Paawo kakkonen - OM648

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kyllä se kahdella ahtimella toteutettuna aikalailla makeampi tulee olemaan. Millaisen ohjauksen meinasit noille rakentaa?

Tunnen kyllä Katuauton Kimmon. Voin kysäistä aiheesta häneltä noista ruiskuista.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No pakopaine ohjauksella kuuman puolen läpän ja kylmälle puolelle ei tule mitään ohjausta...
Tulee sellainen "itseohjautuva" paketti, joka toimii sitten kaikissa autoissa.
Eri variaatioilla kattaa tehoalueen 400-700hv nyt ainakin.
Holsetteihin kun saa niin hyvin osia.
Polttoaine puolellekin on osat valmiina ~700,n vauhtiin.
Mersussa on nyt vahvasti nostetta ...

Tarkoitus olis puimurissa ruiskua kokeilla ja mersussa sitten moottorin kasassa pysyminen perustuisi siihen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Tuikkukin on kaksoisahtamisen maalimassa... :wink:
Ja tähän peukkukuva :thumbup:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Päivitetäänpäs tätä nyt...

Paawon ecu otti ja kuoli kotipihalle.
Eihän siitä ajamisesta tule silloin oikein mittään... :D
Kunhan näistä pyhistä päästään, niin pitää vaikkapa Akille soitella, josko löytyis tilalle jotain.

Onneksi tuo sattui itselle.
Ihan "normaali" kirjoitustilanne, joka vieläpä meni kunnialla läpikin, vaikka potilas kuolikin.
Hyvä muistaa, että aina näissä se oma riskinsäkkin on, vaikka kuinka olis hyvät laitteet.
Eikä tämän mallin mersun ecu ole mitenkään edes herkimmästä päästä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin, Paawo onkin wörkkinyt taas perjantaista alkaen.
Ecu on hiukkassuodattomasta autosta, helpottaa, kun kesä tulee.
Jokohan loppukuusta alkaisi tuplaturbon rakentelu.
Suunnitelma on käytännössä valmis ja ahtimet valittu.
Pikkuinen 25 holsetti, tai joku sen versio, suurempi 35,n pienellä pakopesällä ja isolla pakosiivellä.
Pomminvarma valinta.
Tarvitsen vielä pakosarjan läpän, niin sen jälkeen jigin voi jo tehdäkkin.
Tukkimallin pakosarja.
Iso ahdin yläpuolella, pikkuinen alla.
Paketin toimittaja on Porourpo Lappeenrannasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
charlerssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 29.05.2011 20:55

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja charlerssi »

Viitsiskö tuikku hieman kertoa tuosta Bsr projektista miten siinä on päästy tavoitteisiin? Nyt meni moottori ilmeisesti Seinäjoella kylläkin. Ilmeisesti vääntöä on saatu mutta huippu tehossa jääty tavoitteista?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Väännöissä on tainnut tulla aikalailla raja vastaan keston suhteen vakio - osilla.
Tämä nykyinen ahdinratkaisu pelaa "liian hyvin", vääntöä pitää ehken rajoittaa.
Max tehon määrää ei nyt tarkkaan tiedetty, mutta totta on, että sinne 600-700 väliinhän se haluttaisiin.
Näissä viimeisissä netissäkin nähtävillä olevissa videoissa savun puute viittaisi siihen, että kaikki polttoaine myös palaa, jolloin syöttömäärän perusteella teholuvun pitäisi kuutosella alkaa. No, se selviää.
Polttoaine, sekä ahdinjärjestelmä on nyt mitoitettu siten, että ~1000nm pitäisi saada toteutumaan välillä 2000-5000rpm.
Tehon ja tekniikan, sekä korin ulkonäönkin suhteen paketti alkaisi olla jo hyvällä mallilla.
Oppirahoja tässä pitää ensin maksella ...
Tarkat teho- ja vääntökäyrät oli tarkoitus piirrätellä nyt sunnuntaina, paikkakin oli jo varattuna, muttamutta ...
Asiassahan tuo särkyi.

Saataisiinkohan tätä kautta yhteys vaikka insinööriin, tai vastaavaan, jolla olisi tietoa eri metallien käyttäytymisestä erittäin kuumissa olosuhteissa.
Jos voisit yv:llä ottaa yhteyttä, hiukan konsultointiapua tarvittaisiin nyt, kun tietyille muutoksille olisi otollinen hetki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mikä porsi?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
zambou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 08.03.2013 14:37

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja zambou »

Runko ja kk-laakerit puras kiinni, yläkerta ja männät ok
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Tämä ei nyt Tuikun paawoon liity, mutta Tuikku varmasti oikea mies vastaamaan kysymykseen.
Olisiko black smoken porukalle om628/629 moottorit olleet parempi valinta tuon 600-700hv:een tavoitteluun, vai onko noissa moottoreissa joku rajoittava tekiä minkä takia ei edes kannata ajatella ottamista käyttöön? Toki ymmärrän saatavuus/hinta noilla koneilla varmasti aivan eri luokkaa kun OM648, mutta jos sen unohtaa niin onko itse tekniikassa jotain mikä ei mahdollista noihin tehoihin pääsyä? Eikö om628 ole vielä solenoidi suuttimet, joten varmaan samat mörkösuuttimet saa tuohon kun om648? OM629 taitaakin olla pietzot ja niille ei tainnut saada tehtyä mitään. Mihin lie pietzot tuossa koneessa riittä jos muuten on paketti rakennettu sen mukaan.
Tämä ei missään nimessä ole jälkiviisastelua, mielenkiinnosta kyselen. Tsemppiä koko porukalle. :clap:
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
420cdi,n käyttöä rajoittaa eniten sen hinta, toiseksi tilan puute.
Vaste kaasuun on nyt parempi kun kasikoneessa kahdella vnt:llä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
charlerssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 29.05.2011 20:55

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja charlerssi »

Mitäs kuuluu tuikun projektille? Kuulin myös juoruja että olisi Bsr.n autossa nostettu kierroslukua 6500? Ja Teemun mukaan auto ei ole koskaan toiminut näin hyvin kun nyt?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kilpuri on silläkeinon mielenkiintoisessa vaiheessa, että jos kaiken tehon tuplaturbosta ulosmittaa, niin hetikohta joku paikka laukiaa.
Hyvällä mallilla siis, niinhän sen pitääkin olla.
Tehoa ja käyttökelpoista kierroslukualuetta on hyvin, vetävät kierrokset kuuteen tonniin ja rajoitin 6500.

Eemeliprojektille kuuluu vähän huonoa - ei ole edistynyt omistajan ajan vähyyden ja laiskuudenkin vuoksi.
Auto on nyt Siekkisen pajalla turbiinin vaihdossa.
Rupesi ääntelemään kylmänä.
Tämä auto jatkaa nyt toistaiseksi vaimon kauppa-autona.
Yksi vnt-ahdin ja tehot säädetty pikkuisen alle neljän sadan.

Olen itse viime aikoina tuntenut kovasti vetoa kasin suutaan, sellainen on vielä kokeilematta ...
Haittana on ollut se, ettei sitä saa MB/BMW henkilöauto linjalla kun sedaniin ja tarvitsen koirille ehdottomasti peräkontin.
No, lopulta himo yltyi sen kaltaiseksi, että jonkinlainen konttiperällinen piti vaan saada.
Ahtimet on tuohon jo tilattuna, varmaan pakosarjat pitää jollain teetättää ja sitten tuumata, että miten jatko.
Coolerin kanssa taidan yrittää sellaista ratkaisua, jossa valtavan koon sijaan yritetäänkin panostaa materiaalin laatuun ja lämpöä johtavaan pinnoitteeseen.

Eipähän tässä järjen valo paljon tietä valaise, mutta tuollaisen särkemisellä jatketaan.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja JSJ »

tuikku kirjoitti:.
Eipähän tässä järjen valo paljon tietä valaise, mutta tuollaisen särkemisellä jatketaan.


[ http://i64.tinypic.com/2quloq8.jpg ]
Mahtavaa! Tästäkin katsoo mielellään päivityksiä kuvien kera!
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja paloviita »

tuikku kirjoitti:.
Eipähän tässä järjen valo paljon tietä valaise
Eihän näissä harrastuksissa missään, mutta tässä topikissa on ollut paljon positiivisia Tuikahduksia :wink: :thumbup:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Harrastukset maksaa! Seuraillaan edelleen mielenkiinnolla.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja koyama »

Tuossa on jo särkemisen meininkiä.Kaikkia osia pitää ostaa 33% enemmän mitä edellisiin.
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648 + ML OM629

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suoritinpas ML,n koeponnistuksen vakiohiluilla, noinniinkuin lähtötason määrittämiseksi.
Hiukkaspöntöt paikoillaan, kierrätys deaktivoitu.
Täysin vakio auto.
Noin 1000nm/428hv


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vaunu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 24.03.2015 11:05
Paikkakunta: Eteläpirkanmaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja vaunu »

Kylläpäs on mukavaa pitkästä aikaa nähdä tässäkin topikissa elämää. Ja elämää näkyy olevan lapulla. Onnea uuden perheenjäsenen hankinnasta. Nyt lähdetään näköjään kasin kanssa suoraan ylähyllyltä voiman kohottamisen kanssa. :clap: Neliveto tarvitaankin noille lukemille, ettei pito lähde joka käänteessä. Aika makee varmaan ajellessa raskaammalla kaasujalalla.
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vähän vaikea on tottua, kun ei ole tällaista möhköä vielä ennen ollut.
Mutta yllättävän mukavat ajo-ominaisuudet, ei päältäpäin uskoisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mikä kone tuossa ML:ssä on, kun se antaa vakiona 1000 Nm vääntöä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

OM629/420cdi, avaamaton kautta muokkaamaton moottori vakio-osilla, antaa ohjelmoituna tuon verran, eli se lähtötaso :D
Luja laatikko ison moottorin perässä kyllä on.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ihan näppärä moottori varmaan E-sarjalaisessa kun ohjelmoimalla se tuhat Nm :P Melkoinen pitää olla voimansiirtolinja jo :shock:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Näissä on kieltämättä pirun vahva voiman siirto vakiona, mutta ML/GL saattaa kyllä herkemmin löytää sen heikon kohdan kerta vetää joka nurkasta.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Allu D. kirjoitti:Näissä on kieltämättä pirun vahva voiman siirto vakiona, mutta ML/GL saattaa kyllä herkemmin löytää sen heikon kohdan kerta vetää joka nurkasta.
BBT motorsport vahvistaa 7g lootia, voin suositella :thumbup:
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

..........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tomant kirjoitti:Mikä kone tuossa ML:ssä on, kun se antaa vakiona 1000 Nm vääntöä?

tomant
CDI kone... :wink: ei mikään kammio raksutin :lol:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Hyvin seuraa n.50hv / sylinteri tahtia kuin pienemmätkin cdi moottorit. Voimaa toki tulee, kun kertoimia on riittävästi :)

Liekkö ahtimet saman kokoiset kuin vanhemmassa v8 moottorissa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kokoluokka on sama, huomattavasti uudenaikaisemmat.
Kyllä vakioiden ahtimien maksimi on tässä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Di3sel
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 11.07.2016 20:47

Re: Paawo kakkonen - OM648

Viesti Kirjoittaja Di3sel »

tuikku kirjoitti:.
420cdi,n käyttöä rajoittaa eniten sen hinta, toiseksi tilan puute.
Vaste kaasuun on nyt parempi kun kasikoneessa kahdella vnt:llä.
Kuinkas näissä 420cdi:ssä ketjun venyminen? Onko kuinka yleistä? V6 lukenut paljon juttua venyneestä kettingistä
Vastaa Viestiin