OM617.952 Piristäminen?
OM617.952 Piristäminen?
Tuommonen kone olis ja sitä pitää alkaa piristämään... Aluksi vakiturbolla, se on joku KKK ? (tyyppiä en tiedä, tietääkö joku muu) ehkä K24? jos on tuo niin onko mahdollista ottaa siitä kilon ahdot?
Vuosimallikin on arvoitus, mutta autossa josta on pois oli 330 000km mittarissa.
Täältä:http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... ngine.htmlhuomasin että 9/83 on tapahtunut jokin muutos, mikä?
Ja voinko ottaa sen pumpun irti ja lähettää jonnekkin säätöön vai miten se hoituu?
Sitten en muistanu (rkele) kattoo että onko siinä sitä rikastuspiiriä. Onko?
Ja miksei täällä ole juttua näistä vanhoista turboista?
Vuosimallikin on arvoitus, mutta autossa josta on pois oli 330 000km mittarissa.
Täältä:http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... ngine.htmlhuomasin että 9/83 on tapahtunut jokin muutos, mikä?
Ja voinko ottaa sen pumpun irti ja lähettää jonnekkin säätöön vai miten se hoituu?
Sitten en muistanu (rkele) kattoo että onko siinä sitä rikastuspiiriä. Onko?
Ja miksei täällä ole juttua näistä vanhoista turboista?
Moi
Kyllä tuossa alkuperäisessä turbossa on ahtopaineentunnistin.
Pumppu irti, lähetä se mynään ja asenna cooleri. Välijäähdytin lisää oleellisesti happimäärää vakioahdoilla, ja ahtojen nosto voi jäädä tarpeettomaksi, huomaat kyllä savutuksesta / sen puutteesta.
Rehtijii on kiusannut 123 turboa, muuten taitaa olla aika hiljaista noiden vanhempien kanssa.
Kyllä tuossa alkuperäisessä turbossa on ahtopaineentunnistin.
Pumppu irti, lähetä se mynään ja asenna cooleri. Välijäähdytin lisää oleellisesti happimäärää vakioahdoilla, ja ahtojen nosto voi jäädä tarpeettomaksi, huomaat kyllä savutuksesta / sen puutteesta.
Rehtijii on kiusannut 123 turboa, muuten taitaa olla aika hiljaista noiden vanhempien kanssa.
80-luvulla tuli ahdettua 617.
Välijäähdytin on se ensimmäinen välttämätön hankinta, ilman sitä ei kannata
0,7 baaria ylittää; ei juuri teho enää nouse. Paikallaankin kun piti enempi kierroksia hetken, niin paineputki kuumeni niin että ei siinä kättä pitänyt vaikka ei ollut vielä paineitakaan ja poljettaessa lämmöt nousi.
Monta päänahkaa sillä saatiin mutta halkes se valukansikin.
Välijäähdytin on se ensimmäinen välttämätön hankinta, ilman sitä ei kannata
0,7 baaria ylittää; ei juuri teho enää nouse. Paikallaankin kun piti enempi kierroksia hetken, niin paineputki kuumeni niin että ei siinä kättä pitänyt vaikka ei ollut vielä paineitakaan ja poljettaessa lämmöt nousi.
Monta päänahkaa sillä saatiin mutta halkes se valukansikin.
Ja sitten vielä nimim. matti_h:lla taisi olla alkuperäinen 300turbod.Mauri H. kirjoitti:Moi
Kyllä tuossa alkuperäisessä turbossa on ahtopaineentunnistin.
Pumppu irti, lähetä se mynään ja asenna cooleri. Välijäähdytin lisää oleellisesti happimäärää vakioahdoilla, ja ahtojen nosto voi jäädä tarpeettomaksi, huomaat kyllä savutuksesta / sen puutteesta.
Rehtijii on kiusannut 123 turboa, muuten taitaa olla aika hiljaista noiden vanhempien kanssa.
So long and thanks for all the fish
Ei ole isommat elementit... Ja HP-dieselissä ovat käskeneet nakata sen alkuperäisen turbon pumpun järveen... Itsellä on paikoillaan se uudemman mallin vaparin pumppu.. semmonen missä on se luukku sivussa siinä elementtien kohdalla! Pitää tässä kun vähän rikastuu niin käyttää pumppu hoidossa ja laitattaa isommat tapit tuohon vanhukseen:satakaskolmonen kirjoitti:täällä on yks vanhus piristys projektin alla tosin lähtökohtana on vm.78 vapari motilla mutta muuten turbon kori
kuhan nyt saan uuden maalin pintaan ja kilvet konttorilta niin sitten
lienekkö tossa turbon omassa syöttöpumpussa isommat elementit mitä vaparissa
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
[quote=HP-dieselissä ovat käskeneet nakata sen alkuperäisen turbon pumpun järveen... Itsellä on paikoillaan se uudemman mallin vaparin pumppu:[/quote]
samaa sanoivat mulle keski-suomen turbohuollosta että alk.peräisellä turbon pumppua eisaa pelaamaan oikein kunnolla ja että vaparin pumpusta saa paljon paremman pikku näpertelyllä
samaa sanoivat mulle keski-suomen turbohuollosta että alk.peräisellä turbon pumppua eisaa pelaamaan oikein kunnolla ja että vaparin pumpusta saa paljon paremman pikku näpertelyllä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
- Paikkakunta: Helsinki
Minkäs uudemman mallin pumppu matti_h:n Mersussa komeilee, onko se W124 250D:stä kuten luulen (ainoa 5-sylinterinen uudempi Mersun kone, mitä tulee mieleen)?
Kysyn siksi, että W123:n turbodieselin viallisen syöttöpumpun tilalle pitäisi löytää jokin ratkaisu (turbon pumput harvinaisia). Kovasti kiinnostaisi, että onko kukaan foorumilainen (matti_h tai joku muu) tehnyt itse vapaasti hengittävän pumpun vaihtoa tuohon W123 tubodieseliin (OM 617.952).
Minkälainen projekti on kaiken kaikkiaan; mikä pumppu on laitettu, mitä muuta pitää vaihtaa, miten pumppua muuteltu turboon sopivaksi (tarviiko jonkinmoisen lisärikastuksen jne.)?
Kysyn siksi, että W123:n turbodieselin viallisen syöttöpumpun tilalle pitäisi löytää jokin ratkaisu (turbon pumput harvinaisia). Kovasti kiinnostaisi, että onko kukaan foorumilainen (matti_h tai joku muu) tehnyt itse vapaasti hengittävän pumpun vaihtoa tuohon W123 tubodieseliin (OM 617.952).
Minkälainen projekti on kaiken kaikkiaan; mikä pumppu on laitettu, mitä muuta pitää vaihtaa, miten pumppua muuteltu turboon sopivaksi (tarviiko jonkinmoisen lisärikastuksen jne.)?
Se käy heittämällä. Syöttöä vain rohkeasti lisää. Itse pistin täysille. Ei savuta,muuta kuin kaasutellessa ja vetääkin niin kuin turbon pumpulla. Turbon pumpun (Bosch MW-pumpussa) todella kalliit osat. Kunnostus saattaa maksaa helposti pelkillä osilla toistatuhatta euroa. Tosin siinä saattaa päästä vähemmälläkin. Se vaparin pumppu on saman tyyppinen kuin w124.ssa ja siihen on halvemmat osat. Ilmeisesti samat elementit käy. Siksi pumppufirmat virittelevät mieluumin niitä.
Kunnostin erään ravistavan turbon pumpun. Osiin meni vähän toistasataa euroa ja muutama tunti töitä, sitten vain säädin sen penkissä kohdalleen ja hyvä tuli.
Kunnostin erään ravistavan turbon pumpun. Osiin meni vähän toistasataa euroa ja muutama tunti töitä, sitten vain säädin sen penkissä kohdalleen ja hyvä tuli.
Joo mulla on nimen omaan tuo ns."123:n uudemman mallin vaparin pumppu" missä on se kuuluisa luukku siinä elementtien kohdalla pumpun kyljessä. mikä on melkein sama kun tuo 124:n vaparin pumppu. Ja samanlainen pumppu on rehtijiin vanhuksessa. pumppu passaa heittämällä paikoilleen. syötöt vaan kaakkoon niin kyllä sillä vähän aikaa ajelee... siihen asti kun alkaa tekeen mieli isompaa elementtiä....teekkari83 kirjoitti:Minkäs uudemman mallin pumppu matti_h:n Mersussa komeilee, onko se W124 250D:stä kuten luulen (ainoa 5-sylinterinen uudempi Mersun kone, mitä tulee mieleen)?
Kysyn siksi, että W123:n turbodieselin viallisen syöttöpumpun tilalle pitäisi löytää jokin ratkaisu (turbon pumput harvinaisia). Kovasti kiinnostaisi, että onko kukaan foorumilainen (matti_h tai joku muu) tehnyt itse vapaasti hengittävän pumpun vaihtoa tuohon W123 tubodieseliin (OM 617.952).
Minkälainen projekti on kaiken kaikkiaan; mikä pumppu on laitettu, mitä muuta pitää vaihtaa, miten pumppua muuteltu turboon sopivaksi (tarviiko jonkinmoisen lisärikastuksen jne.)?
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Minkä vuosimallin autoissa oli tuota ns "123:n uudemman mallin vaparipumppua"? Alkoi kiinnostamaan...
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Mihaline kirjoitti: Mulla ainakin on 09/84 valmistetussa 300D:ssä tuo uudempi pumppu...
Onkohan kaikissa pikku hehkuissa?? joku viisaampi vois valottaa? oma alkuperäinen vm-83 ja on semmonen uuden mallin pumppu... oma pumppu on nyt PP:llä hoidossa saa nähdä että minkälainen kampe tulee
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Kerrotko homman valmistuttua miten kävi ja miltä pirssi tuntuu? Kiinnostaa.matti_h kirjoitti:Mihaline kirjoitti: Mulla ainakin on 09/84 valmistetussa 300D:ssä tuo uudempi pumppu...
Onkohan kaikissa pikku hehkuissa?? joku viisaampi vois valottaa? oma alkuperäinen vm-83 ja on semmonen uuden mallin pumppu... oma pumppu on nyt PP:llä hoidossa saa nähdä että minkälainen kampe tulee
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
No niin nyt on pumppu paikoillaan ja pikaisen testin jälkeen vetoja on aivan riittävästi tuohon vanhukseen. Pitää vaan kytkimelle tehdä jotain. ei enää 5:lla pidä..kun sai renkaat pitoja. Pers tuntumalla pelaa aika hyvin tuo turbo ja pumpu nyt yhteen ei oo viivettä oikestaan ollenkaan kun vaihtaa vaihdetta... saa vähdä minkälaista käyrää piirtää paperille sitte ku saa käytettyä penkissä.JussiK kirjoitti: Kerrotko homman valmistuttua miten kävi ja miltä pirssi tuntuu? Kiinnostaa.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Joo, öljynsuodatin on ylöspäin. Tein laipan öljynsuodattimen paikalle koneeseen ja toisen laipan hitsasin runkoon lähelle jäähdyttäjää ja sijoitin putsarin sinne ja yhdistelin laipat letkuilla.Samalla sain nätisti liitännät turbolle ja öljynlauhduttajalle ja putsari on nätti vaihtaa. Akku on siirtynyt takakonttiin putsarin tieltä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Turbo mallia pro turbo pako on carretin 4:n pesä 62 ja imu s2b:n 57Wahva115 kirjoitti:Mikäs turbo tossa Matti H:lla oikein oli?Schwitzer näytti lukevan...onko s2b vai mikä, mulla itellä pelkkä s2 ja tuo näytti vähän isommalta. Tuntuuko sopivan kokoiselta?
Tuntuu kyllä pelaavan tuon manuaalin kanssa melko hyvästi yhteen
Tuuppa käymään joskus kyydissä jos ajelet tässä rannikolla.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Re: OM617.952 Piristäminen?
Mitenkäs kun 617.952 koneeseen laittaa tuon uudemman mallin pumpun, niin tarviiko sille erikseen tehdä öljynsyöttöä, kuten turbokoneen alkuperäisessä pumpussa on?
W123
W463
W463
Re: OM617.952 Piristäminen?
Jos moottori on 80 luvulta niin ei tarvi. Pumpun käyttöakseli on sama kuin vaparikoneessa jossa on öljyreiät.
auto w123 200D/300DT vm, -81