mikä perä kestää ST käytössä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

Pitäisi olla PITÄVÄLLÄ lukolla,muttei kemppi ja sais kestää ainakin yhen kesän hiljasena :D Onko bmw:n omia paljon kokeiltu? toyota,vai joku muu? pitäisi saada sellasilla muutoksilla,et katsastus inssin ei tarvisi kommentoida :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

eikös se bemarin 210 mm ole hyväksi havaittu monessakin viritetyssä vehkeessä... saatavuuskin on kohtuullista ja lukon saa kai vahvistettua n. 75% :think:

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

tekeekö joku bolt on vetareita tollaselle ja mersun navoille?
Diesel on puhtaampi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

j.a kirjoitti:tekeekö joku bolt on vetareita tollaselle ja mersun navoille?
eikös siihen sovi ihan ASD perän vetarit, mikä on myös positiivinen asia... tai teettää sitten vaikka karpiollalla sellaiset jotka varmasti kestää ja samalla vois uusia sen ulomman vetarin systeemin, eli uusi pyörän napa ja erillinen laippaliitos vetarille, kuten esim. bemarissa... tuo pyöränpää siellä kuitenkin seuraava heikko lenkki tulee olemaan...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Sinne mittää Bemarin osia tarvii alakaa keksiin. Eikä mittää napa style "napa laippaliitos tsydeemi" virityksiä :roll:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:Sinne mittää Bemarin osia tarvii alakaa keksiin. Eikä mittää napa style "napa laippaliitos tsydeemi" virityksiä :roll:
no äläs nyt... kyllä tuo mersun vakio vetari aika lujilla on, jos kunnon slikseillä saa otettua lähdön transbrakea vasten :think: ja lähinnä huoltamisen helpottamiseksi (lue katkenneen vetarin/rikkoontuneen nivelen vaihtoa ajatellen), se ulompipää kannattaisi tehdä laippaliitoksella :wink:

karpiolan kanssa tuosta oli joskus kauan sitten puhetta ja tuollaisilla pikku muutoksilla pystyis tekemään n. 32 mm paksun vetarin (boorin pohjasta, eli heikoin kohta) + sen ulommanpään boorituksen, sitten ei enää tarvitsis jatkuvasti pelätä, että hajoaako, vai ei :think: lisäksi sais käyttää jatkossa audin tai bemarin niveliä, joiden saatavuus on huomattavasti helpompaa, kuin hyväkuntoisten mersun nivelien...

mutta kukin tavallaan...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

en minäkään kauheasti liputtais mersun osien kestosta pyöränlaakeritkin on mitä on ja loput vielä huonompia osia....
Diesel on puhtaampi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyllä se mersun oma asd perä ja hyvät terveet vetarit kestää melekosta rääkkiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

kuka saa asd:n lukon pitämää silleen ettei tunnu ykspyörävetoselt invamopolta :?: oon vissii liikaa ajan kemppilukolla :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

j.a kirjoitti:kuka saa asd:n lukon pitämää silleen ettei tunnu ykspyörävetoselt invamopolta :?: oon vissii liikaa ajan kemppilukolla :D
Vaikka sinä kun laitat rässillä lisää painetta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kuha ny joku koittas särkee niitä Mersun osia oikeesti woiman kera eikä typeryyellä nii vois alakaa miettii jotn kestävempää. HÄ.

Tokihan jokainen saa sovittaa vaikka Valtran murikan siihe kylän kowimpaan Mersuu ku mikkää muu ei osaamattomuutaa kestä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä mersun vetarikin kestää hullun vedon jos se on ehjä eli ei ole ruostunut paskaksi. "Tehdyissä "akseleissa se boorin pohjassa oleva r- kevennys ratkaisee paljon asioita. Lämpökäsittelyllä tehdään akselin perusaineeseen se joustavuus jota akselin täytyy kestää.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Petehri »

On ne mersun perät perseestä...+500tkm ajettu murikka ottaa heti nokkiinsa kun sudittaa yhtäpyörää pari kesää. Vetaritkin melkosta paskaa kun ei kestä...vaikka akselista ei ole kun puolet ruostunut pois! :clap:

Pakko laittaa jotain vahvempaa tilalle kun noilla mersun osilla ei tee mitään. :crazy:


Ei vaan....kaikenhan saa paskaksi kun oikein yrittää. Kasikoneisissa on ollut kunkkuperää paksuilla vetareilla ja vetonivel muistaakseni 125mm. Sellainen kestää jo jonkinverran voimaa. Lukkoa niissä ei vaan vakiona ole. :thumbdown:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=106510" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuos mun aloottamas topicis on bemarin perästä juttua. Ajokokemusta ittellä ei viä ole.
ku murikka on vasta sovitus vaihees.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja petri »

a
Petehri kirjoitti:On ne mersun perät perseestä...+500tkm ajettu murikka ottaa heti nokkiinsa kun sudittaa yhtäpyörää pari kesää. Vetaritkin melkosta paskaa kun ei kestä...vaikka akselista ei ole kun puolet ruostunut pois! :clap:

Pakko laittaa jotain vahvempaa tilalle kun noilla mersun osilla ei tee mitään. :crazy:


Ei vaan....kaikenhan saa paskaksi kun oikein yrittää. Kasikoneisissa on ollut kunkkuperää paksuilla vetareilla ja vetonivel muistaakseni 125mm. Sellainen kestää jo jonkinverran voimaa. Lukkoa niissä ei vaan vakiona ole. :thumbdown:
Alkupään 560SECeistä ainakin löytyy kitkalukkoa :) Kuka lie tietää mitä se kestää.... Ainakin vakiot 300 heposta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja johani »

j.a kirjoitti:kuka saa asd:n lukon pitämää silleen ettei tunnu ykspyörävetoselt invamopolta :?: oon vissii liikaa ajan kemppilukolla :D
Hydraulisella käsijarrulla lukon ohjaus, on nii paljo pitoja ku jaksaa kahvaa nykiä ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:Kyllä se mersun oma asd perä ja hyvät terveet vetarit kestää melekosta rääkkiä.
oletko ikinä purkanut mersun ASD perää ja sitten sellaista perää, mikä on oikeasti kestävän maineessa :think: mersun ASD perän osat tuo mieleen lähinnä fiat 600 perän, joka on suunniteltu 28 hepalle :wink:

topikin aiheenahan on "kestävä perä ST käytössä", eikä missään arkiajossa...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

kunkku kempillä on hyvä ja kestävä :) onkos toi ny sit w129 SL:än perä ja vetarit mitkä mulla on.... 2.65 välit ja vetarit sopi suoraan lankkuun ja kardaanin laippa sopi suoraan 300 turbon perseestä. taka kanteen hitsasin paikat että sopi tohon lankun kehtoon...ja joo tiedän että siihen löytyy kyllä sopivaa takakantta! mutta teimpä itte silti..:) että näin.
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

siitä tässä olikin kysymys,että mikä kestää käskytystä :D kestää mersun pikkuperäkin mädillä vetareilla vaikka kuinka tehokkaassa autossa,jos ei ikinä käske :D ja ei mulla ainakaan asd pidä edes rasvaprässillä paineistettuna,kun on puolmillii ajettu paska.... ihan uuden kunkku asd:n ku sais varmasti ois hyvä,mut riittääkö 5000€ hinnaksi eli ei kovin järkevä vaihtoehto....
Diesel on puhtaampi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jos sun asd-kitkalevyt on tarpeeks kuluneet niin siitä asd-sylkystä loppuu varmaan iskunpituus, pitäs purkaa ja laittaa uusia kitkalevyjä :idea:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Timo N kirjoitti:jos sun asd-kitkalevyt on tarpeeks kuluneet niin siitä asd-sylkystä loppuu varmaan iskunpituus, pitäs purkaa ja laittaa uusia kitkalevyjä :idea:
Kyllä. Esipaine eli kireys ilman hydrauliikkaa säädetään erikseen pienillä levyillä (shimmaus).
Niillä saa sen alle 100% lukon aikaiseksi, 25-35% uusissa perissä. Saattaisi levyjen paksuntaminen
vielä hiukan tekohengittää kuluneita kitkalevyjäkin, mutta samantien sinne laittaa uudet
kitkalevyt, jos perän avaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Kyllä se mersun oma asd perä ja hyvät terveet vetarit kestää melekosta rääkkiä.
oletko ikinä purkanut mersun ASD perää ja sitten sellaista perää, mikä on oikeasti kestävän maineessa :think: mersun ASD perän osat tuo mieleen lähinnä fiat 600 perän, joka on suunniteltu 28 hepalle :wink:

topikin aiheenahan on "kestävä perä ST käytössä", eikä missään arkiajossa...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
En ole. Sitten puran kun sellainen hajoaa ilman omaa tyhmyyttä. Jos puolen millin jälkeen hajoaa niin se ei ole perän kestävyydestä kiinni. Ja mitä meinaa st-käytössä? Itsellä on "st" enkä aja koko ajan lappu lattiassa. Joku toinen voi sitten niin tehdäkkin. Kestävä perä sitten vaikka scaniasta jos ei mersun kunnossa olevat asd:t kestä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:En ole. Sitten puran kun sellainen hajoaa ilman omaa tyhmyyttä. Jos puolen millin jälkeen hajoaa niin se ei ole perän kestävyydestä kiinni. Ja mitä meinaa st-käytössä? Itsellä on "st" enkä aja koko ajan lappu lattiassa. Joku toinen voi sitten niin tehdäkkin. Kestävä perä sitten vaikka scaniasta jos ei mersun kunnossa olevat asd:t kestä.
purkaa tai yritä päästä katsomaan jonkun purkamaa ASD perää, niin otat heti syöttöä pois parikierrosta ja alat ajemaan muutenkin, kuin veisit vanhusta paskalle... on ne hilut siellä ASD perän sisällä niin lapsellisia :D käytännössä ne ei eroa kestävyydeltään/vahvuudeltaan yhtään pikkuperäisestä :think: pikkurataat taitaa olla peräti samat, jotka nyt yleensäkkin on perissä se heikoin lenkki... keskitappi samoin taitaa olla ihan sama... itse välityshän (lautaspyörä/pinjoni) peristä harvoin antaa periksi ja se taitaa olla hieman reilummin mitoitettu ASD perässä, pikkuperään verrattuna...

joku toinen voi käskyttää ST mersua jo tunnissa enemmän, kuin sinä vuodessa (vaikka ratapäivillä tai varttimaililla kokeillessa), että ei nämä asiat aina niin kaavamaisia ole, että jos mulla kestää, niin kestää kaikilla...



500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja j.a »

napa puhuu asiaa kaikkien käyttöaste ei ole ihan sama... ei ne teholla säry vaan ajomäärällä ja kuljettajan typeryydellä :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olikos se nyt niin, että kaikissa "ST" mersuissa on se sama 200hp teho ja 256Nm vääntömomentti :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Olikos se nyt niin, että kaikissa "ST" mersuissa on se sama 200hp teho ja 256Nm vääntömomentti :D
Tässä tapauksessa vääntöä reilusti tuplat ja tehoa reilu puolet enemmän. En sitä kuitenkaan st:ksi sano kun tosi st:t on nykyään niitä +500 heppasia monivenoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli ilman moniventtiiliä ei tänään enää saa superturbo lippalakkia :D Semmoisia lippiksiähän oli aikoinaan käytössä ja niitä sai vain harvat ja valitut. :?

Toi otsikko vähän ärsyttää kun jollakin ST on tosiaan 350Nm ja jolllain toisella se on 900 Nm. Kun "käyttö" sitten on toisilla sitä, että laitetaan 6500 rpm koneeseen ja nykästään kytkin ylös ja toiset lähtevät puolella kaasulla ja liisäävät loput peliin 60ft kohdalla, niin eihän tähän saa mitään järkevää vastausta koskaan, siis mikä perä kestää ja mikä ei.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Olikos se nyt niin, että kaikissa "ST" mersuissa on se sama 200hp teho ja 256Nm vääntömomentti :D
tämähän saattaa olla vielä se kaikkein kamalin kohtalo perän kannalta, eli voimaa ei ole riittävästi, että renkaan pito irtoaa heti, vaan sitten annetaan niitä kytkinpommeja, että saatais edes kerran rengas ulahtamaan kylillä :D perä pääsee kuitenkin aika helpolla siinävaiheessa, kun renkaan pito on menetetty, ei siinä silloin enää kovin suuret voimat jyllää (niitä lepokitka juttuja...)

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

napa kirjoitti:
veskola kirjoitti:Olikos se nyt niin, että kaikissa "ST" mersuissa on se sama 200hp teho ja 256Nm vääntömomentti :D
tämähän saattaa olla vielä se kaikkein kamalin kohtalo perän kannalta, eli voimaa ei ole riittävästi, että renkaan pito irtoaa heti, vaan sitten annetaan niitä kytkinpommeja, että saatais edes kerran rengas ulahtamaan kylillä :D perä pääsee kuitenkin aika helpolla siinävaiheessa, kun renkaan pito on menetetty, ei siinä silloin enää kovin suuret voimat jyllää (niitä lepokitka juttuja...)

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
Mulla on kilpurissa kestäny voimansiirto ihan hyvin tuota kytkinpommia, voimaa saati alavääntöä kun ei tosiaan riittävästi ole niin aika rajuja otteita driftingissä vaatii. Tosin voimansiirrosta ei löydy itään mersun osaa. Eli kokoonpano ap-racing 2 levy 215mm asetelma, toyota r154 vaihteisto (supra mk3) ja toyota 8" perä kitkalukolla (hilux). Ainoa voimansiirto vaurio on ollu etummainen kytkinlevy josta repes keskiö niittauksesta irti. Vähäistä tehoa niille antoi om605 420hp/660Nm joka mitattu turbolla josta puuttui pakosiivestä isoja paloja+päittäislaakerointi rikki. Tänä kesänä pitäis olla tehoa enemmän, vääntö suunnilleen sama koska pumppu sama ja syötöt oli jo viimevuonna täysillä, nyt vain vetäviä nostettu ja hieman isompi turbo.

Käyttismersusta taas hajos asd perä ihan cruisella traileri perässä ylämäkeen, nopus rupes laskemaan > cruise lisäs kaasua > ahtoviive hidasti tehon nousua ja vauhti jatkoi laskemistaan, sitten loota tiputti pienempää, josta helvetti pääsi irti. Suti hetken matkaa kunnes cruise havaitsi että nyt on jotain pielessä ja päästi kaasun. Tuon jälkeen perä rupesi pitämään vaimeaa raksutusta ja aika pian ääni paheni. Perän aukaisu paljasti että pinionista puuttui 3 hammasta.

Mun on vaikea uskoa että esim tuosta hiluxin perästä olisi voinu moisessa tilanteessa tulla entistä, se on kuitenkin todella paljon rajumpaa tekoa, supran perähän on "sama" ku hiluxissa mutta erillisjousitettuna. Joten jos minä perää joksikin rupeaisin muuttamaan niin semmoisen etsisin, tai vaihtoehtoisesti jäykkä akseli ja joku jenkki perä, niin voi välitykseksi valita mieleisen.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mikä perä kestää ST käytössä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
veskola kirjoitti:Olikos se nyt niin, että kaikissa "ST" mersuissa on se sama 200hp teho ja 256Nm vääntömomentti :D
tämähän saattaa olla vielä se kaikkein kamalin kohtalo perän kannalta, eli voimaa ei ole riittävästi, että renkaan pito irtoaa heti, vaan sitten annetaan niitä kytkinpommeja, että saatais edes kerran rengas ulahtamaan kylillä :D perä pääsee kuitenkin aika helpolla siinävaiheessa, kun renkaan pito on menetetty, ei siinä silloin enää kovin suuret voimat jyllää (niitä lepokitka juttuja...)

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
ei, kun tää on just niitä pahimpia mahdollisia juttuja. vanha ja väsyny ASD perä, asfaltti alla ja laiskasti tehoa. siitä sitten täräytetään kytkimellä ja saadaan renkaan pito irti. toinen rengas savuaa ja piirtää lakua, kun samalla toisen renkaan pito ei irtoa. perän pikkurattaat huutaa hoosiannaa, kitkalevyistä lentelee ne loputkin jämät mäkeen ja keskitappi väljistyy. lopulta ihmetellään, kun perä on ihan paska. ei kestäny edes muutamaa kumenpolttoa.

jos puhutaan mersun perästä, niin sen perän on paras olla lukossa, tai jotenkin muuten varmistua siitä, että molemmat takakumit pyörii, kun poltetaan kumppaa. muuten kyllä lärvähtää perä ja aika nopeestikkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin