lisää hönkää om603:seen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

veskola kirjoitti:No niin, mitäs portteja tässä on nyt kokeilut, kun kahtahan siellä on testailtu ?
Ensin siinä oli sellanen ite tehty hukkaportti, joka tuli pakosarjan mukana ja nyt siinä on joku kiinanportti.
jukkis. kirjoitti:omien kokemusten perusteellanuissa kiinan porteissa on tosi löysät jouset sisällä, 0.5-0.8bar on ollu. vaikka jättää kellosta ohjausletkut kokonaan pois jolloin vain pakopaine avaa porttia ei ahtopaine kasva vieläkään liian suureksi.

Voishan tota muuten koittaa itekki sillain että ottaa kellolta ohjausletkun kokonaan irti ja säätää jousen ihan löysälle että venttiili aukeis riittävästi, eikä ahdot pääse liian korkeelle ja kattoo sitte ajamalla että mihin kohtaan ahdot nousee keskikierroksilla (eli missä kohtaa venttiili rupee aukenemaan, pelkästä pakopaineen voimasta).
Taikka sitte jos vaihtais vielä jäykemmän jousen ni ei lähtis venttiili avautumaan liian aikasin ja laittais säädön kuitenki mahdollisimman löysälle, jotta yläkierroksilla ei paine nousis riskilukemiin, kun venttiilille jäis enemmän avautumispituutta.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Koitin ottaa ohjausletkun irti kellolta ja sääsin jousen nii löysälle kun sai ni ahdot nousi heti keskikierroksilla jo johonki varmaan 2,5 bariin. Eli eipä se taida kauheesti pakopaineen voimalla siellä avautua :) Täytyy koittaa seuraavaks laittaa sinne vaan se entistäkin jäykempi jousi, kun ei noi portin omat jouset tunnu olevan riittävän jäykkiä. Mistä niitä jousia kannattaa tilata/ostaa ja mitä tarkottaa kun puhutaan esim. 2 barin jousesta? Tarkottaako se sitä että jousi pohjaa kyseisessä paineessa, poislukien pakopaineen vaikutuksen, eli paineilmakompressorilla testattaessa eikä ajettaessa?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Elkku_ kirjoitti:Koitin ottaa ohjausletkun irti kellolta ja sääsin jousen nii löysälle kun sai ni ahdot nousi heti keskikierroksilla jo johonki varmaan 2,5 bariin. Eli eipä se taida kauheesti pakopaineen voimalla siellä avautua :) Täytyy koittaa seuraavaks laittaa sinne vaan se entistäkin jäykempi jousi, kun ei noi portin omat jouset tunnu olevan riittävän jäykkiä. Mistä niitä jousia kannattaa tilata/ostaa ja mitä tarkottaa kun puhutaan esim. 2 barin jousesta? Tarkottaako se sitä että jousi pohjaa kyseisessä paineessa, poislukien pakopaineen vaikutuksen, eli paineilmakompressorilla testattaessa eikä ajettaessa?
Ahtoja.com esim. Sitä se periaatteessa meinaa sitä ohjauspainetta mikä sinne menee. Pakopainehan voi sitä avautumista johonkin suuntaan muuttaa. Bleedaamalla saa säädettyä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itellä 50mm kiinahukkis kkd:ltä tossa 606 ja mp58-r2 ahtimena. Minimi ahdot saa säädettyä sinn 0,6-0,7bar. Tällä hetkellä vastapaineohjauksella 2,5bar käytössä, enemmänkin sais vielä..
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Kannattaako tuo vastapaineohjaus toteuttaa 3-tiemagneettiventtiilillä niin että katkasee paineen kellon kalvon yläpuolelta? Säädetäänkö niin että paine katkeaa samassa paineessa, kuin toivottu ahtopaine vai jo hieman aikasemmin?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Elkku_ kirjoitti:Kannattaako tuo vastapaineohjaus toteuttaa 3-tiemagneettiventtiilillä niin että katkasee paineen kellon kalvon yläpuolelta? Säädetäänkö niin että paine katkeaa samassa paineessa, kuin toivottu ahtopaine vai jo hieman aikasemmin?
Esimerkiksi. Tai halpa ratkaisu kokeilua varten on ottaa mersun egr:n alipaineventtiili joka toimii 12 voltin jännitteellä. Kun tuo vaadittu jännite tulee niin venttiili lyö kiinni. Ja painekytkin sitten siihen maapuolelle ja sen säätää sopiville paineille. http://katuauto.fi/index.php/cPath/77_82 tuolta löytyy säädettäviä painekytkimiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja xr »

kuinkahan se portti toimisi pelkällä pakopaineella, alkupään turbo audeissa kellolle meni pakosarjasta putki
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Mulla taitaa olla pro turbon 38mm ulkoinen hukkis käytössä ilman paineohjausta, eli ymmärtääkseni pakopaine aukaisee hukkaportin halutussa paineessa. Säätö on toiminut pelkällä jousen jäykkyydellä. Aluksi oli ahtopaine hukkikselle--->0.4bar max. ahdot, ahtopaine letku irti--->1.6bar siitä vielä hieman lisää kun laitoin lisäjousen, eli nyt on noin 2bar paineet eikä karkaile.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

xr kirjoitti:kuinkahan se portti toimisi pelkällä pakopaineella, alkupään turbo audeissa kellolle meni pakosarjasta putki
Elkku_ kirjoitti:Koitin ottaa ohjausletkun irti kellolta ja sääsin jousen nii löysälle kun sai ni ahdot nousi heti keskikierroksilla jo johonki varmaan 2,5 bariin. Eli eipä se taida kauheesti pakopaineen voimalla siellä avautua :)
Siekkinen kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti: Mistä niitä jousia kannattaa tilata/ostaa ja mitä tarkottaa kun puhutaan esim. 2 barin jousesta? Tarkottaako se sitä että jousi pohjaa kyseisessä paineessa, poislukien pakopaineen vaikutuksen, eli paineilmakompressorilla testattaessa eikä ajettaessa?
Ahtoja.com esim. Sitä se periaatteessa meinaa sitä ohjauspainetta mikä sinne menee. Pakopainehan voi sitä avautumista johonkin suuntaan muuttaa. Bleedaamalla saa säädettyä.
Eli jos tavotettu ahtopaine on vaikka 2 baria, ni kuuluuko valita 2 barin jousi vai kuuluuko siihen päälle lisätä vielä pakopaineen vaikutus eli ahtopaine 2 bar + pakopaine 1,5 bar = 3,5 bar? Vai onko se vaan jotain siltä väliltä, joka täytyy vaa selvittää kokeilemalla vaihtaa niitä eri jäykkyyksisiä jousia?
Siekkinen kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti:Kannattaako tuo vastapaineohjaus toteuttaa 3-tiemagneettiventtiilillä niin että katkasee paineen kellon kalvon yläpuolelta? Säädetäänkö niin että paine katkeaa samassa paineessa, kuin toivottu ahtopaine vai jo hieman aikasemmin?
Esimerkiksi. Tai halpa ratkaisu kokeilua varten on ottaa mersun egr:n alipaineventtiili joka toimii 12 voltin jännitteellä. Kun tuo vaadittu jännite tulee niin venttiili lyö kiinni. Ja painekytkin sitten siihen maapuolelle ja sen säätää sopiville paineille. http://katuauto.fi/index.php/cPath/77_82 tuolta löytyy säädettäviä painekytkimiä.
Mulla ei oo EGR:ää tossa lainkaa, mutta löytyy kyllä painekytkin ja 2-tiemagneettiventtiili tälläki hetkellä hukkaportin ohjaukseen, mut on vaa laitettu niin toimimaan että venttiili ei päästä kellolle painetta ennen ku ahtoja on joku vajaa 2 baria. Olishan tuo helppo homma muuttaa tollaseks vastapaineohjaukseks, mutta mahtaakohan se auttaa tässä tilanteessa mitään ku pakopaine ei kerta sitä porttia siäl kuitenkaa ennen aikojas avaa, vaan löysä jousi. Epäilen että soutaa paineet samalla tavalla keskikierroksilla, vastapaineohjauksella, kuin tolla nykyselläkin ohjauksella, ellei sitä jousta vaihda jäykempään.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se pakopaine on jotain siitä väliltä sitä ei lisätä suoraan siihen loppusummaan. Se vastapaineohjaushan auttaa siihen löysän jousen ongelmaan kun se auttaa pitämään porttia kiinni kunnes tavoiteraja on saavutettu ja vastapaine häviää. Kyllä ne paineet jää vähän seilaamaan kuitenkin. Se vastapaineohjaus kannattaa laittaa loppumaan vähän ennen tavoiteahtopainetta mutta ei paljoa koska on se mahollisuus että portti aukeaa ahtopaineen ja pakopaineen yhteisvaikutuksesta kun vastapaine häviää. Mutta kokeileppa ensin vaihtaa se jousi ja mietin vasta sitten tuota vastapaineohjausta. Voit toteuttaa sen ohjauksen sillä kolmetie venttiilillä niin että se vastapaineohjaukseen käytetty ahtopaine menee sitten ohjauspaineliittimeen kun tavoitepaine on saavutettu. Niin se varmasti on järkevin tehdä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en nyt tiedä onko vasiten tähän vaivaan apua, mutta sen verran voin kertoa omista kokemuksista, että siellä järjestelmässä on hyvä olla rajapaineventtiili. kuten tiedämme, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. kelit yms. vaikuttaa moottorin toimintaan ja toisinaan myös ahtopaineeseen. kylmä talvikeli vs kuuma kesäkeli yms. jos ajatellaan tilanne, että ahtopainetavote on vaikka pari baaria ja siellä on sellanen jousi, millä hukkaportti aukeaa n. 1,5 baarissa. siihen sitten rajapaineventtiili, mikä aukeaa vasta, kun sinne venttiilille tulee tasan se 2 baaria, jonka venttiili ohjaa hukkikselle. hukkiksen toiminta on täsmällisempää ja tarkempaa ja toimii tasasemmin kelistä riippumatta. tosin tehot muuttuvat silti sään mukaan, mutta ahtopaines pysyy aika hyvin halutussa.

mutta sillonkin pitää hukkaportin olla sellanen, että se on riittävä vielä 2 baarin kohdalla, taikka siellä mikä ikinä se maksimi ahtopaines onkaan.

ja bleediin nähden tuo systeemi on kyllä monin kerroin parempi. bleedi saattaa alkaa aukoa hukkista jo inansa ennen, kun tavoite ahtopaines on edes saavutettu. tämä rajapaineventtiili ei tee sellasia temppuja. eikä se oikeestaan mistään muusta mitään tiedäkkään, kun vaan ahtopaineesta. ja sitä se koittaa parhaansa mukaan pitää halutussa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

pera8x kirjoitti:en nyt tiedä onko vasiten tähän vaivaan apua, mutta sen verran voin kertoa omista kokemuksista, että siellä järjestelmässä on hyvä olla rajapaineventtiili. kuten tiedämme, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. kelit yms. vaikuttaa moottorin toimintaan ja toisinaan myös ahtopaineeseen. kylmä talvikeli vs kuuma kesäkeli yms. jos ajatellaan tilanne, että ahtopainetavote on vaikka pari baaria ja siellä on sellanen jousi, millä hukkaportti aukeaa n. 1,5 baarissa. siihen sitten rajapaineventtiili, mikä aukeaa vasta, kun sinne venttiilille tulee tasan se 2 baaria, jonka venttiili ohjaa hukkikselle. hukkiksen toiminta on täsmällisempää ja tarkempaa ja toimii tasasemmin kelistä riippumatta. tosin tehot muuttuvat silti sään mukaan, mutta ahtopaines pysyy aika hyvin halutussa.

mutta sillonkin pitää hukkaportin olla sellanen, että se on riittävä vielä 2 baarin kohdalla, taikka siellä mikä ikinä se maksimi ahtopaines onkaan.

ja bleediin nähden tuo systeemi on kyllä monin kerroin parempi. bleedi saattaa alkaa aukoa hukkista jo inansa ennen, kun tavoite ahtopaines on edes saavutettu. tämä rajapaineventtiili ei tee sellasia temppuja. eikä se oikeestaan mistään muusta mitään tiedäkkään, kun vaan ahtopaineesta. ja sitä se koittaa parhaansa mukaan pitää halutussa.
Eli onko rajapaineventtiili sitten jotenki eroavainen tosta magneettiventtiilistä?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Elkku_ kirjoitti:
pera8x kirjoitti:en nyt tiedä onko vasiten tähän vaivaan apua, mutta sen verran voin kertoa omista kokemuksista, että siellä järjestelmässä on hyvä olla rajapaineventtiili. kuten tiedämme, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. kelit yms. vaikuttaa moottorin toimintaan ja toisinaan myös ahtopaineeseen. kylmä talvikeli vs kuuma kesäkeli yms. jos ajatellaan tilanne, että ahtopainetavote on vaikka pari baaria ja siellä on sellanen jousi, millä hukkaportti aukeaa n. 1,5 baarissa. siihen sitten rajapaineventtiili, mikä aukeaa vasta, kun sinne venttiilille tulee tasan se 2 baaria, jonka venttiili ohjaa hukkikselle. hukkiksen toiminta on täsmällisempää ja tarkempaa ja toimii tasasemmin kelistä riippumatta. tosin tehot muuttuvat silti sään mukaan, mutta ahtopaines pysyy aika hyvin halutussa.

mutta sillonkin pitää hukkaportin olla sellanen, että se on riittävä vielä 2 baarin kohdalla, taikka siellä mikä ikinä se maksimi ahtopaines onkaan.

ja bleediin nähden tuo systeemi on kyllä monin kerroin parempi. bleedi saattaa alkaa aukoa hukkista jo inansa ennen, kun tavoite ahtopaines on edes saavutettu. tämä rajapaineventtiili ei tee sellasia temppuja. eikä se oikeestaan mistään muusta mitään tiedäkkään, kun vaan ahtopaineesta. ja sitä se koittaa parhaansa mukaan pitää halutussa.
Eli onko rajapaineventtiili sitten jotenki eroavainen tosta magneettiventtiilistä?
rippunee sen magnetti ventiilin ohjauksesta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Laitetaanpas tännekki tällänen topicci mihin olen lisänny yhen jutun autoni kickdownmysteeriin liittyen, kun tuolta tekniikka osiosta ei oo vastausta vielä keneltäkään kuulunut. Jospa täällä olis jollain ollu samanlaista vaivaa... tai vaikka ei oliskaan ni saa kommentoida siltikin :wink: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 51#p958451
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Kerrottakoon tännekkin että sain ahtopaineet käyttäytymään paljon asiallisemmin nyt kun laitoin yhden lisäjousen lisää hukkaportin kelloon. Ensin koitin 4,5 mm lankasella isolla jousella ja 3 mm pikkujousella samaan aikaan mutta portti aukes vasta jossain n. 2,2 baarissa, vaikka säätö oli mahd. löysällä. Sitten vaihdoin ison jousen 4 mm lankaseks ja johan rupes ahdot olemaa kohdillaan ku hiuka kiristi vielä säätöä niin että rupeaa aukeemaa n. 1,7 barissa kun ensin aukes jossain 1,3 barissa kun säätö oli niin löysällä ku mahdollista. Sitten säätelin vielä magneettiventtiilin niin että päästää paineen kellolle vajaassa kahdessa baarissa ja nyt jos vedättää sinne melkee 6000 rpm nii ahdot ei missää vaiheessa karkaa yli 2 barin. :thumbup: Keskikierroksilla saattaa välillä vähän vielä paineet soutaa, mutta se ei menoa haittaa kun tekee sitä vaan hetken tietyllä kierrosalueella.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
heikki4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 12.02.2014 13:19

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja heikki4 »

Pitäs laskea max kierroksia tuosta Mynä-pumpusta. Tietojeni mukaan se säätyy siitä isosta kuusiokoloruuvista pumpun takaosasta. Kumpaan suuntaan ruuvia pitää pyörittää, kun haluan laskea kierroksia? (katsastusta varten) Ajattelin varmistaa asian näin etukäteen, etten vahingossa aseta sitä jonnekin 8 tonniin.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

auki päin
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:auki päin
jep. ja suurinpiirtein n.200rpm/kierros.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vältämättä ei laske kierrokset ollenkaan niin alas kuin joskus haluaisi, mutta kyllä ne riittävän alas katsastusta ajatellen laskee (5500). Älä pyöritää liikaa ulos jos se ei vaikuta enää mitään. En ole varma pitääkö tuo 200 rpm/kierros paikkaansa uusimmilla pumpuilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Moro, nyt alkais olemaan mun moottoriprojektiin kaikki osat hankittu ja kunnosteltu, lohkoon pantu pari putkea uusiks ja männät sorvailtu sopivaks ja pitäs alkaa kasaamaan alakertaa, kyseessä siis 603:nen. Tulee aika maltillisesti viritettynä, kasaan kannen paikalleen elring massatiivisteellä ja vht:llä mutta olen kuulluut siitä 6 taakse tehtävästä veriurasta, meinasin että sipasenko vielä sellasen sinne ennen ku alan laittamaan alakertaa nippuun, kysysmys kuuluukin että olisko kellään kokeilleella kuvaa/muuta tarkkaa dataa mihinkä kohtaan se ura on hyvä tempasta sylinteri putken reunasta taaksepäin mitattuna ja kuinka syvään ja onko ylipäätään kuinka aiheellista duunata tuo?
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Kyllä se ura kannattaa tehdä, kuitenkin nälkä kasvaa jossain vaiheessa niin voipahan käytellä isompia paineita huoletta. Itelle kun tein niin katsoin kansipahvista mihin kohtaa ura kannatti sijoittaa, tai mittaa kohdan niistä alkuperäisistä urista mitkä on muitten sylinterien välissä. Omaan laitoin sen uran niin että se oli melkein heti liekkirenkaan jälkeen pahvin massaosassa.

Ensimmäisellä kerralla tuli tehtyä liian matala ura joten pahvi pullahti jälleen kerran, seuraavalla kerralla syvensin uraa ja tein sen paksummalla laikalla sekä puhdistin lohkon pinnan viimesen päälle, laitoin hiukan liimaa myös kanteen ja lohkoon pahvin lisäksi.

Ura kannattaa tehdä dremelillä pienellä laikalla, ja lohkon pinta on nopea puhdistaa dremelillä kumiharja päällä. Wurtilta tuli ostettua se dremelin kumiharja (keltainen), sillä ei mennyt kuin pari minuuttia niin lohkon pinta oli täysin kirkas. Likaselle pinnalle ei tahdo liima ottaa ollenkaan kiinni ja tuntuu toimivan vain liukasteena välissä.
W201 250D
W202 250D
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja jytky »

pelkkä ura ei välttämättä oikein auta,esim millinen mig langan pätkä pahvin toiselle puolelle niin tiiviste pureutuu nätisti eikä niin helposti pullahda :wink:
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

jytky kirjoitti:pelkkä ura ei välttämättä oikein auta,esim millinen mig langan pätkä pahvin toiselle puolelle niin tiiviste pureutuu nätisti eikä niin helposti pullahda :wink:

Eihän mikään loputtomiin auta :think: Suoraan metallitiiviste jos haluaa ahtaa kunnolla. Kannattaako laitella mikkilanka virityksiä, millikin väärään kohtaan niin pelaa vielä huonommin :wave:
W201 250D
W202 250D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kuisma_ kirjoitti:
jytky kirjoitti:pelkkä ura ei välttämättä oikein auta,esim millinen mig langan pätkä pahvin toiselle puolelle niin tiiviste pureutuu nätisti eikä niin helposti pullahda :wink:

Eihän mikään loputtomiin auta :think: Suoraan metallitiiviste jos haluaa ahtaa kunnolla. Kannattaako laitella mikkilanka virityksiä, millikin väärään kohtaan niin pelaa vielä huonommin :wave:
Ja sitten kun saa takapään pysymään niin jostain muualta karkaa sylinteristä paine ennenpitkään vesi taikka öljypuolelle. Jos oikeasti meinaa että vehkeet kestää ajaakkin pidempään isommalla paineella ja teholla niin kyllä ainoa vaihtoehto on kyllä 0m606 turbo
IG: @pyrytakkunen
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Noniin nyt on ura veistetty lohkoon, tein lähes identtisen uran kuin ne muidenkin sylinterien välissä olevat urat on. Uskonvahvistusura :lol: tämä minun autoprojekti ei koskaan pääse tieliikenteeseen vaan kyseessä on vaan hauskanpitoauto radalle yms. jotenka se pitkäikäisyys on tässä varmaan muutenkin niin ja näin, kun nyt ei tarvis useaan kertaan vuoden aikan konetta purkaa, pidän kuitenkin ne ahtopaineet varmaan suht maltillisena :D Kaikkea muutakin tähän koneeseen on viritelty, tänään mittailin jousipaineita vakio venttiili jousilla ja kokeilin eripaksuisten shimmien vaikutusta, päädyin laittamaan 1 mm shimmit jousien alle.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Enemmä vaikuttanee oikeesti jämymmät jouset ko shimmailu. Kai vie koitit ettei nokka "pohjaa" sitten. :roll:
S124 & W124
angerfiz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 25.11.2012 10:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja angerfiz »

Onkos porukalla kokemuksia tuon 722.3 laatikon turbiinin kestävyydestä? Laatikko menossa vahvistukseen piakkoin ja tässä aloin miettimään että pitääkö turbiini vaihtaa ? :)

om603 ja hönkää 350hp takapyöriltä.
Ajossa tällä hetkellä
-w124 300DT -89
-w124 300E 4Matic -89

ex
- 4klp w201
- 3kpl w124
- 4kpl w202
Tumppi_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 04.03.2014 06:06
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Tumppi_ »

Lainaan vähä topiccia mites kun on porukka laittanu metalli kansipahveja ja plaanannut kannen ja lohkon joutuuko männistä sorvaamaan vähä pois myös ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tumppi_ kirjoitti:Lainaan vähä topiccia mites kun on porukka laittanu metalli kansipahveja ja plaanannut kannen ja lohkon joutuuko männistä sorvaamaan vähä pois myös ?
Rippunee "pahvin" paksuudesta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: lisää hönkää om603:seen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tumppi_ kirjoitti:Lainaan vähä topiccia mites kun on porukka laittanu metalli kansipahveja ja plaanannut kannen ja lohkon joutuuko männistä sorvaamaan vähä pois myös ?
EPC tuntee perus massatiiviste on 1,74 paksu,paksumpi versio on 0,15 paksumpi eli 1,97.

Peltitiivisteet sitten 1,65 ja paksumpi on 1,85.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Vastaa Viestiin