OM617.952 Piristäminen?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Larha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 22.07.2003 22:15
Paikkakunta: Rovaniemi

OM617.952 Piristäminen?

Viesti Kirjoittaja Larha »

Tuommonen kone olis ja sitä pitää alkaa piristämään... Aluksi vakiturbolla, se on joku KKK ? (tyyppiä en tiedä, tietääkö joku muu) ehkä K24? jos on tuo niin onko mahdollista ottaa siitä kilon ahdot?

Vuosimallikin on arvoitus, mutta autossa josta on pois oli 330 000km mittarissa.

Täältä:http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... ngine.htmlhuomasin että 9/83 on tapahtunut jokin muutos, mikä?

Ja voinko ottaa sen pumpun irti ja lähettää jonnekkin säätöön vai miten se hoituu?

Sitten en muistanu (rkele) kattoo että onko siinä sitä rikastuspiiriä. Onko?

Ja miksei täällä ole juttua näistä vanhoista turboista?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Moi

Kyllä tuossa alkuperäisessä turbossa on ahtopaineentunnistin.

Pumppu irti, lähetä se mynään ja asenna cooleri. Välijäähdytin lisää oleellisesti happimäärää vakioahdoilla, ja ahtojen nosto voi jäädä tarpeettomaksi, huomaat kyllä savutuksesta / sen puutteesta.

Rehtijii on kiusannut 123 turboa, muuten taitaa olla aika hiljaista noiden vanhempien kanssa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

80-luvulla tuli ahdettua 617.
Välijäähdytin on se ensimmäinen välttämätön hankinta, ilman sitä ei kannata
0,7 baaria ylittää; ei juuri teho enää nouse. Paikallaankin kun piti enempi kierroksia hetken, niin paineputki kuumeni niin että ei siinä kättä pitänyt vaikka ei ollut vielä paineitakaan ja poljettaessa lämmöt nousi.
Monta päänahkaa sillä saatiin mutta halkes se valukansikin.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mauri H. kirjoitti:Moi

Kyllä tuossa alkuperäisessä turbossa on ahtopaineentunnistin.

Pumppu irti, lähetä se mynään ja asenna cooleri. Välijäähdytin lisää oleellisesti happimäärää vakioahdoilla, ja ahtojen nosto voi jäädä tarpeettomaksi, huomaat kyllä savutuksesta / sen puutteesta.

Rehtijii on kiusannut 123 turboa, muuten taitaa olla aika hiljaista noiden vanhempien kanssa.
Ja sitten vielä nimim. matti_h:lla taisi olla alkuperäinen 300turbod.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

täällä on yks vanhus piristys projektin alla tosin lähtökohtana on vm.78 vapari motilla mutta muuten turbon kori :lol:
kuhan nyt saan uuden maalin pintaan ja kilvet konttorilta niin sitten :twisted: :twisted: :twisted:
lienekkö tossa turbon omassa syöttöpumpussa isommat elementit mitä vaparissa :roll:
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

satakaskolmonen kirjoitti:täällä on yks vanhus piristys projektin alla tosin lähtökohtana on vm.78 vapari motilla mutta muuten turbon kori :lol:
kuhan nyt saan uuden maalin pintaan ja kilvet konttorilta niin sitten :twisted: :twisted: :twisted:
lienekkö tossa turbon omassa syöttöpumpussa isommat elementit mitä vaparissa :roll:
Ei ole isommat elementit... Ja HP-dieselissä ovat käskeneet nakata sen alkuperäisen turbon pumpun järveen... Itsellä on paikoillaan se uudemman mallin vaparin pumppu.. semmonen missä on se luukku sivussa siinä elementtien kohdalla! Pitää tässä kun vähän rikastuu niin käyttää pumppu hoidossa ja laitattaa isommat tapit tuohon vanhukseen:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

[quote=HP-dieselissä ovat käskeneet nakata sen alkuperäisen turbon pumpun järveen... Itsellä on paikoillaan se uudemman mallin vaparin pumppu:[/quote]

samaa sanoivat mulle keski-suomen turbohuollosta että alk.peräisellä turbon pumppua eisaa pelaamaan oikein kunnolla ja että vaparin pumpusta saa paljon paremman pikku näpertelyllä :P
teekkari83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teekkari83 »

Minkäs uudemman mallin pumppu matti_h:n Mersussa komeilee, onko se W124 250D:stä kuten luulen (ainoa 5-sylinterinen uudempi Mersun kone, mitä tulee mieleen)?

Kysyn siksi, että W123:n turbodieselin viallisen syöttöpumpun tilalle pitäisi löytää jokin ratkaisu (turbon pumput harvinaisia). Kovasti kiinnostaisi, että onko kukaan foorumilainen (matti_h tai joku muu) tehnyt itse vapaasti hengittävän pumpun vaihtoa tuohon W123 tubodieseliin (OM 617.952).

Minkälainen projekti on kaiken kaikkiaan; mikä pumppu on laitettu, mitä muuta pitää vaihtaa, miten pumppua muuteltu turboon sopivaksi (tarviiko jonkinmoisen lisärikastuksen jne.)?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se käy heittämällä. Syöttöä vain rohkeasti lisää. Itse pistin täysille. Ei savuta,muuta kuin kaasutellessa ja vetääkin niin kuin turbon pumpulla. Turbon pumpun (Bosch MW-pumpussa) todella kalliit osat. Kunnostus saattaa maksaa helposti pelkillä osilla toistatuhatta euroa. Tosin siinä saattaa päästä vähemmälläkin. Se vaparin pumppu on saman tyyppinen kuin w124.ssa ja siihen on halvemmat osat. Ilmeisesti samat elementit käy. Siksi pumppufirmat virittelevät mieluumin niitä.

Kunnostin erään ravistavan turbon pumpun. Osiin meni vähän toistasataa euroa ja muutama tunti töitä, sitten vain säädin sen penkissä kohdalleen ja hyvä tuli.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

teekkari83 kirjoitti:Minkäs uudemman mallin pumppu matti_h:n Mersussa komeilee, onko se W124 250D:stä kuten luulen (ainoa 5-sylinterinen uudempi Mersun kone, mitä tulee mieleen)?

Kysyn siksi, että W123:n turbodieselin viallisen syöttöpumpun tilalle pitäisi löytää jokin ratkaisu (turbon pumput harvinaisia). Kovasti kiinnostaisi, että onko kukaan foorumilainen (matti_h tai joku muu) tehnyt itse vapaasti hengittävän pumpun vaihtoa tuohon W123 tubodieseliin (OM 617.952).

Minkälainen projekti on kaiken kaikkiaan; mikä pumppu on laitettu, mitä muuta pitää vaihtaa, miten pumppua muuteltu turboon sopivaksi (tarviiko jonkinmoisen lisärikastuksen jne.)?
Joo mulla on nimen omaan tuo ns."123:n uudemman mallin vaparin pumppu" missä on se kuuluisa luukku siinä elementtien kohdalla pumpun kyljessä. mikä on melkein sama kun tuo 124:n vaparin pumppu. Ja samanlainen pumppu on rehtijiin vanhuksessa. pumppu passaa heittämällä paikoilleen. syötöt vaan kaakkoon niin kyllä sillä vähän aikaa ajelee... siihen asti kun alkaa tekeen mieli isompaa elementtiä....:wink:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

itsekkin kyselin taannoin tuota pumpun säädättämistä ja isompien elementtien laittoa pp dieselistä, itselläni onnimittäin juuri tuo vanhempi malli ja eivät rupeaisi sitä ihan niin mieluusti rassaamaan kun tuota uudempaa mallia! kun tuosta vanhasta kun eisaa kuulemma niin hyvää!
ML W164
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Orggisturbo on Garrett TA 0301.
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Minkä vuosimallin autoissa oli tuota ns "123:n uudemman mallin vaparipumppua"? Alkoi kiinnostamaan... 8)
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

JussiK kirjoitti:Minkä vuosimallin autoissa oli tuota ns "123:n uudemman mallin vaparipumppua"? Alkoi kiinnostamaan... 8)
Mulla ainakin on 09/84 valmistetussa 300D:ssä tuo uudempi pumppu...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Mihaline kirjoitti: Mulla ainakin on 09/84 valmistetussa 300D:ssä tuo uudempi pumppu...

Onkohan kaikissa pikku hehkuissa?? joku viisaampi vois valottaa? oma alkuperäinen vm-83 ja on semmonen uuden mallin pumppu... oma pumppu on nyt PP:llä hoidossa :lol: saa nähdä että minkälainen kampe tulee :D
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

matti_h kirjoitti:
Mihaline kirjoitti: Mulla ainakin on 09/84 valmistetussa 300D:ssä tuo uudempi pumppu...

Onkohan kaikissa pikku hehkuissa?? joku viisaampi vois valottaa? oma alkuperäinen vm-83 ja on semmonen uuden mallin pumppu... oma pumppu on nyt PP:llä hoidossa :lol: saa nähdä että minkälainen kampe tulee :D
Kerrotko homman valmistuttua miten kävi ja miltä pirssi tuntuu? :D Kiinnostaa.
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

JussiK kirjoitti: Kerrotko homman valmistuttua miten kävi ja miltä pirssi tuntuu? :D Kiinnostaa.
No niin nyt on pumppu paikoillaan ja pikaisen testin jälkeen vetoja on aivan riittävästi tuohon vanhukseen. Pitää vaan kytkimelle tehdä jotain. ei enää 5:lla pidä..kun sai renkaat pitoja. :cry: Pers tuntumalla pelaa aika hyvin tuo turbo ja pumpu nyt yhteen ei oo viivettä oikestaan ollenkaan kun vaihtaa vaihdetta... saa vähdä minkälaista käyrää piirtää paperille sitte ku saa käytettyä penkissä.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

laitappas kuvia siitä pumpusta ja autosta :)
ML W164
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Kuvia kyllä olis jos vaan joku ne laittais näkösälle...
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

tässäpä kuvaa..Lisää tulee kun käyn räpsimässä...Kuva
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mikäs turbo tossa Matti H:lla oikein oli?Schwitzer näytti lukevan...onko s2b vai mikä, mulla itellä pelkkä s2 ja tuo näytti vähän isommalta. Tuntuuko sopivan kokoiselta?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

ot: wahva115 eikö sinun koneessa ole ö-suodatin ylöspäin "mallia w123"?
miten oot saanu sen mahtumaan pystäriin?
dodge dart 1967
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, öljynsuodatin on ylöspäin. Tein laipan öljynsuodattimen paikalle koneeseen ja toisen laipan hitsasin runkoon lähelle jäähdyttäjää ja sijoitin putsarin sinne ja yhdistelin laipat letkuilla.Samalla sain nätisti liitännät turbolle ja öljynlauhduttajalle ja putsari on nätti vaihtaa. Akku on siirtynyt takakonttiin putsarin tieltä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Wahva115 kirjoitti:Mikäs turbo tossa Matti H:lla oikein oli?Schwitzer näytti lukevan...onko s2b vai mikä, mulla itellä pelkkä s2 ja tuo näytti vähän isommalta. Tuntuuko sopivan kokoiselta?
Turbo mallia pro turbo pako on carretin 4:n pesä 62 ja imu s2b:n 57
Tuntuu kyllä pelaavan tuon manuaalin kanssa melko hyvästi yhteen :lol:
Tuuppa käymään joskus kyydissä jos ajelet tässä rannikolla.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Tässäpä olis vielä yks vanha kuva. Ei viitsi tuonne ulos pimeään lähteä ottaan uusia.. :lol: Kuva
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Tässähän päästään Matin kanssa kilvan ajoon kun saan tuo omani läjään :lol:
ML W164
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

satakaskolmonen kirjoitti:Tässähän päästään Matin kanssa kilvan ajoon kun saan tuo omani läjään :lol:
niin ja kun saan tuossa omassa kytkimen pitää! :wink:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mulla on taas turbon oma automaattiloota :? :shock:
ML W164
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: OM617.952 Piristäminen?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Mitenkäs kun 617.952 koneeseen laittaa tuon uudemman mallin pumpun, niin tarviiko sille erikseen tehdä öljynsyöttöä, kuten turbokoneen alkuperäisessä pumpussa on?
W123
W463
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM617.952 Piristäminen?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos moottori on 80 luvulta niin ei tarvi. Pumpun käyttöakseli on sama kuin vaparikoneessa jossa on öljyreiät.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin