VNT ahtimen puhdistus, 220 CDi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.08.2012 21:15
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2013 16:15
Moro.
Onko kellään kokemusta (W203, 220 cdi, vm-04) muuttuvasiipisen ahtimen puhdistuksesta, Mr Musclelle tai mekaanisesti ? Ahtimessa säätötanko liikkuu, joten ongelma lienee likaisissa siivissä/niiden johteissa.

Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8783
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2013 18:12
Mitens se oireilee jos säätötanko kuitenkin liikkuu?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11842
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2013 19:19
VimUunin puhdistu aine on noen poistoon ok
Samoin litku millä voi pestä tulipesän lasiluukuista noen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.08.2012 21:15
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2013 21:18
Juu, Paremman puoliskon auto (W203, CDI220 Sport Coupe, vm -04 aj. 188tkm) kävi mersuhuollossa kun oranssi vikakoodivalo tuli mittaristoon. Kone oli tuolloin vikatilassa ja tehonrajoitus päällä. Huollossa tarkastivat paineistamalla ahtopainelinjan ja vuotoja ei löytynyt. Samoin säätötangon isku oli riittävän suuri. ns alkuperäisessä arvossa.
Sanoivat että ahdin ei ahda ja ehdottivat vaihtoa uuteen, maksaa 2500 €.

1. Mutta onko tuo siipien säätö W203:ssa hoidettu alipainekellolla vai sähkömoottorilla ?
2. Jos se on sähkömoottorilla ja se on rikki niin saako sen korjattua (ja säädettyäkin kohdalleen ) jossakin ?
2. Mistäpäin tuota Mr. Musclea voisi ruiskutta, pitääkö purkaa ilmasuodatin kotelo ahtimen päältä.
3. Voiko "myrkky" vaurioittaa DPF:ää tai Kattia ?
3. Osaatteko sanoa voiko EGR:ää tulpata mekaanisesti/ohjelmallisesti, jotta tästä ongelmasta pääsisi eroon pidemmän päälle. Vai pitääkö ruveta etsimään W124 ?
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2013 22:41
näistä nyt en sillä tavalla omien kokemuksieni perusteella tiedä, mutta olen kuullut, että pakokaasun takaisinkierrätys systeemin kautta voi sumuttaa mr. muscelia, tai jotain uunin puhdistus ainetta. antaa jonkun aikaa vaikuttaa ja lyö koneet tulille. ei pitäis vaikuttaa mihinkään katteihin tms. osalla vika korjaantunut, osalla ei. nämäkin "tiedot" vaan audi piireissä.

EDIT: egr:n tulppaus kaiketi ohjelmallisesti näissä uudemmissa. vai oliko niin, että mekaanisesti ja ohjelmallisesti..
W201 250DT 20V
w201 190E

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 18.06.2010 21:44
Paikkakunta: P-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 17.09.2013 17:15
MOI kirjoitti:Juu, Paremman puoliskon auto (W203, CDI220 Sport Coupe, vm -04 aj. 188tkm) kävi mersuhuollossa kun oranssi vikakoodivalo tuli mittaristoon. Kone oli tuolloin vikatilassa ja tehonrajoitus päällä. Huollossa tarkastivat paineistamalla ahtopainelinjan ja vuotoja ei löytynyt. Samoin säätötangon isku oli riittävän suuri. ns alkuperäisessä arvossa.
Sanoivat että ahdin ei ahda ja ehdottivat vaihtoa uuteen, maksaa 2500 €.

1. Mutta onko tuo siipien säätö W203:ssa hoidettu alipainekellolla vai sähkömoottorilla ?
2. Jos se on sähkömoottorilla ja se on rikki niin saako sen korjattua (ja säädettyäkin kohdalleen ) jossakin ?
2. Mistäpäin tuota Mr. Musclea voisi ruiskutta, pitääkö purkaa ilmasuodatin kotelo ahtimen päältä.
3. Voiko "myrkky" vaurioittaa DPF:ää tai Kattia ?
3. Osaatteko sanoa voiko EGR:ää tulpata mekaanisesti/ohjelmallisesti, jotta tästä ongelmasta pääsisi eroon pidemmän päälle. Vai pitääkö ruveta etsimään W124 ?



Ainakin Forten sivulla näkyy olevan ainetta Diesel Turbo Cleaner.

Puhdistaa jumittuneet muuttuvageometriset turboahtimet ilman purkamista.
Vähentää aktiivisesti hiukkaspäästöjä.
Puhdistaa EGR-venttiilit.
Sopii kaikkiin dieselmoottoreihin.
Dieselille ja biodieselille B30 asti.

Forté Diesel Turbo Cleanerin koostumus on suunniteltu erityisesti muuttuvageometrisella turboahtimella (VTG) varustettuihin turbodieselmoottoreihin. Epätäydellisen palamisen (palamatta jäävän dieselpolttonesteen) aiheuttamat nokihiukkaset kertyvät VTG-turboahtimen säätömekanismiin, jolloin se alkaa takerrella. Moottori empii tietyllä käyntinopeusalueella, koska säätömekanismi toimii virheellisesti. Tämä johtaa virheelliseen ilmamäärään ja tehohäviöön, jolloin tallentuu vikakoodi.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 04.04.2018 07:25
Onko tästä Forten Diesel Turbo Cleaner-aineesta ollut jollekin hyötyä? Voisi itsekin kokeilla jos ei ole aivan humpuukia...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11842
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ke 04.04.2018 08:09
osku280cdi kirjoitti:
MOI kirjoitti:Juu, Paremman puoliskon auto (W203, CDI220 Sport Coupe, vm -04 aj. 188tkm) kävi mersuhuollossa kun oranssi vikakoodivalo tuli mittaristoon. Kone oli tuolloin vikatilassa ja tehonrajoitus päällä. Huollossa tarkastivat paineistamalla ahtopainelinjan ja vuotoja ei löytynyt. Samoin säätötangon isku oli riittävän suuri. ns alkuperäisessä arvossa.
Sanoivat että ahdin ei ahda ja ehdottivat vaihtoa uuteen, maksaa 2500 €.

1. Mutta onko tuo siipien säätö W203:ssa hoidettu alipainekellolla vai sähkömoottorilla ?
2. Jos se on sähkömoottorilla ja se on rikki niin saako sen korjattua (ja säädettyäkin kohdalleen ) jossakin ?
2. Mistäpäin tuota Mr. Musclea voisi ruiskutta, pitääkö purkaa ilmasuodatin kotelo ahtimen päältä.
3. Voiko "myrkky" vaurioittaa DPF:ää tai Kattia ?
3. Osaatteko sanoa voiko EGR:ää tulpata mekaanisesti/ohjelmallisesti, jotta tästä ongelmasta pääsisi eroon pidemmän päälle. Vai pitääkö ruveta etsimään W124 ?



Ainakin Forten sivulla näkyy olevan ainetta Diesel Turbo Cleaner.

Puhdistaa jumittuneet muuttuvageometriset turboahtimet ilman purkamista.
Vähentää aktiivisesti hiukkaspäästöjä.
Puhdistaa EGR-venttiilit.
Sopii kaikkiin dieselmoottoreihin.
Dieselille ja biodieselille B30 asti.

Forté Diesel Turbo Cleanerin koostumus on suunniteltu erityisesti muuttuvageometrisella turboahtimella (VTG) varustettuihin turbodieselmoottoreihin. Epätäydellisen palamisen (palamatta jäävän dieselpolttonesteen) aiheuttamat nokihiukkaset kertyvät VTG-turboahtimen säätömekanismiin, jolloin se alkaa takerrella. Moottori empii tietyllä käyntinopeusalueella, koska säätömekanismi toimii virheellisesti. Tämä johtaa virheelliseen ilmamäärään ja tehohäviöön, jolloin tallentuu vikakoodi.



1, vanhemissa alipainella uudemissa sähkömootorilla (niitä korjailtu mm kuusenalla... ;) )
2, pakopesään paras tulee kun sen irrottaa niin että tökötin saa suoraan siipiin
(olisi mielen kiintoista nähdä miten sen saa sieltä egr kautta sinne monen mutkan taakse
ahtimen menemään vielä kun se on vasta virtaan pakokaasun painen painaa sitä sinne egr suuntaan)
3, aina on pieni mahdolisuus että jotain odotamatonta tapahtuu
3, EGR:än voi tulpata ohjelmalisesti(tehty lukisia Kuusenalla... ;) )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13631
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ke 04.04.2018 14:31
Kovin on harvinaista ellei ahtopaine ahtimesta johtuvasta syystä nouse vaikka tanko liikkuu...
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4251
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Su 08.04.2018 08:49
..
Autossa on sähköohjattu ahdin, säätömoottori kyllä näkyy, siellä ahtimen vieressä pöllöttää.
Sähköohjatussa ahtimessa ohjainlaite osaa kyllä kertoa, jos tangon (=vivuston, siivikon) liike ei ole riittävä.
En sotkisi mitään töhnää toimivaan pakettiin.
Jos ahdin ei mitenkään kummallisesti ääntele, niin eiköhän se ahtamattomuuden syy ole nyt kuitenkin jossain muualla.
Kuuntele vielä, ääntääkö ahdin, pikkuisen saa vinkua, muuten on siivet sökönä.
Jos vuotoja ei ole, niin sitten pitää vaikkapa selvittää, onko tukoksia.
Jos vika olisi egr-venttiilissä, niin moottorin toiminnoissa olisi muutakin epänormaalia, sekä vikakoodi.
Egr-venttiilikin tuossa on sähkömekaaninen, sen toimintaa voi tarkkailla staarilla.

Tekstistä ei käy ilmi, mikä on vikatilan aiheutumisen syy ?

Vaihda korjaamoa.
Pyydä jotain foorumilaista, jolla on staari, tarkkailemaan ilmamassamittarin arvoja ajossa.
Surituskyvyn mukaan pitäisi liikkua 500 ja 1500mg/isku välillä.
Mappianturi on pienen letkunpätkän jatkona, tarkista se ja kokeile toista anturia, onko pakopaine, ilmanpaine ja ahtopaine yhtäsuuret, kun virta on päällä ja kone sammuksissa.
Onko pakoputki tukossa.
Milloin pa suodatin vaihdettu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 2 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi