Öljynlauhdutin..
Öljynlauhdutin..
Minkäkokoista öljynlauhdutinta olette käyttäneet superturboissa vai riittääkö se orgineli turbodieselin ??
Auto on ihan normi käytössä
Auto on ihan normi käytössä
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Re: Öljynlauhdutin..
Lauhdutinta en ole käyttänyt mutta jäähdytintä olen ja sellanen kannattaakin enemmän viritetyssä olla. Orkkis jäähytin ei riitä mitenkään lämpimillä keleillä pitämään öljyä viileänä. http://www.ahtoja.com/product/55/19-rivinen" onclick="window.open(this.href);return false; tuommonen on varmasti riittävä käyttöautoon. Pienempikin riittää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Öljynlauhdutin..
Tuommoset mulla on noukalla
Ei oo nii herkkä meneen littiinkää jos sattuu kivi tai ötökkä osumaan.
ainaki mulla on öljyjen lämmöt pysyny kuris
Kyllähän se alkuperänenki pisaa varmaan jos vain on puhdas ja suhkot ehjä
Ei oo nii herkkä meneen littiinkää jos sattuu kivi tai ötökkä osumaan.
ainaki mulla on öljyjen lämmöt pysyny kuris
Kyllähän se alkuperänenki pisaa varmaan jos vain on puhdas ja suhkot ehjä
Re: Öljynlauhdutin..
äläs ny siekkinen ala viisastelemaan siellä lauhduttimesta täälläkin päin puhutaan
w201 om605
Re: Öljynlauhdutin..
pieni ero niillä ky on .jekku90 kirjoitti:äläs ny siekkinen ala viisastelemaan siellä lauhduttimesta täälläkin päin puhutaan
Jäähdytin jäähdyttää, lauhdutin muuttaa höyryn nesteeks.
Re: Öljynlauhdutin..
meillä kattos on se öljykin niin kuumaa että se tulee höyrynä LAUHDUTTALAAN ja siinä nesteytyy taas
w201 om605
Re: Öljynlauhdutin..
Niin täälläkin puhutaan lauhduttimesta itse kyllä käytän jäähdytin-sanaa ja jätän lauhutin hommat ilmastoinnin puolellejekku90 kirjoitti:äläs ny siekkinen ala viisastelemaan siellä lauhduttimesta täälläkin päin puhutaan
Nuo olis melko asiallisen näköset. Mistä ostit ja paljonko hintaluokka on? Tuo kiinalainen mikä itellä OLI meni kolmannella kiinnityskerralla rikki. Melko heikkoa tekoa nuo on mutta kyllä ne kestää kun nätisti käsittelee ja pysy lämmötkin kurissa. Mersun oman jäähyttimen rajana "käyttöautossa" pitäsin jotain 250 heppaa.Tompa124 kirjoitti:Tuommoset mulla on noukalla
Ei oo nii herkkä meneen littiinkää jos sattuu kivi tai ötökkä osumaan.
ainaki mulla on öljyjen lämmöt pysyny kuris
[ http://tompa.kuvat.fi/kuvat/%D6ljyj%E4%E4hyttimet+laatikolle+ja+moottorille..JPG/_smaller.jpg?hash=4274 ]
Kyllähän se alkuperänenki pisaa varmaan jos vain on puhdas ja suhkot ehjä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Öljynlauhdutin..
Tämä on varmaankin yksi yleisimmin käytetyistä malleista, hintaluokka on jossain 90-140€ välillä riippuen mistä ostaa.
Noiden banjoliittimien virtauksesta voisin olla vähän huolissani. Laatikkoon ne hyväksyin, mutta en moottoriöljylle.
Noiden banjoliittimien virtauksesta voisin olla vähän huolissani. Laatikkoon ne hyväksyin, mutta en moottoriöljylle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynlauhdutin..
Laatikolle tarviinkin jäähytintä. Ei oo varmaan hyvä moottoriöljyn jäähyttimenä sillon kun öljyt on jotain jäykkää 10w laatua. Litkuöljyillä voi toimia ihan hyvin.veskola kirjoitti:Tämä on varmaankin yksi yleisimmin käytetyistä malleista, hintaluokka on jossain 90-140€ välillä riippuen mistä ostaa.
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0166.jpg ]
Noiden banjoliittimien virtauksesta voisin olla vähän huolissani. Laatikkoon ne hyväksyin, mutta en moottoriöljylle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Öljynlauhdutin..
Tuo missä on banjoliittimet?veskola kirjoitti:Tuo on hyvä myös moottoriöljyn jäähdyttimenä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Öljynlauhdutin..
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0166.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ]
En näe liittimiä ollenkaan ?
En näe liittimiä ollenkaan ?
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Öljynlauhdutin..
Noiden banjojen varaan en kyllä moottoriöljyn virtausta jättäisi...
Pitäis olla paine-eron mittaus jotta uskaltaisi jättää. Toki meneehän siitä öljy läpi mutta tarvittavalla virtausnopeudella?
Re: Öljynlauhdutin..
mullaki piti laittaa banjot tilanpuutteen vuoksi. tein ns.viribanjot eli hitsaalin isomalle letkulle lähöt ja porasin reiät nii suuriksi ku uskalsi. Kuvia en muistanu siitä sitte ottaa..
paras ois loivakulma tietysti..
paras ois loivakulma tietysti..
Re: Öljynlauhdutin..
kasiässä kirjoitti:En näe liittimiä ollenkaan ?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 63&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutoin tuota...ei mersu ole vielä tehnyt yhtään kulkuneuvoa, johon ei mahtuisi öljynjäähdytin kunnollisilla liittimillä ja letkuilla...toivotaan ettei teekkään koskaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynlauhdutin..
Riippuu mihin haluaa jäähyttimen laittaa..
Re: Öljynlauhdutin..
Ei vaan miten/kuinkaisolla rälläkällä...mutta asiaan. Onko kukaan oikeasti tutkinut tuota suodatinjalan termostaattijärjestelmää. Kun se ohjaa öljyn jäähdyttimelle niin meneekö se alkuperäinen, kylmän öljyn, kanava kuristukselle, jolloin kuristava jäähdytin kuristaa samalla koko koneen öljynkiertoa.
Eihän noissa mitään ongelmaa ole kunhan varmistaa, että se paine riittää kaikissa mahdollisissa tilnateissa siellä jäähdyttimen kylmässä päässä tuunauksen jälkeenkin. Painetta ei kanata tutkia siitä jäähdyttimen tulopuolelta, siitä saa väärän informaation.
Eihän noissa mitään ongelmaa ole kunhan varmistaa, että se paine riittää kaikissa mahdollisissa tilnateissa siellä jäähdyttimen kylmässä päässä tuunauksen jälkeenkin. Painetta ei kanata tutkia siitä jäähdyttimen tulopuolelta, siitä saa väärän informaation.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynlauhdutin..
Mistä ois helpoin ottaa paine anturille? Onko kannes joku proppu mistä sais?.
Mulla tuloo alkuperäseltä paikalta suodatinjalaasta teollisuusmittarille. Onko tää ny sitte kuuman öljyn puolelta?
Kiinnostas kyl kokeella että tulooko noista banjoosta painehävikkiä.
Mulla tuloo alkuperäseltä paikalta suodatinjalaasta teollisuusmittarille. Onko tää ny sitte kuuman öljyn puolelta?
Kiinnostas kyl kokeella että tulooko noista banjoosta painehävikkiä.
Re: Öljynlauhdutin..
Yritin joskus tutkia sitä paineanturin sijaintia suhteessa jäähdyttimeen, mutta se oli liian vaikea toimenpide, vaikka oli jalka kädessä.
Paine näkyy myös kannen päässä ja se onkin mielenkiintoisin paikka paljonko siellä näkyy.
Paine näkyy myös kannen päässä ja se onkin mielenkiintoisin paikka paljonko siellä näkyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynlauhdutin..
veskola kirjoitti:kasiässä kirjoitti:En näe liittimiä ollenkaan ?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 63&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutoin tuota...ei mersu ole vielä tehnyt yhtään kulkuneuvoa, johon ei mahtuisi öljynjäähdytin kunnollisilla liittimillä ja letkuilla...toivotaan ettei teekkään koskaan.
Loppui kesken. Jäi nyt jännittämään kuinka sankarillemme kävi, lentikö öljy vai kenties joku muu(kin) rasva onnistumisen kunniaksi ?
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Öljynlauhdutin..
Juu, kyllä noi liittimet alkoivat lopulta pitämään, eikä yllättävää kyllä hitsaussaumoistakaan tihku liikaa öljyä. Aika pirun kovaa ne pitää pyörittää kiinni. Seuraavaan koneeseen laitan kyllä tavalliset hydrauliikkakaupan puristettavat liittimet, on ne niin paljon järkevämmät kuin nuo teinipoikain An liittimet eloksoituine alumiineineen.
Mittatikun reijästä ehkä senkin edestä ja ketjun kiristimen väärästä O-renkaasta.
Mittatikun reijästä ehkä senkin edestä ja ketjun kiristimen väärästä O-renkaasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynlauhdutin..
Mitäs mieletä olette seuraavanlaisesta setupista M103 turboon. Ryöstölaippa termarilla, Jäähdytin. Noita termostaatilla olevia ryöstölaippoja saisi halvemmallakin kiinabillettinä mutta jotenkin niihin ei ole yhtä paljon luottoa. Lähinnä mietin että onko tuo 10 rivinen jäähdytin tarpeeksi iso bensaturboon?