722.6 sähkölaatikot ja niiden aftermarket ohjainlaitteet?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.10.2012 22:45
ViestiLähetetty: Pe 17.04.2015 10:08
Itellä tollanen G työmaaparakki 300TDT vm2000 .
Siinä vakiona OM606 ja 722.611 eli 330nm kestävä aski , sehän yllättäen luisti kun konetta alettiin ponnistamaan .
Löysinkin 722.649 eli vissiin isoimman 722.6 mitä on ,,, se tosiaan on hieman pidempi kuin pikkuaski mutta myös yhdellä planeetta akselilla enempi , saatiin sinne vielä lisättyä levyjä vanhasta askistakin .
Hommasin PCSsän kun tuo vakio EGS51 tahtoo luistattaa turbiinia turhan innoissaan , PCSsän johtosarjasta käytin vain PCS pistokkeen ja kytkin sen alkuperäisen johtosarjan rinnalle , eli nyt purkin vaihto onnistuu hetkessä ( tienpäälläkin , onneksi ei ole vielä tarvinnut ;)
PCSsän kanssa kun on nyt muutaman kuukauden ajellut niin sen on saanut toimimaan paremmin kuin vakio EGS51 ohjaimen .
Jonkun verran vaivaa vaati saada PCS kommunikoimaan auton CAN väylän kanssa mutta oli se tehtävissä , rakensin purkin joka tulkkaa PCSsän CAN väylän auton CAN väylään .
Nyt PCS lukee TPS , CoolantTemp ja RPMän auton väyläst ja huijjaan auton ecua luulemaan että se keskustelee vielä EGS51kkösen kanssa , eli nyt toimii myös syötön himmaus vaihdon aikana . ( siis sähköpumppuhan tuossa on )
Muuten voin suositella PCSsää , on monipuolinen ja vaihdoista saa kivan pehmeät , mut 3->4selle vaihto on hankala , siitä en ole vielä saanut niin pehmeää kuin muut vaihdot , Täyskaasulla vaihtaa hienosti 3->4 kun on tarpeeks syötön katkoa , boosti tippuu kivasti vaihdon aikana n.0.5 baaria mut palaa heti kun vaihde on vaihtunut takaisin tukevasti siihen 3.2-3.4 bar ;)
( ja jos joku muu haluaa tollasen EGS51 PCS konversio purkin nin varotan et on kallis rakentaa ( yli PCS hinnan... ) mut onnistuu , PCS käyttää 29bit väylää vaik toimiikin samalla nopeudella kun auton väylä (11bit) mut ei toiminu samassa väylässä eli jouduin rakentaan purkkiin 3 erillistä CAN väylää , ECU , PCS ja mittaristo CAN , mut nyt näkyy kivasti mittaristossa tiedot laatikosta ja muita tarpeellisia arvoja :)

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3320
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Pe 17.04.2015 11:44
Millaisia ohjainbokseja vaatisi vähimmillään, jos tuollaisen 722.6-laatikon laittaa 1990-luvun alun autoon, jossa ei ole CAN-väyliä tai muita sähköisiä hienouksia? Millä kaupan hyllyltä saatavalla boksilla saa vapaasti säädettävät vaihtokohdat vaihteen ja kierrosluvun mukaan tai manuaalisesti? Vai onko ainoa tapa teettää "boksi" tai boksin ja laatikon välinen tietoliikenne jollakin elektroniikkagurulla?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 29.10.2012 22:45
ViestiLähetetty: Pe 17.04.2015 13:00
Ainakin tuo PCSsän TCU-2000 toimii kyllä ihan stand alone tuotteenakin .
Vaatii vaan TPS anturin , moottorin lämmön ja koneen RPM ja laatikon ulostulo RPM ...
MAP on kiva lisä tiedonkeruuseen mutta en ainakaan itse säädä mitään sen perusteella .
Siihen saa myös valmiin johtosarjan johon kiinnittyy edellä mainitut anturit ja sähkö sisään , aika simppeli .
Siinä on myös lähtöjä jonkun verran valittavissa , esim. Ei starttaa ellei valitsin ole P/N , mersun valitsimen pakkilukko solenoidin ohjaus , ja syötön katkaisu PWM lähtönä , esim pystyy ohjaamaan vaikka solenoidia joka himmaa syöttö vaihdon aikana . Tai sitten bensa vehkeessä vaikka Flat Shift tuloa joka katkoo vaikka polttoainetta vaihdon kohdalla .
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3320
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Pe 17.04.2015 19:33
KairaMonni kirjoitti:Ainakin tuo PCSsän TCU-2000 toimii kyllä ihan stand alone tuotteenakin .
Vaatii vaan TPS anturin , moottorin lämmön ja koneen RPM ja laatikon ulostulo RPM ...
MAP on kiva lisä tiedonkeruuseen mutta en ainakaan itse säädä mitään sen perusteella .
Siihen saa myös valmiin johtosarjan johon kiinnittyy edellä mainitut anturit ja sähkö sisään , aika simppeli .
Siinä on myös lähtöjä jonkun verran valittavissa , esim. Ei starttaa ellei valitsin ole P/N , mersun valitsimen pakkilukko solenoidin ohjaus , ja syötön katkaisu PWM lähtönä , esim pystyy ohjaamaan vaikka solenoidia joka himmaa syöttö vaihdon aikana . Tai sitten bensa vehkeessä vaikka Flat Shift tuloa joka katkoo vaikka polttoainetta vaihdon kohdalla .
Jos moottorinohjaus (Adaptronic e 420 d) jo käyttää TPS-, lämpö- ja RPM-antureita, pitääkö tällaiset anturit tuplata tuota laatikon ohjainta varten vai voiko em. signaalit jotenkin jakaa kahdelle ohjaimelle?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Pe 17.04.2015 20:58
taisi olla että tuo Pcs osaa keskustella joidenkin aftermarket ruiskunohjainten kanssa suoraan. kannattaa tarkemmat tiedot kysellä maahantuojalta.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: La 18.04.2015 07:25
Ellei tuo onnistu niin voi koittaa selvittää pystyykö sieltä PSC:n sisältä poistamaan antureiden ylösvetovastukset (jotkut kutsuvat näitä bias vastuksiksi), tuon jälkeen anturin voi johdottaa menemään molemmille ohjainlaitteelle. Alkuperäinen syöttää biasvirran ja molemmat mittaavat anturin jännitettä. Paineanturit saattavat olla vähän haastavampia luultavasti kuitenkin mahdollisia. Erillinen paineanturi on kuitenkin helppo ja kohtuuhintainen laittaa.

Kierroslukuantureiden pitäisi toimia suoraan kunhan sieltä saadaan sellainen pulssimäärä per akselinkierros jonka tuo PCS hallitsee. Eikös mersuun bensamoottoreissa tule ihan järkevä pulssimäärä per kampiakselin kierros, toisin kuin esikammiokoneissa. Pulssit voi ottaa myös jonkin mersun purkin perästä, esimmerkiksi mersun vanhemmissa dieseleissä moottorin kierrosluku näkyy ELR releen lähtöpinnissä. Bensamoottoreista en tiedä miten niissä menee, luultavasti löytyy vastaava pinni, joka menee kierroslukumittarille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: To 02.07.2015 17:09
Mulla rupesi vahvistamaton 722.3 luistelemaan, ja mietinkin pitäisikö se käyttää vahvistuksessa vai tilalle tämmönen 722.6 laatikko..
:eh:
Ilmeisesti 270cdi:n perästä menee suoraan 603:seen? Ilmeisesti tämä ei ole se sama loota kuin 606 turbossa on, eli tämä kestäisi vakionakin n.300hv ja jonkun 500Nm?

Saattaisi jopa tulla halvemmaksi, kuin tuon entisen vahvistaminen.. :think: Ja ainakin pääsisi tutustumaan näidenkin maailmaan..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: To 02.07.2015 22:00
kyllä 270cdi:n perästä käy suoraa om603:n perään. ei ole sama mitä om606:n perästä oleva laatikko. pitäisi kyllä kestää kunnossa ollessaan nuo tehot; mutta eihän niistä käytetyistä laatikoista koskaan tiedä mitä ne on.

varmasti olisi mukavempi laatikko viri vehkeessä mitä 722.3. oma hommansa siinä on saada se pelaamaan täydellisesti, mutta voihan se mennä joskus melko helpostikkin.

ite en enää muullaista laatikkoa laittaisi jos auton vielä rakentaisin.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Pe 03.07.2015 11:53
jukkis. kirjoitti:kyllä 270cdi:n perästä käy suoraa om603:n perään. ei ole sama mitä om606:n perästä oleva laatikko. pitäisi kyllä kestää kunnossa ollessaan nuo tehot; mutta eihän niistä käytetyistä laatikoista koskaan tiedä mitä ne on.

varmasti olisi mukavempi laatikko viri vehkeessä mitä 722.3. oma hommansa siinä on saada se pelaamaan täydellisesti, mutta voihan se mennä joskus melko helpostikkin.

ite en enää muullaista laatikkoa laittaisi jos auton vielä rakentaisin.


Selvä homma, pitänee rueta tutkiskelemaan asiaa tarkemmin.. :) Lähinnä noista eri ohjaimista.. Halvalla kun pitää päästä. :mrgreen:

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 07.10.2015 16:18
ViestiLähetetty: Ke 07.10.2015 16:20
onko tietoa tästä vaihdelaatikon ohjaimesta? jos jollain käytännön kokemuksia niin esiin vaan. eli kannataako harkita.

http://ofgear.dk/index.html

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Ti 15.03.2016 02:33
Ideana olisi törkätä om612 koneen perään 722.626 laatikko ulkoisella ohjaimella, eikös tämän pitäisi tuohon 270cdin perään sopia? Nyt kuitenkin muutama hölmön kysymys asiaan liittyen. Minulla on jo laatikko ja siihen turbiini, mitä muuta tarvitsen liittyen laatikon ohjaukseen?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Ti 15.03.2016 09:55
turbiini kopan ja turbiinin joudut tuohon vaihtamaan että sopii 270:n perään. tuo sinun laatikko on 320:n perästä eikä sovi muihin koneisiin semmoisenaan.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Ke 16.03.2016 20:03
Voi perskutti. Sopiiko tuohon esim 200-220cdin koppa ja turbiini? Mites tuon turbiinin suhteen, onko niillä eroa eri laatikoissa väännön keston kannalta?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Ke 16.03.2016 20:26
käy 200 ja 220 koneista
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Ke 16.03.2016 20:40
Menee siis hankintaan. Kuinka se väännönkesto?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11813
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ke 16.03.2016 20:44
Aleksiyy kirjoitti:Menee siis hankintaan. Kuinka se väännönkesto?


Turbin vai jos sitä tarvitsee lisää niin repcon laitelee sitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Pe 18.03.2016 00:25
Lähinnä hain vastausta turbiinien välisiin eroihin. Onko esim 270 perässä järeämpi kuin 220 perässä?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Pe 18.03.2016 09:25
Mahtaakohan eroa olla muualla kuin turbiinilukon levyjen määrässä jos siinäkään. Nämä vanhathan turbiinilukkoa käyttää todella vähän niin ei varmasti tule ongelmaa.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Mersumies
Mersumies
Viestit: 852
Liittynyt: Su 15.06.2008 13:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: La 19.03.2016 12:19
722.600/660/601/602/603/610 turbiineissä on vain 1kitkalevy, lopuissa 2. Yleensä kun turbiinia laitellaan, sinne lisätään kolmas levy vielä lisäksi.
Käyttis: W210 E55 AMG -00

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2016 02:03
Kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ti 29.03.2016 11:05
Kokemuksia tällaisesta? https://ofgear.dk/Shop.ehtml
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ti 29.03.2016 11:54
Tuossa 650€ paketissa ei vissiin ole ohjelmaa valmiina? Onko minkämoinen homma tehdä ohjelma itse?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ti 29.03.2016 11:56
Tuossa 650€ paketissa ei vissiin ole ohjelmaa valmiina? Onko minkämoinen homma tehdä ohjelma itse?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: Ti 29.03.2016 16:59
Itellä Olen boksi, on siinä valmiina ohjelma, eli iha plug and play homma laittaa tommonen. Hienosäädöt joutuu tekemään itte sitten ihan käyttökokemuksien perusteella, mutta niiden tekemiseenkin löytyy ohjeet. Säädöt riippuu paljon laatikosta, sekä tehoista. Mutta ajamaan päsee heti kun ohjainboksiin tulee virta ja anturit kytketty ja kalibroitu. Ei moitittavaa, toki toi oli ennen vähän halvempi (550€+ lisävarusteet).. :lol:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: Ti 29.03.2016 23:52
Mä pistin kanssa haisemaan ja tilasin sen 800e paketin. Korityöt on vielä sen verran kesken, että saapahan nähdä koska pääsee kokeilemaan. Odotukset on kuitenkin korkeella! :thumbup:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 15:00
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 13.04.2016 11:53
Aleksiyy kirjoitti:Ideana olisi törkätä om612 koneen perään 722.626 laatikko ulkoisella ohjaimella, eikös tämän pitäisi tuohon 270cdin perään sopia? Nyt kuitenkin muutama hölmön kysymys asiaan liittyen. Minulla on jo laatikko ja siihen turbiini, mitä muuta tarvitsen liittyen laatikon ohjaukseen?

Minkätakia ei käyttäis 270 omaa laatikkoa? 722.634, sisuksiltaan karkeesti ottaen sama kuin 722.626, pieniä eroja vaan, ja saa kestämään takulla sen mitä koneesta saa irti
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: To 14.04.2016 06:09
Koska saib edullisesti 722.626 laatikon. Siihen on jo koppa ja turbiini vaihdettu 220cdin perästä. Tavoite on 100kw/300nm litraa kohden.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: Ti 15.04.2008 15:16
ViestiLähetetty: To 14.04.2016 09:25
-
Viimeksi muokannut Eetyzk päivämäärä Ti 21.02.2017 23:32, muokattu yhteensä 3 kertaa

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.11.2015 17:05
ViestiLähetetty: La 16.04.2016 06:01
Semmonen tietty on huomioitavaa, että cdi koneissa vnt ahtimella tulee vääntö pirusti alempaa mukaan kun esikammiossa "ämpäriholsetilla". Jollei tuo kestä tuommosenaan, niin laitetaan kestämään.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: Ti 15.04.2008 15:16
ViestiLähetetty: To 12.05.2016 15:30
-
Viimeksi muokannut Eetyzk päivämäärä Ti 21.02.2017 23:32, muokattu yhteensä 2 kertaa
EdellinenSeuraava

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi