Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

Tervehdys! Tuli tuossa ostettua pitkän kuumeilun jälkeen mersu. w201 koppanen, om606, manuaali, 7mm mynä, hx52 jne.. eli ns. valmis paketti. Autolla on tullut huristeltua noin 3500km tässä kesän aikana ja tutustunu sen sielunelämään samalla. Pari pientä vastoinkäymistä on tullut, mutta sehän on motorsporttia. Autoa ei oltu penkitetty tuolla kokoonpanolla ja tehot ilmoitettu näitä perus noin 400hp luokkaa. Aikaisempia kokemuksia (lue omistuksia) ei mersuista ole ollut, mutta vähän hajulla supereista kuitenkin, kun mielenkiintoa vehkeisiin ollut jo useamman vuoden. Kiitos Mersuforumin, Youtuben ja niiden savunkatkuisten valolähtöjen, jolloin olet erehtynyt mersun beesiin. :clap:

Käytin auton penkissä viime viikolla, että tietää tarkasti mitä se vetelee niin ei tarvii arpoa. Samalla kohta päästään siihen aasinsiltaan, että mitä pitää parannella, koska jatkojalostus mielessä. Ja ihan odotetut lukemat sieltä persdynon perusteella tuli eli vajaa 400hp.

Ongelma on yllätys yllätys ahtimen heikko herääminen. Penkkikin sen todisti, sillä 1bar on taulussa vasta 4750rpm kohdalla! Tarkat lukemat olivat siis: 375hp/5750rpm ja 470nm/5500rpm. Ahtopaineet kerkeää piikkaamaan 2,5bar tuolla kierrosalueella, mutta vetoalue jää pieneksi kamelinpieruksi ja väännöt laimeat, luonnollisesti. Eli kaipaisin teidän vinkkejä, miten saisin heräävyyttä paranneltua, sillä ahdintahan emme vaihda :lol: ?

Tämä kesä menee varmasti tuolla paketilla, talvella tuolla ei ajeta niin joutaa keräilemään osia ja rakentelemaan.
Ajatuksena kiiluu semmoinen 500hp vekotin ensikesälle. Siihen peilaten ensitöiksi ainakin pumppu täytyy päivitellä 8mm tapeilla, auttaako tämä jo turbon heräävyyteen?

Holsetissa on pikkuruinen #11 pakopesä ja pakosatsi on muokattu vaparista. Portiton paketti. "Big o five" jahdatessa, tarvitaan isompi pakopesä, mikä ei ainakaan paranna heräävyyttä? Pakosatsi täytyy kanssa päivitellä, tällä varmasti taasen saisi heräävyyttä paranneltua? Lisähuomiona, että nokka-akselit on vaparista.

Lisäksi mietin, että polttoainelinjat lienee järkevä katsella isommiksi ja lyyä jatkoksi tuommonen Holleyn siirtopumppu. Tuttava tekee kansia töikseen niin siellä olisi tarkoitus ainakin venttiilinjouset päivitellä ja taso ajaa niin ainakaan suurempia ongelmia heti tule kannen ja venttiilikoneiston kanssa.

Ajatuksia ja ehdotuksia uuden forumilaisen kanssa jakamaan, Kiitos! :wave:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Turhan iso ahdin on tuo 7milliselle pumpulle.
Vaikka 8mm elementit laittais niin pykälää pienempi ahdin parantaisi käyttö mukavuutta aika paljon.
Esim. Klassinen hx40super.
sillä pitäisi päästä 500hv nurkille ja heräävyyskin parantuisi aika oleellisesti.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja pera8x »

samaa mieltä edellisen kanssa. kyllä se hx40sellä ainakin 400 heppaan riittää komeesti ja heräävyys on ihan eri planeetalta. veikkaan, että tossa koneessa puhisee kovia paineita jo parin tonnin kohalla, eikä tartte odotella, että mittarissa on 5000rpm ennenku meno alkaa. eikä se muutenkaan kovin mukavaa ainakaan omasta mielestäni ole, että juuri, kun on alkamassa vetää, niin kierrokset loppuu kesken. parempi sellanen setti on missä on sitten vaikka vähän vähemmän voimaa, mutta vetää edes kohtuullisella alueella.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja T-D »

Jos siellä ahtimessa todellakin on 11# pakopesä niin heräävyys ongelma on aivan jossain muualla kuin siinä ahtimessa olettaen että on muuten ehjä. Pelaako morkooli/? Pakosarja ois ainakin hyvä vaihtaa heti.
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

94zip kirjoitti:Turhan iso ahdin on tuo 7milliselle pumpulle.
Vaikka 8mm elementit laittais niin pykälää pienempi ahdin parantaisi käyttö mukavuutta aika paljon.
Esim. Klassinen hx40super.
sillä pitäisi päästä 500hv nurkille ja heräävyyskin parantuisi aika oleellisesti.
Kait se pitää pienempää ahdinta katsella. Tuota hx40 superia itsekin miettinyt jos ahdin vaihtuu, mutta millä pesällä? Olisiko #16 pesä passeli 8mm pumpun kanssa?
pera8x kirjoitti:samaa mieltä edellisen kanssa. kyllä se hx40sellä ainakin 400 heppaan riittää komeesti ja heräävyys on ihan eri planeetalta. veikkaan, että tossa koneessa puhisee kovia paineita jo parin tonnin kohalla, eikä tartte odotella, että mittarissa on 5000rpm ennenku meno alkaa. eikä se muutenkaan kovin mukavaa ainakaan omasta mielestäni ole, että juuri, kun on alkamassa vetää, niin kierrokset loppuu kesken. parempi sellanen setti on missä on sitten vaikka vähän vähemmän voimaa, mutta vetää edes kohtuullisella alueella.

Alkuun oli ihan hauskaakin kun tuli kunnon aasinpotku kun sai ahtimen heräämään. Mutta sitä savun määrää ennen kun ahdin herää ja alkaa poltella ainetta, se on ihan käsittämätön. Saa hissukseen pintakaasulla kierrokset nostella ja sitten polkasta vasta kaasun pohjaan, ettei taustapeilistä maisema täysin häviä, että olet oikeassa siinä, ettei se käyttömukavuus enää itsestäkään mukavalta tunnu, kun sitä ei oikeastaan ole.
T-D kirjoitti:Jos siellä ahtimessa todellakin on 11# pakopesä niin heräävyys ongelma on aivan jossain muualla kuin siinä ahtimessa olettaen että on muuten ehjä. Pelaako morkooli/? Pakosarja ois ainakin hyvä vaihtaa heti.
Sillä itsekin mietin, että pitäshän sen ainakin teoriassa herätä paljon paremmin nuin pienellä pesällä. Mut vetääkö se sitten jo niin tukkoon tuota pakopuolta kokonaisuudessa, että ei virtaa kunnolla. Turbo pitäs olla kunnossa, ainakin penkissä oli tasainen käyrä kun sen liikkeelle sai. Morkoolia vois tietysti kokeilla ruuvailla niin näkis sen toiminnan, mutta oletan, että toimii. Yksi asia on, että ei ole mitään hajua pumpun säädöistä = syötöistä. Pakopuolesta vielä, että on 3" downpipe ja koko loppu putkisto.
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

Vuoden hiljaisuuden jälkeen päivitellä tänne pikkusen missä mennään. Talven aikana pieniä muutoksia tuli tehtyä, suurin ja merkittävin 8mm pumppu. Herlevin tekele. Kyllä auton luonne muuttu rajusti. Penkissäkin käytin kaverin auton kylkiäisenä ja heposet jo mukavat 491hv, sopat säädetty ala 60 ja ylä 160. Muita muutoksia ennen penkitystä viskon päivittäminen tuplaflekteille niin ei turhaan mukana kokoajan pyöri.
Tehojen tuomat sivutuotteet ovat sitten olleet manuaalilootan ja perän tuho. Cossun sporttigetragista hävisi nelonen ja perä vollottaa kuin yksin jätetty koiranpentu lukoton kun on. Nyt ihan viimeisimpänä tuli päiviteltyä turbo, kaverilta löyty uusi Holsetin hx40 super #17 pesällä. Käyttömukavuus lisääntyi mukavasti ja ei kyllä kalpene kulunkaan puolelta jo rähjääntyneelle hx52 holsulle. Samalla tuli tehtyä lähes kokonaan putkisto uusiksi 3,5" rööristä uudella vaimentajalla ja lämpöeristeillä. Ilo myös silmälle.
Jos tästä mersunlaittokassa vähän kasvaa niin uus vaihdelaatikko pitäs onkia pikemiten, 270cdi hakusessa tai sitten se ZF. Lukollinen perä olisi myös poikaa :P Pakosatsi olisi varmaankin seuraava satsaus konehuoneen puolelle niin pääsisi seuraavasta pullonkaulasta eroon. Sen jälkeen hyökätä kannen kimppuun ja huoltaa se asiaankuuluvilla hilppeillä, mutta lottoarvonta on vain kerran viikossa, joten ensikesään menee aikaisintaan, sillä onhan tuo ajelukin mukavaa kun viikko sitten leimankin sai vuodeksi etiäpäin.

-S
lakuruisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 29.05.2015 09:14

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja lakuruisku »

paljon paineita ?
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

lakuruisku kirjoitti:paljon paineita ?
Nyt käytettiin uudestaan penkissä tuolla 40 superilla #17 pakopesällä ja sopat samat kuin aikaisemmin niin päästiin 502hv. Ahtopaineethan oli aika muikeat 3,3bar tuossa penkityksessä. Kun ei ole hukkaporttia käytössä niin työntää kaiken mitä vaan virtaa. Ens kesäksi tulossa kunnollinen pakosarja hukkiksella. Muutakin hilpettä tullut kasattua pikkuhiljaa esim asd perä, vetarit, puslat taakse, 6v zf hitsatulla kopalla.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eetyzk kirjoitti:Et kokeillu, oisko tullu paremmin heposia, jos vähä ois aukassu hukkista? :problem: Vaikka ahdot ei olisikaan niin korkeella, niin pakopuolen virtaus parempi. Kokeilemisen arvoinen juttu, kun bensapuolella vissiin ainakin toimii :think:

Sitte ku tuo Zet äffän porsit niin laita 722.6 aftermarkettikontrollerilla niin saat laatikon joka kestää. (Tosin puoli-automaattiin joutuu tyytymään.) :thumbup:
Miksi joutuisi tyytymään puoli-automaattiin? Kyllä ainakin
http://www.ofgear.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja
https://www.powertraincontrolsolutions. ... ontroller/" onclick="window.open(this.href);return false;
osaa myös täys-automaatin. Omakin täysin itsetehty purkki toimii joko puoli tai täys-automaattina ihan miten kuski vaan haluaa.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Juuri näin, ofgearin ohjaimella toimii todella hyvin out of the box, pientä hienosäätöä vaihtoajankohtiin niin tuli itselle mieluisa, nyt ajellut jo varmaan 10000tkm tuolla :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

Varmasti ihan soivia pelejä nuo automaatit nykyään 722.6 ja hyvällä purkilla, mutta tämä vekotin tulee olemaan manuaali ainakin minun omistuksessa. Vielä löytyy isoveli zf jos tämä nykyinen porsii.
Elikkäs kevään aikana ollaan paljon puuhailtu. Peräkelkka pudotettiin alas ja puslitettiin, strongflexin kamat tuli. ASD perä istu paikalleen rempan yhteydessä, sille vielä miettiä miten paineistaa lukkoa. Perus mersun hydrauliöljyt ammuttiin prässillä, mutta ei pidä paineita kummosesti. Vaihdelaatikko tuli GS6-37DZ, eli bemmin 6v manuaali, 4-lapaisen sintterin vaihdoin samalla asetelmaan. Mielyttävä ajaa, ei ollu niin paha kun pelkäsin tai mitä immeiset pelotellu. Kardaanihommat tietysti uusiksi, etupätkän muokkauksella selvisi. Vetarit tuli uusiksi, karkaistut paksut tikut ja päihin vaihdettiin vanhat nivelet, 2h koeajon jälkeen pamahti jo murikanpuoleinen nivel rikki. Tässä vähän haukkoa henkeä ja ajella muutama viikko (vaihtaa vielä uus nivel ennen sitä) ja sitten hyökätä konehuoneen kimppuun. Sinne odottelee jo uus pakosarja ja jäykät venajouset, eli kansiremppaa mielessä. Jospa juhannuksen tiennoilla näitä hommia.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Mitä moottoriöljyä käytät koneessa.?
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

Jukkahep kirjoitti:Mitä moottoriöljyä käytät koneessa.?
10w60 ollu öljyt koneelle, Kendallin tavaraa. Auto ollu kesäkäytössä ainostaan niin tuo öljy varmasti riittävä jos innostuu kenkimäänkin.
Sampou
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 01.07.2015 00:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi onnellinen? ST omistaja w201 om606

Viesti Kirjoittaja Sampou »

Hei, onko avoperän ja asd perän abs-antureissa eroa? Tuli tosiaan vaihdettua avoperä 2.65 asd perään 3.29. Samantien alkoi polttamaan abs valoa, syttyy palamaan pysyvästi aina käynnistyksen jälkeen kun vauhti ylittää n. 15km/h. Muita asd hilppeitä autosta ei löydy eikä ole tulossa. Voi olla mahdollista, että anturi särkeytyi kun käytettiin kelkka pois niin jäi kinnaamaan sen varaan yhdessä vaiheessa epähuomiossa. Välitysmuutos ei pitäisi ilmeisesti vaikuttaa siihen mitä täältä lueskellu nuita abs juttuja. Eli vaatiiko eri anturin vai missä voisi olla vika, että saisi tuon ilkeän valon mittaristosta pois mollottamasta?

Sitten kiinnostaisi miten on toteutettu nopeusmittareita kun vaihtui tuo bemmin loota mersun getragin tilalle.
Vastaa Viestiin