M102 perään pitävempää kytkintä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Elikkäs kyseessä w201 m102 turbo. Koneessa kiinni megaruutta ja switcher s200g ahdin ja nyt alkaa kytkin antautumaan sen verran pahasti että sille pittäis jotain keksiä. Että hyviä ehdotuksia/kokemuksia kaivattais. Eli minkä vauhtipyörästä alkais tekemään ja mikä asetelma? Kytkinlevy?
Kykin rakennelmalta semmoset vaatimukset et sais n.450-550nm kestää. Ei muutaku suositteluja kehiin ja kiitos jo etukäteen! :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Omaani tein Sachs Race -kytkimen Volvon Turbon 240-milliseen asetelmaan, jonka pitäisi kestää noin 550 Nm. Vauhtipyörä on sorvattu ja kevennetty M102-originaalista ja kytkinlevyyn (normaali massalevy) on Sachs tehnyt Mersun keskiön. Toistaiseksi kytkin on toiminut hyvin M102-turbon ja M111-turbon perässä, ja sillä on ajettu parhaimmillaan 1,95 sekunnin 60 jalan aikoja.

Lisää tietoa kotisivullani ja auton tarinassa täällä turbo-osiossa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Re: M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Elikkäs kyse on tämmösestä..? http://www.blingfactory.fi/epages/bling ... 0999765%22" onclick="window.open(this.href);return false; Ns. M5 kytkinasetelma
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Samantapaisesta, mutta Volvo Turbon asetelma, ei BMW M5:n. Saahan tuohon varmaan muunkin 240-millisen asetelman laitettua, tuohon Volvon asetelmaan saa kytkinlevyn Mersun rihlauksella ja asetelma on kohtalaisen matala.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaheitto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 12.02.2010 13:04

Re: M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja Vastaheitto »

Noniin aiheeseen palaten... Saanu hommailtua kytkimen, vauhtipyörän ja levyn. Elikkä hommaa aletaan rakentamaan m102 vauhtikseen, levyksi tulee 250döön 228mm massa levy ja paineasetelma sachs race 228mm. Tarkempaa mallia en ny muista mutta semmonen kysymys nyt tuli eteen että Millä minä nyt saan mitattua sen paineasetelman ns. jännityksen kun levy puristetaan vauhtipyörään kiinni. Ihan sillä vaa että osaa koneistajaa ohjeistamaan vauhtipyörän kanssa. Eli jos paineasetelma laitetaan vauhtikseen kiinni ilman levyä niin pitääkö niihin pintojen väliin jättää rakoa vai laitetaanko ne toisiaan vasten että kun levy sitte laitetaan väliin niin se pitäis sillo puristaa tarpeeks ja myös irroittaakki vielä...? :wtf:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102 perään pitävempää kytkintä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Paineasetelman voiman/liikkeen voi mitata vaa'alla esim pylväsporan avulla, josta vinkkejä löytyy esim. volvofoorumilta. Itse käytin omassa turboprojektissani asetelman mittaamiseen mittaamiseen tavallista perhevaakaa, auton tunkkia, kettinkiä ja tukevia teräspalkkeja, jolla sain aikaan sopivan vipusuhteen.

Ideana on lisätä voimaa asetelmaan vaa'an kuormaa lisäämällä ja mittaamalla sitä vastaavan liikkeen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin