V6 CDI:n ahtopaineen ja imusarjan läppien säätömoottorit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11842
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Pe 30.05.2014 11:20
Eetyzk kirjoitti:Jaetaan ny tämmönen kertomus tänne, jotta jos jollain muullakin sattuu sama.

Isäpaapan V6: heitti viikko sitte vikatilaan ja pysy siinä. (Moottorin vikavalo palo). Siinä sitte kahtottiin meidän Launchin vikakoodinlukijalla ja lykkäs 5-6 vikakoodia. (Läppämoottori, EGR-säätöventtiili, turbon säätöventtiili yms.) Arveltiin, että sieltä on johtonippu sulanu ja menny oikkariin.
No se laitto mesen tallin viereen ootteleen, et kerkiää sitä vilkaseen. No eilen se alko purkaa sitä ja ku pääsi näkee johtosarjan, niin sehän näytti iha hyvältä. No sitte vasta se huomas kattoo sulakkeen. :oops: Sieltä oli palanu joku 15A sulake. No se laitto uuden sulakkeen -> virrat päälle -> sulake palo.
No site se otti läppämoottorin pistokkeen irti -> Uus sulake -> Virrat päälle -> AVOT!!!!. Sitte ei tullu enää vikakoodia ku M55-moottorista.
Sitte isä laitto auton nippuun ja ajeli Kangasalalta hakeen uuden läppämoottorin -> kuittas vikakoodit -> Ja taas mennään. :clap:

Mut se täs ihmeellistä oli, kun aijemmin pureettiin jo läpät pois (saa tiiviiksi, kun ottaa läpät veks -> tekee M10 kierteen imusarjaan läppäakselien reikään -> M10 kuusiokolopultti liiman kans kiinni), niin siinä samalla siirrettiin läppämoottori pois V-haarasta. Nykyään se huitelee tulipellin läheisyydes ilmaa, mutta silti se läppämoottori meni oikkariin vaikka se on iha puhtaas paikas. :roll:


Jos sen vipu ottaa jonnekin kiinni niin voi siksi hajota ja kyllä niitä hajoaa muutenkin
Kuin vain öljy töhnän takia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 24.03.2014 08:57
ViestiLähetetty: Pe 30.05.2014 12:44
No nyt on käytetty *:lla...

- 2376-001 Tarkista rakenneosa N3/9 (CDI-ohjainlaite). Ohjaus M16/6 (kaasuläpän säädinosa) Jännite on liian alhainen. Toistuvuus 1.
- 2510-001 Tarkasta rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Säädin ilmoittaa viasta. Toistuvuus 3.
- 2616-001 Tarkasta rakenneosa B60 (pakokaasujen vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri. Toistuvuus 6.

Tarkoittaako nuo nyt sitten sitä, että turbon säädin on rikki, vai mitä? Eli joko vaihtaa turbon + säätimen tai sitten hommaa kunnostetun säätimen jostain kautta, sitä kun ei virallisesti mistään uutena taida saada...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11842
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Pe 30.05.2014 16:50
jpleppanen kirjoitti:No nyt on käytetty *:lla...

- 2376-001 Tarkista rakenneosa N3/9 (CDI-ohjainlaite). Ohjaus M16/6 (kaasuläpän säädinosa) Jännite on liian alhainen. Toistuvuus 1.
- 2510-001 Tarkasta rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Säädin ilmoittaa viasta. Toistuvuus 3.
- 2616-001 Tarkasta rakenneosa B60 (pakokaasujen vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri. Toistuvuus 6.

Tarkoittaako nuo nyt sitten sitä, että turbon säädin on rikki, vai mitä? Eli joko vaihtaa turbon + säätimen tai sitten hommaa kunnostetun säätimen jostain kautta, sitä kun ei virallisesti mistään uutena taida saada...


Mitä tuli tulokseksi noiden tarkistusten jälkeen
Mitkä kehotaa tekemään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 24.03.2014 08:57
ViestiLähetetty: La 31.05.2014 07:05
Siis huollossa nollasivat koodit pois ja antoivat tulosteen noista vikakoodeista ja siinä oli nuo tekstit, jotka kirjoitin tuohon ylös. Parin viikon päästä on seuraava aika pa-letkujen vaihtoon, joten silloin on tarkoitus katsella uudelleen.

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4280
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 31.05.2014 13:18
.
Tuossa on vasta vihjeet, joiden avulla saadaan sitten selville se vika ...
Aina pitäis tarkkaan lukea, mitä staari kertoo, tarkkaan ja toimia sen mukaan, niin on suuri mahdollisuus että vikakin paikallistuu oikein.
Syyllistyn kyllä itsekkin "tulkintoihin", joihin sitten pitää palata, että mitäs siinä oikeastaan lukikaan ...
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 24.03.2014 08:57
ViestiLähetetty: Ke 06.08.2014 08:48
Ilmeisesti oli sitten se pakokaasunvastapaineen tunnistin. Ainakaan sen vaihdon jälkeen ei enää oiretta tullut. Pistin tosin mesen kiertoon kun en enää viitsinyt jäädä odottelemaan, että mikä paikka renkkaa seuraavaksi...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 05.10.2013 08:51
ViestiLähetetty: Ke 17.09.2014 10:28
Moi, Kirjoitin jo saman aiheeseen: viewtopic.php?f=2&t=103415&start=0 mutta jatketaan tähänkin, jos täällä sattuisi olemaan kokemusta.

Noin vuosi takaperin teetätin tuon öljynlauhdutin remontin, jossa myös vaihdettiin nuo punaiset tiivisteet. Y-haara kuitenkin oli murtunut turbon juurelta remontissa ja huohottimen putken tiiviste ei ollut kunnolla paikalla. Vuoden ajan öljyä on tippunut läppien säätömoottorin päälle ja auto meni vikatilaan. Voisikohan olla että läpät ovat jumiutuneet enemmän kiinni asentoon. Ahtaessa tuntuu, että paineet eivät pääse kulkemaan ja kaasun löysätessä paine karkaa turbon kautta ainakin äänestä päätellen. Ääntää kuin ralliauton hukkaportti??

Purin konetta jo osittain, jotta pääsis käsiksi läppien säätömoottoriin. Uskaltaako säätömoottorin ottaa irti läppien asentoa sen erityisemmin miettimättä?.
Huohottimesta tuntuu että öljyä valuisi aika reilusti ja se musta huohotin on vähän reunoistaan falskannut öljyä. Mistähän tällainen voisi johtua?. Onko syytä vaihtaa sitä mustaa huohotin mötikkää (edestäpäin katsottuna vasen ylänurkka johon turbolle tuleva huohotin letku tulee kiinni)?

Ei kellään sattuisi olemaan ton Y-haaran ja läppien säätömoottorin osa koodia tiedossa tai saatavilla?.
E320 CDI V6 4MATIC
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ti 13.07.2004 14:38
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 19.09.2014 20:58
Kyllä ne auki asentoon jää jos läppämoottori ( A642 150 0494) hajoaa, mutta pirustako sitä tietää jos jotain kummallista olisi siellä alhaalla tapahtunut. Jos otat läppämoottorin pois, niin ole erittäin varovainen, älä revi tai nyi mitään irti, vaan googleta kuvia joissa näkee miten ne varsien päiden klipsut irroitetaan. Hankala homma mutta onnistuu. Niin ja varaa aikaan ja näillä keleillä unohda ulkohommat tän suhteen, tallissa mukavampi pitää tuumaustaukoa ja verrytellä OM 642: sen muotoista etuvartaloa/ polvilumpioita...
S205 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 05.10.2013 08:51
ViestiLähetetty: Pe 19.09.2014 22:46
Aikamoinen homma oli kyllä. En ymmärrä kuinka joku on ilman turbon irroittamista saanut vaihdettua sen moottorin. Pari iltaa tuli purettua ja tämä ilta meni pelkästään säätömoottorin paikalleen saamisessa. Pikku vinkki jos joku muukin vielä tekee, niin kannattaa pikku tipat pikaliimaa laittaa niihin klipsuihin paikalleen asentaessa ettei tipu. Aika veemäinen oli onkia sieltä lauduttimen juuresta kun tippu asennuksessa. Eihän toi mitään herkkua ole kerrostalon parkkipaikalla tehdä, mutta eipä ole talliakaan saatavilla. Onneks on kelit ollu toistaiseksi kohdillaan. Huomenna jatkuu hehkutulppien vaihdolla ja turbon asennuksella.

Ihmettelen kuitenkin edelleen sitä kuinka ahtoilma lähti purkautumaan kaasun löysätessä takaisin päin? Oli tuo y-haarakin hieman öljyinen sisältä päin. Voiskohan sitä putsata jollain vaurioimatta antureita ?
E320 CDI V6 4MATIC

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 13.07.2009 18:44
ViestiLähetetty: To 06.11.2014 14:15
Lainaan tätä aihetta. Onko siis mitään konstia millä tuon öljyn valumisen saa loppumaan? Olen itse nyt kahteen kertaa vaihtanut nuo turbon punaiset tiivisteet ja useamman kerran käyttänyt niitä välissä irti ja aina vuotaa. Jonkun aikaa voi olla että pitää muttei kauaa. Lähinnä raivostuttavan noloa kun aina jää öljytippa auton alle... Auttaako tuon koko imuputken vaihto? MBosalta kyselin ja suolainen 380e oli hinta..
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 12:14
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 06.11.2014 18:15
Faraz kirjoitti:Lainaan tätä aihetta. Onko siis mitään konstia millä tuon öljyn valumisen saa loppumaan? Olen itse nyt kahteen kertaa vaihtanut nuo turbon punaiset tiivisteet ja useamman kerran käyttänyt niitä välissä irti ja aina vuotaa. Jonkun aikaa voi olla että pitää muttei kauaa. Lähinnä raivostuttavan noloa kun aina jää öljytippa auton alle... Auttaako tuon koko imuputken vaihto? MBosalta kyselin ja suolainen 380e oli hinta..


Ettei vaan olisi se öljynlauhduttimen tiiviste joka sulla vuotaa ja jättää merkin auton alle.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11842
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: To 06.11.2014 19:04
sl350 kirjoitti:
Faraz kirjoitti:Lainaan tätä aihetta. Onko siis mitään konstia millä tuon öljyn valumisen saa loppumaan? Olen itse nyt kahteen kertaa vaihtanut nuo turbon punaiset tiivisteet ja useamman kerran käyttänyt niitä välissä irti ja aina vuotaa. Jonkun aikaa voi olla että pitää muttei kauaa. Lähinnä raivostuttavan noloa kun aina jää öljytippa auton alle... Auttaako tuon koko imuputken vaihto? MBosalta kyselin ja suolainen 380e oli hinta..


Ettei vaan olisi se öljynlauhduttimen tiiviste joka sulla vuotaa ja jättää merkin auton alle.


Lohkojen välistä lauhditimen tiivisteet
Kuitenkk joku muu kuin se yhaara/siihen
tuleva huohotimen putki tai jos siitä tulee niin paljon että
Merkaa paikansa on koneesaa vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:04
ViestiLähetetty: To 03.09.2015 20:43
Mitä olette tehneet tälle ongelmalliselle liitokselle, joka vuotaa öljyä? tuossa näkyvissä tuo välys, imuputkesta lähtevä liitos huohottimelle?!...tiiviste on vaihdettu ja osat hyvin puhdistettu mutta...tahtoo vähän väliä ilmaantua uudestaan tuo välys. tekis melkein mieli vetää silikoonilla yms liitos tiiviiksi. imuputken tiivisteen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös tuon. imuputken tiiviste pysynyt tiiviinä.

[img][img]http://i1.aijaa.com/b/00270/13953621.jpg[/img] Aijaa.com[/img]
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ti 13.07.2004 14:38
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 03.09.2015 21:10
Joskus vaihtelin tuon pikkutiivisteen uuteen ja askartelin nippusiteella pannan huohotinputken liitoksen vasemmalle puolelle (kuvassasi).
Siitä pitkillä nippusiteillä varovasti jännitykseen ((ei liian kireälle) Y-haaran imuputken ympäri. Pysyi välys poissa, mutta oli minusta hiukan kikkakakkonen.
Sitten uusin huohotinputken , sen muovipään ja taas pikkutiivisteen : On pysynyt kiinni. Koko konstruktio ja nuo tiivisteet on väärin suunniteltu ja aikeissa on tehdä parempi kun on aikaa. Nyt sitä ei ole ja pystyn elämään öljynputsauksen kanssa jokaisen ilmanputsarivaihdon yhteydessä (oma huolto-ohjelmani sanoo 12500 km).
S205 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 28.05.2011 22:14
Paikkakunta: Iisalmi
ViestiLähetetty: Su 09.06.2019 19:32
Tuli hommattua tommonen facelift w211 320cdi. 07 siis.

Nyt on muutaman kerran heittänyt vikatilaan, ei nouse kierrokset yli 2000 jne. Starin ääreen ei ole vielä päästy, mutta obd pulikka herjaa just noita aikaisemminkin mainittuja p0244, p2510 ja p2616, viimeinen näistä on ainut joka ei lähde pois.

Ahtopaineensäätimen käytin auki ja hieman öljyä oli sisällä, puhdistelin ja vieläkin heittää toisinaan vikatilaan. Hajoaako sieltä joku tietty komponentti, eli onko korjattavissa? Vai suosiolla uusi?

Entä imusarjan läpät, jumitanko suosiolla auki?
W211 2007 E320Cdi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 28.05.2011 22:14
Paikkakunta: Iisalmi
ViestiLähetetty: Su 09.06.2019 21:04
Itselleni vastaten, asiaa on näköjään pohdittu kymmenien topikkien alle, joten kesti jonkun verran aikaa löytää tietoa. Eli läppämoottorin voi ohittaa tuolla 4,7kohm vastuksella, kokeilen sitä alkuun, tällä saa poissuljettua läppävian.

Ahtopaineensäädin oli tosiaan hiukan öljyinen, juotokset näyttivät ehjiltä, ei siis selkeästi mikään murtunut. Starillako tuota servoa voi testailla ja paikallistaa vian varmuudella sinne?
W211 2007 E320Cdi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 28.05.2011 22:14
Paikkakunta: Iisalmi
ViestiLähetetty: Ke 12.06.2019 17:07
Tinailin nuo liitokset tuosta ahtopaineensäätimestä. Silmin nähden ei ollut mitään irti, mutta eipä niitä kylmäjuotoksia aina silmillä näe. Samalla irrotin läppämoottorista johdot ja ohitin toiminnan vastuksella.

Vielä sinne pari vikakoodia näyttäs jääneen, mutta eipä ole nyt pariin päivään limp moodiin mennyt, joten jotain tuosta korjaantui. Pitänee tulevaisuudessa karistella ne läpät imusarjasta pois kokonaan, niin ei tarvitse pelätä että milloin ne on venttiilin välissä
W211 2007 E320Cdi
Edellinen

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







kl-varaosat.fi