elementtien vaihto pumppuun.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tossa eilen illalla repäsin pumpun pöydälle ja tarkotus olis sinne omatoimisesti nakata isommat tapit. siitä on jo monta vuotta aikaa, kun viimeks räpläsin pumppu takakantta syvemmältä. elementtien ulko-osa lähtee nätisti nostamalla, mutta mitä katta se sisäosa lähtee? tarviiko "nokkaakseli" ottaa pois ja sitä kautta sitten poistuu alaspäin, vai kuinka se nyt menee? kyllähän se tuolta selviää, kun aikansa räplää. ajattelin vaan kysästä vielä ensin viisaammilta, ennenku menen jatkaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:tossa eilen illalla repäsin pumpun pöydälle ja tarkotus olis sinne omatoimisesti nakata isommat tapit. siitä on jo monta vuotta aikaa, kun viimeks räpläsin pumppu takakantta syvemmältä. elementtien ulko-osa lähtee nätisti nostamalla, mutta mitä katta se sisäosa lähtee? tarviiko "nokkaakseli" ottaa pois ja sitä kautta sitten poistuu alaspäin, vai kuinka se nyt menee? kyllähän se tuolta selviää, kun aikansa räplää. ajattelin vaan kysästä vielä ensin viisaammilta, ennenku menen jatkaan.
Piti kyllä puhelimessa höpistä mutta kirjotan nyt tännekkin. Pyöritä nokka-akselia niin että nokka työntää elementinnostimen ylös. Sitten lukihet jollain pienipäisellä esineellä sen nostimen ylös siitä pumpun sivuluukusta (nostimen kylessä on reikä joka tulee näkyviin siitä luukusta). Tämän teet siis kaikille viidelle nostimelle. Saatat joutua irrottamaan sen nostimen lukituspultin eli sen torxin siinä luukun alapuolella (muista sitten että kun otat sen esineen pois millä lukihit nostimen ylös niin se tulee sitten aika rivakasti se nostin pihalle sieltä pumpun pohjasta jos et laita ensin puristinta paikalleen tai sitten sitä lukitustorxia). Sitten avaat keskipakosäätimen ympäriltä ne nokka-akselin lukitustorxit ja naputtelet nokka-akselin jakopuolipäästä akselin pihalle. Kato samalla ettei mikään nokka vain pääse ottamaan nostimien rulliin kiinni. Kun akseli on pois niin sitten jotain ruuvipuristinta tai vastaavaa ja sopivaa hylsyä käyttämällä puristat yhden nostimen kerrallaan kasaan, otat itse laittamasi lukituksen pois ja löysäät puristimen niin nostin tulee ulos. Laita ne oikeaan järjestykseen. Nyt saat elementin tappiosan pihalle sieltä. Tuo on sitten helppo homma mutta mielenkiintosempaa on niitä elementtejä laittaa paikalleen ja vielä niin että ne pysyy oikein päin. Soittele jos tarviit lisää neuvoa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tossa aikani ihmettelin ja temusin, niin hokasin systeemin. eli lukitsin ne sinne yläasentoon ja sain kaikki hyvin ulos jne. sain myös elementit vaihdettua ja kasattua takasin paijalleen. kaikki on muuten kasassa, mutta viekä tarvii säätää ruiskuennakko ja laittaa jotain alipaine letkuja kiinni.


kiitos vaan tästä neuvosta, vaikkakin tuli vähän myöhässä, kun en sit soittanutkaan. mut ny se on kasassa ja huamenna ehkä saa savut. toivottavasti pelaa. palaan asiaan, kun saan pelit vörkkiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:tossa aikani ihmettelin ja temusin, niin hokasin systeemin. eli lukitsin ne sinne yläasentoon ja sain kaikki hyvin ulos jne. sain myös elementit vaihdettua ja kasattua takasin paijalleen. kaikki on muuten kasassa, mutta viekä tarvii säätää ruiskuennakko ja laittaa jotain alipaine letkuja kiinni.


kiitos vaan tästä neuvosta, vaikkakin tuli vähän myöhässä, kun en sit soittanutkaan. mut ny se on kasassa ja huamenna ehkä saa savut. toivottavasti pelaa. palaan asiaan, kun saan pelit vörkkiin.
Katoitko nyt että kaikissa on VARMASTI se lovi samaan suuntaan? Tais vielä olla niin että sen pitää olla jakopään suuntaan. Joku mulle niin sano mutta en oo ikinä kokeillu toiseen suuntaan laittaa. Se nimittäin tympäsee purkaa uudestaan jos on yks väärinpäin :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, kattoin. johan sää siitä varottelit, niin otin kerrasta neuvosta opikseni. nyt ne pitäis pelata, niinku pitääkin. en oo viälä päräyttäny käymään, niin en tiedä. tarvii se ennakko kattoo huamenna ja muutakin vähän räplää.

paljonkos tolle muuten on sopiva ennakko. jotain 20 astetta ennakkoo? jos siitä lähtis alotteleen ja kattelee, miltä se näyttää ja kuulostaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tänään ei viittiny enempää touhuta ton kanssa, ettei mene v*tuiks. tuli kuitenkin muutama asennuskalja tossa otettua. otun jokusen rojektikuvankin, niin jos joku tahtoo itse kanssa koittaa noita vaihtaa, niin voin pistää. ei mitään ihmeellistä, perus purkua ja kasausta. mutta sais ainakin vähän jotain kuva matskua, että kuinka toimia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:joo, kattoin. johan sää siitä varottelit, niin otin kerrasta neuvosta opikseni. nyt ne pitäis pelata, niinku pitääkin. en oo viälä päräyttäny käymään, niin en tiedä. tarvii se ennakko kattoo huamenna ja muutakin vähän räplää.

paljonkos tolle muuten on sopiva ennakko. jotain 20 astetta ennakkoo? jos siitä lähtis alotteleen ja kattelee, miltä se näyttää ja kuulostaa..
Etkö meinannu säädellä sylinterikohtasia ollenkaan? Noilla on yleensä ollu jo sen verran heittoa että käy kyllä huonosti jos ei säädä. 18 astetta on toiminu hyvin. Että laita siitä sitte myöhäsemmälle jos kalisee. Sitte vielä säädöt kohilleen niin vetää yllättävän pirteästi kun ppd pumppuun vertaa :lol:

Edit. Ite menen huomenna kaverille pumppua tekemään ja todennäkösesti maanantaina kolahtaa postiin yks pumppu mikä pitäis värkätä. Kävin tänään vähän vaihteeks elementti+tiivisteostoksilla niin vähän palo rahaa :lol: samalla tuli haettua yks laatikko :D kallis reissu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, ajattelin kyllä laitta pyttykohtaset tasan. ajattelin, että koneen/startin voimin pyörittelen pumppua, kun ei tässä nyt parempaakaan ole tarjolla. eli siis syötö tasan, pumpun kaikki säädöt pitää kattoo kuntoon jne. on siinä vielä yhdeks illaks hommaa.

toinen vaihtoehto, että vien pumpun tonne verstaalle ja sorvilla pyörittelen sitä. mutta sitten tarvis kaikki löpölinjat yms rakentaa. helmpommin kai se tossa hoituu koneen kyljessä.. jos vaan akussa piisaa virtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:joo, ajattelin kyllä laitta pyttykohtaset tasan. ajattelin, että koneen/startin voimin pyörittelen pumppua, kun ei tässä nyt parempaakaan ole tarjolla. eli siis syötö tasan, pumpun kaikki säädöt pitää kattoo kuntoon jne. on siinä vielä yhdeks illaks hommaa.

toinen vaihtoehto, että vien pumpun tonne verstaalle ja sorvilla pyörittelen sitä. mutta sitten tarvis kaikki löpölinjat yms rakentaa. helmpommin kai se tossa hoituu koneen kyljessä.. jos vaan akussa piisaa virtaa.
Sorvi on toimiva ajatus. Tee jostain käyttökelvottomasta pumpun ketjupyörästä siihen välikappale mistä pyörittää ja sitten asianmukanen teline että pumppu pysyy paikallaan. Sitten jotku turhat suutinputket paikalleen ja toiseen päähän riittävän kokoset mittalasit. Diisseliä astiaan ja omalla siirtopumpulla liikkeelle. Sitten sorviin kierroksia ja vähän kaasua ja säätämään :D itse säädän penkissä mutta tuo vois olla toimiva ratkasu. Itsellä ei ole sorvia ja käyttö on muutenkin jääny vähälle niin paljonko sorviin voi saada parhaimmillaan kierroksia? Pumppuhan pyörii vain puolet kampiakselin määrästä niin ei sinne mahottomia tarviis saaha. Eikä sylinterikohtasten säädössä tarvii maksimikierroksia pitää mutta kierrosten rajotus ja vetävien säätö onnistuu vaan kovilla kierroksilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niinpä. tarvii huamenna kattoo, että kuinka ton sitten hoitaa. kai se kuitenkin jotenkin on säädettävä, ettei jää ihan v*turalleen.

soittelin tossa hätäpäissäni jo pp diiseliliinkin, mutta pasi oli aika vaitonainen. ei oikein kiinnostanu kertoa, että mitä kautta mikäkin lähtee minnekkin. sano vaan, että kun sitä purkaa, nin kyllä se siitä sitten avautuu. ja varotteli vielä, että noita kotitekosia pumppuja ei kovin moni ammattilainen tahdo säätää.. no, aivan sama. niinhän se sitten lopulta menikin, eli purki vaan ja tutki. siitä se sitten lopulta aukes ja pääsi itse asian ytimeen. ei se pasi viimeksään kyllä sen parempaa jälkeä tehnyt, kun mihin itse pystyin. en tiedä onko tää nyt sopivaa sanoa, mutta niin se vaan meni. säädätin pumpun kalliilla rahalla ammattilaisella. syöttöä kyllä tuli, mutta muuten kaikki oli pielessä.. sen jälkeen olen ajatellut, että itse, kun tekee, niin tulee sellanen, kun sattuu tuleen.

toivottavasti pasi ei nyt pahastu, kun pistän jakoon tällästä tietoa. no, kai se sitten ilmottelee, että tarvii pistää piiloon tälläset viestit tms.

mutta, kait se tästä lähtee. pikkasen vielä säätää ja pistää ne ajotukset ja syötö kohdilleen, niin uskoisin, että se on siinä. sitten ei tarvita muutakuin hanaa!

kiitos vielä siekkiselle asiantuntevista kommenteista. turha panttaaminen se vaan heikentää "ammattiosaajan" mainetta. tulee vähän sellanen rahastuksen maku.. tua tänne, niin katsotaan.. jne.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:niinpä. tarvii huamenna kattoo, että kuinka ton sitten hoitaa. kai se kuitenkin jotenkin on säädettävä, ettei jää ihan v*turalleen.

soittelin tossa hätäpäissäni jo pp diiseliliinkin, mutta pasi oli aika vaitonainen. ei oikein kiinnostanu kertoa, että mitä kautta mikäkin lähtee minnekkin. sano vaan, että kun sitä purkaa, nin kyllä se siitä sitten avautuu. ja varotteli vielä, että noita kotitekosia pumppuja ei kovin moni ammattilainen tahdo säätää.. no, aivan sama. niinhän se sitten lopulta menikin, eli purki vaan ja tutki. siitä se sitten lopulta aukes ja pääsi itse asian ytimeen. ei se pasi viimeksään kyllä sen parempaa jälkeä tehnyt, kun mihin itse pystyin. en tiedä onko tää nyt sopivaa sanoa, mutta niin se vaan meni. säädätin pumpun kalliilla rahalla ammattilaisella. syöttöä kyllä tuli, mutta muuten kaikki oli pielessä.. sen jälkeen olen ajatellut, että itse, kun tekee, niin tulee sellanen, kun sattuu tuleen.

toivottavasti pasi ei nyt pahastu, kun pistän jakoon tällästä tietoa. no, kai se sitten ilmottelee, että tarvii pistää piiloon tälläset viestit tms.

mutta, kait se tästä lähtee. pikkasen vielä säätää ja pistää ne ajotukset ja syötö kohdilleen, niin uskoisin, että se on siinä. sitten ei tarvita muutakuin hanaa!

kiitos vielä siekkiselle asiantuntevista kommenteista. turha panttaaminen se vaan heikentää "ammattiosaajan" mainetta. tulee vähän sellanen rahastuksen maku.. tua tänne, niin katsotaan.. jne.
Katos kummaa kun ei kertonu :lol: saa kai sitä faktoja täällä netissäkin kertoa. Leviää se tieto muutenkin. Niinkuin yleensä niin kaikki huono palaute leviää paljon paremmin kuin hyvä :D mutta itselläkin oli tuo oma pumppu aivan sekasin kun sen sai. Tai no sen verran että säätötanko jumitti ja sehän riittää. Mutta kyllä ne pumput asiansa hoitaa ainakin käyttöautossa. Itse opettelin vain tutkimalla ja kokeilemalla kun ei tosiaan kukaan halunnu antaa neuvoja tai ei tiennyt. Ja se etteä panttaa tietoa on tosiaan turhauttavaa. Sen takia mielellään neuvoo.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja xr »

siihen syöttöjen tasaukseen mitään sorvia tartte
pumpun sivukansi auki ja kone käyntiin
syöttötangosta lukitus sopivasti löysälle (huom vain yksi kerrallaan)
jollain pienellä esineellä naputtelee vipua ees sun taas sanotaan arviolta noin 0,10mm napautus
kuulee kyllä koska on kohdallaan ja käynti tasaantuu
se on sitten siinä
pumpun takaa kun vielä otat sen rajoitin ruuvin pois niin silloin on vetävät kirrokset sen saman mitä maksimi kierrokset
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

xr kirjoitti:pumpun takaa kun vielä otat sen rajoitin ruuvin pois niin silloin on vetävät kirrokset sen saman mitä maksimi kierrokset
Tämä oli uutta tietoa. Meinaatko sitä pientä ruuvia mikä on säädinosan sisällä ja osottaa pumpun runkoa kohti? Vai mitä tarkalleen? Tästä vois olla hyötyä jatkossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja xr »

ilmaisin asian vähän väärin tai onhan se takana jos itse seisoo etu renkaan kohdalla
ruuvi johon kaasuvipu toppaa ihan pumpun ulkopuolella sivulla moottorin puolella

keskipako säätö on tavallaan kaks vaiheinen kun saavutetaan huippukierrokset ensin alkaa litistyä kevyt jousi säätimessä jolloin syöttömäärä alkaa hiukan putoamaan
seuraavaksi keskipako painot alkavat nojaamaan sitä jäykkää jousta vasten joka on sen ruuvin alla josta maksimi kierrokset säädetään

kaasuvivun liikkeen pidennyksellä saadaan elinimoitua tuo ensimmäinen turha vaihe kokonaan pois
tosin tämä konsti toimii parhaiten säätimessä jossa ei ole morkoolia tai alppikelloa koska niiden lisä vivustot ovat hiukan siellä rajoitteena (ehkä pienellä viilauksella saisi parannettua)

jos on säädin osa kädessä niin vaikutuksen näkee ihan silmällä kun kääntää kaasua ja katsoo sitä osaa joka työntää syöttötankoa

katsastukseen joutuu sitten rajoittamaan kaasuvivun liikettä ei enää riitä pelkkä sammutin vivun rajaus mutta tämähän on vain kerran vuodessa :D

2007 vuonna tein tuollaisen virityksen 6mm tapit 302hv on ne vissiin mynälläkin tuon konstin keksineet parivuotta sitten :D

toimen piteestä on myös se hyöty ettei tarvi laittaa niitä maksimi kierroksia turhan ylös siinä pelossa että syötöt alkaa leikaantua :wink:
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

xr kirjoitti:hyödyllistä tietoa!
Kiitos näistä tiedoista!! Oon miettiny ittekki monasti miten vetävät ja ryntäytys kierrokset saajaan samaan.
Tämä on hienoa että jaetaan tämmöstä tietoa! :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JuhoL kirjoitti:
xr kirjoitti:hyödyllistä tietoa!
Kiitos näistä tiedoista!! Oon miettiny ittekki monasti miten vetävät ja ryntäytys kierrokset saajaan samaan.
Tämä on hienoa että jaetaan tämmöstä tietoa! :thumbup:
Sama homma.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

päivitetääs tännekkin. eilen siis niputin pumpun ja laittelin sen huulliensa tonne konehuaneeseen. tänään sitten aamupäivän tossa laittelin ajotuksen kohdilleen ja puuttuvat hilut kiinni. siitä sitten eka ilmaillen ja siitä varovasti käymään. kauhee kalkatus ja savutus, eikä käyny tyhjäkäyntiä. kaasulla kyllä kävi, mutta aika moista savutusta ja kolinaa se piti. noo, ei muutakun ajotusta aikasemmalle ja taas käymään. nyt se jakso jo käydä tyhjäkäyntiä, mutta savutti vielä. lisää aikasemmalle. nyt käynti oli jo nätti ja koko vekotin kävi tyhjäkäyntiä. mutta kierrokset tipahtaa liian alas, kun painelee kaasua, tai laittelee vaihteita. käy jossain siellä n.400 rpm ja pompsahtaa takas 700. noo, siitä oli hyvä jatkaa. pikkasen tyhjäkäynti ruuvvia auki, niin sekin vika saatiin korjattuta. sitten varovasti kokeileen, että kuinka se tekee kierroksilla. yllätys oli suuri! pakarista tulee mustaa savua ja kone kiertää ilosesti sinne 6000rpm saakka ja kun kaasusta päästää, niin kierrokset tipahtaa nätisti ja nopeesti sinne 700rpm. tuntuis toimivan. sitten koeajolle. alkuunsahan toi tomaatti alko heti luisteleen, niin ei päässy kunnolla testaan. no, pelti auki ja alipaineletku tomaatilta irti. nyt pääsi kokeileen. hienosti vetää tappiin saakka, eikä veto tunnu lakkaavan edes yläkierroksilla.

erittäin onnistunut suoritus. pikkasen huomaa tyhjäkäynnillä, että syötö ei ole ihan tasan. tarvii perehtyä siihenkin hommaan joskus tässä ja pistää ne tasaan. laitetaan nekin näppituntumalla ja korvakuulolla. sillain se tuntuu paras tulevan.

eikä tarvinu edes takakantta aukasta, kun olin ton pumpun jo aikasemmin säätäny, tosin sillon siellä oli ne pikkuelementit. nyt ajattelin, että laitetaan kiinni ja katotaan, mitä se tekee ja säädetään sitten siitä sopivaks. mutta eipä tarvinnu mennä räplää. tyhjäkäynti oli ainoo, mitä säädin, mutta sekin oli siinä tyrkyllä, ettei tarvinnu mennä takakannen alle.

tehoohan tossa nyt ei ihan hirveesti ole, kun muuten ihan vakio koko moottori pakaria myöden. paitsi turbo näyttää silmämääräsesti isommalta, mitä 300DT:ssä on. niin siitä en sitten tiedä, että onko sen joku joskus vaihtanu, vai voiko se vaan olla jostain mallista, tms kiinni, että on erilaisia versioita. entisessa farkkupakussa, mikä oli kans 250DT, niin siinä oli ainakin reilusti pienempi turbo. oikein sellanen pienoismalli. niin, niin sitä tehoa on nyt sen verran, mitä tosta alle baarin ahtopaineesta nyt tulee. soppaa sen verran, että sopivasti sauhuttaa täydessä vedossa. ei sitä varmaan hyödytä enempää ottaakkaan, kun ei ole cooleria, eikä isompaa turbookaan. mutta, mutta. katsellaan, mitä talvi tua tullessaan. sillon on aikaa räplätä, jos intoa piisaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pannas nyt vielä pari kuvaakin, kun sellaset tosta remontista kerta otin. aika sottasta hommaahan toi on..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Sielähän voi mokata sen kasauksen parilla tapaa ainakin: tosiaan "väärinpäin" laittamalla elementit.

Sitte puhtaus on puoli ruokaa, itellä jäi pieni hiuksenpala sen suuttimelle lähtevän rungon ja sen elementin sylinterin välisen kupari rikan väliin, yhtä pyttyä ontui.

Ja sitte uudet O- renkaat pakolliset, vuotaa muuten pihalleppäin naftaa.

Varovasti sitte kiristää pidemmillä pulteilla ne elementin paininkupit.

Lpouksi nokkakannulla öljyä valutetaan pumpun ollessa pöydällä pumpun kylestä sisää, ettei ne takerru elementit sylintereihin.

Itse vaihdoin vapari moniventtiili 250 pumppuun turbon 6mm elementit. Eihänse mitää rakettitiedettä oo, on vaa huolellinen joka vaihees.



Ja hommahan menee suunnilleen näin;

1. Pyöritetään pumppua samalla lukiten pidemmillä pulteilla ne elementin paininkupit yläasentoon.

2. Takaosa irti ja sitte keskipainojen takaa löytyy neljä t30 pulttia, jotka pitää sellasta peltilätkää laakerin edessä. Itse keskipainoihin en satunut.

3. Kummivasaralla kopistelee rattaanpäästä akselin pois.

4. Vapautetaan kohassa 1. lukitut kupit löysäämällä niitä pultteja, pitäen sormella vastaan koko ajan, ettei ne lennä hiekkaiseen tallinlattiaan. Ei mitään muuta irti kuin se kuppi, lautanen kupin alta ja lautasessa oleva elementti. Eli jousi ja lätkä jää sinne.

5. varovasti käännetään pumppu oikeinpäin ja irroitetaan ne suuttimille lähtevät rungot. Tarvitset 33-hampaisen erikoistyökalun, tai lukkopihdit tähän.

6. Ota sitte ne prikat (vaihdettava, kuin myös O-renkaat niis rungoissa), jousi ja se pikkuunen osa pois, sitte se elementin sylinteri.

7. Kasaa päinvastoin.

Jos ny jotakin auttoi :D
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Onkos kukaan asennellut jo 8 tappeja itse? ja mistä noita elementtejä saa tilattuun ja mihin hintaan? jos löytyisi jostain nuo 8 elementit niin edullinen tekijä olisi tiedossa kuka tekee niihin itse myös viisteet.
W201 250D
W202 250D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

samanlaillahan ne kasin tapit sinne menee, mitä seiskat, tai kutosetkin. ei eroa mitenkään asennuksesta. elementtejä saa vaikka dieselkonttirilta. ja ainakin joskus sai holysmokeltakin, mutta en tiedä saako enää. pitää vähän mainostaa, että noi omani ostin nyt siekkiseltä. eikä noissa ollu viisteitä, mutta yllättävän siististi kyllä käy. nyt, kun ajotukset on kohdillaan ja syötötkin tasailtu, niin käy melkein siistimmin, kun vanhalla pumpulla. se raklatteli jonkun verran. kyllä tämäkin kylmänä vähän raklattaa, mutta lämpösenä on hiljanen.

sain tosiaan säädeltyä noi syötökin tasan pyttyjen kesken. korvakuulolta laitoin.. ekana siis laitoin auton käymään ja suutin putkia yks kerrallaan auki kokeillen, että mikä vaikuttaa eniten ja mikä vähiten. 2 ja 5 pytty vaikutti selvästi vähiten, joten niiden sopat oli pienellä. siitä sitten vaan ohjeiden mukaan yhtä pyttyä kerrallansa säätämään. lukitus auki ja varovasti naputellen hain sopivan kohdan. sit lukitus kiinni ja seuraavaan sama homma. näin sain syötö sen verran tasaan, ettei mistään enää huomaa mitään epä balanssia. varmaan mittarilla näkis, että toiseen tulee pikkasen enemmän ainetta, kun toiseen, mutta onko sillä sitten mitään käytännön merkitysä onkin toinen asia. :?:

hyvin kyllä käy ja vetää. käynti on siisti ja savutus maltillista. jos nyt jotain miinusta tarvii tässä koittaa haeskella, niin jotenkin onnistuin ilmeisesti murjoon pumpun ison O-renkaan, kun nyt valskaa vähän öljyä sieltä välistä. tarvii se vielä vaihtaa, niin sitten on bueno.

nyt vuosien jälkeen kun asiaa ajattelee, niin:
sillon joskus, kun 200D:stä säädätin pumppua ammattilaisella ja maksoin siitä kalliin hinnan, eikä se edes tullut kuntoon, niin oli pakko opetella itse säätämään. siitä se säätäminen sitten lähti ja nyt se sujuu jo aika hyvin. no, sitten tuli sen vuoro, että tarvittiin 7mm tapeilla oleva pumppu. senkin ostin kalliilla hinnalla käytettynä, mikä sekin oli tietenkin rikki. jouduin siinäkin opetteleen vähän pumpputekniikkaa. naitin kahdesta pumpusta yhden ehjän. toinen oli joku 200d:n vakio pumppu, mistä otin säädin osan ja toinen oli se 7mm tapeilla oleva pumppu, mistä otin kaiken muun, paitsi säädin osan. ne sitten nippuun toisiinsa ja taas säätämään. hyvin tuli soppaa. ja nyt sitten ollaan siinä kohtaa, että teki mieli lisäsoppaa ja kun kerran tässä ollaan tätä touhua nyt opeteltu, niin ajattelin, että kokeillaan tehdä alusta loppuun itse. hyvinhän se onnistu. ja kaiken kaikkiaan, että jos käyttö tällästä, kun mulla, että ei haeta niitä viimesiä heposia, eikä säätöjen tarvi olla ihan niin viimisen päälle syöttöjen osalta, niin en kyllä enää maksais tollasia summia pumpusta, minkä itse tekee parissa illassa kaljaa litkien. ja varsinkin nyt, kun sen osaa, niin se menee varmaan yhdessä illassa alusta loppuun. kai se on vaan sitten sitä, että perinteisesti se on niin "rakettitiedettä", mistä ei moni teidä ja harva uskaltaa arvata. joten parempi, kun kiikuttaa ammattilaiselle pumpun. ammattilainen tekee pumpun "tonnilla". itse veistellen sen tekee elementtien ja tiivisteiden hinnalla. eli n. 200 ekua tälläseen 5 pyttyseen. jos on yhtään urheiluhenkee, niin suosittelen kokeileen. ei siinä paljon menetä, jos munii. noita pumppuja on foorumillakin sitten myynnissä satasella, tai kahdella, jos tulee sellanen tilanne, että rikkoo jotain, taikka ei osaakkaan kasata. mutta kukin tekee tyylillään. minä tykkään tehdä kaiken itse. toisaalta siinä säästää, mutta ennenkaikkea ei tarvi sitten syytellä muita. tulee sellanen, kun itse tekee.

jees, ei muutakun kilometrejä. aika näyttää kuinka hyvin laite pelaa ja onko kulutukseen tullut muutosta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Peralle vielä tiedoks että noita keskipakopainoja ei tartte irrottaa :D eikä tuota pyöreää osaa mikä on pumpun jakopään päässä. Tänään vaihteeks vaihtelin yhteen pumppuun tapit ja ei tuossa tosiaan enää kauaa mene kun on jo sen verran usean tehnyt. Yks asia mikä on vaivannu pitempään on se että mikähän on oikea tapa lukita ne nostinkupit ylös. Se kyllä onnistuu pultilla tai pikkuruuvareilla yms. mutta mikähän on se "oikea tapa" ja oikea työkalu? Kävin ostamassa jonku aikaa sitten myös venttiilijousenpuristimen ja muokkasin sitä pikkusen niin on muuten kätevä puristella nostinkuppeja sisään ja ulos :D

Tutkin tänään myös tuota xr:n kertomaa neuvoa nostaa vetäviä kierroksia niin kyllä se näyttää aivan toimivalta idealta pumpun sisältäkin katsottuna. Rajotinruuvin poistamalla saa ainakin sen sentin lisää liikevaraa kaasuvivustoon ja se tavallaan mitätöi tuon toisen jousen kokonaan mikä rajottaa vetävät kierrokset. Kaikki rajottaminen jää siis tuon isomman maksimikierrosten jousen varaan ja se määrää vetävät ja maksimikierrokset. Se siinä vaan on että kaasuvivustolle joutuu tekemään ihmeitä että saa noin älyttömän liikeradan. Minkälaisia vivustoja te muut ootte väkertäny? Mulla tulee omassa vaijeri vaparin imusarjan päälle ja siitä lähtee vipu alas joka liikuttaa sitä osaa missä laatikon vaijeri on kiinni ja siitä menee sitten vipu pumpun kaasuvivulle. Tuo palikka tuossa imusarjan päällä on kasattu kolmen eri mersun kaasuvivun osista :lol: Liikerataa on vaan käytännössä mahdotonta saaha lisää tuolla vivustolla. Pidensin jo vähän sitä vipua mikä menee automaatin vivustolta pumpulle mutta senkin varjopuolena oli se että tyhjäkäynti korottu. Joutuu säätämään tasaimesta taas pienemälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mää oon aina ottanut sen rajotin ruuvvin pois, jos oon pumppua käpälöinyt. sinne vivustoon voi laittaa eri välityssuhteilla niitä vipuja. jossain pumpun ruuvvaus topikissa koitin sitä jo kertaalleen selittääkin, mutta oli kait huonosti selitetty.

sillain kuitenkin, että kun siellä menee se tanko vivustolta pumpulle, niin siellä pumpun pässä se on lähellä kiinnityspistettään ja taas toisessä pääss kaukana siitä kiinnityspisteestään. eli pieni kaasun painallus tekee pumpulla suuren luukkeen kaasuvivulle. hankala selittää. ainakin osassa pumppuja siellä on valmiina reikä, että senkun vaan ruuvaa uuden nupikan sinne alempaan reikään. ja taas siellä vivuston päässä on pitkä soikea reikä, missä on varaa säätää sitä nupikan paikkaa. en tiedä ymmärsitköhän ollenkaan. toivottavastai.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:kyllä mää oon aina ottanut sen rajotin ruuvvin pois, jos oon pumppua käpälöinyt. sinne vivustoon voi laittaa eri välityssuhteilla niitä vipuja. jossain pumpun ruuvvaus topikissa koitin sitä jo kertaalleen selittääkin, mutta oli kait huonosti selitetty.

sillain kuitenkin, että kun siellä menee se tanko vivustolta pumpulle, niin siellä pumpun pässä se on lähellä kiinnityspistettään ja taas toisessä pääss kaukana siitä kiinnityspisteestään. eli pieni kaasun painallus tekee pumpulla suuren luukkeen kaasuvivulle. hankala selittää. ainakin osassa pumppuja siellä on valmiina reikä, että senkun vaan ruuvaa uuden nupikan sinne alempaan reikään. ja taas siellä vivuston päässä on pitkä soikea reikä, missä on varaa säätää sitä nupikan paikkaa. en tiedä ymmärsitköhän ollenkaan. toivottavastai.
Sitä en kahtonu oliko siellä pumpun vivulla toista reikää mutta siinä oikeassa reiässä tanko on jo aivan yläpäässä ja melkein sentin sitä tankoa jo jatkoinkin. Pitäis taas kerran repiä imusarja pois niin mahtuis kunnolla säätämään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja xr »

Siekkinen kirjoitti:
JuhoL kirjoitti:
xr kirjoitti:hyödyllistä tietoa!
Kiitos näistä tiedoista!! Oon miettiny ittekki monasti miten vetävät ja ryntäytys kierrokset saajaan samaan.
Tämä on hienoa että jaetaan tämmöstä tietoa! :thumbup:
Sama homma.
se on mukavaa kun on asiaan perehtyneitä potenttiaalisia tiedon vastaanottajia :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tänään kokeiltu tuota vetävien nostoa ja toimiihan se. Automaatin takia piti vähän tehdä patenttia laatikon alipainesäätimeen että saa kaasulle noin ison liikeradan. Kakkosella vetää vielä nätisti kierrosmittarin pohjaan mutta kolmosella ahdin muuttuu pakokaasujarruksi :evil:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on kuva siitä säädettävästä välityksestä pumpun vivulla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 82#p932182" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mulla oli toinen nuppi siellä vivustossa lähempänä akselia. En oo vaan koskaan ennen sitä itellä huomannu :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa kuvassa väännän juurikin toisesta nupista, eli se on piilossa sormen takana, siihen nuppiin kuuluu TPS anturille menevä vaijeri. Siihen jos pistää kaasua painavan tangon niin jää kyllä pahasti vajaaksi. En sitten tiedä mihin tarkoitukseen w124.ssä on ylimääräinen nuppi.

Tuosta jos vielä alkaa vivustoa parantamaan niin tarvitaan hammasratas ja ketju vääntämään pumpun akselia monta kierrosta ympäri...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: elementtien vaihto pumppuun.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tossa kun tota räpläilin ja testailin, niin huomasin, että myös pumpun kyljessä oleva automaatin alipainessätimen liikerata ei riitä enää pumpun liikeradalle, ainakaan jos se on kaikista "nykäsevimmässä" asennossa. tällä hetkellä se ei haittaa, kun ei mene kaasu ihan pohjaan. savuttaa jo muutenkin noilla pienillä ahtopaineilla vähän liikaa. mutta sitten, kun laittaa isomman hyrskyttimen ja ilmamäärä lisääntyy, niin tarvis sitä soppaakin lisää, eli joutuu säätään ton kaasun meneen pohjaan asti. tarvii varmaan sitten siitä alipainesäätimestä vaan laittaa se sellaseen asentoon, että antaa kaasun mennä pohjaan. ja lootan päästä sitten vetää kovemmalle. ja tietty se alipaineen katkasija sinne jonnekkin kaasuvivustoon, että päästää alipaineet vallan pois sieltä lootalta, kun kaasu on pohjassa.

mikä muuten se mikrokytkin tossa kaasuvivustossa on, mikä löytyy vakionakin jo melkein kaikista näistä diiseleistä? ainakin kaikissa, mitä mulla on ollu, niin on ollu valmiina toi "lootan katkasija".
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin