OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Tässä on tullut jo tovi odoteltua säädösten muuttumista ja suunniteltua seuraavaa ST projektia
Mitkä ovat otsikossa mainittujen moottoreiden merkittävimmät erot em. käyttötarkoituksessa?
Mitkä ovat otsikossa mainittujen moottoreiden merkittävimmät erot em. käyttötarkoituksessa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
.
Kunnollista vanhan väyrysen koria todella vaikea löytää.
Tekniikassa ei käytännössä mitään merkittävää, samat muutokset.
Ruiskutuspaine-ero, joka aivan extriimissä tapauksessa tietää pienempää tehoa.
Yli 500 molemmista kuitenkin.
Ja noin 400 vnt-ahtimella.
Kunnollista vanhan väyrysen koria todella vaikea löytää.
Tekniikassa ei käytännössä mitään merkittävää, samat muutokset.
Ruiskutuspaine-ero, joka aivan extriimissä tapauksessa tietää pienempää tehoa.
Yli 500 molemmista kuitenkin.
Ja noin 400 vnt-ahtimella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
w202 AMG koppa mielessä, pojat olivat vissiin jotain maininneetkin hulluista suunnitelmistatuikku kirjoitti:Kunnollista vanhan väyrysen koria todella vaikea löytää.
Tekniikassa ei käytännössä mitään merkittävää, samat muutokset.
Ruiskutuspaine-ero, joka aivan extriimissä tapauksessa tietää pienempää tehoa.
+500hv/+900Nm ajatuksissa, OM613 koneinen "elimenluovuttaja" olisi huomattavasti edullisempi kuin OM648 koneinen
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Tulee kyllä ahdasta w202 kopassa kutos cdi:n kanssa. 613:n kanssa pääset toisaalta helpommalla kun siinä on jo valmiiksi w202:n sopiva öljypohja, 648:n joutuu vaihtamaan öljypohjan sieltä 613:sta.
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Tulee toki mutta kyllä se sinne menee kun siirtää syylärin konttiin kuten kaverin w201 OM606 Cossussa tehtiin!jukkis. kirjoitti:Tulee kyllä ahdasta w202 kopassa kutos cdi:n kanssa.
Sivutttais suunnassa on toki varmasti ahdasta...
Tuossa on OM606 w202 kopassa:
Ja OM613 w201 kopassa:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
.
202 koppaisessa ainoa etu on euro2 päästönormin mukanaan tuomat edut.
Muuten työmäärältään sekä ajo-omaisuuksiltaan ei oikein vastaa tuoreempia malleja.
Uskoisin että jo vnt-ahtimella saa aikaiseksi sen verran rajun paketin että kopasta loppuu ominaisuudet vaan kesken.
Jos oikein hiuksia aletaan halkomaan, niin OM648 on lähtökohtana hiukan parempi.
Mäntien/tappien rakennetta parannettu.
Ruiskutuspaine jo vakiona 1600bar, siihen ei tarvi nostaa, mutta tarvittaessa helposti pääsee 1800bar,in.
Jolla pääseekin sitten jo lähelle kuutta sataa.
Vanhemman moottorin max on käytännössä tuo 1600, nostaminen siitä merkitsee tappelua myös toimintaperiaatetta vastaan.
Tosin riittävän suurilla suuttimilla sekin riittää viiden sadan puhkaisuun.
Esim sopivasti modatulla holsetin 35,llä saa miellyttävät ajo-omituisuudet.
Pakosiipi luokkaa 60mm ja kompurapuolen ottopää 55mm ja billettisiiven jättö vaikkapa luokkaa 71-76mm.
Pakosiipeä voi kasvattaakkin hiukan - ei haittaa, riittää 500,taan.
Vastaavan kokoista kuulalaakeriakin voi kokeilla, borg warneria en kuitenkaan suosittele, garrettista ei ole kokemusta.
Liian suuri ahdin käytännössä tuhoaa käyttöominaisuudet.
Huonoa heräämistä ei voi paikata millään, suorasuihkarissa on niin rajoitettu käyttökelpoinen kierrosalue.
Käyttöautossa pitää 2500-3000rpm kohdalla jo olla reilusti ahtoja, osakaasullakin, jotta käyttöominaisuuksista kannattaa edes puhua.
Moottori toimii juuri niin hyvin tai huonosti, kun miten saa ahtimen pelaamaan, lisäsyöttömahdollisuus tulee ainoastaan lisäahdon myötä.
Muuten sitä ei ole.
400cdi,n pumppuun pitää vaihtaa määrän säätimeksi OM648,n säädin, niin sitten pumpun tuotto riittää +500,n.
Muuta modausta siihen ei tarvi noille tehoille.
Uusikoppaisessa liitin vaan kiinni, vanhakoppaisessa ei tarvi johtotöihin ruveta, riittää kun säätimen vaihtaa.
202 koppaisessa ainoa etu on euro2 päästönormin mukanaan tuomat edut.
Muuten työmäärältään sekä ajo-omaisuuksiltaan ei oikein vastaa tuoreempia malleja.
Uskoisin että jo vnt-ahtimella saa aikaiseksi sen verran rajun paketin että kopasta loppuu ominaisuudet vaan kesken.
Jos oikein hiuksia aletaan halkomaan, niin OM648 on lähtökohtana hiukan parempi.
Mäntien/tappien rakennetta parannettu.
Ruiskutuspaine jo vakiona 1600bar, siihen ei tarvi nostaa, mutta tarvittaessa helposti pääsee 1800bar,in.
Jolla pääseekin sitten jo lähelle kuutta sataa.
Vanhemman moottorin max on käytännössä tuo 1600, nostaminen siitä merkitsee tappelua myös toimintaperiaatetta vastaan.
Tosin riittävän suurilla suuttimilla sekin riittää viiden sadan puhkaisuun.
Esim sopivasti modatulla holsetin 35,llä saa miellyttävät ajo-omituisuudet.
Pakosiipi luokkaa 60mm ja kompurapuolen ottopää 55mm ja billettisiiven jättö vaikkapa luokkaa 71-76mm.
Pakosiipeä voi kasvattaakkin hiukan - ei haittaa, riittää 500,taan.
Vastaavan kokoista kuulalaakeriakin voi kokeilla, borg warneria en kuitenkaan suosittele, garrettista ei ole kokemusta.
Liian suuri ahdin käytännössä tuhoaa käyttöominaisuudet.
Huonoa heräämistä ei voi paikata millään, suorasuihkarissa on niin rajoitettu käyttökelpoinen kierrosalue.
Käyttöautossa pitää 2500-3000rpm kohdalla jo olla reilusti ahtoja, osakaasullakin, jotta käyttöominaisuuksista kannattaa edes puhua.
Moottori toimii juuri niin hyvin tai huonosti, kun miten saa ahtimen pelaamaan, lisäsyöttömahdollisuus tulee ainoastaan lisäahdon myötä.
Muuten sitä ei ole.
400cdi,n pumppuun pitää vaihtaa määrän säätimeksi OM648,n säädin, niin sitten pumpun tuotto riittää +500,n.
Muuta modausta siihen ei tarvi noille tehoille.
Uusikoppaisessa liitin vaan kiinni, vanhakoppaisessa ei tarvi johtotöihin ruveta, riittää kun säätimen vaihtaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Oho, olipas vanha ketju... vahinko nosto. Sori.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Pikainen kysymys käykö OM613 kansi OM648 moottoriin?
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Käy, tosin 648 ei ole nestelaturilla eli vesireikä kannen sivussa pitää tukkia. Sehän ei ole ongelma.
oulaistenliikenne.fi
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Kiitos tiedosta!dealer kirjoitti:Käy, tosin 648 ei ole nestelaturilla eli vesireikä kannen sivussa pitää tukkia. Sehän ei ole ongelma.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma 14.08.2017 11:08
Re: OM613 ja OM648 erot virityskäytössä?
Anteeksi ku näin vanhaa ketjua nostan mutta eikös periaatteessa sit om648 saa sen 350-400hv 400cdi pumpulla, hybiridi ahtimella ja isommilla suuttimilla. Käykö esim c30amg suuttimet? Sitten vielä toista asiaa. Paljos pitäis olla railipaineet om648 ku näyttää maksimissaan 1100bar. Orggis turbiina suhihee meleko lailla mutta se alkaa olemaan jo nii paljon ajettu ettei vaikuta edes tutkia mikä on vaan suoraan uutta kunnostettua tilalle.
W211, 04, 320cdi