisarjaa ei tarvitse olla... näin ainakin meni vähäpäästöisen ford sierran kohdalla n. 2 vuotta sitten, kun laitettiin sellaiseen 2.9 litrainen ford scorpio cosworth moottori...
eli vähäpäästöiseen w124 koriseen ei pitäis olla ongelmia asentaa väyrysen alkuperäistä OM606 turbokonetta, kun taas "jälkiturbotettu", eli tuo vaparista turboksi ei mene laillisesti kilpiin vähäpäästöisessä w124 korissa... laki on typerä, mutta sen kanssa on vain elettävä, onneksi ne ei sentään kaikkea ole vielä keksineet kieltää...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
eli vähäpäästöiseen w124 koriseen ei pitäis olla ongelmia asentaa väyrysen alkuperäistä OM606 turbokonetta, kun taas "jälkiturbotettu", eli tuo vaparista turboksi ei mene laillisesti kilpiin vähäpäästöisessä w124 korissa... laki on typerä, mutta sen kanssa on vain elettävä, onneksi ne ei sentään kaikkea ole vielä keksineet kieltää...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM606 vaparin turbotus
Eikös sen voimansiirronkin pitäny vastata tota konetta? Ja 606 turbon perässä on aina sähkölaatikko.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM606 vaparin turbotus
tuo voimansiirto onkin sitten jo niin tulkinnanvarainen asia, että siihen ei varmaan löydy mitään yksiselitteistä vastausta... tai sen kai pitää vastata/olla parempi, kuin sen isomman/tehokkaamman koneen perässä olevan... tuohon sierraan esim. tuli ford MT75 manuaali, vaikka cosworth scorpiota ei ole tuolla 2.9 ltr:n koneella saanut tehtaalta, kuin automaatilla... peräksi/taka-akselistoksi toki tuli scorpion oma, mutta se oli ihan jarrujen takia ja koska se sopi heittämällä paikalleen, niin vaihdettiin koko paska...S202 kirjoitti:Eikös sen voimansiirronkin pitäny vastata tota konetta? Ja 606 turbon perässä on aina sähkölaatikko.
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM606 vaparin turbotus
Komppaan kans tuota että ainakaan itsellä Euro1 normisen koneenvaihdossa ei tarvinnut vaihdelaatikko olla saman tekniikan perästä. (tosin ensimmäinen katsastussetä yritti semmosta esittää, jonka seurauksena konttori vaihtui ). Jälkeenpäin on sitten turbo vaihtunu isohkoon, että joka vuosi sama arpominen että laittako vakioturpon katsastukseen...viimeks katsastusmies tuijotti hetken hiljasena ja tiputti pellin kiinni
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51
Re: OM606 vaparin turbotus
Ni tost vakio vaparipumpult saa soppaa jos laittaa vakio 606 turbon toho kylkee, vai laittaako isimmat elementit ei kuitrnkaa tartte 603 turbon pumppuu ettii!?
Re: OM606 vaparin turbotus
Miten toimis holsetin hx35w 10 pakopesällä. Herääkö nämä yleensä millä kierroksilla?
7mm pumppu about 100ml tuotto. max rpm vähä reilu 4000.
tehotavote 200hp.
7mm pumppu about 100ml tuotto. max rpm vähä reilu 4000.
tehotavote 200hp.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51
Re: OM606 vaparin turbotus
siis ei tarvii mitää morkooli pumppuu olla, vai?
nykynen pumppu vuotaa ni aattelin käyttää mynällä vaan tiivisteiden vaihos,ni riittääkse pyörittää vakio 606 turboa
nykynen pumppu vuotaa ni aattelin käyttää mynällä vaan tiivisteiden vaihos,ni riittääkse pyörittää vakio 606 turboa