elementtien vaihto pumppuun.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja xr »

se alipaine säädin siinä pumpun kyljessä on pelkkä vitsi
vakio pumpustakin kun säädetään lisää ruokaa niin se pilaa vaihteiston toiminnan jos verrataaan toimintaa vakio säädöillä olevaan pumppuun
ja elemettien suurennus ei ainakaaan paranna tilannetta :D

säädin mäjelle sieltä pumpun kyljesta
imusarjasta putki suoraan laatikon modulaattorille modulaattorin kuuluu saada ahtopainetta jos autossa kerran ahdin on
ahtopaine nostaa laatikon järjestelmä painetta

sitten vaan säätää laatikon kyljestä paineet mieluisaksi ajaen vaikka niin ettei ahtoja synny ahtopaine sitten hoitaa sen laatikon paineen noston

koskaanhan siitä ei saa niin jouhevasti toimivaa kun se on ollut tehtaalta lähtiessä tasaisessa kiihdytyksessä toki mutta kun joutuu odottamatta nostaa jalan kaasulta tuppaa ruurenpi vaihde mennä rivakasti päälle
mutta se on pientä kun on terves niskainen kuski :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, huonostihan se säädin toimii 7mm pumpun kanssa. entisessä pelissä toimi suht ok, kun vaan pisti paineet tappiin ja laitto sen katkasijan, mikä päästää paineet täyskaasulla ajettaessa. muuten siis ihan vakio lootan ohjaus. ihan pikkukaasulla ajettaessa sekin oli vähän turhan kova. mutta medium kaasulla ihan ok ja täysillä ihan ok.

tarvii koittaa tota, että lykkää ahtopaineen sinne askille. se vois toimia. ja se ei riko mitään siellä, kun sinne tuuppaa sen pari baaria?
W201 250DT 20V
w201 190E
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja xr »

no ei mulla ainakaan kuuden vuoden aikana laatikoon tullut mitään vikaa
mutta eihän mulla ollu ahtojakaan kun 1,1-1,2 kun ei kuuden millin elementti tarvi enempää kun kaikki palaa mitä pumpusta tulee
kaikki se ylimääräinen ahtopaineen muodostus on vain tehoista pois varsinkin yläkierros alueella
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

taidan käydä kokeilemassa mitä se tykkää parista baarista :mrgreen:
w201 om605
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

menee muuten pynkälät silmään :clap: 2-3 vaihto ja 2bar niin renkaat ulahtaa :lol: :mrgreen:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Niin mitäköhän se laatikon alipainemodulaattori siitä tykkää kun sinne työntää kolmea baaria :D eikä tuon jarkon tekemän lootan kanssa kyllä ahtopainetta tarviikkaan. Vaihtaa turhan rajusti jo ilman alipainettakin. Jos on märkä asvaltti ja loota lyö pienemmän vaihteen niin renkaat käy lukossa :lol: purin iteltä sen säätimen mikä siinä pumpun kylessä on ja tutkin vähän sen sisuskaluja. Siellä on vaan yksinkertanen spiraali jousi ja kaasua painettaessa pumpun akseli kääntää jousta tiukemmalla ja jousen pää nostaa sulkuventtiilin joka sulkee alipaineen pääsyn laatikolle. Otin iteltä siitä ne rajottimet pois kokonaan niin nyt se pyörii vaikka kuinka pitkälle. Eikä siitä edes säry mitään kun on se jousi siinä välissä. Itellä kun ei menny kaasu pohjaan vaikka säädin oli aivan minimiasennossa. Ja tuolla aiemmin sanomastani syystä en viiti sitä heittää pois :lol: pitää muuten olla sammutinvivunkin melkein kohtisuoraan ylöspäin ettei se rajota tuota kaasua kun menee vipu niin pitkälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuli mieleen, että pystyisköhän tosta kikkaileen sellasen systeemin, että jättäis sen orkkis modulaattorin ja säätäise sen sellaseks, että pintakaasulla vaihtaa nätisti ja pikkukaasulla sit sillain, kun vaihtaa. ja sit siihen systeemiin lisäis sen venttiilin, mikä päästää alipaineet pois, mutta laittaiskin siihen putkeen ahtopaineen, mistä se päästää paineet pois. näin ollen se imasis sitten ahtopainetta sinne lootalle. luulis, että näin vois saada ihan toimina systeemin. pintakaasut olis kevyitä ja täyskaasuvaihdot kovia. tarvii kokeilla jossain kohtaa, kun saa aikaseks räpeltää noita systeemeitä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ahtopaine saa tosiaan vaihtokovuuden aika kovaksi kun 2-3 vaihdossa on kuitenkin vauhtia jo 130 ja vielä ulahtaa niin saisi laskea tuota kokopainetta aika reilustikkin van ei jokapäivä tule nosturilla oltua niin hankaloittaa testaamista :roll:
w201 om605
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

pera8x kirjoitti:tuli mieleen, että pystyisköhän tosta kikkaileen sellasen systeemin, että jättäis sen orkkis modulaattorin ja säätäise sen sellaseks, että pintakaasulla vaihtaa nätisti ja pikkukaasulla sit sillain, kun vaihtaa. ja sit siihen systeemiin lisäis sen venttiilin, mikä päästää alipaineet pois, mutta laittaiskin siihen putkeen ahtopaineen, mistä se päästää paineet pois. näin ollen se imasis sitten ahtopainetta sinne lootalle. luulis, että näin vois saada ihan toimina systeemin. pintakaasut olis kevyitä ja täyskaasuvaihdot kovia. tarvii kokeilla jossain kohtaa, kun saa aikaseks räpeltää noita systeemeitä.
Toi vois olla muuten munki ongelmaan hyvä ratkasu kun itellä kans just tullu JM-koneelta laatikko remontista ja paineita lisätty tarpeeks ja magneettiventtiili laitettu alipainerasian ja laatikon väliin katkasemaan alipaineen kun ahdot nousee yli 0,4 bar ja silti vaan 2-3 vaihto tuntuu liian hitaalta ja luistavalta täys vedossa, vaikka kuinka pitäs olla vahvistettu ja luvattu että kestää. Muut vaihteet menee napakammin sisään vedätyksessä ja normaaliajossa laatikko vaihtaa ihan OK... joskin just se 2-3 väli hiukan pehmeempi mitä muut vaihdot.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Elkku_ kirjoitti:<... ja magneettiventtiili laitettu alipainerasian ja laatikon väliin katkasemaan alipaineen kun ahdot nousee yli 0,4 bar

Onko kytkentä tehty siten, että siellä jo oleva alipaine pääsee myös pois, eikä vain suljeta sinne alipainetta kuljettavaa linjaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Elkku_ kirjoitti: Toi vois olla muuten munki ongelmaan hyvä ratkasu kun itellä kans just tullu JM-koneelta laatikko remontista ja paineita lisätty tarpeeks ja magneettiventtiili laitettu alipainerasian ja laatikon väliin katkasemaan alipaineen kun ahdot nousee yli 0,4 bar ja silti vaan 2-3 vaihto tuntuu liian hitaalta ja luistavalta täys vedossa, vaikka kuinka pitäs olla vahvistettu ja luvattu että kestää. Muut vaihteet menee napakammin sisään vedätyksessä ja normaaliajossa laatikko vaihtaa ihan OK... joskin just se 2-3 väli hiukan pehmeempi mitä muut vaihdot.
Itse oon huomannu että jos laatikko ei oo kerenny lämmetä täysin niin tahtoo vaihteen vaihto venyä kunnolla kiihdyttäessä. Siinä menee nimittäin jonkun aikaa että laatikkoöljy lämpenee, varsinkin jos on laitettu iso kenno jäähdyttämään sitä. Omassa laatikko on tarpeeksi lämmin kun vaihteen vaihto alkaa tuntumaan ja kuulumaan pintakaasulla ajaessakin :D

Otappa Elkku laatikolle menevä alipaineletku kokonaan irti ja jos vielä tekee samaa lämpimällä laatikolla niin painetta täytyy laatikosta laittaa isomalle. Sillä modulaattorilla saa helposti luistaan jos on väärässä säädössä
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mietin tota systeemiä, että olis se modulaattori, se katkasija mikä päästää paineet pois ja sitten vielä se ahtopaines laatikolle. se tarvii vielä yhden jonkun systeemin, taikka sitten vastaavasti sellasen 3 tie venttiilin, mikä sulkee samalla sen alipaineen tulon, kun kääntää lootan puolelta ne paineet taivaan tuuliin. muutenhan siinä käy niin, että kun vetää kaasu pohjassa, niin se päästää samalla sitten koko systeemin alipaineet taivaan tuuliin, taikka pikemminkin tässä tapauksessa täyttää alipainelinjan 2 baarin ylipaineella.

mutta, jos en ihan väärin muista, niin noissa vanhoissa mersuissa on kaikki osat piilotettuna ympäri konehuonetta valmiiksi. jotain 3 tie venttiileitä ja letkuja siellä on liittyen joko turbon ohjaukseen, tai egr:ään, tai johonkin muuhun. vanhaan autoon rakensin sen systeemin, että päästää alipaineet pois, niin kaikki osat löyty autosta jo valmiiks! :D vähän piuhaa vaan tarvi laittaa, ei muuta. tarvii perehtyä asiaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

veskola kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti:<... ja magneettiventtiili laitettu alipainerasian ja laatikon väliin katkasemaan alipaineen kun ahdot nousee yli 0,4 bar

Onko kytkentä tehty siten, että siellä jo oleva alipaine pääsee myös pois, eikä vain suljeta sinne alipainetta kuljettavaa linjaa ?
Juu kytkentä on tehty siten että alipaine jää rasiaan ja laatikosta se vapautuu ulkoilmaan kun mangeettiventtiili kytkeytyy.
PTracing kirjoitti:
Elkku_ kirjoitti: Toi vois olla muuten munki ongelmaan hyvä ratkasu kun itellä kans just tullu JM-koneelta laatikko remontista ja paineita lisätty tarpeeks ja magneettiventtiili laitettu alipainerasian ja laatikon väliin katkasemaan alipaineen kun ahdot nousee yli 0,4 bar ja silti vaan 2-3 vaihto tuntuu liian hitaalta ja luistavalta täys vedossa, vaikka kuinka pitäs olla vahvistettu ja luvattu että kestää. Muut vaihteet menee napakammin sisään vedätyksessä ja normaaliajossa laatikko vaihtaa ihan OK... joskin just se 2-3 väli hiukan pehmeempi mitä muut vaihdot.
Itse oon huomannu että jos laatikko ei oo kerenny lämmetä täysin niin tahtoo vaihteen vaihto venyä kunnolla kiihdyttäessä. Siinä menee nimittäin jonkun aikaa että laatikkoöljy lämpenee, varsinkin jos on laitettu iso kenno jäähdyttämään sitä. Omassa laatikko on tarpeeksi lämmin kun vaihteen vaihto alkaa tuntumaan ja kuulumaan pintakaasulla ajaessakin :D

Otappa Elkku laatikolle menevä alipaineletku kokonaan irti ja jos vielä tekee samaa lämpimällä laatikolla niin painetta täytyy laatikosta laittaa isomalle. Sillä modulaattorilla saa helposti luistaan jos on väärässä säädössä
On yritetty jo ja on yritetty monta muutakin juttua. Laatikkokin on ollut tarpeeks lämmin. Koitan kertoo mahdollisimman lyhyesti vaikka alusta saakka laatikon käytöksestä ni ymmärtää paremmin mikä on homman nimi.

Alunperin ongelmathan alko siitä kun kakkosvaihde rupes ihan kunnolla luistamaan. Oli kakkosen panta palanu puhki esirummullee saakka. JM-kone laitto uudet hilut sisään ja sen jälkeen laatikko paikalleen ja uudet MAG1 Type F öljyt ja suodatin sisään ja baanalle. Toimi ensin ihan OK kunhan sain vaan ensin laatikon säätöihin. Sitten rupes tekemään semmosta että vaihto normaalissa ajossa 2-3 välin sillai että jätti vapaan päälle ennen ku meni vaihde pesään. Koitin kiertää painesäätöä laatikon kyljestä kireemmälle monta kierrosta, aina vähän kerrallaan ja testilenkin jälkeen aina totesin että ei paljon hyödyttänyt vikaan. Sitte koitin ottaa rasian ja laatikon väliltä alipaineletkun irti ja kappas :shock: Rupes toimimaan niin ku pitääkin. Kääntelin sitten alipainerasiaa niin paljon myötäpäivään samalla pitämällä kaasuvipua täysin auki, jotta ei rajoita syöttöä. Letku kiinni ja kolmonen meni ihan lailles silmään, kunnes rupes jo samana iltana vaihtamaan 2-3 väliä jotenki tosi hitaasti ja luistavasti muihin vaihteisiin verrattuna reippaalla kaasulla ja etenki täydellä vedolla. Ajattelin seuraavaks vaihtaa kuuluisan korjausjousisarjan laatikkoon joka vaikuttaa just siihen 2-3 vaihtoon. Samalla huomasin ku valutin öljyt astiaan että öljypohjassahan näkyi pieniä metallihileitä. JM-koneen kaveri tuumasi että on jäänyt turbiiniin hileitä esirummusta sillon ku panta oli palanu puhki. Kun turbiinia ei sillo huuhdeltu mitenkään. Ainoastaan laaitkko putsattiin kunnolla ku oli remontissa. Laitoin sitten kaks voimakasta magneettia öljypohjaan molempiin takakulmiin, jotta kaikki hile tarttuisi niihin laatikon sisältä öljynkierron mukana ja vaihdoin sen jousisarjan ja laitoin uudet Mobil ATF 220 öljyt sisään ja ei muuta kun kokeilemaan. Laatikko rupes toimimaan melkeen ku unelma, mutta sit meni varmaan joku viikko ja rupes taas hiukan vaihtamaan sitä 2-3 väliä hitaasti ja luistavaisesti täydellä vedolla. Muutenki vaihtaa sen 2-3 pehmeemmin mitä muut vaihteet. Eli tähän on tultu laatikon osalta, kunnes nyt rupes vuorostaan sylinterikansi vuotamaan :D Joten en ole nyt sen kanssa ajellut sen jälkeen kun kansi on kerta remontissa.

Pelottaa vaan että onko se laatikko taas hajoamassa vai mikä siinä ny oikeen mättää kun mikään ei tunnu auttavan. Kyllä sen kuuluis kuitenki ihan kovaa ajoo mun mielestäni kestää, kun on kerta vahvistettu ja luvattu että kestää. Just sanoin viimeks JM-koneelle sillo ku oli remontissa et vahvista sitä lisää jos on tarpeen. Niimpä ajattelin että oliskohan hyvä vaihtoehto tuo ahtopaineen syöttö sinne laatikoon tolla tavalla kun pera ehdotti? Toki muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa kun itellä loppuu ideat kesken. Säälimään en sitä laatikkoa kuitenkaa rupea! Jos on hajotakseen ni sitten saa hajotakkin... Kyllä se täytyy kestämään saada :evil:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kannattaa kokeilla sitä systeemiä. voi auttaa vaivaan.

jeps, ei siinä ole mitään järkeä, että eka viritellään autoa ja sitten ajetaan, kun 200D:llä siinä pelossa, että jostain hajoaa. se, että joku hajoaa on vaan merkki siitä, että osa oli heikko ja se tarvii korvata kestävämmällä. ei sellasella autolla mitään tee, mille uskaltaa vaan joskus ja jouluna antaa kunnolla kenkää. kyllä sen tarvii ne tehot kestää, mitä sieltä otetaankin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä vain. oikein muistin! aloin nyt rakentaan tätä toosan ohjausta ja tutkin vähän pellin alle. sieltä ne osat löytyi valmiina. ja nimen omaan 3tie venttiili. 1,2 ja 3 lähtö. 1 ja 2 on yhteydessä toisiinsa, mutta kolmonen on tukossa. kun antaa virtaa, niin 1 ja 3 on yhteydessä ja 2 on tukossa. eli sopii hyvinkin tuohon, että panee ahtopaineen tohon venttiiliin.

samaten se katkasija oli tässäkin valmiina kaasuvivustossa. ei tarvi kun vähän piuhaa vetää ja liittää toi venttiili tonne paikoilleen.
Viimeksi muokannut pera8x, Pe 09.08.2013 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

http://www.youtube.com/watch?v=AU-W9Qq- ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä lyhyt videonpätkä kun testailtiin omatekosella pumpulla :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sain systeemn kytkettyä. hienosti toimii. eka pistin letkut väärin päin, ni nyki pintakaasulla ja täyskaasulla luisti.. mutta, kun pisti letkut oikein päin, Ni toimii kun ajatus. ahtopainetta en vielä laittanut, kun ei ole tehoja, niin ei ole tarviskaan. mutta Siinä se on valmiina. imusarjalta vaan letku venttiilille sitten joskus, kun on ajankohtaista.
W201 250DT 20V
w201 190E
wepsu86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 07.04.2013 00:15
Paikkakunta: mänttä

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja wepsu86 »

juu elikkäs olis kans tarkotus nyt viikolopun aikaa vaihella seiskan tapit 602 pumppuun mut kertokaas ku ton pumpun kun purkaa vaihtaa elementit ja kasaa ni mihkäs asentoo se pumppu sitten pyöritellään ennenku se laitetaan takas koneen kylkeen?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

wepsu86 kirjoitti:juu elikkäs olis kans tarkotus nyt viikolopun aikaa vaihella seiskan tapit 602 pumppuun mut kertokaas ku ton pumpun kun purkaa vaihtaa elementit ja kasaa ni mihkäs asentoo se pumppu sitten pyöritellään ennenku se laitetaan takas koneen kylkeen?
Tietenkin se "ajotusmerkki" näkyviin siellä reiässä ja lukitustappi kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei muuten kauaa tuossa mun videon autossa kestäny iso automaattilaatikko vaikka paineita käännettiin 7 kierrosta :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Pistäppä ahtopaine alipaineen tilalle niin vaihteet vaihtuu ja ei muuten luista :twisted:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:Pistäppä ahtopaine alipaineen tilalle niin vaihteet vaihtuu ja ei muuten luista :twisted:
Sekin tehtiin mutta ei auttanu. Se kesti pari ensimmäistä päivää mutta nyt katos kaikki tehot laatikkoon :lol: sai se kyllä siihen malliin kenkääkin ettei mikään ihme. Asd perä ja sadekeli teki rekkojen ohituksista mielenkiintosta :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja e500 »

Mulla on vanha mynäpumppu jossa on ongelmana humppava tyhjäkäynti. Avasin sivuluukun ja säätötanko soutaa sentinverran eestaas, joten ei ihme että humppaa
Luulen että syötöt ei ole tasan koska kun nostaa kierrokset koneessa ja pienentää kaasua niin kuulee kun jotkut pytyt menee hijaiseksi ennen toisia.
Voiko tuo humppaaminen johtua siitä että tyhjäkäyntisyötöissä on eroa? Jos tasapainolimput on kuluneet, voiko niitä "elvyttää"? Kai noissa limpuissa on joku kiinnitysreikä tms jossa pääsevät liikkumaan ja reikä tmv kuluu. Holkittitaisi kuluneen reiän tmv?

Paljonko noi elementit irrallaan ostettuna maksaa?( 7 ja 8 mm elementit?)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

e500 kirjoitti:Mulla on vanha mynäpumppu jossa on ongelmana humppava tyhjäkäynti. Avasin sivuluukun ja säätötanko soutaa sentinverran eestaas, joten ei ihme että humppaa
Luulen että syötöt ei ole tasan koska kun nostaa kierrokset koneessa ja pienentää kaasua niin kuulee kun jotkut pytyt menee hijaiseksi ennen toisia.
Voiko tuo humppaaminen johtua siitä että tyhjäkäyntisyötöissä on eroa? Jos tasapainolimput on kuluneet, voiko niitä "elvyttää"? Kai noissa limpuissa on joku kiinnitysreikä tms jossa pääsevät liikkumaan ja reikä tmv kuluu. Holkittitaisi kuluneen reiän tmv?

Paljonko noi elementit irrallaan ostettuna maksaa?( 7 ja 8 mm elementit?)
Voihan se syöttöjen takia humpata. Tankohan liikkuu sen takia kun keskipakosäädin aukeaa ja menee kiinni koko ajan kun se yrittää korjata käyntiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja e500 »

Onko niistä kuluneista painoista tietoa mikä niissä kuluu? Entä niiden elementtien hinta?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

e500 kirjoitti:Onko niistä kuluneista painoista tietoa mikä niissä kuluu? Entä niiden elementtien hinta?
Eipä ne hirveämmin mahda kulua. Ei ainakaan oo vielä sellasta näkyny että ne olis vaikuttanu mihinkään. Hinta liikkuu aikalailla 2-80 euron välillä riippuu mitä haluaa ja mistä :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja e500 »

Tuosta pumppupenkistä...itsellä oli ajatuksena hyödyntää joutilas om601 lohko jota käyttää penkin runkona. Pumppu käy lohkoon, sopiva oikosulkumoottori, ketjuvälitys sähkömoottorin ja pumpun keskipakosäätimen väliin. Pieni taajuusmuuttaja jolla voi säätää pyörimisnopeutta.
Joutilaat suuttimet ja suutinputket paikoilleen, mittalasit suutinten alle.
Siinähän se olisi, vaativin homma oikosulkumoottorin asennus ja ketjukäytön teko(kiristin)
Vaan haukotteluksi on mennyt, lohko tallissa odottaa inspiraatiota.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen miettinyt samanlaista mutta ei mitään lohkoa, vaan ihan joku kiinnityssysteemi metallipöytään. Ohut "kardaani", esimerkiksi ohjauspylväissä käytettävillä pienillä ristinivelillä ja 3 vaihe sähkömoottori taajuusmuuttajalla pöytään kiinni. Alle pitänee laittaa öljynkeruukaukalo ja poistoletku kanisteriin. Sitten erillinen kierroslukulaskuri siihen sähkömoottorin lähtöön.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus tein tollasen telineen, mihinkä sai pumpun kiinni ja teline käy sitten sorviin hyvin. ja pakasta sitten teitty voima pumpulle. tosin tolla vähän kökkö säädellä, kun vauhtia piti muuttaa sorvista vaihteita vaihtelemalla. mutta sai sillä tyhjäkäynnin, täyskierrokset ja jotain siltä väliltä katottua jotenkin. yhden pumpun sillä räpellyksellä säätelin. mielestäni oli aika vaivalloista ja hidasta, eikä siltikään tiennyt, että kuinkahan se pumppu sitten lopulta käy sitä tyhjäkäyntiä. kaikki loput pumput onkin sitten räpelletty (säädetty) autossa kiinni ollessaa ja koneet käynnissä. näkee, kuulee ja tuntee heti, että missä mennään. helppoo ja nopeeta.

tosin, jos olis joku toikeesti toimiva "pumppupenkki", niin sillähän se vois olla aika paljon maukkaampaa se säätäminen, kun tollasella sorvi räpellyksellä. tehkää joku ja koittakaa, kuinka homma pelaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ilmotan tässä nyt näin virallisesti kaikille että en ole elementtien jälleenmyyjä eikä niitä saa minun kautta ostettua. Sattu vaan olemaan muutama ylimääränen kun peralle niitä myin. Tulee jatkuvalla syötöllä nuita kyselyitä yv:llä ja kaikille saa tarjota ei oota.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin