Paawo kakkonen - OM648

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Kyllä se venyy näissäkin, entiseen kulkineeseen vaihettiin kaikki jakopään romut ja ajoitus oli jo reippaasti muuttunut.
Vee koneen ominaisuuksia.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Di3sel
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 11.07.2016 20:47

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Di3sel »

Onkohan kuinka arvokas remontti ja millä kilometreillä? Tekee vain kovasti mieli kasi dieseliä :D
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

En muista hintaa, tuli paljon muutakin samalla, n.300tkm.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Enpä sitten kuitenkaan malttanut olla naplaamatta ML,n ohjelmaa.
Mittauspaikka sama, vaihde 4, kuten entisessäkin mittauksessa.
On vertailukelpoiset keskenään, kuten kaikkiin muihinkin minun mitauksiini.

Muutokset edelliseen.
Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Kitkarenkaat (hiukan sortavat, mutta se pyöristää vaan alaspäin tulosta)
Koska syöttöjäkin on lisätty noin 10%, niin ahtojakin nostettu, max 1,9bar.
Noin 455hp/1100nm lähti.
Taitaa olla jo liikaakin vakioahtimille, kyllä tämä nyt saa olla tässä, kunnes saan ne uudet ahtimet.
Mutta tämä moottori yllättää - positiivisesti, sitä ei monesti ole käynyt.
Kyseessä on siis käytännössä vakio moottori vielä.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
eki-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 19.01.2011 13:22

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja eki- »

mukavat lukemat noin niinku lähes vakioksi!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Varmaan on pakopainetta sopivasti, kun tuntuu kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarjan tiiviste jo alkavan säksättämään.
Vaikka taitaa näissä olla sellainen vähän niinkuin tyyppivikanakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja barton »

tuikku kirjoitti:.

Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Saako tiedustella miksi noin?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Varmaan on pakopainetta sopivasti, kun tuntuu kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarjan tiiviste jo alkavan säksättämään.
Vaikka taitaa näissä olla sellainen vähän niinkuin tyyppivikanakin.
Tupaavat sätkätelemään tehtaan jäljiltäkin olevissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

barton kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.

Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Saako tiedustella miksi noin?
Kun luet viestiketjua hiukan viimeistä sivua enempi, voi arvailla mitä autolle jatkossa tapahtuu.
Jos hommat jättäisi pelkän vakioauton ohjelmoinnin tasolle, ei niitä tarvitsisikaan poistaa varmaan tästäkään, kuten ei muistakaan (oikeista autoista).
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, tarkoitus on vaihtaa osia ja koettaa saada hiukan vetojakin moottoriin.
Katit vaan nyt jäi, kun aikaaa oli rajallinen määrä ja pelkät hiukkaspöntöt helppo irroittaa.
Jospa ne ahtimet jo kohta tulisi, marraskuulle on vähän niinkuin jo sovittuna nosturipaikka, jossa sitten saan purettua ja kasattuakin rakkneen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja barton »

Ajattelin vaan, että tuohon poistojärjestykseen olisi ollut joku "mielenkiintoisempi" syy.
Avatar
vaunu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 24.03.2015 11:05
Paikkakunta: Eteläpirkanmaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja vaunu »

Onnea paljon ja rikkoutuneita osia mahdollisimman vähän. :D
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

barton kirjoitti:Ajattelin vaan, että tuohon poistojärjestykseen olisi ollut joku "mielenkiintoisempi" syy.
Ihan laiskuus vaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
OMA648
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 27.07.2016 22:53
Paikkakunta: Espoo/ Heinävesi

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja OMA648 »

Miten ML:n naplaaminen edistyy? Ootkos Tuikku sovitellut uusia ahtimia paikoilleen, olaan jo joulukuussa... :)
S211 320CDI -05
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä sillä on ajeltu vaan.
Ei ole ahtimetkaan tulleet vielä, on tainnu tekijä sairastella tässä välillä.

Ihmeesti tuo tekniikka on kestäny, pari kymppiä jo ajettu.
Kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarja supsuttelee, niinkuin ennenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
OMA648
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 27.07.2016 22:53
Paikkakunta: Espoo/ Heinävesi

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja OMA648 »

No eiköhän tuolla selvitä talven liukkaat nykyisilläkin tehoilla. Keväällä sitten punnertaa tehoja reilummin oikein tosissaan. :)
S211 320CDI -05
Tinkemaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
Paikkakunta: Kangasala

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Tinkemaster »

Tuli itseki siirryttyä bemuista mersuun ja alle eksyi - 07 W221 420 cdi, kymysys kuuluukin: onko näissä katti ja dpf erikseen eikä samassa pöntössä?
mitkä on järkevät tehot ottaa irti katit paikallaan?
Haaveena itsellä olisi +1000nm :)
W219 CLS63 AMG - 07
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Erikseen, katit lähempänä moottoria, hiukkassuodattimet sitten.
Noin 450hv/1100nm
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimet tulikin jo jonkun aikaa sitten.
Itse keksimäni, normi setti, billet kompura + amg turbiini.
Pitäis hyvin riittää.
Eemelin kun saan liikenteeseen, niin voisipa vaikka ML,ä alkaa jo hiukan purkamaan ja ahtimia mallailemaan.



Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja TLP »

tuikku kirjoitti:.
Ahtimet tulikin jo jonkun aikaa sitten.
Itse keksimäni, normi setti, billet kompura + amg turbiini.
Pitäis hyvin riittää.
Eemelin kun saan liikenteeseen, niin voisipa vaikka ML,ä alkaa jo hiukan purkamaan ja ahtimia mallailemaan.



[ http://i65.tinypic.com/10fosg2.jpg ]
Kuulin kautta rantain eräältä kyydissäsi olleelta kanakoirastajalta, että on sillä ML:llä päässy muista ohi ihan noilla aiemmillakin tehoilla kohtuu hyvin.
Ilmeisesti kuitenkin nälkä kasvaa syödessä.
Tuleeko voimansiirtoon mitään vai katsotko sitten, kun jostain suunnalta rapsahtaa ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
KuvaKuva
KuvaKuva


Vnt-ahdin ei nyt tule aivan perinteiselle paikallensa, syykin selviää, kunhan pakosarja alkaa hahmottumaan.
Vnt-ahtimen modauksen teki ProTurbo, normiviritys, amg-pakosiipi+billett kompura.
Isompi hukkaportillinen ahdin tulee pakosarjan alapuolelle, ahdinta ei ole vielä päätetty, mutta jotain garrett gt40, tai Holset 40 kokoluokka hybridiä ... , varmaan tulee samalta pajalta, kun vnt,kin. Kompuran koko on sikäli haastava, että max yhden kilon paineilla pitäisi päästä +500 ilman tuottoon.
Kompakti koko olisi myös plussaa, tulee normaalia enemmän putkia ja muutakin tavaraa haitolle.
Lopputuloksena pitäisi olla sarjaan ahdettu järjestelmä, jossa ahtopaineen säätö kuitenkin tapahtuu yhdellä vnt-ahtimella.
Petri/Raptec on luvannut hitsailla pakosarjahässäkän.
Ahtimien väliinkin haluaisin coolerin - mutta taistaa jäädä haaveeksi.
No, hommat on kuitenkin pantu jalalle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, suurempi ahdinkin on tilattu, vnt ahtimen laipalle tehty jigi ja lähetetty.
Hukkaportteja tulee kolme, se on jalalla.

Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.

Mörkösuuttimethan tässä on jo, samoin iso pumppu ja cooleri.
Ruokintapuoli ok.
Voimansiirrossa laatikko, kardaani, perä on läpikäyty, Siekkisellä.
Samoin alusta, sekä jarrut, edessä nelimäntäiset.
"Testipenkki" on ainakin yritetty rakentaa tarkoitustaan vastaavaksi.
Itse moottorille en tarkoituksella tee mitään, haluan nähdä, mitä kestää ja mitä ei.
Sellainen hytinä varpaissa, että kierrokset särkee, ei niinkään teho.

Jos ja jos, tulee toimiva paketti, niin käyn sitten täällä läpi osat ja sarjaan ahtamisen periaatteen, niin jokaisella on halutessaan mahdollisuus ymmärtää, miksi juuri näin.
Jotta olisin tyytyväinen satsaukseen, täytyy teholuokan tulla ++500-600 väliin.
Käyttöominaisuuksista tinkimättä, toimivuus on ykkösasia, max teho tulee reilusti sen jälkeen.
Ahtoja pitää tulla siten, että kokoluokkana lopulta noin 3,5-4bar ahtopainetta.
Kokemukseni mukaan alle 3,5baarin ei viidestäsadasta tarvi haaveilla - voi siis olla, että vesiruiskutusta tarvitaan, neljälä baarilla ahtoilman lämpö muistaaksen lähes kolmesataa ennen cooleria, pahimmillaan.
Viiden sadan jälkeen lämpökuorma kasvaa hurjaa vauhtia, => tehonlisäyksestä tuleekin lämmön hallintaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
markkee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ma 24.11.2014 17:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja markkee »

tuikku kirjoitti:.


Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.

.

Tätä itsekin koittanut hakea, tai lähinnä oikean kokoista v-panta laippaa. 74mm on holsetin kompura lähdön laippa, siihen ei mene suoraan 2" eikä 2.25" v panta, joutuisi sorvaamaan. Jotkut verkkokaupat myy tuota lähtöä mutta 60mm suora putkilähtö, eikä sekään oikein käy.
ex.

s124 300tdt 606 gs6 hx40
w210 300dt
s210 320cdi
s123 300tdt
w123 300d
w201 2.5turbodiesel
volvo s60 T3 R-Design 2011
s204 200cdi facelift
volvo s60 2.4T AWD 2001
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

markkee kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.


Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.

.

Tätä itsekin koittanut hakea, tai lähinnä oikean kokoista v-panta laippaa. 74mm on holsetin kompura lähdön laippa, siihen ei mene suoraan 2" eikä 2.25" v panta, joutuisi sorvaamaan. Jotkut verkkokaupat myy tuota lähtöä mutta 60mm suora putkilähtö, eikä sekään oikein käy.
Tarvikemotti.com sieltä turbotarvikkeet ja siinähän se jo ensimmäisenä on.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Isompaa ahdinta odotellessa ajattelin venttiilien jouset vaihtaa jäykemmiksi.
Ajatuksena on luokkaa 3,5-4bar ahdot, joten leijumisilmiötä on odotettavissa, jos mitään ei tehdä.
Imusarjan kanaville en taida tehdä mitään.
Sama tarina alakerran stressilevylle,
Tehotavoite on sen verran maltillinen, enkä meinaa kierroksia juurikaan yli neljän tonnin päästää.
No, kyllä se tapansa näyttää.


KuvaKuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nojjoo, tällaisella paketilla sitten lähdetään liikkeelle.
Petri lupasi tehdä pakosarjan, joten mulle ei taida itselle jäädä, kun paketin kasausta ja softan teko.
Jäykkien venttiilinjousien vaihto on aloitettu.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

Voihan morjes minkä kokoisia puhaltimia sinne on menossa :shock:
Saa tosiaan ollakin nestejäähy(jä) konehuoneessa, että tuommoisen föönin ilmamäärän saa viileäksi.

Tuskin jää ilmamäärästä kiinni tämän projektin tehotavoitteet. Ohjelma on varmasti haasteellinen kun on noin täysin erilaiset turbot valittu. Melkoisia taikoja saa tehdä ennen kuin noi toimii yhdessä ja samalta eculta ohjattuna.
C30 AMG kanssa harrastelua
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, molemmat on Garretteja, hukkaportillinen aivan viimeisintä hottia.
Yksi keskeinen idea, tai ajatus tässä on, että eihän se vnt-ahdin tajua säätelevänsä hukkaportillisen ahtimen jo esipaineistamaa ilmaa.
Ylimääräinen vesicooleri tarvitaan, jotta vnt-ahdin ei vaan saa myös esilämmitettyä ilmaa, vaan kumenemista yritetään hallita jo ajoissa.
Iso ahdin tulee pelaamaan täysin "autonomisesti", ei tarvitse mitään ohjausta moottorinohjaukselta, vaan se säätelee itse itseään, mekaanisesti. Vnt-ahdinhan sitä osaltaan paimentaa ja erillinen hukkaportti varmistaa ja vahtii, ettei aivan laukalle nouse kovemmillakaan ahdoilla, vaan sen tekemä paine pysyy ja pidetään kurissa.

Haastettahan tässä varmaan on.
Täysin omaa suunnitteluahan tämä ei ole, ideaa on "varastettu" 550d bemarin ahtimien ohjauksesta, jota olen hiukan yrittänyt yksinkertaistaa.
Tätä kirjoitettaessa kaikki romppeet onkin jo siirtyneet Petrin/Raptecin huomaan, tulee huomattavasti parempaa jälkeä, kun mihin itse pystyisin .Keskityn sitten itse siihen, että saan sen hyvin toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Vesi-ilma jäähdytin on mielenkiintoinen kapistus, kuinka isoa nestetilavuutta / kennoa ajattelit jäähdyttimelle? Sellainen odottaa itselläkin asennusta ja ajattelin moottoripyörän tai vastaavan kokoluokan jäähdyttimiä kokeilla. Tuleeko ahtimien ohjaus pakopaineella?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole suuri tilavuuksinen, ahtimien välissä.
Korkeinta painetta ohjaa vaan vnt-ahdin, ahtopaineohjaus, peiaate täysin sama, kun vakiossa.
Matalampaa painetta (suurempaa ahdinta), ohjataan ahtopaineen määrän suhteen, sekä pakopaineen myös avulla.
Se on vähän monimutkainen ajatusmaailma, lisäksi en kaikkea halua nyt kertoa, ainakaan vielä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin