V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Miten V6 CDI:n turbon ahtopaineen säätömoottori avataan puhdistusta ja tarkistusta varten?

Miten imusarjan läpät lukitaan auki-asentoon? Siis mikä ne pitää auki?

Läppien säätömoottorin irrotuksesta löytyi hyvä CDI203:n ohje:

"irti sen saa helposti V6 koneesa imuputki hässäkkä pois siitä päältä,
ahtimen säätö mootorin johto irti, ahtimelta lähtevä aalumiininen ahtoputki irti,
polttoaineen suodatin irti ja kääntää ylös sieltä montusta (isompikin käsi mahtuu siitä kolosta vetämään sen pois)
johtosarjan kiinitys pultit irti,(mahtuu siirtymään sen verran että sen vinosti olevan 3:anen pultin saa kierrettyä sieltä välistä edestä päin sinne väliin työneetyllä lenkillä ja ne 2:si muuta saa suorran siitä ylhäältä,
niistä vivuista lähtee melkeen itsekseen,

ja uutta ei sinne kaanta laitta vaan laitta sen jonnekin vaan sen johdon nokaan surisemman läpät lukitsse auki asentoon tai jos ei halua johtoa jatkaa niin säätö mootorista se vipu lyhekssi niin että mahtuu siellä paikassan kääntyilemään(max 2h) "

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tuo ahtopainensäädin lähtee helposti auki. Tuo muovinen imukotelo (jossa ilmamäärämittarit) vain pois kolmella klemmarilla ja sähköliittimillä ja sitten saa jo nuo mettalli klipsit joka suunnalta irti. Varo ne haluaa lähteä helposti "lentoon". Sähköliitin on tuolla alhlla ni se irti ja kansi lähtee pois. Itselläni se kotelo oli täysin kuiva ja ajelinkin läppiä 12V:lla edes takaisin. Säädinhän liikkuu myös aina kun auton käynnistää va iriittikö peräti virrat vain päälle??

Nippusiteillä minä laitoin imusarjanläpät auki. Uuden Läppömoottorinkin siirsin pois vakio paikasta ni eipä säry enää ikinä. Kannattaa istten kunnolla kuivata se oranssi silikoni tiiviste turbon juureen että se on jäykkä laitta paikalleen. Pitää sitten paremmin. En raskinut laittaa utta tiivistettä kun lähes 50€ ois veho ollu vailla siitä. Kyllä sen vanhan sinne hyvin sa akun kunnolla putsailee ja kiristää kunnolla. Minä en irroittanut edes tuota alumiinista ahto putkea kun poistin läppämoottorin. Ahdasta kyllä oli mutta onnistui..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Läppämoottorin vääntövarren asennosta voit päätellä läppätankojen asennon.
Olikohan niin, että vänkärin puoli vänkää pois ja kuskin puoli vetää itseä päin.

Ahtopaineen säädin näyttää kovin siistiltä, toivottavasti ei ole huono merkki, meinaan että silloin siinä voi olla oikeaa vikaakin.
Se läppämoottorin toimintahäiriö voi varmaan aiheuttaa herjan ahtopaineen säätimelle vaikka silläkeinon, jos se kesken kiihdytyksen yht´äkkiä näppääkin läpät kiinni, jolloin ahtopaine pompsahtaa, eikä säädin kerkiä varmaan mukaan reagoimaan.

Muuten nämä kolme "ongelmasäädintä" herjoineen on aika selkeitä.
Siis EGR, läppien säädin, ahtopaineen säädin.
Kaikille on oma ohjaimensa, vikatilarajansa, herjansa.
Jokaisella näillä se ohjaimen (sähkömoottorin) toimintahäiriövaiva alkaa suunnilleen samalla tavalla ; "säädin ilmoittaa viasta".
Kaikkia näitä voi staarilla käytellä, heilutella puolelta toiselle, jos se antaisi jotain vihjettä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se EGR:n moottori lienee se vesijäähdytteinen osa, joka kytkee pakokaasut imupuolelle?

Täytyy vaihtaa tuon alumiinisen ahtoputken alapään tiiviste, se vuotaa öljyä. Samalla täytyy
tutkia nämä kaksi mainittua moottoria.
ahtoputken_alapaa.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

JarkkoN kirjoitti:Samalla täytyy tutkia nämä kaksi mainittua moottoria.
Siirrä se läppämottori pois sieltä tai tee edes suoja sen päälle jos se on vielä ehjä.. Läppämoottori on valettu kiinni, mutta lämmittämällä (sulattamalla) kansi lähtee pois yläpuolelta. Sähkömoottorin kohdalta saa myös sen metallilätkän pois vääntelemällä. Luulen että sille ei kannata tehdä yhtään mitään jos se vielä toimii.

Itse laitoin ensin paine ilmaa sisään sieltä sähköliittimen kohdalta ja sähkömoottorin kautta niin mustaa moskaa sieltä tuli pihalle.. Lopuks aukasin sitten sen kannen pois sitten niin siellä oli yks komponentti kokonaan kärähtänyt piirilevyltä. Varmaan oikosulun takia. Itse sähkömoottri oli ehjä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

intake_manifold.gif
Mikä mahtaa olla läppämoottorin varaosanumero? Tämäkö?

10 A 642 150 02 94 SETTING MOTOR
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Juuri tuo nro. 10. Maksaa veholla muistaakseni 210€. Oulun MB osa myi saman osan 165€:lla.

Tuola jotaki lisää siitä:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 24fd800b37" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Onko noita kummallekin puolelle oma moottori eli 2 kpl?

Mikä tarkoitus läpillä on? Muuttaa imusarjan pituutta?
Sillähän on merkittävä vaikutus vääntöön/tehoon, joten
sikäli järjestelmä kannattaisi pitää toiminnassa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Siis tuo yks ohjaa molempia läppiä. Siks se on siellä keskellä imusarjojen välissä. Ja siinä on sellanen perhos mallinen osa (alhaalla) mihin läpät tulee kinnii. Toinen puoli liikkuu eteenpäin ja toinen taaksepäin. Läpät ohjaavat imusarjan auki/kiinni. Joku vaikutus päästöihin noilla on ja ilmeisesti vääntöihinki. Joku viisaampi voi tarkentaa. Itse en huomannut mitään eroa kun lukitsin läpät auki asentoon. Bmw:stähän näiden poisto on enemmän sääntö kuin poikeus koska BMW imasee läpät moottorin ja moottri särkyy.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Taitaa läppien olemassa olo olla vain saaste asia. olikohan tyhyjäkäynnin "valkosavujen" poistoon?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vanhemmissa cdi koneissa niillä saadaan jotain pyörrettä joka parantaa alavääntöä. Eiköhän imusarjan pituudella ole merkitystä enemmänkin vaan bensakoneissa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mersu:

Sisään tuleva ilma virtaa ahtoilman jakoyksikköön, joka varmistaa tasaisen ilmavirran kullekin sylinterille. Jakoyksikössä on sähköisesti ohjattu imuilman sulkujärjestelmä, jonka avulla tuloilmakanavan pinta-alaa voi pienentää portaattomasti kaikille sylintereille. Tämä muokkaa tuloilman pyörteisyyttä ja tuloksena on paras mahdollinen virtaus sylintereihin kaikilla kierrosnopeuksilla ja kuormituksilla ja siten täydellisempi palaminen ja pienemmät päästöt.

The intake air then flows into the charge air distributor module, which ensures evenly proportioned airflow to each cylinder. The distributor module features an integral, electrically controlled intake port shut-off system which allows the in-take port cross-section for each cylinder to be steplessly reduced. This modifies the swirl imparted to the intake air, resulting in an optimum in-cylinder gas flow across all engine speeds and loads and thus in more complete combustion and optimised exhaust emissions.

Mercedes-Benz C 320 CDI: A new dimension in dynamic diesel technology

http://media.daimler.com/dcmedia/0-921- ... 0-0-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

More power and torque than any other engine in its class
Third-generation CDI technology with piezo-electric injectors
Particulate trap standard in Germany and some other countries

The new V6 diesel engine inaugurates a new chapter in the long diesel engine tradition of the Stuttgart-based brand, a story which began in 1936 when the world's first passenger car diesel engine was fitted in the Mercedes-Benz 260 D. The new six-cylinder engine incorporates all the latest pioneering technologies from every sector of engine development – from mechanical aspects to thermal and fluid dynamics to electronic engine management and emissions control. The result is leading-edge power and torque characteristics, economy, environmental compatibility and refinement. With maximum power and torque of 165 kW/224 hp and 510 newton metres respectively, the new V6 leads the way in its displacement category.

The most important features of the new Mercedes diesel engine at a glance are:

Six cylinders in a V-type arrangement
Aluminium crankcase with cast-in grey iron cylinder liners
Third-generation common-rail injection system with piezo-electric injectors
Four-valve technology with two camshafts per cylinder bank
Turbocharger with electrically actuated guide vanes
Maximum cylinder pressures of 180 bar
Exhaust gas recirculation (EGR) with electrically controlled valve
Electrically controlled intake air restriction
Swirl control by electrically controlled intake port shut-off
Quick-start glow system
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Miten aukeaa läppämoottorin sähköliitin? Nostin hiukan sitä harmaata lippaa, mutta liitin istuu yhä tiukasti.

Turha varmaan mainita, että öljyinen on läppämoottori:
lappamoottori_likainen.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Nosta se harmaa nulikka ylös sieltä.. Pitäis sitten lähtä. Kohtuu öljynen näkyy olevan sullakin tuo. Toimiko se vielä?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

simppa80 kirjoitti:Nosta se harmaa nulikka ylös sieltä.. Pitäis sitten lähtä. Kohtuu öljynen näkyy olevan sullakin tuo. Toimiko se vielä?
Kiitos, täytyy vaan vetää kovempaa liittimestä, kun se harmaa nasta on ylhäällä. En uskaltanut
yrittää sitä väkisin vetämällä.

En ole kokeillut läppämoottorin toimintaa, mutta vaihtaa tuo pitäisi, kun se on tuon näköinen.
Se on liian epävarma tien päällä.

Jos saan purettua johtosarjan pois päältä, niin harkitsen alkuperäisen läppämoottorin poistoa.
Muussa tapauksessa uusi moottori tulee johtojen päähän heilumaan tyhjää ja vanha moottori
jää pitämään imusarjaa auki.

WIS:n mukaan pitäisi irrottaa turbo. Yritän saada läppämoottorin pois irrottamatta turboa.
Johtosarjan yksi kiinnitysruuvi (kuvassa keskellä) vaan on juuri turbon alla hankalasti ja johtosarja
istuu muutenkin pönäkästi jollain kiinni. Johtosarja pitäisi siis saada tuolta kuvan oikealta ylhäältä
lähtien turbon alta aina ahtopaineen säätimelle asti irti ja sivuun ja se on paketoitu muovikuoriin.
johtosarjan_ruuvi_turbon_alla.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ahtopaineen säätölaitteesta on johto ja kiinnikkeet irti, mutta kansi istuu kuin liimattuna.
Mahtaako se haljeta tms, jos sitä hiukan koputtelee jollain puunuijalla? Vai pitäisikö kammeta?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Eikä halkea. Kyllä se lähtee ko nätisti koputtelet. Voit myös kammeta sieltä välustä taltta meisselillä.

Kyllä sen läppämooottorin saa sieltä pois turboa irroittamatta. Ahtaasa paikassa on yks ruuvi mutta kiinto 8mm avaimella lypsämällä sen saa auki. Hitaasti mutta varmasti. Toisella kädellä samalla vängäten sitä johtokourua ylöspäin niin paljon ko se antautuu..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nyt se ahtopaineen säätömoottorin kansi raottui, kun sitä varovasti kampesi.
Alareunasta se on yhä tiukasti kiinni, mahtaako sielläkin olla metallikynsi?
Ei kai tuo liitin pidä vastaan?

Päätin nyt ainakin aluksi jatkaa johtoa ja tuoda uuden läppämoottorin muualle.
Pannaan se ehkä sitten joskus paikalleen, jos tulee tarvetta turbon irrotukseen.
Minulla on sopivasti silikonijohtoja.

Kutistesukka ei kestä kuin 80 astetta, täytyy käyttää vulkanoituvaa teippiä (90/130 astetta):

http://www.3mselect.co.uk/p-1554-self-a ... px#details" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Ota se sähköliitin irti. Siellä turbon puolella alhaalla on ainakin klipsi. Taitaa olla alhallakin. Näet varmaan kun irroitat sen liittimen..

EDIT: itse käytin ihan kutiste sukkaa ja kierrätin sieltä moottorin kuskin puolelta tulipellille sen läppä moottorin. Ei kait siellä niin paljoa lämpö nouse..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

simppa80 kirjoitti:Ota se sähköliitin irti. Siellä turbon puolella alhaalla on ainakin klipsi. Taitaa olla alhallakin. Näet varmaan kun irroitat sen liittimen..

EDIT: itse käytin ihan kutiste sukkaa ja kierrätin sieltä moottorin kuskin puolelta tulipellille sen läppä moottorin. Ei kait siellä niin paljoa lämpö nouse..
Noin on moni muukin tehnyt jus tonne tulipeltiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei vaikuttanut mihinkään uusi läppämoottori.
Herjaa tulee vasemmasta ilmamassamittarista ja ahtopaineen säätimestä.

Ahtopaineen säädintä sain hiukan raotettua ja se oli kuiva sisältä.

Ahtopainetunnistin? Ilmamassamittari?

Oli muuten huohotinputkikin kai vuotanut öljyä, tuo punainen tiiviste keskellä kuvaa:
turbo_puhtaana.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tuli liittimet kunnolla kiini? Starilla viat lukenu? Oliko ilmamassa virhe ennen kuin irrotit tuon kotelon? Jos ollut kokoajan niin sehän kyllä kanattaa vaihtaa. Se vaan että puitääkö näihin uusia tuo koko "hoito" jossa molemmat mittarit?? Saako udella paljonko ajettu kun tääläset viat nyt ilmeni? :?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Kun vaihtaa ilmamassamittarit niin tuo koko Y-putki on vaihdettava, antureita ei myydä yksittäin.

Mulla on yks ylimääräinen käytetty Y-putki, jossa on kunnossa olevat ilmamassamittarit, sen saapi kohtuu hintaan.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

simppa80 kirjoitti:Tuli liittimet kunnolla kiini? Starilla viat lukenu? Oliko ilmamassa virhe ennen kuin irrotit tuon kotelon? Jos ollut kokoajan niin sehän kyllä kanattaa vaihtaa. Se vaan että puitääkö näihin uusia tuo koko "hoito" jossa molemmat mittarit?? Saako udella paljonko ajettu kun tääläset viat nyt ilmeni? :?
Tuli liittimet hyvin kiinni ja MAF:sta tuli jo aiemmin vikailmoitus. Vaihtoon vaan, niin on taas yksi vikapaikka eliminoitu.
Koko y-haara mennee vaihtoon. 122.000 km on takana.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Se meni aika tarkalle kun tuo suositeltu vaihto väli on 100tkm.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

PEPI kirjoitti:Kun vaihtaa ilmamassamittarit niin tuo koko Y-putki on vaihdettava, antureita ei myydä yksittäin.

Mulla on yks ylimääräinen käytetty Y-putki, jossa on kunnossa olevat ilmamassamittarit, sen saapi kohtuu hintaan.
En tiedä, onko järkeä hankkia käytettyjä kuluvia osia. Luultavasti omankin ilmamassamittarin saisi puhdistusaineella
tekohengitettyä toimivaksi, mutta vika luultavasti uusiutuisi pian. Tietysti voisin harkita, jos tuommoinen olisi myynnissä.
Saksassa näyttää olevan 50 euroa / kpl.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

JarkkoN kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Tuli liittimet kunnolla kiini? Starilla viat lukenu? Oliko ilmamassa virhe ennen kuin irrotit tuon kotelon? Jos ollut kokoajan niin sehän kyllä kanattaa vaihtaa. Se vaan että puitääkö näihin uusia tuo koko "hoito" jossa molemmat mittarit?? Saako udella paljonko ajettu kun tääläset viat nyt ilmeni? :?
Tuli liittimet hyvin kiinni ja MAF:sta tuli jo aiemmin vikailmoitus. Vaihtoon vaan, niin on taas yksi vikapaikka eliminoitu.
Koko y-haara mennee vaihtoon. 122.000 km on takana.
Aikasin tuntuu vikovan sulla V6. :( Kyllä mulla harmittais aikalailla tuon verran ajetun auton tuollaiset viat. Itse ajattelisin että jos ostasin reilut 100thkm ajetun MB:n niin ei siihen sais tälläsia vikoja tulla edes 200thkm mennessää.. MB laatua.

EDIT: Jaa aika aikasten suositellaan Y-haara vaihdettavaks..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja sl350 »

simppa80 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Tuli liittimet kunnolla kiini? Starilla viat lukenu? Oliko ilmamassa virhe ennen kuin irrotit tuon kotelon? Jos ollut kokoajan niin sehän kyllä kanattaa vaihtaa. Se vaan että puitääkö näihin uusia tuo koko "hoito" jossa molemmat mittarit?? Saako udella paljonko ajettu kun tääläset viat nyt ilmeni? :?
Tuli liittimet hyvin kiinni ja MAF:sta tuli jo aiemmin vikailmoitus. Vaihtoon vaan, niin on taas yksi vikapaikka eliminoitu.
Koko y-haara mennee vaihtoon. 122.000 km on takana.
Aikasin tuntuu vikovan sulla V6. :( Kyllä mulla harmittais aikalailla tuon verran ajetun auton tuollaiset viat. Itse ajattelisin että jos ostasin reilut 100thkm ajetun MB:n niin ei siihen sais tälläsia vikoja tulla edes 200thkm mennessää.. MB laatua.

EDIT: Jaa aika aikasten suositellaan Y-haara vaihdettavaks..
Itsellä oli halki y-haara (todennäköisesti hullossa rikkoneet Saksassa), uusi Veholta ja hinta reilu 350egee, kiitos
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tilasin Saksasta uuden y-haaran, postikuluineen 240 euroa. Saas nähdä, koska se tulee.

Olisihan se hienoa, jos autolla voisi vaan ajaa sinne 200.000 km saakka.
Nyt olisi yhä hyviä uistelukelejä ja piti käyttää kokonainen työpäivä auton ihmettelyyn,
sen sijaan että olisin kalassa tai työssä. Venettä ei uskalla laittaa vetokoukkuun, ennen kuin viat on
korjattu. Kaikkein kurppaisinta olisi jäädä välille vene koukussa.

Voin kyllä kuvitella ihmisten harmin, jos ajasta ja rahasta on jatkuva pula ja autoa
tarvittaisiin joka päivä ja sitten 30-40 tonnin auto ei toimi kunnolla eikä itse pysty
korjaamaan. Siinähän on suorastaan pakko mennä autokauppaan vaihtamaan autoa.
Ja voi olla, että herkästi vaihtuu sitten merkkikin samalla.

Mutta ei tuommoinen y-haara nyt liian kallis ole ja se on helppo vaihtaa itsekin.
Harrastuksen piikkiin se minulla menee ja onneksi on talli ja työkalut.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

simppa80 kirjoitti:Eikä halkea. Kyllä se lähtee ko nätisti koputtelet. Voit myös kammeta sieltä välustä taltta meisselillä.

Kyllä sen läppämooottorin saa sieltä pois turboa irroittamatta. Ahtaasa paikassa on yks ruuvi mutta kiinto 8mm avaimella lypsämällä sen saa auki. Hitaasti mutta varmasti. Toisella kädellä samalla vängäten sitä johtokourua ylöspäin niin paljon ko se antautuu..
Näyttäisi siltä, että tuo turbon alta pilkistävä ruuvi ei pitänytkään johtonippua paikallaan.
Olisi pitänyt vaan vääntää nippua ylös ja koettaa pikkuhiljaa irrottaa se kolmas läppämoottorin ruuvi
sieltä johtonipun alta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin