S211 642 viritys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Tulipa itsekin haalittua GT2259 ebaysta ja nyt se on turbopajalla muokattavana. Iso cooleri on tilattuna ja dp-materiaalit odottaa tallin lattialla.

Oli turbosepän kanssa mielenkiintoinen keskustelu ahtimen siivistä. Tuo 49mm pakosiipi on tällä hetkellä suurin valmistuksessa oleva pikkurunkoisten siipi. Ahtimen turbiinikotelossa olisi kuitenkin vielä muutama milli varaa ennen vnt-siivikkoa. Puuttuu enää se "joku" joka teettää erän isompaa pakosiipi-akselia.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikäpä se loppuviimein aina riittää.
Ainahan näissä on varaa parantaa, mutta tämä formaatti nyt ainakin pelaa.
Ja useimmille uskoisin näidenkin antaman mahdollisuuden riittävän.
Omasta puimurista lähti noin 1000nm/400hv näillä "opeilla", kyllä näillä pikkupillereilläkin saa sen verran vetoja, että vakiot voimansiirrot saa nöyrtymään.
Tuolta reisinkiosa-puolelta saa ostaa mersun suoraan viitoseen/kuutoseen oikein sopivan ahtimen, tarkalleen samanlaisen, joka mullakin on nyt käytössä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Timo T. kirjoitti:Tulipa itsekin haalittua GT2259 ebaysta ja nyt se on turbopajalla muokattavana. Iso cooleri on tilattuna ja dp-materiaalit odottaa tallin lattialla.

Oli turbosepän kanssa mielenkiintoinen keskustelu ahtimen siivistä. Tuo 49mm pakosiipi on tällä hetkellä suurin valmistuksessa oleva pikkurunkoisten siipi. Ahtimen turbiinikotelossa olisi kuitenkin vielä muutama milli varaa ennen vnt-siivikkoa. Puuttuu enää se "joku" joka teettää erän isompaa pakosiipi-akselia.
Palaanpa vielä aiheeseen.

tuollainen kompura käy suoraan 2259,n koteloon ilman koneistusta. Ja on siis hyvä.
http://www.ebay.co.uk/itm/Billet-Turbo- ... 2a482c1c6b" onclick="window.open(this.href);return false;

Vakio AMGn turbiini 51/49milliä, äkkiä mitattuna 53/51millinen sitten kuitenkin näyttäisi mahtuvan.
Pari milliä lisää antaa varmaan parin- kolmenkymmenen hevosen verran lisävirtausta ....
Eipä tullut tuota ensin ajateltuakaan, sellaisia pitää hankkia...

Jos ohjelman tekee joku muu, kun minä, niin ahtoja 2,1 bar, korkeintaa 2,2bar.
Enempää ei kannata laittaa.
Rail-painetta kannattaa nostaa => 1800bar, ei tule niin paljoa savuja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

tuikku kirjoitti: Palaanpa vielä aiheeseen.

tuollainen kompura käy suoraan 2259,n koteloon ilman koneistusta. Ja on siis hyvä.
http://www.ebay.co.uk/itm/Billet-Turbo- ... 2a482c1c6b" onclick="window.open(this.href);return false;

Vakio AMGn turbiini 51/49milliä, äkkiä mitattuna 53/51millinen sitten kuitenkin näyttäisi mahtuvan.
Pari milliä lisää antaa varmaan parin- kolmenkymmenen hevosen verran lisävirtausta ....
Eipä tullut tuota ensin ajateltuakaan, sellaisia pitää hankkia...

Jos ohjelman tekee joku muu, kun minä, niin ahtoja 2,1 bar, korkeintaa 2,2bar.
Enempää ei kannata laittaa.
Rail-painetta kannattaa nostaa => 1800bar, ei tule niin paljoa savuja.
Ahdin on tosiaan nyt Murolan hoivissa. Tulee käsittääkseni juuri tuolla siivellä ja amg-pakosiivellä. Sitä tässä odotellaan kieli pitkällä.

Nakertelen coolerin ja putkiston vielä tämän vuoden puolella, niin sittenhän se on softausta vaille. Ohjelma tulee taas olemaan sinun heiniäsi. :wink:
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Tässä on nyt takana n. 100 kauppaa ebay:ssä, ja tuon 2259-ahtimen kanssa tuli ensimmäistä kertaa huijatuksi... Ahdintahan siis myytiin ilmoituksessa uutena, mutta ilman alkuperäispakkausta ja servoa. Kysyin myyjältä, että onko ahdin nyt täysin uusi vai kunnostettu. Vastattiin, että kunnostettu on. Kusti polki pahvilaatikon ovelle ja siinä ahdinta ihmetellessäni katselin että pakopesä on aika nokinen. Kompurasiipi oli mahdollisesti vaihdettu ja kaikki näkyvät osat maalattu vannehopealla! :evil:

Arctic performancelle ahdin lähti laittoon ja sieltä Murola soitteli myöhemmin. Olivat mielenkiinnosta ajaneet ahtimen värinätestit, kaikki arvot ohjearvojen ulkopuolella. Lisäksi kaikki tiivistepinnatkin sen saman vannehopean peitossa...

Nyt sain amg+billet-siivitetyn ahtimen takaisin. Paketissa oli yksi AA-paristo, pojat kyselivät että olikohan minulta mahdollisesti jäänyt. No ei ollut. Paristo oli siis kiilautunut kompurapesään nakeliin niin ettei sormilla pyörittäessä ainakaan tuntunut, varmaankin tuossa ensimmäisessä "tehdaskunnostuksessa".

Tämän tarinan onnihan oli se, että vain kuoret tuosta ahtimesta tarvittiin, sisusta tuli uutta. Laittaa vain miettimään minkälaisen remontin olisi saanut tehdä, jos tuon olisi ostanut rikkoutununeen ahtimen tilalle ja ajellut muutaman tonnin.

Nyt on sitten tallin nurkassa ahdin, iso cooleri ja isoa rosteriputkea. Noiden kanssa saa varmasti välipäivät vietettyä.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kehtaisitko Timo laittaa tänne jonkun kuvankin projektista, on ollut kiinnostusta asiaan, mutta esim coolerin/ahtoputkien laitto tuntuu olevan jonkinlainen kynnys. Ja sekin on "pakko" vaan naplailla sinne, jos meinaa ahtimesta etua saada.
Jostain syystä pakoputkimuutoksiin on matalampi kynnys ?
Varmaan siksikin, että vaikka koko putkiston saa kohtihinnalla ihan rakennutettuakin.

Kaikissa näissä V6,ssa samat muutokset, olipa korimalli mikä tahansa.
Käytännössä sama moottori kaikissa.
Vaihteistollakaan ei väliä.
Joissain malleissa, kuten esim ML, on isompi cooleri vakiona, on se tietty parempi, riittävyys pitää sitten varmistaa testerillä lämpöjä seuraten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja skibe »

tuikku kirjoitti: Joissain malleissa, kuten esim ML, on isompi cooleri vakiona, on se tietty parempi, riittävyys pitää sitten varmistaa testerillä lämpöjä seuraten.
WUHUU!!! :wave:
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Semmoinen juttu vielä juuri tähän moottoriin liittyen, että pakosarjathan on kamalan pitkät, vakio ahtimen rakenteessa tämä on otettukkin huomioon, ahtimen ohjaus on "agressiivinen", se reagoi voimakkaasti jo pieneenkin kaasupolkimen liikkeeseen.
Nyt kun siihen ahtimeen tehdään aika radikaali toimenpide, jossa siipikoot kasvaa, niin sen "peruskäyttäytyminen" muuttuu melkeimpä päivastaiseksi, pitkä pakosarja - isot siivet tekee sen, ettei se turbo niin kilihakka enää olekkaan ahtoja alussa nostamaan - vaan tarttee kierroksia.
Kun kyseessä on paineohjattu järjestelmä varustettuna em. mekaanisilla haasteilla ja jos vielä melko lailla savuttomuudesta pidetään kiinni ja vaikka kuinka karttoja vääntelee, niin lopputulos kaasun vasteessa on sellainen että koko ajan on kyllä voimaa vakiota enemmän, mutta jonkinlaista viivettä kyllä aistii, kun aivan pieniltä kierroksilta ja vauhdeilta lähtee. Ruuti alkaa palaman kahden tonnin jälkeen, sitten vastekkin on hyvä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Onkos tuohon viive "vaivaan" kokeiltu sarjojen uudeleen mitoitusta tai vaihtoa paine ohjatusta muuhun






-90













,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moi!
Laitetaanpas päivitystä tähän minun om642 projektiin. Ex hiukkasloukun jälkeiset putkien ahdistukset vaihdettiin 2" tuuman putkien pätkiin. Suoranaisesti ne ei samalla syksyllä penkissä käydessä olleessa ohjelmassa(375 hp) ilman määrää lisineet.

Mutta tuikkun kanssa tehtiin tuossa alkuvuodessa pari ohjelman muokkausta, jolla paranneltiin ala heräämistä ja lisättiin syöttöjä 400 hp:n tuntumaan. Ilmamäärä lisääntyi määrään 285 g/s ja yli -10 pakkasilla auto on käytännössä savuton. Ahdot nyt n. 2.2 bar , jolloin pakopaine 3.2 bar. Lämpimimmillä keleillä tulee pikkuinen heräämistupsautus n. 1800 rpm paikkeilla, jos kaasua annostelee varovasti. Ja siedettävä loppusavu 4200 rpm jälkeen kun ahdot laskevat.
Eli pientä ilman puutetta näille tehoille, mutta tuikun bimmerissä testissä oleva pikkaisen isompi kompura siipi on todennäköisesti ratkaisu savuttomaan +400 hp:n settiin tässäkin moottorissa.

Laatikko ei ole vieläkään levinnyt tai luistanut, mutta 800nm on vakion ehjän laatikon siedon rajamailla noin perstuntuman perusteella.
Leimallakin kävin tällä viikolla, k-arvo oli 0,34 suoraan ekalla polkaisulla eli ei murheita senkään suhteen.

Voimaaa ja vetoja on todella kivasti, ei ole vieläkään tullut normaalia turtumisen tunnetta. Motarin rampilla kun pääsee polkaisemaan niin edelleen tuntuu jännittävältä. Ja ihme kyllä tuntuu esp päällä etenevän nopeammin, kun ei lyö tyhjää valtoimenaan neljällä pyörällä talvikeleissä:o

Seuraavaksi tähän suunnitellaan laatikon käyttöä siekkisen hoivissa, isompaa kompura siipeä, imuputkiston suurennuksen suunnittelua ja varmaankin jakoketjun vaihtoa (hyvin käynnistyy yms, mutta 360tkm mittarissa ja tekisi mieli todeta ettei ajoitukset ole ketjun mahdollisen venymän takia muuttuneet, alaviivettä??)

Myöskin mielenkiinnolla seurataan raptecin kaverien tekemien isompien pakosarjojen vaikutusta tämmöisessä v6 setissä.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämä on kyllä väärän merkkisestä autosta, mutta ahtimessa on kovasti potentiaalia.
Ahtimen speksit muuten samat, kun mitä olen täällä kirjoitellutkin, mutta tässä minulla erikseen teetätetty, uniikki imusiipi, jossa noin 3mm isonnettu ottopäätä.
Olen halunnut lisää ilmaa pienemmillä ahtimen kierroksilla.
Dyno on inertia dyno, kevyillä rullilla, siksi näyttää ettei oikein heräisi, mutta herää se.
Ohjelma on vasta ihan ensimmäinen versio aiheesta.
Tämä ahdin on Antonin tekemä ja tyyppinä nyt sellainen, joka oikeasti tukee neljää sataa ja on suht helposti tehtävissä kaikista uudempien kolmelitraisten vnt-ahtimesta muutoksella.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja paloviita »

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Noniin, päivitelläänpä tännekin rakentelutouhuja.

Pääsiäisen pyhinä tuli sitten viimein askarreltua 3.5" putki turbolta dpf:n pöntölle asti, isompi cooleri keulalle ja Hevosvoima.comin ahdin vaihtui samalla vanhan turbon tilalle.

3.5" putki on ehkä vähän överi, tilaa ei moottorin ja tulipelin väliin jäänyt juurikaan, mutta eipä tuo kiinnikään ota. Ensimmäinen mutka turbon jälkeen oli haastavin. 3.5"-mutka ei tahdo mahtua siihen väliin ja lisäksi putki kääntyy yli 90-asteen kurvan alaviistoon. Sai jokusen sauman tigillä polttaa, että putki oli kasassa... Auton alla ei ongelmia ollut, iso ränni mahtuu hyvin kulkemaan alkuperäisiä linjoja ja sopii suoraan DPF:n pöntön kylkeen. Siitä taaksepäin originaaliputkistolla mennään.

Turbo tosiaan vaihtui samalla kun se muutenkin oli siinä käsillä. Siinä nyt ei mitään ihmeellistä ollut, ebaysta tuli GT2259 ja se kävi Hevosvoima.comilla ruuvattavana. Sopi paikalleen siinä missä vanhakin.

Välijäähdytin sopi paikalleen kohtuu kivuttomasti. Tilaisin Saksasta 230x600 mitoilla olevan coolerin. Korkeamman 300mm coolerin kanssa joutuu leikkaamaan törmäyspalkista koko sisäpinnan irti, sellainen tuli kaverin autoon. Tässäkin palkkia joutui ajamaan rälläkällä (Tästä ei tässä yhteydessä tarvitse jeesustella...), muuten ottaa kulmista kiinni palkin reunaan. Kapeampi 450mm taitaa mennä suoraan palkin ja kennojen väliin. Etupalkkiin jätettiin sisäpintaa siten, että valojen kiinnityspellit ja muut lirputtimet menevät paikalleen niinkuin kuuluukin.
Kiinnitys latalla suoraan palkin päälle ja alas kevyemmät tuet coolerin alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Ahtoputkien kiinnitys oli helppo, 3" 90-asteen silikonimutkat sopivat suoraan coolerin lähtöihin ja samoin om642:n ahtoputkien metallitöttörön päälle. Kunnon klemmareilla kiinni ja puskurin takaisin paikalleen. Kauneusvirheenä silikonimutkakauppiaalla oli ostohetkellä yksi musta ja yksi sininen kurvi. No eivätpä ne puskurin takaa näy.

Muutama kuva coolerin asennuksesta:

Keula purettuna
Etupalkki
Cooleri paikallaan
Ahtomutkat

Nyt on pari päivää ajeltu, nesteet ja pakokaasut pysyvät omilla puolillaan, eikä putki ota kiinni mihinkään. Softahommat vielä jäljellä, niistä tuikulle laitettu yv.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 18.02.2014 19:36

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Hyvin on saatu tehoa :thumbup:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Huomattavasti vielä enemmän lähtöjä saa suorasta kuutosesta. (OM648)
On löytynyt suutinratkaisu, joka mahdollistaa ilmeisesti kaikista boschin solenoideista yli 90hv/suutin/1800barilla.
Helppo säätää ohjelmasta, täysin lineaarinen toiminta suhteessa paineeseen ja aukioloaikaan.
Pikkuisen vielä opettelua, niin noilla ++500 katulaillisen auton tekee sopivalla ahdin ratkaisulla.
Täysin toimiva softa jo onkin synnytetty, vähän turhan karskit säädöt vaan käyttöautoon vielä.
Edelleenkin aivan perussettiä, riittävän laadukkailla osilla pitää tehdä, niin toimii.
Pumppu, suuttimet, ahdin/pakosarja, cooleri ja pakoputkisto....
Suuttimia tekee Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanissa.
Riittävän laadukas ja oikein toimiva suutin on tärkein yksittäinen osa näissä suorasuihkareissa....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Onko kyseistä suutinratkaisua mahdollisesti hiljakkoin testailtu W203 farkussa? :) Minkä hintaluokan hommasta puhutaan?
S212 350cdi
W210 320cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kahdessa autossa on testattu.
Hinta selviää parhaiten kysymällä tekijältä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Luulisin että jotain pari kymppiä kaikkinensa maksaa 400-500hv oikeasti kunnolla toimivan ja käyttö ominaisuuksiltaan miellyttävän katuauton rakentaminen - vähintään.
Ei oikeastaan edes riipu niin paljoa lähtökohdastakaan.
Halvimmillaan hyväkuntoinen V6 C/E => ~400 tai lähelle sitä porukkaan.
OM648 => 500 tasoon ei juurikaan paljoa enempää maksa, kun kunnollinen aihio on pikkuisen halvempi.
Väännön lisäys yli noin 800nm alkaa sitten maksamaan.
Vnt ahtimella käyttöominaisuudet ei huonone vakiosta missään kohden.
Hukkaporttiahtimella käyttöominaisuudet riippuu paljon käytetystä ahtimesta, uskon että sopivasti mitoitetulla kuulalaakeroidulla ahtimella herääminen "vakion kaltaista".
Oppiva laatikko näissä hyvin kompensoi ohutta alavääntöä, eikä siitä kohta tiedä enää mitään.

Laatikko, lukkoperä, alusta, suuttimet, pumppu, ahdin/pakosarja, cooleri/ahtoputket, daunpaippi/pakoputki + sekalainen määrä muuta pikkutilpehööriä.
Ja jonkinlaista ohjelmaakin se sitten kaipaa.
Lähtökohtaisesti auton pitää olla hyvässä kunnossa.
Löysyydet alustassa, tai voimansiirrossa särkee heti auton, vetoja tulee oikeasti niin paljon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olishan se 500 heppainen 320cdi ihan miehekäs peli mutta vähäsen alkaa järki hommasta olla jo kateissa siinä vaiheessa. Tuolla rahalla alkaa saamaan jo viisvitosta aaämgeetä joka on oikeasti tehty 500 hevosvoimaiseksi menopeliksi :roll:
S124 300TE
S211 E500
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Järkihän tässä hommassa katosi jo siinä kohtaa kun jyrsimen terä upposi ecun alumiinikuoreen ensimmäisen kerran. 8)

Ootteko ikinä tsekanneet millaiset kulut tuollaisissa AMG:issä on? C63 AMG vakuutukset 0-bonuksilla 3000-4000€, käyttövoimavero 450€ ja kuluttaa bensaa sen 14-17l/100km. Mulla on matalat taskut niin täytyy ajaa dieselillä ja raapia partaa aina kun jotain repeää.

Elikkä joo. Tuikku väänsi softasta karttaa laskennalliseen n. 400hp / 850-900nm. Voimaa on 2000rpm päältä kyllä hulvattomasti. Pieni heräys-tussahdus tulee ja kaasu pohjassa sauhuaa jonkin verran, muuten ei peileistä savupilveä näy. Vetää tasaisesti loppuun asti. Äänet eivät juurikaan muuttuneet, pintakaasulla 3.5 dp mörisee aavistuksen kovempaa kuin vakio. Kiihdytysääni vakion kaltainen. Tavallisessa ajossa toimii entisellä tavalla. Kärrykin tulee perässä kuin itsekseen.

Se seuraava repeämiskohta alkaa olla kanssa selvillä. Turbiini on antanut koko minun omistusaikani vikakoodia turbiinilukon liian suuresta kytkeytymisvoimasta. Nyt isoilla vaihteilla kun 2000rpm kohdalla lähtee täysi löyly päälle, turbiinilukko antautuu samantien ja kierrokset nousee 2500rpm tuntumaan. Katsotaan kuinka käy, on tiedossa uudemman 350cdi:n 3-levyisellä lukolla oleva turbiini nykyisen 2-levyisen tilalle. Kokeilen ensin sillä ja jos sekin vielä sutii, täytyy ottaa Repconille yhteyttä. Seuraavana varmaan pettää sitten laatikko :lol: Vielä ei laatikon puolesta ole oireita tuntunut.

Pieni viilattava jäi vielä ohjelmaan vikakoodien osalta. Siihen on jo ratkaisu kokeilemista vaille valmis...

Rahaan ja vaivaan nähden helppoja hevosia näistä saa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kyllä se 3 levyinen pakka on ilmeisesti tullut aikaisemmin.

722.9 tipseissä tuli vastaan että:

Torque converter lockup clutch (KÜB)
- OM642 initially 2 coated disks, switchover to
3 coated disks in 02/2007-06/2007 together with
introduction of additional transmission cooler
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Hyvä juttu Timo T. :clap:
Hienoa, että tämän om642 jutut pelaa sielläkin, eli tämä on toistettava konsepti. Sulla on varmaan 7-vaihteinen laatikko? Mulla on viisi-vaihteinen(4matic) ja vielä en oo siitä mitään vikakoodeja saanut aikaan, liekkö mulla liian vähän syöttöä :oops:

Oletko päässyt ilman määriä mittaamaan, vaikka obd anturilla? Garminin ecoroute naviin saa näppärän obd anturin, jolla voi moottorin sielun elämää seurailla. Harmi tosin siinä on, että ahdot näyttää vain 1,55 bar asti.
Avarsitko pakosarjojen yhteen?
Ja oliko sulla loukun jälkeiset kahdet lähdöt lytistettyjä, tarvisko tehdä niille mittään?
Hyvinkö suttaa "takavetosena" 8) .?

7kk ja 12tkm ajeltuna mulla tällä setillä ilman ongelmia, jos ei airmatic lisäilmasäiliön vuotoa lasketa vedoista johtuvaksi :lol:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
OM648 paskaringin kierrossa.
Nyt puolessa välissä kuutta sataa, ei kuitenkaan savuta enää, jos jotakuta se häiritsee. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=uiY2BCl6bIw
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nätin näköstä kyllä kun pitkälti toistasataa kilowattia/litra tulee ilman lakua :P
S124 300TE
S211 E500
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

tuikku kirjoitti:.
Huomattavasti vielä enemmän lähtöjä saa suorasta kuutosesta. (OM648)
On löytynyt suutinratkaisu, joka mahdollistaa ilmeisesti kaikista boschin solenoideista yli 90hv/suutin/1800barilla.
Helppo säätää ohjelmasta, täysin lineaarinen toiminta suhteessa paineeseen ja aukioloaikaan.
Pikkuisen vielä opettelua, niin noilla ++500 katulaillisen auton tekee sopivalla ahdin ratkaisulla.
Täysin toimiva softa jo onkin synnytetty, vähän turhan karskit säädöt vaan käyttöautoon vielä.
Edelleenkin aivan perussettiä, riittävän laadukkailla osilla pitää tehdä, niin toimii.
Pumppu, suuttimet, ahdin/pakosarja, cooleri ja pakoputkisto....
Suuttimia tekee Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanissa.
Riittävän laadukas ja oikein toimiva suutin on tärkein yksittäinen osa näissä suorasuihkareissa....
Onko amg:n suuttimilla mahdollista päästä 90hv/suutin/1800bar kun muut puitteet kunnossa? Vai tarviiko amg:n suuttimet vielä Karjalaisen käsittelyn?
Mulla olis om613, mistä ei puuttuisi kuin vaihteiston ja turbiinin vahvistus. Voimansiirto vahvistuu jos kuulun suutinratkaisun piirin. :thumbup:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jampe88 kirjoitti:... onko amg:n suuttimilla mahdollista päästä 90hv/suutin/1800bar kun muut puitteet kunnossa? Vai tarviiko amg:n suuttimet vielä Karjalaisen käsittelyn?
Mulla olis om613, mistä ei puuttuisi kuin vaihteiston ja turbiinin vahvistus. Voimansiirto vahvistuu jos kuulun suutinratkaisun piirin. :thumbup:
Ei
60hv/suutin tuossa moottorissa on realismia, 70,ntä ei missään olosuhteissa tavoita.
Elä niitä tuhoa.
Hommaa ebay´stä käytetyt uudemman rungon (1600bar) suuttimet ja muutos niihin.
Isoilla suuttimilla ja 1500bar painella, johon tuo järjestelmä 400cdi,n pumpulla voisi luotettavasti pystyäkkin, teho luultavasti 70-80hv/suutin, riiippuu muistakin osista.
Vakio railpaine anturi lukee 1500bar noissa vanhemmissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Om648 rail Kisko jäi ylimääräseks kun meni se 400cdi pumppu jo. Että jos kiskolle tarve
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laskeskelin hiukan aikani kuluksi syöttömääriä ja tehoja tälle uudelle, suurelle suuttimelle, olkoon nyt nimeltään vaikka 160millin suutin.
Se kun antaa 1350baarilla ja puolellatoista millisekunnilla tuon 160millin vertailumäärän polttoainetta, mikä on todella paljon, mutta siis vielä hallittavissa, toimii.
Vakiosuutin n,90 , AMG => 110, BMW 535d => 143, vertailuarvo samalla 1350bar paineella.

CR1 ja 2, 1350bar järjestelmissä, ilman max railpaineen nostoa, 160millin suutin riittää
kuusipyttyisessä varmaan +450 tasoon
viisipyttyisessä suht lähelle neljää sataa
nelipyttyisissä kolmeen sataan

Nelipyttyisissä riittää kuusipyttyisen vakiopumppu, tuotto riittää, mutta isommissa moottoreissa pitäisi pumpun elementtejä saada suuremmiksi, jotta tuotto riittäisi.
Tilanne muuttuu selvästi, jos sijoittaa 400cdi,n pumppuun, se antaa mahdollisuuden railpaineen nostoon ja lisäsyöttöön => noin 175millin tasolle, eli 30-50 lisähevosta, riippuen sylintereiden määrästä.
Wanhoja wäyrysiä ei kannata vielä paalata :mrgreen:



CR3 järjestelmissä railpaineen nosto => 1800bar antaakin sitten mahdollisuuden reiluun lisäsyöttöön samalla suuttimella, aina noin 200millin asti/isku, mikä riittääkin sitten 95-100hv/suutin vauhtiin ja sellaiseen 200nm/suutin vääntöön, jos halutaan.
Korkeapainepumpuksi 400cdi,n pumppu, joka vakiona riittää 500 tasoon, hiukan modattuna kuuteen sataan.
646/647/648,n vakio korkeapainepumppu riittää noin 350 tasoon.
Petrillä nyt ainakin on kokemusta tämän tason syöttömääristä - tuntuuko teho/vääntöluvut realistisilta ?
Kun max teho tulee hiukan pienemmillä kierroksilla, niin syöttöä tarvitaan samaan tehoon vähän enemmän, kun esikammioisessa.

Neljän sadan tasoon asti on mahdollisuus halutessaan käyttää muutettua vnt-ahdinta, siitä ylöspäin mennään hukkaportti ahtimella sitten.
Nyt ollaan sellaisessa tilanteessa solenoidi suuttimienkin suhteen, joka antaa mahdollisuuden rakennella käytännössä sellaisen menopelin kun haluaa - kohti kustannuksilla. Oikeastaan ainoa selvittämätön seikka enään on se, että saako niihin vanhempiin 1350bar pumppuihin jollain edullisella tavalla suuremmat elementit sisään, muuten sama pumppu käykin, kun max painetta ei tarvi välttämättä nostella, suuttimessa tuottoa riittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tade-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 10.01.2013 00:52

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tade- »

Terve, tuli hankittua CLK cabrio -07vm WDB2094201T086232, 7G laatikkohan tuossa on eli pitäis kestää kivuttomasti jopa n. 400hp/800Nm? Mittarissa 133tkm ja tuntuisi pitävän kutinsa, vaihtaa tosi nätisti ja toimii muutenkin hyvin. Ensi alkuun tuli käytyä Riihimäellä Chip-tuning.fi firmassa ohjelman muutos hakemassa, nyt jo tuntuu ihan mukavalta. Myös ohjelmoija kehui että tekniikka tuntuisi olevan huippukunnossa eikä tuohon tullut vaihdelaatikkoon näille kuulemma ominaista "tuumaustaukoa" vaihdon väleihin. Ahtolämpötila oli vakio coolerilla testivedoissa jopa yli 54 astetta, vaikka ulkolämpötila oli vain n. 10 astetta... -> Sunnuntaina tuli käytyä hakemassa motonetin isoin cooleri ja soviteltua paikalleen, nyt ahtolämmöt max n.27 astetta 10 asteen ulkolämpötilalla...

Nyt kuitenkin näläkä kasvoi syödessä ja tuli mieleen että tuo perussetti, cooleri, ahdin, downpipe, dpf poisto tulisi kyseeseen. Ainoa missä tössää on downpipen teko, Hitsarilla iskee kevätkiireet päälle omissa hommissaan... Ahtimen ajattelin pistää käymään Artic Performancessa, kysymys onkin että ahtimen voi varmaan käyttää muutostöissä ja laittaa takaisin autoon vaikkei heti pääsisikään tekemään muita toimenpiteitä ja muokkaamaan ohjelmaa uudestaan? Vai pitääkö auto heti ahtimen päivityksen jälkeen käyttää ohjelmoitavana? Sitten ihan mielenkiinnosta vielä että kun noita tehoja on otettu niin millaiseksi kulutus on muuttunut, mun ajot tulee kuitenkin suurimmaks osaksi motarilta n.140km/h... Ei kuitenkaan luulisi vakkaripäällä ajellessa mahdottomia kulutuksen olevan? Polkiessa toki varmasti menee tarpeeksi :twisted: Tarkoitus olisi ottaa ns. järkevät tehot, vaikkapa 350 hp ja 750nm? Vai kannattaako sieltä vaan ottaa kaikki mitä saa :twisted:

Tuosta kuva coolerista, sopi paikoilleen tosi sopivasti, tuulihaan kiinnityspiste nostettiin alupalkin päälle, öljynlauhdutinta vähän joutu nostamaan, mutta yllättävän simppelisti meni 600x300x76mm kokoisena... http://i284.photobucket.com/albums/ll3/ ... tmnbup.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Riippuu, miten softa on tehty, pitäis toimia.
Kulutukseen en ota kantaa, en tiedä, ei edes kiinnosta.
Ei ole mitään järkevää tasoa, mahdoton tietää toisten autoista etukäteen, mitä ne kestää ja mitä ei, kun en tiedä omastanikaan.
Jos kaikki on kunnossa, niin joku +800nm laatikko kestää, muttei sitä voi etukäteen tietää, se täytyy kokeilla.
Jos ahtimesta ottaa kaiken hyödyn irti ilman rajoituksia, niin vahvistamaton vaihteisto ei kestä, siinä ne rajat on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin