Paawo kakkonen - OM648
Paawo kakkonen - OM648
.
Pari vuottahan tässä meni tuon toisen germaanin parissa.
No, vanha suola janottaa ja Paawo kärpänenkin iski arkaan paikkaan. Joten ei kait se auta tuhlaajapojan kun palata takaisin riviin. Moottorina on suora kuutonen, 1600bar vakiopaineilla, siis OM648.
Jos aloittaisin tällaisen cdi-mersujen ahdinketjun.
Harrastajan kannaltahan tässä on nyt tapahtunut merkittävä harppaus ahdintekniikan suhteen. Koneistetut (billett) komressorisiivet, ne jotka tekee sen ahdon siis, niiden saatavuus, valikoima ja hinta ovat lopultakin pudonneet itseasiassa edullisiksi. VNT-ahtimien kokoluokassa hinta reilun satasen luokkaa. Käyttöominaisuuksiltaan ne ovat käytännössä ylivoimaisia saman kokoluokan valusiipeen verrattuna.
Pakosiiveksi nyt saa sitä Garrettin alunperin AMGlle tehdyn ahtimen siipeä, joka kestää hyvin tehoa, heräävyys hiukan muita huonompi.
Tämä compo, billett/AMG antaa hyvin lisäpotkua js toimii.
Tätä minun ei tarvi enää kokeilla, vaan nyt aivan jotain muuta.
Ensimmäisenä on ajatus kokeilla sellaista juttua, jossa ahtimen kompurasiipi päivitetään täysin vakiolla, mutta koneistetulla siivellä. Ja tämä on jo tehtykkin, onhan mulla jo auto kaksi päivää ollut...
Ideana tässä olisi jonkinlainen "budjettiviritys".
Cooleri, kompurasiipi, hiukkaspönttö pois ja ohjelma.
Kokeilen, mitä railpaine nostettuna vakioilla suuttimilla oikein lähtee, kun punnertaa tosissaan. Tässä olisi kaikki palaset vielä edullisia, lisäksi vääntö jää luontojaan sellaiselle tasolle, jonka ehyt voimansiirto kestää.
No, ajatus oli kaunis, mutta niinkuin hyvään kertomukseen kuuluu, niin alussa vähän rämmitään.
Viritys katsotaan aivan onnistuneeksi, jos teho laskee vaan sopivasti... vai miten se nyt menikään ...
Neljän tuuman daunpaippi on vähän tyttömäistä touhua, väh. kuusituumainen se olla pitää, ... aikamiehen autossa.
Vaikeinta hiukkaspöntön irrotuksessa oli saada kaikki anturit ja putket ehjänä irti.
No, siis korjaamisella näkyy taas kuitenkin alkavan.
Määränsäätimellä kokeillaan aluksi.
Kun toimii, niin penkitetään.
Jospa teho edes hiukka yli kolmen sadan menisi ja väännöt pikkuisen 700n yli, ihan hyvät ja nykyaikaiset arvot olisi vielä vahalle autolle.
Etupuskurin irroitukseen kaipaisin pientä vinkkiä.
Kiinalaisen laitto tuossa odottelee.
Pari vuottahan tässä meni tuon toisen germaanin parissa.
No, vanha suola janottaa ja Paawo kärpänenkin iski arkaan paikkaan. Joten ei kait se auta tuhlaajapojan kun palata takaisin riviin. Moottorina on suora kuutonen, 1600bar vakiopaineilla, siis OM648.
Jos aloittaisin tällaisen cdi-mersujen ahdinketjun.
Harrastajan kannaltahan tässä on nyt tapahtunut merkittävä harppaus ahdintekniikan suhteen. Koneistetut (billett) komressorisiivet, ne jotka tekee sen ahdon siis, niiden saatavuus, valikoima ja hinta ovat lopultakin pudonneet itseasiassa edullisiksi. VNT-ahtimien kokoluokassa hinta reilun satasen luokkaa. Käyttöominaisuuksiltaan ne ovat käytännössä ylivoimaisia saman kokoluokan valusiipeen verrattuna.
Pakosiiveksi nyt saa sitä Garrettin alunperin AMGlle tehdyn ahtimen siipeä, joka kestää hyvin tehoa, heräävyys hiukan muita huonompi.
Tämä compo, billett/AMG antaa hyvin lisäpotkua js toimii.
Tätä minun ei tarvi enää kokeilla, vaan nyt aivan jotain muuta.
Ensimmäisenä on ajatus kokeilla sellaista juttua, jossa ahtimen kompurasiipi päivitetään täysin vakiolla, mutta koneistetulla siivellä. Ja tämä on jo tehtykkin, onhan mulla jo auto kaksi päivää ollut...
Ideana tässä olisi jonkinlainen "budjettiviritys".
Cooleri, kompurasiipi, hiukkaspönttö pois ja ohjelma.
Kokeilen, mitä railpaine nostettuna vakioilla suuttimilla oikein lähtee, kun punnertaa tosissaan. Tässä olisi kaikki palaset vielä edullisia, lisäksi vääntö jää luontojaan sellaiselle tasolle, jonka ehyt voimansiirto kestää.
No, ajatus oli kaunis, mutta niinkuin hyvään kertomukseen kuuluu, niin alussa vähän rämmitään.
Viritys katsotaan aivan onnistuneeksi, jos teho laskee vaan sopivasti... vai miten se nyt menikään ...
Neljän tuuman daunpaippi on vähän tyttömäistä touhua, väh. kuusituumainen se olla pitää, ... aikamiehen autossa.
Vaikeinta hiukkaspöntön irrotuksessa oli saada kaikki anturit ja putket ehjänä irti.
No, siis korjaamisella näkyy taas kuitenkin alkavan.
Määränsäätimellä kokeillaan aluksi.
Kun toimii, niin penkitetään.
Jospa teho edes hiukka yli kolmen sadan menisi ja väännöt pikkuisen 700n yli, ihan hyvät ja nykyaikaiset arvot olisi vielä vahalle autolle.
Etupuskurin irroitukseen kaipaisin pientä vinkkiä.
Kiinalaisen laitto tuossa odottelee.
Viimeksi muokannut tuikku, Pe 21.08.2015 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - uudet kujeet, uudet ahtimet
Heti siellä on sormet mustana
Puskuri ei ole loppupeleissä monella ruuvilla kiinni. Pohjamuovit ja etulokareiden etuosat pois. Johdot irti sumareilta ja mahd. parkkitutkilta.
Umpioiden vieressä 2 kpl ruuveja molemmin puolin. Alakautta taisi olla kahdella ruuvilla. Omasta jouduin veistämään alakiinnikkeet pois, koska cooleri vei kiinnityspaikat. Etulokarin sisällä oleva peltikisko voi olla vähän juupelissa. Kiinnitysruuvi pois ja eteenpäin työntö, niin pitäisi vapautua. Varovasti napauttaa päähän tai ottaa isoilla papukaijapihdeillä kunnon otteen.
Puskuri ei ole loppupeleissä monella ruuvilla kiinni. Pohjamuovit ja etulokareiden etuosat pois. Johdot irti sumareilta ja mahd. parkkitutkilta.
Umpioiden vieressä 2 kpl ruuveja molemmin puolin. Alakautta taisi olla kahdella ruuvilla. Omasta jouduin veistämään alakiinnikkeet pois, koska cooleri vei kiinnityspaikat. Etulokarin sisällä oleva peltikisko voi olla vähän juupelissa. Kiinnitysruuvi pois ja eteenpäin työntö, niin pitäisi vapautua. Varovasti napauttaa päähän tai ottaa isoilla papukaijapihdeillä kunnon otteen.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: Paawo kakkonen - uudet kujeet, uudet ahtimet
.
Kiitos Timolle.
Tuollainen ahdin tulee finaalivaiheessa kuutosen kylkeen.
Borg Warner efr 7163. Pitäisi riittää viiden sadan puhkaisuun, vaikka vähän rimpulalta näyttää.
Erittäin siisti työn jälki kuitenkin, niin kuin Petehri olis tehny.
Ei ole paljoa kokoeroa verrattuna näihin neljän sadan vnt-ahtimiin.
Kiitos Timolle.
Tuollainen ahdin tulee finaalivaiheessa kuutosen kylkeen.
Borg Warner efr 7163. Pitäisi riittää viiden sadan puhkaisuun, vaikka vähän rimpulalta näyttää.
Erittäin siisti työn jälki kuitenkin, niin kuin Petehri olis tehny.
Ei ole paljoa kokoeroa verrattuna näihin neljän sadan vnt-ahtimiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Eipä ollutkaan vika määränsäätäjässä.
Taitaa nyt tulla suutinremonttia sitten kuitenkin ...
No, joku äkkiratkaisu siihen, että nyt muutaman viikon menee.
Turbiini luistaa hirmuisesti jo vakiosuuttimilla, ei kannata sen kummemmin tehoja lisätä ennen kuin laatikko/turbiini on käyneet hakemassa vahvistusta Siekkisen pajalta. Samalla reissulla koetan saada Quaifen asennuksen perään, niin kuin on puimurissakin - oikeastaan tykkään kapistuksesta. Kunhan saan laatikon pitämään, niin koetan sitten mittuuttaa rullilla, mitä vakiosuuttimilla oikein lähtee.
Kolmen viikon päästä pystyn jo katsastamaan, joten käyn ensin siellä ja aloitan "oikean" osien vaihdon sitten.
Suunnilleen koko paketti on joko osat tallissa, tai työ sovittu.
Enpäs taas muistanutkaan, minkälainen työmäärä jo ihan pikkuosien keruussa on, kun muun muassa ahtimelle tulee nyt vesijäähdytys.
Pakoputkeksi ajattelin kolmetuumaista, joka haarautuu kahdeksi kaksipuolikkaaksi lopussa, alkuperäisen mukaisesti, vaimentimet taakse.
Sellaista tässä vielä mietin, että etujarruja voisi ainakin yrittää parantaa, jotain sport paket/AMG tyylistä ajattelin.
Rengas valintaakin mietin ihan jarrutustehonkin kannalta - mitä en ole koskaan aikaisemmin vaivautunut edes huomiomaan, mutta bemarissa huomasin kyllä ettei vakiot jarrut enää oikein riitä ja nyt tulee vielä reilusti tehokkaampi puhtiPaawo - täytyy jotain koettaa.
Eipä ollutkaan vika määränsäätäjässä.
Taitaa nyt tulla suutinremonttia sitten kuitenkin ...
No, joku äkkiratkaisu siihen, että nyt muutaman viikon menee.
Turbiini luistaa hirmuisesti jo vakiosuuttimilla, ei kannata sen kummemmin tehoja lisätä ennen kuin laatikko/turbiini on käyneet hakemassa vahvistusta Siekkisen pajalta. Samalla reissulla koetan saada Quaifen asennuksen perään, niin kuin on puimurissakin - oikeastaan tykkään kapistuksesta. Kunhan saan laatikon pitämään, niin koetan sitten mittuuttaa rullilla, mitä vakiosuuttimilla oikein lähtee.
Kolmen viikon päästä pystyn jo katsastamaan, joten käyn ensin siellä ja aloitan "oikean" osien vaihdon sitten.
Suunnilleen koko paketti on joko osat tallissa, tai työ sovittu.
Enpäs taas muistanutkaan, minkälainen työmäärä jo ihan pikkuosien keruussa on, kun muun muassa ahtimelle tulee nyt vesijäähdytys.
Pakoputkeksi ajattelin kolmetuumaista, joka haarautuu kahdeksi kaksipuolikkaaksi lopussa, alkuperäisen mukaisesti, vaimentimet taakse.
Sellaista tässä vielä mietin, että etujarruja voisi ainakin yrittää parantaa, jotain sport paket/AMG tyylistä ajattelin.
Rengas valintaakin mietin ihan jarrutustehonkin kannalta - mitä en ole koskaan aikaisemmin vaivautunut edes huomiomaan, mutta bemarissa huomasin kyllä ettei vakiot jarrut enää oikein riitä ja nyt tulee vielä reilusti tehokkaampi puhtiPaawo - täytyy jotain koettaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Onnea projektiin. Mikä oireena kun määränsäädintä epäilit?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Railpaine ei toteudu.
Vika oli suuttimissa, kaikissa kamalat vuodot paluulinjaan ja muutenkin suuttimien paikat kurjassa kunnossa.
Yksi suutin ei halua lähtä (ehjänä) korjuuseen, saa nähdä, miten käy.
Railpaine ei toteudu.
Vika oli suuttimissa, kaikissa kamalat vuodot paluulinjaan ja muutenkin suuttimien paikat kurjassa kunnossa.
Yksi suutin ei halua lähtä (ehjänä) korjuuseen, saa nähdä, miten käy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Suuttimet tuli viimein kuntoon - viimetipassa.
Tänään ajoin auton Siekkisen pajalle, vaihteisto vahvistetaan ja lukkoperä pitäisi tulla myös, Quaife.
Viikko - pari taitaa mennä nyt sormia väännellessä.
Pakoputken osia olen alkanut kasata, liitokset tulee V-pannoilla, alkuputki 3", puolivälissä haarautuu 2 X 2,5".
Kumpaankin loppuputkeen vaimennin.
Ahtimen lähtö V-panta.
Aikataulussa mennään, kesäkuun alussa katsastus ja sen jälkeen "näkyvien osien" vaihto.
Ennen loppukesän rientoja pitäisi puhtipaawon olla ajossa.
Suuttimet tuli viimein kuntoon - viimetipassa.
Tänään ajoin auton Siekkisen pajalle, vaihteisto vahvistetaan ja lukkoperä pitäisi tulla myös, Quaife.
Viikko - pari taitaa mennä nyt sormia väännellessä.
Pakoputken osia olen alkanut kasata, liitokset tulee V-pannoilla, alkuputki 3", puolivälissä haarautuu 2 X 2,5".
Kumpaankin loppuputkeen vaimennin.
Ahtimen lähtö V-panta.
Aikataulussa mennään, kesäkuun alussa katsastus ja sen jälkeen "näkyvien osien" vaihto.
Ennen loppukesän rientoja pitäisi puhtipaawon olla ajossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Mitenkäs nihkeitä ne on noin yleensä näiden uudempien kanssa esim tuon pakoputken osalta jos siellä on "katit" paikallaan ja pari vaimentajaa? Mielenkiinnolla seurataan!
w201 om605
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
No, toistaiseksi kaikki on menneet ilman huomauttamisia.
Putkistot on olleet (siististi) teetätettyjä, vakion näköisiä, riittävästi vaimentimia. Joissain on esim "martelius" selvästi näkynyt, muttei se ole haitannut. En tietenkään tiedä, mutta luulen että raja menee jossain sillä tasolla, että äänen vaimentamiseen sekä päästöjen hallintaan liittyvien laitteiden ainakin pitää "näyttää" siltä, että asia on hoidettu. Ja tietysti lain vaatima polkaisutestin läpäisy, luulisin että sellaisista palasista se rakentuu.
Jos sieltä pakoputkistosta selvästi jotain "puuttuu", niin pakkohan heidän on siihen puuttua, jo ammatin puolesta, jottei ihan sirkusteluksi mene koko touhu.
Jos autolla meinaa oikeasti matkaa ajella, niin pakko siihen äänen muodostumiseen on puuttua, muuten on rasittavaa matkan tekoa.
Useimmissa tapauksissa neljään sataan riittää se alkupään muutos, käytännössä kaikki näkyvä auton alla saa olla "rauhassa", ei pitäis olla ongelmia missään suhteessa.
Mulla on putkiston loppupää vähän huonolla hapella, sille pitää kuitenkin jotain kohta tehdä - ja se kohta on nyt sitten kesällä.
Ja alkupäälle "pakko".
Ääniä en halua lisää, enkä pakoputken päitä näkyviin, vaan hyvää virtausta.
Jos alkuperäinen olisi ollut parempi kuntoinen, olisin mielelläni kokeillut pelkkää alkupään muutosta, tässä olisikkin ollut ihan "luontainen" liitoskohta siinä, kun putki haarautuu kahdeksi.
No, toistaiseksi kaikki on menneet ilman huomauttamisia.
Putkistot on olleet (siististi) teetätettyjä, vakion näköisiä, riittävästi vaimentimia. Joissain on esim "martelius" selvästi näkynyt, muttei se ole haitannut. En tietenkään tiedä, mutta luulen että raja menee jossain sillä tasolla, että äänen vaimentamiseen sekä päästöjen hallintaan liittyvien laitteiden ainakin pitää "näyttää" siltä, että asia on hoidettu. Ja tietysti lain vaatima polkaisutestin läpäisy, luulisin että sellaisista palasista se rakentuu.
Jos sieltä pakoputkistosta selvästi jotain "puuttuu", niin pakkohan heidän on siihen puuttua, jo ammatin puolesta, jottei ihan sirkusteluksi mene koko touhu.
Jos autolla meinaa oikeasti matkaa ajella, niin pakko siihen äänen muodostumiseen on puuttua, muuten on rasittavaa matkan tekoa.
Useimmissa tapauksissa neljään sataan riittää se alkupään muutos, käytännössä kaikki näkyvä auton alla saa olla "rauhassa", ei pitäis olla ongelmia missään suhteessa.
Mulla on putkiston loppupää vähän huonolla hapella, sille pitää kuitenkin jotain kohta tehdä - ja se kohta on nyt sitten kesällä.
Ja alkupäälle "pakko".
Ääniä en halua lisää, enkä pakoputken päitä näkyviin, vaan hyvää virtausta.
Jos alkuperäinen olisi ollut parempi kuntoinen, olisin mielelläni kokeillut pelkkää alkupään muutosta, tässä olisikkin ollut ihan "luontainen" liitoskohta siinä, kun putki haarautuu kahdeksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Mielenkiinnolla seurataan. Oma katiska on kanssa w211 648 koneella (`04). Omalle on tarkoitus myös tehdä toimenpiteitä heti talouden näin salliessa.
Ohi aiheesta
Semmoinen vain tuli mieleen taannoin maaten mennessä, että saako tosta "koodaamalla" pois tuon ajonvakautuksen. Siis käytännössä sellaiseksi, kun luistoneston napista laittaa pois poikkeen, niin myös kaikki muukin häviää (no absit saa jäädä, dynomode erikseen). Onko virtuoosilla tietoa?
Toinen tuo laatikon toiminta... Karsee viive kun pykäliä itse yrittää pesään läiskiä, sekä äiteen miehen vastaavassa 200cdi:ssä on huomattavasti fiksummin muutenkin tuo tronikki toiminto toteutettu. Itsellä ehotetaan nelosesta alaspäin kun D:ltä (D>4>3>2>1, vaikka olisi joku muu kuin 4 pesässä) lähdetään puottamaan. Tossa 200:ssa pykälä tippuu siltä vaihteelta suoraan alemmalle millä olit ajamassa, kun lähdet D:ltä puottamaan. Onko tuolle laatikon ohjaukselle mitään järkevää tehtävissä? (nopeutta vaihtoihin ja toiminta tohon esimerkin 200cdi:n tyyliin)
Toinen tuo laatikon toiminta... Karsee viive kun pykäliä itse yrittää pesään läiskiä, sekä äiteen miehen vastaavassa 200cdi:ssä on huomattavasti fiksummin muutenkin tuo tronikki toiminto toteutettu. Itsellä ehotetaan nelosesta alaspäin kun D:ltä (D>4>3>2>1, vaikka olisi joku muu kuin 4 pesässä) lähdetään puottamaan. Tossa 200:ssa pykälä tippuu siltä vaihteelta suoraan alemmalle millä olit ajamassa, kun lähdet D:ltä puottamaan. Onko tuolle laatikon ohjaukselle mitään järkevää tehtävissä? (nopeutta vaihtoihin ja toiminta tohon esimerkin 200cdi:n tyyliin)
Nykyinen
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Ei näin vanhasta.
Kaikki kunnossa olevat mersun laatikon ohjaukset toimii suunnilleen samalla tavalla/periaatteella.
Muutosta saa, mutta se maksaa => turbiini vahvistukseen ja laatikkoon AMG,n osia oikeisiin kohtiin => Siekkiselle on asiaa ....
Laatikosta tuleekin sitten toiminnaltaan aivan erilainen ja kestävä, vaihto on napakka ja luisto on minimaalista.
Vaikka on kallista, niin suosittelen.
Ei näin vanhasta.
Kaikki kunnossa olevat mersun laatikon ohjaukset toimii suunnilleen samalla tavalla/periaatteella.
Muutosta saa, mutta se maksaa => turbiini vahvistukseen ja laatikkoon AMG,n osia oikeisiin kohtiin => Siekkiselle on asiaa ....
Laatikosta tuleekin sitten toiminnaltaan aivan erilainen ja kestävä, vaihto on napakka ja luisto on minimaalista.
Vaikka on kallista, niin suosittelen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
... Vielä pari viikkoa joutuu laatikkoa odottelemaan ...
Tekis jo mieli alkaa purkamaan ja rakentamaan laitosta.
... Vielä pari viikkoa joutuu laatikkoa odottelemaan ...
Tekis jo mieli alkaa purkamaan ja rakentamaan laitosta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Jännä nähdä minkälaisia lukemia tämä antaa penkissä.
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
No, kyllä tästä +500 otetaan, osat on valittu sen mukaisesti.
Noin periaatteessa kyse on oikeastaan vaan riittävästä ilman määrästä, sekä riittävän laadukkaasta ruiskutusjärjestelmästä.
Nämä on mielestäni laadullisesti ja mitoitukseltaan kunnossa, putkistoista en varmaksi osaa sanoa, kun en aikaisemmin ole tämmöistä rakentanut.
Mutta jos ei nyt valittu koko riitä, niin se korjataan asian mukaiseksi.
Tässä on kyllä koetettu vähän miettiäkkin valintoja.
Voimansiirron vahvistamisessa on myös lähdetty siitä että reilusti toista tuhatta nm pitää kestää.
Tästä tulee kuitenkin käyttöauto, jonka ensisijainen tavoite on, että pitää olla hyvä ja mukava ajaa ...
Tehon saaminen ei tässä oikeastaan huoleta, tiedän "sattumalta", että potentiaalia on reilusti enempäänkin.
Viis sataa kuitenkin riittää mulle, sen kummempaa maksimia ei edes haeta, valittu ahdinkaan ei tue sen enempää.
Haaste tulee olemaan siinä, että moottori/voimansiirron pitää joka kohdassa olla vakiota parempi, käyttömukavuudesta ei tingitä.
No, kyllä tästä +500 otetaan, osat on valittu sen mukaisesti.
Noin periaatteessa kyse on oikeastaan vaan riittävästä ilman määrästä, sekä riittävän laadukkaasta ruiskutusjärjestelmästä.
Nämä on mielestäni laadullisesti ja mitoitukseltaan kunnossa, putkistoista en varmaksi osaa sanoa, kun en aikaisemmin ole tämmöistä rakentanut.
Mutta jos ei nyt valittu koko riitä, niin se korjataan asian mukaiseksi.
Tässä on kyllä koetettu vähän miettiäkkin valintoja.
Voimansiirron vahvistamisessa on myös lähdetty siitä että reilusti toista tuhatta nm pitää kestää.
Tästä tulee kuitenkin käyttöauto, jonka ensisijainen tavoite on, että pitää olla hyvä ja mukava ajaa ...
Tehon saaminen ei tässä oikeastaan huoleta, tiedän "sattumalta", että potentiaalia on reilusti enempäänkin.
Viis sataa kuitenkin riittää mulle, sen kummempaa maksimia ei edes haeta, valittu ahdinkaan ei tue sen enempää.
Haaste tulee olemaan siinä, että moottori/voimansiirron pitää joka kohdassa olla vakiota parempi, käyttömukavuudesta ei tingitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Eka postauksen alku kuulosti juuri siltä mitä ajatellut tehdä kun vain saisi auto en siksi muuten tekniikaltaan kuntoon.
Samalla hommaillut valmiiksi tarvikkeita et voi sit kaikki kerralla päivittää paikoilleen. Nyt kiinnostaisi juurikin tuo billet siipi ja amg siipi hommata valmiiksi niin olisiko apuja mistä voisin niitäntilailla/ kysellä. Olisivat tulossa 320cdi 150kw ahdin GT23V
Samalla hommaillut valmiiksi tarvikkeita et voi sit kaikki kerralla päivittää paikoilleen. Nyt kiinnostaisi juurikin tuo billet siipi ja amg siipi hommata valmiiksi niin olisiko apuja mistä voisin niitäntilailla/ kysellä. Olisivat tulossa 320cdi 150kw ahdin GT23V
W221 320 CDI
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Ihailtavaa. On kuin pikku poika päässyt irti, mutta päämäärä on selvä.
Vieläköhän kardaanin rätit ja muut kumiosat pysyy ojennuksessa takapäässä. On kyllä helpon näköinen suuren downpipen rakennus jos pakosarjan ja pakopesän lähdön saa pysymään suunnilleen samoilla sijoilla. Takarenkaan leveys saisi alkaa varmaan 3 että olis edes vähän mahdollisuutta olla sutimatta. Mikähän koko ja ET sinne vielä ilman suuria muutoksia menee vai onko peltihommia luvassa ?
Vieläköhän kardaanin rätit ja muut kumiosat pysyy ojennuksessa takapäässä. On kyllä helpon näköinen suuren downpipen rakennus jos pakosarjan ja pakopesän lähdön saa pysymään suunnilleen samoilla sijoilla. Takarenkaan leveys saisi alkaa varmaan 3 että olis edes vähän mahdollisuutta olla sutimatta. Mikähän koko ja ET sinne vielä ilman suuria muutoksia menee vai onko peltihommia luvassa ?
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Kyllä 211 koppa ja voimansiirto on tehtaalla jo specsattu yli tuhannelle nyyttonille, myös tupaöljyä käyttävät, kaikkihan se pitää testata
Mahtaa siinä koiria ottaa päähän, ku menevät mersun kyytiin
Mahtaa siinä koiria ottaa päähän, ku menevät mersun kyytiin
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Ei toinna enää niitä ahtimen siipiä itse keräillä, niitä on nyt vaikkapa Antonilla/hevosvoima.com hyllyssä.jopi73 kirjoitti:Eka postauksen alku kuulosti juuri siltä mitä ajatellut tehdä kun vain saisi auto en siksi muuten tekniikaltaan kuntoon.
Samalla hommaillut valmiiksi tarvikkeita et voi sit kaikki kerralla päivittää paikoilleen. Nyt kiinnostaisi juurikin tuo billet siipi ja amg siipi hommata valmiiksi niin olisiko apuja mistä voisin niitäntilailla/ kysellä. Olisivat tulossa 320cdi 150kw ahdin GT23V
Sieltä ne löytyy sitten kun teetättää sen ahtimen.
"Alussa" oli hiukan eri juttu, ei vielä ollut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Kyllä se voimansiirto tapansa näyttää, kun rikkoontuu, niin korjataan, mitäpä tuossa.AimoHarppaus kirjoitti:Ihailtavaa. On kuin pikku poika päässyt irti, mutta päämäärä on selvä.
Vieläköhän kardaanin rätit ja muut kumiosat pysyy ojennuksessa takapäässä. On kyllä helpon näköinen suuren downpipen rakennus jos pakosarjan ja pakopesän lähdön saa pysymään suunnilleen samoilla sijoilla. Takarenkaan leveys saisi alkaa varmaan 3 että olis edes vähän mahdollisuutta olla sutimatta. Mikähän koko ja ET sinne vielä ilman suuria muutoksia menee vai onko peltihommia luvassa ?
Ihan maltillisen kokoiset renkaat tulee, kesärenkaat ja syksyn kitkat on jo hankittukin, nastarenkaitten koko vielä mietityttää, en ole päättänyt.
Hiukkaskiihdytintä on tosiaan tarkoitus käyttää apuna, siinä on hyvät kiinnikkeet, alapäätä muotoillutan jouheammaksi, siihenkin on jo osat.
Teetätän sitten pakoputkenkin, tulee huomattavasti parempi niin, kaikkea ei kannata itse edes yrittää.
Coolerin ja ahtoputket ajattelin itse naplata, olen jo niin monta kertaa sen tehnyt että jospa tuo vielä onnistuisi.
Sinne juhannuksen jälkeiselle viikolle voisit ajatella jonkinlaista kelmun levittelyä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Eihän mersut mene rikki, vaan se on B-huolto kun voimansiirto vaihdetaan, normisetti ...Kumipää kirjoitti:Kyllä 211 koppa ja voimansiirto on tehtaalla jo specsattu yli tuhannelle nyyttonille, myös tupaöljyä käyttävät, kaikkihan se pitää testata
Mahtaa siinä koiria ottaa päähän, ku menevät mersun kyytiin
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Laatikko on nyt kasattu ja auto haettu Siekkiseltä.
Turbiini on sellainen "triplelokki", eli kolmella kitkalevyllä.
Solkut on AMG,n blue topit.
Laatikosta tuli juuri sellainen kun halusin, tautinen pito ja vaihteet menee päälle, kun pajavasalla lyötynä ja nopsaan.
Nyt kyllä huomaa moottorin voimaan puutteen - alitehoinen vielä.
Täyskiihdytyksessä bueno, hyvin napsahtaa uusi vaihde päälle, ei jää miettimään eikä viipyile.
Ykköseltä kakkoselle ja kolmoselle on nyt kuitenkin pintakaasulla siviilikäytössä liian kova, täytyy ehkä valitettavasti pyytää vielä löysyttämään, ei taida oppia tuota nykäystä poikkeen, minua ei häiritse, ei ole niin suuri vaiva, mutta tällä pitää kuljetella muitakin.
Neloselle ja viitoselle ja lukittuminen hyvä kevyelläkin rasituksella - ja kuitenkin nopea.
Blue topeilla koko vaihtohetki on erilainen, kuin suoravetovaihteissa, uusi vaihde on heti "päällä".
Pikku viilauksen jälkeen paras vaihteisto, jolla olen ajanut.
Ensi viikolla koetan katsastaa ja sitten alkaakin purkaminen.
Huonon kuvakin otin vatkaimesta sateessa.
Perinteitä täytyy kunnioittaa.
Laatikko on nyt kasattu ja auto haettu Siekkiseltä.
Turbiini on sellainen "triplelokki", eli kolmella kitkalevyllä.
Solkut on AMG,n blue topit.
Laatikosta tuli juuri sellainen kun halusin, tautinen pito ja vaihteet menee päälle, kun pajavasalla lyötynä ja nopsaan.
Nyt kyllä huomaa moottorin voimaan puutteen - alitehoinen vielä.
Täyskiihdytyksessä bueno, hyvin napsahtaa uusi vaihde päälle, ei jää miettimään eikä viipyile.
Ykköseltä kakkoselle ja kolmoselle on nyt kuitenkin pintakaasulla siviilikäytössä liian kova, täytyy ehkä valitettavasti pyytää vielä löysyttämään, ei taida oppia tuota nykäystä poikkeen, minua ei häiritse, ei ole niin suuri vaiva, mutta tällä pitää kuljetella muitakin.
Neloselle ja viitoselle ja lukittuminen hyvä kevyelläkin rasituksella - ja kuitenkin nopea.
Blue topeilla koko vaihtohetki on erilainen, kuin suoravetovaihteissa, uusi vaihde on heti "päällä".
Pikku viilauksen jälkeen paras vaihteisto, jolla olen ajanut.
Ensi viikolla koetan katsastaa ja sitten alkaakin purkaminen.
Huonon kuvakin otin vatkaimesta sateessa.
Perinteitä täytyy kunnioittaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Olisko antaa jotain hintahaarukkaa moiselle laatikon ja turbiinin parantelulle? Mites toi vnt ahtimen korvaus hukkaportillisella. Ohjelmointi ei tuota vaikeuksia sulle, mutta herääkö tämmönen kuulalaakeroitu kuitenkin tarpeeksi alhaalta käyttöautossa? Kohta se tietysti seleviää...
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Kuvittelen että ~500 heppaisen rakentaminen maksaa noin 20 tonttua.
Siihen ei tarvi vielä edes törsätä.
Hyvä aihio korjaamisineen kympin ja viriosat toisen.
~Tuhat ja yli nyyttonia vaatii lukkoperän, muuten ärsyttävän helposti sutaisee toisella rattaalla ja meno nyykähtää.
Kuvittelen että ~500 heppaisen rakentaminen maksaa noin 20 tonttua.
Siihen ei tarvi vielä edes törsätä.
Hyvä aihio korjaamisineen kympin ja viriosat toisen.
~Tuhat ja yli nyyttonia vaatii lukkoperän, muuten ärsyttävän helposti sutaisee toisella rattaalla ja meno nyykähtää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
20 tonnilla dieselohjus Laita edes vähän savuttamaan,että bensaautoilijat tietää vanhaksi nokivasaraksituikku kirjoitti:.
Kuvittelen että ~500 heppaisen rakentaminen maksaa noin 20 tonttua.
Siihen ei tarvi vielä edes törsätä.
Hyvä aihio korjaamisineen kympin ja viriosat toisen.
~Tuhat ja yli nyyttonia vaatii lukkoperän, muuten ärsyttävän helposti sutaisee toisella rattaalla ja meno nyykähtää.
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Eiköhän tuohon tule savua, halusi, tai ei.
Ostoslista:
Laatikko
Mörkösuuttimet
400cdi pumppu
Ahdin (vaikka r545wg masteri, on ok, kuitenkin mieluiten siviilikäyttöön vesi jäähdytteinen.)
Pakosarja
Pakoputki
cooleri + ahtoputket
Epälukuinen määrä kaikenlaista "joutavata" pientä nipsutinta ja napsutinta ja himphamppista, jotka kuitenkin pitää hankkia.
Softa.
Osien pitää olla uusia, tai uuden veroisia, muuten ei säätämisestä mitään.
Auton pitää oikeasti olla tekniikaltaan hyvässä kunnossa, jos ei, niin ei tule tehoakaan, auto vaan alkaa purkaantumaan, kun vetoja alkaa tulemaan.
Lukkoperä on asiaa !
Stressilevy öljypohjan ja blokin väliin ei ole huono juttu sekään, jos "kaikki" haluaa.
Lähinnä ahtimesta ja miksei muidenkin osien laadusta riippuen noin kuuteen sataan OM648,ssa riittää nyt tällä hetkellä tunnetut osat.
Käytännössä kolmenkertaisiin ruiskutusmääriin pääsee 1800bar paineella verrattuna vakioon. Railpaineanturi kyllä lukee 2000baaria, muttei vielä tällä hetkellä ole ollut tarvetta siihen ...
Kuussatanen vaatii väh. Holsetin 40 superin kokoluokkaa olevan ahtimen, joilla sitten on kyllä luovuttava reippaasta alaväännöstä.
Periaatteessa OM613,lla samoille määrille, käytännössä en osaa sanoa, ei ole kokemusta.
Numeroa pienemmillä, viissatasen ahtimilla, varsinkin kuulalaakeroiduilla Borg Warnereilla, sekä Garrettin GTX,llä uskoisin ettei alle vakion auton jää väännöt ole missään kohden, ovat vielä todella kompaktin kokoisiakin. Tämä kohta on vielä arviointia, mutta kohta tiedän.
Nyt on näitä noin neljän sadan teholuokan autoja ollut sen verran, että on tullut selväksi, että tarvitsen kunnollisen tehon/väännön mittaus mahdollisuuden. Teholuokat on nyt sillä tasolla, että pienien muutosten toteaminen on yksinkertaisesti mahdotonta, suorituskyky on niin raju.
Olenkin tilannut, toivottavasti hyvälaatuisen, ainakin se oli kallis, laitteen, joka kiinnitetään mitattavaan autoon, sillä voi siis mitata vetotavasta riippumatta ja ahtimen toiminta siis varmasti myös vastaa todellista tilannetta ja siitä tulee paperille piirretty käyrä, joka todella sitten auttaa ahtimen säätämisessäkin. Laite on Sveitsiläinen Insoric. Aikapa sitten näyttää, mitenkä totuuden mukaisia lukemia tuolla ulos saa, mutta sen pääasiallinen käyttö minulla on kuitenkin sen varmistaminen, ettei ahtimien toiminnassa ole mitään kummallista, ahterituntumalla kun se ei enään näissä teholuokissa ole mitenkään mahdollista ja kuten tiedetään, nämä dieselit toimii juuri niin hyvin tai huonosti, kun miten saat ahtimen toimimaan.
Eiköhän tuohon tule savua, halusi, tai ei.
Ostoslista:
Laatikko
Mörkösuuttimet
400cdi pumppu
Ahdin (vaikka r545wg masteri, on ok, kuitenkin mieluiten siviilikäyttöön vesi jäähdytteinen.)
Pakosarja
Pakoputki
cooleri + ahtoputket
Epälukuinen määrä kaikenlaista "joutavata" pientä nipsutinta ja napsutinta ja himphamppista, jotka kuitenkin pitää hankkia.
Softa.
Osien pitää olla uusia, tai uuden veroisia, muuten ei säätämisestä mitään.
Auton pitää oikeasti olla tekniikaltaan hyvässä kunnossa, jos ei, niin ei tule tehoakaan, auto vaan alkaa purkaantumaan, kun vetoja alkaa tulemaan.
Lukkoperä on asiaa !
Stressilevy öljypohjan ja blokin väliin ei ole huono juttu sekään, jos "kaikki" haluaa.
Lähinnä ahtimesta ja miksei muidenkin osien laadusta riippuen noin kuuteen sataan OM648,ssa riittää nyt tällä hetkellä tunnetut osat.
Käytännössä kolmenkertaisiin ruiskutusmääriin pääsee 1800bar paineella verrattuna vakioon. Railpaineanturi kyllä lukee 2000baaria, muttei vielä tällä hetkellä ole ollut tarvetta siihen ...
Kuussatanen vaatii väh. Holsetin 40 superin kokoluokkaa olevan ahtimen, joilla sitten on kyllä luovuttava reippaasta alaväännöstä.
Periaatteessa OM613,lla samoille määrille, käytännössä en osaa sanoa, ei ole kokemusta.
Numeroa pienemmillä, viissatasen ahtimilla, varsinkin kuulalaakeroiduilla Borg Warnereilla, sekä Garrettin GTX,llä uskoisin ettei alle vakion auton jää väännöt ole missään kohden, ovat vielä todella kompaktin kokoisiakin. Tämä kohta on vielä arviointia, mutta kohta tiedän.
Nyt on näitä noin neljän sadan teholuokan autoja ollut sen verran, että on tullut selväksi, että tarvitsen kunnollisen tehon/väännön mittaus mahdollisuuden. Teholuokat on nyt sillä tasolla, että pienien muutosten toteaminen on yksinkertaisesti mahdotonta, suorituskyky on niin raju.
Olenkin tilannut, toivottavasti hyvälaatuisen, ainakin se oli kallis, laitteen, joka kiinnitetään mitattavaan autoon, sillä voi siis mitata vetotavasta riippumatta ja ahtimen toiminta siis varmasti myös vastaa todellista tilannetta ja siitä tulee paperille piirretty käyrä, joka todella sitten auttaa ahtimen säätämisessäkin. Laite on Sveitsiläinen Insoric. Aikapa sitten näyttää, mitenkä totuuden mukaisia lukemia tuolla ulos saa, mutta sen pääasiallinen käyttö minulla on kuitenkin sen varmistaminen, ettei ahtimien toiminnassa ole mitään kummallista, ahterituntumalla kun se ei enään näissä teholuokissa ole mitenkään mahdollista ja kuten tiedetään, nämä dieselit toimii juuri niin hyvin tai huonosti, kun miten saat ahtimen toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Karin huvimaja ...
Ei ilmat ole oikein vakuuttaneet, pitää ahdinta käyttää poikkeen, jotta saa tehtyä jigin uudelle pakosarjalle.
Luonnollisesti autotalli on täynnä kaikkea muuta tarpeellista, sinne ei auto nyt mahdu.
Karin huvimaja ...
Ei ilmat ole oikein vakuuttaneet, pitää ahdinta käyttää poikkeen, jotta saa tehtyä jigin uudelle pakosarjalle.
Luonnollisesti autotalli on täynnä kaikkea muuta tarpeellista, sinne ei auto nyt mahdu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Nonniin
Borg Warnerin ensimmäinen tutustuttaminen tulevalle työpaikalleen on tehty.
Hyvinhän se sinne tuntuisi mahtuvan, on mahdollisuus jopa hiukan temppuilla, mutta siitä myöhemmin, jos on aihetta.
Jatko on nyt vähän niin kuin toisten käsissä pikkuisen aikaa.
Nonniin
Borg Warnerin ensimmäinen tutustuttaminen tulevalle työpaikalleen on tehty.
Hyvinhän se sinne tuntuisi mahtuvan, on mahdollisuus jopa hiukan temppuilla, mutta siitä myöhemmin, jos on aihetta.
Jatko on nyt vähän niin kuin toisten käsissä pikkuisen aikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
Tuonne 211:n suoran moottorin kylkeen menee nuo isommatkin ahtimet melkein heittämällä. Hyvin on tilaa noinkin tuoreeksi autoksi.
Miten on tuleeko sulle myös tuo öljypohjan stressilevy, vai jätetäänkö se "kilpurikäyttöön"?
Miten on tuleeko sulle myös tuo öljypohjan stressilevy, vai jätetäänkö se "kilpurikäyttöön"?
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Ajattelin rajaavani kierroksia, jottei sitä tarvittaisi.
Mutta jos särkyy, niin seuraavaan moottoriin laitan.
Aikaisemman kokemuksen perusteella yli 5 tonnin menevät kierrokset sen hajottaa.
Ajattelin rajaavani kierroksia, jottei sitä tarvittaisi.
Mutta jos särkyy, niin seuraavaan moottoriin laitan.
Aikaisemman kokemuksen perusteella yli 5 tonnin menevät kierrokset sen hajottaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648
.
Laatikko pelaa nyt - samoin koko auto, katsastettukin on.
No - kun auto on kunnossa, niin onkin otollinen hetki alkaa purkamaan, ettei tartteis vaan ajella.
Jäniskevennys.
Muutama päivä aikaa purkaa ja kasata pakoputken laittokuntoon.
Aloitettu kuitenkin on.
Laatikko pelaa nyt - samoin koko auto, katsastettukin on.
No - kun auto on kunnossa, niin onkin otollinen hetki alkaa purkamaan, ettei tartteis vaan ajella.
Jäniskevennys.
Muutama päivä aikaa purkaa ja kasata pakoputken laittokuntoon.
Aloitettu kuitenkin on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5