OM603, 7mm elementit ja jne.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Terve.
Nyt tarviis hieman neuvoa, en ole mitenkään saanut tuosta omasta S124 nousemaan paineita yli 1.5Bar. Autossahan on siis yleisesti perusjutut,
OM603 moottori, 7mm elementit vaparin pumppuun rakennettuna, välijäähdytin (2,5" putkista) ja pakoputki rakennettu 3" putkista koko matkalla yhdellä vaimentajalla, Turbonkin pitäisi tuottaa kyllä yli 1,5bar koska on HX40 vastaava Masterpowerin versio. Kompura 60mm ja turbiini 65mm #16 pesällä (ahtimen pitäis perus asetuksilla tuottaa jo se 1.8bar.

Vai onko siis tuo turbo vaan liian iso noille elementeille ettei jaksa tuottaa enään painetta. Syötöt on kumminkin jo ruuvattu oikeastaan tappiin.

Onko siis jossain mersun malleissa myös jotain rajottimia muualla kuin pumpuissa? Kaverilla samanlainen setti oikeastaan, mutta uudemmassa mersussa ja tuottaa kyllä kevyesti sen 2bar.
erona kylläkin että hänellä ei ole magneettiventtiiliä ollenkaan alipainejärjestelmässä joka minulla löytyy,

Turbo kyllä heräilee jo siinä 2500rpm kohdalla että lähtee tuottamaan paineita, (puhutaan nyt siis siitä että 0,1bar lukemista) muutaman kerran on käynyt 1,6bar mutta laskee oikeastaan takaisin 1,5bar
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Minkälainen hukkaportti? Mistä magneettiventiilistä sinä puhut? Onko tuleeko ahtopaineletku imusarjasta suoraa syöttöpumpun ahtopainekelloon?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

jukkis. kirjoitti:Minkälainen hukkaportti? Mistä magneettiventiilistä sinä puhut? Onko tuleeko ahtopaineletku imusarjasta suoraa syöttöpumpun ahtopainekelloon?
Tuo magneetti venttiili on alipaine letkuissa kiinni, tai siis tässä menee tuo ahtopaine, aikasempi omistaja tuohon letkuun liittänyt ahtopainemittarin ainakin, sitten t-haaran jälkeen se menee tähän ventiilille joka on sulakerasian edessä kuskinpuolen iskaritolpan edessä, tuon venttiilin päällä musta namiska josta voi kääntää. tästä menee sitten letku siniselle motiskolle joka taitaa sitten ohjata laatikkoa.

Turbon oma hukkaportti kyseessä, tänään ajattelin kokeilla että otan letkun ihan irti portilta ettei pitäisi avautua ollenkaan.
Niin kyseessä on vaparin pumppu joten ei ole sitä kelloa siinä ylhäällä joka omasta alkuperäsessä turbo mallin pumpusta löytyy.

Mutta turbo ainakaan siis ei pitäisi olla liian iso?
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

No jos sulla on otettu se ahtopainemittari T-haaralla siitä letkusta niin onhan se toinen pää siitä tulpattu kun se ei ole siellä pumpussa kiinni.

Minkälainen pakosarja
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

alkuperäinen pakosarja ainakin viellä, halkoa suunnitellut tuossa seuraavaksi.

Joo kyllähän se on tulpattu, täytyy ottaa vaikka tuosta "magneettiventtiilistä" kuva niin selventää hieman enemmän. laatikon ohjaukseen se jotenkin varmaan liittyy kun kumminkin siitä menee letku sen jälkeen siihen pyöreään siniseen johon muitakin alipaine letkuja menee..
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko pakosarja tiivis? se ei tartte isoakaan vuotoa, ettei jaksa nostaa paineita. ei välttämättä edes kuule korvaan vuotoa, jos tarpeeksi pieni, mutta silti riittää vaikuttamaan ahtopaineisiin. noilla pakosarjan pulteilla on toisinaan tapana löystyä. kokeiles huvikseen onko löysällä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Juu täytyy tutkia tuo, koko sarja kumminkin tuli otettua irti ja jne korjailtua se "haitari" osa koska oli vuotanut hieman siitä.
Ei ainakaan viellä lähtenyt nostamaan ollenkaan ahtoja vaikka syötöt on nyt täysillä mitä saa, 1.5bar kohdalla ei ainakaan savua tule niin paljoa että sitä näkis peilistä.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Ja onhan tässä varmasti 7mm tapit pumpussa? :) Vakiopumpulla jaksaa esimerkiksi holsetin 35:lla ahtaa kaks kiloa. :mrgreen: Tietenkää eihä sitä voi verrata tuohon masteriin..

Kuulostaa vain ettei sais soppaa, jos ei savuakaan näy 1.5bar paineella?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Henkkka_ kirjoitti:Ja onhan tässä varmasti 7mm tapit pumpussa? :) Vakiopumpulla jaksaa esimerkiksi holsetin 35:lla ahtaa kaks kiloa. :mrgreen: Tietenkää eihä sitä voi verrata tuohon masteriin..

Kuulostaa vain ettei sais soppaa, jos ei savuakaan näy 1.5bar paineella?
Juu kyllä siellä on 7mm elementit, kun käytin pumpunkin tuolla diesel pajalla huolettavana ihan. Oon alkanut epäilee tuota ahtopainemittaria tai sitä viritystä mistä se on kiinni että nyt on jokin vikana, täytyy ottaa suoraan imusarjasta vaikka tuo paine niin saa tietoon tarkasti ja toisella mittarilla. Niin no ei nyt ihan tohon 35 voi verrata, mutta toihan pitäis olla vastaava ton hx40 kanssa, ainut että titaani imusiipi tehty billettinä.

Ohi menne pakko kyllä kysyä että onkos näissä vesipumpuissa jotain eroa? Kun hain ekan pumpun tuolta taskulamppukaupasta "motonet" niin tuntuu ottavan vesipumpun hihnapyörä kiinni tuohon alinmaiseen pyörään kun kiristää pultit paikalleen.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Syöttöpumpun banjopultit oikeissa paikoissa? Se pienireikäinen kuuluu olla siellä pumpun paluupuolella pumpun kyljessä kiinni. Jos tuo pultti on pumpun tulopuolella ni eipä se soppaa saa eikä sit ahdotkaan nouse eikä vedot.


Heetkinen vaparin pumppuun tehty. Pakko kysyä että olikos morkkooli vaihdettu?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti:Syöttöpumpun banjopultit oikeissa paikoissa? Se pienireikäinen kuuluu olla siellä pumpun paluupuolella pumpun kyljessä kiinni. Jos tuo pultti on pumpun tulopuolella ni eipä se soppaa saa eikä sit ahdotkaan nouse eikä vedot.


Heetkinen vaparin pumppuun tehty. Pakko kysyä että olikos morkkooli vaihdettu?

Tuo täytynee tarkistaa että onko panjopultit mennyt sitten ristiin, mitä tässä nyt selvitellyt niin kyllähän se soppaa pitäisi antaa enemmänkin. Pumpussahan ei ole morokoolia tällä hetkellä ollenkaa. (jos tarkoitit sitä pumpun päällä olevaa mokkulaa) kun tuossa pumpussa ei ollut paikkaa edes sille.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sitä tarkoitin ja lukihan se tosiaan tuolla tekstissäkin kun sitä uudelleen tavasin. Ne pumput joissa tuo on niin on kait säädetty 7mm pumpussa silleen että kun ahtoja alkaa olla noin 1bar niin sen rasian kalvo alkaa liikkua ja antaa lisää syöttöä vaikka pedaali ei paljo liikkuisikaan?

Onkos se edelleen asia niin että pienillä kierroksilla syöttö ilman tuoa morkoolia ei nouse vaikka ahtoja olisikin polttamaan isompikin p-ainemäärä ja johtuu ihan pumpun mekaanisista ominaisuuksista?

Joku takuulla tietää tuon toimintaperiaatteen paremminkin mutta se käsitys mikä minulla on niin jos tuota rasiaa ei ole ja siis ei ahtopaineohjausta syötönlisäykselle niin siinä kohtaa pumpun säätö kait pitää olla tehty erilailla verrattuna turbon pumppuun?

Pumpuissa joissa tuo morkooli on ja jos nyppää paineojauksen pois tuosta morkoolista niin meno muuttu tahmeaksi.
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Itellä hx 40 vastaava master poweri ja vaparin pumppuun tehty 7mm mynä, 2,2bar pyörii ahot ja vielä on hukkaportissa varaa kiriä, max syöttö pumpussa 170cc asti. Pumppuun tehty syötön säätö sammutinvipuun. Ahtopaine mitattu imusarjasta. Että tuskin se turbosta on kiinni
:D

Edit. Moottorina tosin 606 mutta oli ennen 603 ja hyvin silläki sai painetta yli 2
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti:Sitä tarkoitin ja lukihan se tosiaan tuolla tekstissäkin kun sitä uudelleen tavasin. Ne pumput joissa tuo on niin on kait säädetty 7mm pumpussa silleen että kun ahtoja alkaa olla noin 1bar niin sen rasian kalvo alkaa liikkua ja antaa lisää syöttöä vaikka pedaali ei paljo liikkuisikaan?

Onkos se edelleen asia niin että pienillä kierroksilla syöttö ilman tuoa morkoolia ei nouse vaikka ahtoja olisikin polttamaan isompikin p-ainemäärä ja johtuu ihan pumpun mekaanisista ominaisuuksista?

Joku takuulla tietää tuon toimintaperiaatteen paremminkin mutta se käsitys mikä minulla on niin jos tuota rasiaa ei ole ja siis ei ahtopaineohjausta syötönlisäykselle niin siinä kohtaa pumpun säätö kait pitää olla tehty erilailla verrattuna turbon pumppuun?

Pumpuissa joissa tuo morkooli on ja jos nyppää paineojauksen pois tuosta morkoolista niin meno muuttu tahmeaksi.
Näin olen tuon toiminnan itsekkin ymmärtänyt, mutta vaparinhan pumpun pitäisi antaa kaikki soppa sinne vaikka ei olekkaan viellä paineita. Tämä on kerta nyt ensimäisiä näitä mersun rakenteluja itsellä, ihmetyttää vaan että paineet ei vaan nouse sitten mitenkään.
GL Jokke kirjoitti:Itellä hx 40 vastaava master poweri ja vaparin pumppuun tehty 7mm mynä, 2,2bar pyörii ahot ja vielä on hukkaportissa varaa kiriä, max syöttö pumpussa 170cc asti. Pumppuun tehty syötön säätö sammutinvipuun. Ahtopaine mitattu imusarjasta. Että tuskin se turbosta on kiinni
:D

Edit. Moottorina tosin 606 mutta oli ennen 603 ja hyvin silläki sai painetta yli 2
Niin no tämä vaan mietityttänyt että onko sitten muka turbo liian iso :think: , mutta monella muullakin tälläistä setuppia ollut suuremmillakin paineilla. Tänään napsin viellä tuosta mustasta "magneettiventtiilistä" kuvan joka on juurikin tuossa ahtopaineen putkessa ennen kuin menee laatikon pyöreälle ohjaukselle.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei sillä magneettiventtiilillä ole tässä mitään merkitystä jos pumpussa ei ole sitä ahtopaine kelloa.

Mitä itellä on joskus ollut ettei ole meinannut saada ahtopainetta lisää on syynä ollut että syöttöä on ollut liian vähän tai ilmansuodatin on ahdistanut.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Juu panjo pultit kuten alkuperäsittäinkin, rupesin muisteleekin irrotuksessa että pumpun kyljestähän ne vaan oli irti ja paluupuolelahan on se jokin helmi panjossa. Täytyy käydä hakee huomenna se uus mittari ja tutkia miten ne paineet nousee suoraan imusarjalta.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

No nyt joutuu hetken sitten odottelee että saa tuota tutkittua enemmän, melkein voisi siirtää jo projekti osiolle tämän aiheen :D vesipumpun vaihdon yhteydessä huomasin että kampiakselin isompi pyörä ottaa kiinni välillä vesipumppuun, oli tuo kuningas pultti "löystynyt" sitä sitten ajattelin irroittaa ja vaihtaa samalla etupään stefan niin poikkihan se pultti tietenkin napsahti eli, helpompi vaan lähtee kampiakselia metsästää.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkä löystynyt pultti voi mennä katki irrotuksessa? vai oliko se hakannu ittensä jotenkin jumiin? jos se kampuran kierre on oletettavasti ehjä, niin melkein ekana kokeilisin jollain konstilla saada sen pultinjämän sieltä pois. vaikka hitsaa siihen tavaraa ja muutterin perään, niin pääsee vääntään. lämpö muutenkin yleensä auttaa jumittuneissa pulteissa. tai sitten v*ttumaisemmin, niin poraa sen pois sieltä ja kierretapilla sitten viimiset jämät pois, jos ei muuten lähde. helpomi se noin on tehdä, kun purkaa koko kone atomeiksi yhden pultin takia. taikka jos ei onnistu, niin vie vaikka jonnekkin asiantuntevaan korjaamoon. niillä yleensä on hyvät vehkeet tollasiin tapauksiin, eivätkä tappele tuntitolkulla yhden pultin kanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olisko pultti väärillä kierteillä jolloin pyörä on löysällä mutta pultti jumissa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

pera8x kirjoitti:mitenkä löystynyt pultti voi mennä katki irrotuksessa? vai oliko se hakannu ittensä jotenkin jumiin? jos se kampuran kierre on oletettavasti ehjä, niin melkein ekana kokeilisin jollain konstilla saada sen pultinjämän sieltä pois. vaikka hitsaa siihen tavaraa ja muutterin perään, niin pääsee vääntään. lämpö muutenkin yleensä auttaa jumittuneissa pulteissa. tai sitten v*ttumaisemmin, niin poraa sen pois sieltä ja kierretapilla sitten viimiset jämät pois, jos ei muuten lähde. helpomi se noin on tehdä, kun purkaa koko kone atomeiksi yhden pultin takia. taikka jos ei onnistu, niin vie vaikka jonnekkin asiantuntevaan korjaamoon. niillä yleensä on hyvät vehkeet tollasiin tapauksiin, eivätkä tappele tuntitolkulla yhden pultin kanssa.
Pultillehan annettiin lämpöä ja jne kaikki oikeastaan mitä pystyy, pultti vaan niin jumissa että kanta katkesi sitten loppujen lopuksi paikoiltaan kun ei kestänyt enään kunnon paineilma vehkeitä, Niin olis se yks helpoin, mutta kun on se varaosamotti jo odottamassa tallissa ja muutenkin täytyy ne stefat vaihdella, niin tuntuu helpommalta ottaa konepois ja vaihtaa kampura ja stefat siinä samalla. Tutkii sitten jälkeenpäin miten tuo kyseinen pultti oli noin jumiin mennyt. Eiköhän sitä talviliukkaille viellä kerkiä kumminkin.
jari_w123 kirjoitti:Olisko pultti väärillä kierteillä jolloin pyörä on löysällä mutta pultti jumissa?
ylempänä tais olla vastausta tähänkin...
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Tarkistappas sakkasuodatin tankin pohjasta. Omassa ei ahtanu kun 1bar ja veto loppu oli tuo sakkasuodatin kuin valettu bitumiin :lol: tuon pultin sais irti poraamalla ja sitten lämpöä porausrööriin jos on käytetty vihreää jenkalukitetta tiheessä kierteessä ainoo irrotuskeino on polttaa se kökkö pois sieltä. Joten käyttäkää puolikovaa kierrelukitetta eli sinisen väristä.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

masa201 kirjoitti:Tarkistappas sakkasuodatin tankin pohjasta. Omassa ei ahtanu kun 1bar ja veto loppu oli tuo sakkasuodatin kuin valettu bitumiin :lol: tuon pultin sais irti poraamalla ja sitten lämpöä porausrööriin jos on käytetty vihreää jenkalukitetta tiheessä kierteessä ainoo irrotuskeino on polttaa se kökkö pois sieltä. Joten käyttäkää puolikovaa kierrelukitetta eli sinisen väristä.
Toi pitääkin muuten varmistaa. Eilen tuli jo tiputettua vaihdelaatikko pois ja riisuttua kaikki niin että tänään vaan nostaa koneen pois. Pultin varmasti sais pois, mutta pyörä oli syönyt kiilan ja kiilan uran niin ettei silmällä näe missä kyseiset osat olis. Niin jotenkin tuntuu helpommalta tämä kampiakselin vaihto suorilta. Tänään viellä lähtee motti ja loota pesuun, niin saa nuo kaikki vuodesta 89. lisäys öljyt ja jne kyljestä irti.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

http://mik4.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/1-photo.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommosia löyty kun käytin parista tankista sihtiä irti.
Audi S2
MB s124 om605
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Tällänen löyty oman tankin sisältä
Kuva
Puhaltamalla menee ilma läpi muttei imemällä. :roll:
Ja samanlaista lientä tankin pohja täynnä. Onneks löytyy bensan tankki joka luultavasti puhtaampi kun tää oma :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Mistäs toi sihti mahtaa löytyy nopeinten? joutuuko tankin tiputtamaan? aattelin alkuun kokeilla että paineilmaa pistäis tuloputkesta, mutta epäilen että parempi ottaa sihti irti, nyt ku mottikin on pois paikoiltaan niin pistän suoraan imevän pumpunkin konehuoneeseen, jos mekaaninen pumppu on sattunut hieman elämään aikojen saatossa.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Näyttävästi vaparin kampurassa olevan vuosiluvuissa eroa, itellä on auto vm-89 mutta turbo motin laakereista löyty maininta että vm-94 sitten vaparin kampiakselin jonka sain tuossa oli vm-88 laakerit ja autokin oli sitä luokkaa, kummallista kyllä mutta vaparin kampiakseli oli 1mm paksumpi kauloiltaan, eikä tätä turbon kampiakselia ole kyllä sorvattu tai mitään.

Tuossa kävin pajalla näyttää turbon kampiakselia jos saisi sen pultin sieltä pois niin tulis aika iso töiseks kuulemma että saisi käymään, limppu oli syönyt kiilan urat kokonaan pois.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Se suodatin on lähtevässä letkussa kiinni tankin sisällä. Farkusta en tiedä mutta sedanissa pitää rämpiä autonalle ha poistaa se iso kumilätkä sen alla on tuo suodatin jengalla tankin pojassa kiinni.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Farkussa se näkyy heti. Keskellä tankkia.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Hieman nyt projektina menty että ei olla edetty koska oli hieman selkkausta laakereiden kanssa sitten tallille piti saada muuta rompetta tilalle....eli letkuilla ei ainakaan tuollaista kiristettävää suodatinta löydy, tänään vilkasen sitten sen tyhjennys ropun alle kun saa tankin tyhjäks että onko tuo suodatin siinä sitten jotenkin. Muuta roppua ainakaan tankista ei löydy alapuolelta ja keskeltä.

Kuva

Eli nyt on sitten tehty samalla laatikolle öljyjen vaihto ja suodattimet ja konekkin on uusilla laakereilla koottu (suht kalliita kyllä mutta eipä yleensä taida laakerit korkata näistä).
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Eipä ollut sakka sihdissäkään mitää kummempia oli vähän liiankin puhdas omasta mielestä. Voiko toi turbo muka olla sitten liian "iso"??? vaikka alkaakin paineita nostaa jo siinä 2500rpm kohdilla. Täytyy viellä kokeilla sähkösellä polttoainepumpulla että olisko toi mekaaninen vaan kulunut niin paljon.

Tässä ovatkin sitten kaikki melkeen nyt käyty läpi, olen vaan alkanut enemmän nyt epäilee tuota kyseistä diesel pajaa ettei olekkaan osannut säätää 7mm elementeillä noita pumppuja.
Viimeksi muokannut Hotoks, To 24.12.2015 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Vastaa Viestiin