OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tässä on tullut jo tovi odoteltua säädösten muuttumista ja suunniteltua seuraavaa ST projektia :oops:
Mitkä ovat otsikossa mainittujen moottoreiden merkittävimmät erot em. käyttötarkoituksessa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4667
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kunnollista vanhan väyrysen koria todella vaikea löytää.
Tekniikassa ei käytännössä mitään merkittävää, samat muutokset.
Ruiskutuspaine-ero, joka aivan extriimissä tapauksessa tietää pienempää tehoa.
Yli 500 molemmista kuitenkin.
Ja noin 400 vnt-ahtimella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

tuikku kirjoitti:Kunnollista vanhan väyrysen koria todella vaikea löytää.
Tekniikassa ei käytännössä mitään merkittävää, samat muutokset.
Ruiskutuspaine-ero, joka aivan extriimissä tapauksessa tietää pienempää tehoa.
w202 AMG koppa mielessä, pojat olivat vissiin jotain maininneetkin hulluista suunnitelmista :wtf:
+500hv/+900Nm ajatuksissa, OM613 koneinen "elimenluovuttaja" olisi huomattavasti edullisempi kuin OM648 koneinen :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tulee kyllä ahdasta w202 kopassa kutos cdi:n kanssa. 613:n kanssa pääset toisaalta helpommalla kun siinä on jo valmiiksi w202:n sopiva öljypohja, 648:n joutuu vaihtamaan öljypohjan sieltä 613:sta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

jukkis. kirjoitti:Tulee kyllä ahdasta w202 kopassa kutos cdi:n kanssa.
Tulee toki mutta kyllä se sinne menee kun siirtää syylärin konttiin kuten kaverin w201 OM606 Cossussa tehtiin!
Sivutttais suunnassa on toki varmasti ahdasta...

Tuossa on OM606 w202 kopassa:
Kuva

Ja OM613 w201 kopassa:
Kuva

Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4667
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
202 koppaisessa ainoa etu on euro2 päästönormin mukanaan tuomat edut.
Muuten työmäärältään sekä ajo-omaisuuksiltaan ei oikein vastaa tuoreempia malleja.
Uskoisin että jo vnt-ahtimella saa aikaiseksi sen verran rajun paketin että kopasta loppuu ominaisuudet vaan kesken.

Jos oikein hiuksia aletaan halkomaan, niin OM648 on lähtökohtana hiukan parempi.
Mäntien/tappien rakennetta parannettu.
Ruiskutuspaine jo vakiona 1600bar, siihen ei tarvi nostaa, mutta tarvittaessa helposti pääsee 1800bar,in.
Jolla pääseekin sitten jo lähelle kuutta sataa.
Vanhemman moottorin max on käytännössä tuo 1600, nostaminen siitä merkitsee tappelua myös toimintaperiaatetta vastaan.
Tosin riittävän suurilla suuttimilla sekin riittää viiden sadan puhkaisuun.
Esim sopivasti modatulla holsetin 35,llä saa miellyttävät ajo-omituisuudet.
Pakosiipi luokkaa 60mm ja kompurapuolen ottopää 55mm ja billettisiiven jättö vaikkapa luokkaa 71-76mm.
Pakosiipeä voi kasvattaakkin hiukan - ei haittaa, riittää 500,taan.
Vastaavan kokoista kuulalaakeriakin voi kokeilla, borg warneria en kuitenkaan suosittele, garrettista ei ole kokemusta.

Liian suuri ahdin käytännössä tuhoaa käyttöominaisuudet.
Huonoa heräämistä ei voi paikata millään, suorasuihkarissa on niin rajoitettu käyttökelpoinen kierrosalue.
Käyttöautossa pitää 2500-3000rpm kohdalla jo olla reilusti ahtoja, osakaasullakin, jotta käyttöominaisuuksista kannattaa edes puhua.
Moottori toimii juuri niin hyvin tai huonosti, kun miten saa ahtimen pelaamaan, lisäsyöttömahdollisuus tulee ainoastaan lisäahdon myötä.
Muuten sitä ei ole.

400cdi,n pumppuun pitää vaihtaa määrän säätimeksi OM648,n säädin, niin sitten pumpun tuotto riittää +500,n.
Muuta modausta siihen ei tarvi noille tehoille.
Uusikoppaisessa liitin vaan kiinni, vanhakoppaisessa ei tarvi johtotöihin ruveta, riittää kun säätimen vaihtaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Oho, olipas vanha ketju... vahinko nosto. Sori. :shh:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
kuoma32
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 02.01.2018 12:02

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja kuoma32 »

Pikainen kysymys käykö OM613 kansi OM648 moottoriin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käy, tosin 648 ei ole nestelaturilla eli vesireikä kannen sivussa pitää tukkia. Sehän ei ole ongelma.
oulaistenliikenne.fi
kuoma32
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 02.01.2018 12:02

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja kuoma32 »

dealer kirjoitti:Käy, tosin 648 ei ole nestelaturilla eli vesireikä kannen sivussa pitää tukkia. Sehän ei ole ongelma.
Kiitos tiedosta!
Aleksikaakku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 14.08.2017 11:08

Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?

Viesti Kirjoittaja Aleksikaakku »

Anteeksi ku näin vanhaa ketjua nostan mutta eikös periaatteessa sit om648 saa sen 350-400hv 400cdi pumpulla, hybiridi ahtimella ja isommilla suuttimilla. Käykö esim c30amg suuttimet? Sitten vielä toista asiaa. Paljos pitäis olla railipaineet om648 ku näyttää maksimissaan 1100bar. Orggis turbiina suhihee meleko lailla mutta se alkaa olemaan jo nii paljon ajettu ettei vaikuta edes tutkia mikä on vaan suoraan uutta kunnostettua tilalle.
W211, 04, 320cdi
Vastaa Viestiin