W245 ahdin ei toimi kunnolla

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
mustanaamio
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 06.08.2012 13:46

W245 ahdin ei toimi kunnolla

Viesti Kirjoittaja mustanaamio »

Päivää forumille.

Aivan ensiksi täytyy mainita etten ole itse minkäänlainen tekniikan ihmelapsi. Minulla on mersu jonka konepeltiä en ole avannut kuin lisätäkseni pissapoikaan nestettä, jos sitäkään. Nyt on kuitenkin niin että olen täysin neuvoton tuon autoni kanssa sillä merkkihuollossakaan ei nyt tunnu olevan minkäänlaista tietoa mikä autoa riivaa, siispä kyselen täältä.

Kyseessä MB W245 B180CDI -09.

Ongelmat alkoivat helmikuussa. Ihmettelin lumikelillä että kylläpäs luistonesto toimii ihmeellisen pehmeästi eikä luistoneston merkkivalokaan läpytä ollenkaan. Sitten huomasin että sama kuminauhamainen kiihdytys tapahtuu ihan jäästä ja lumesta vapaalla tiellä myös. Seuraavaksi kiinnitin huomiota ahtimen ääneen. Kun kiihdyttää, kuuluu vihellystä 2-3s, jonka jälkeen vihellys lakkaa alkaakseen taas uudelleen 2-3 sekunnin kuluttua. Aina kun viheltää niin auto kiihtyy ja vihellys kun loppuu niin miettii, tästä toki aiheutuu tuollainen kuminauhamainen meno. Normaalissa ajossa tätä ei oikeastaan huomaa, pelkästään kovemmissa kiihdytyksissä. Silloin kun auto polttaa hiukkassuodatinta, eli nostaa itse lämpötiloja, tuo ahtimen ääni on erittäin selkeä ja kuuluva. Silloin myös pintakaasulla ajaessa 80 km/h kuulee ja tuntee tuon katkonaisen ahtamisen. Sen myös näkee kierroslukumittarista pienenä heijaamisena.

Pari päivää asiaa ihmeteltyäni sain auton jonkinlaiseen vikatilaan, jolloin ahdin ei toiminut 2000-3000 kierrosalueella mielestäni ollenkaan. Vihellystä ei kuulu ollenkaan ja meno tosi laiskaa. Mikään valo ei syty kojetaulussa palamaan. Kun auton sammutti, poistui vikatila mutta edelleen tuo katkonainen ahtaminen jatkui. Eikun yhteyttä merkkihuoltoon ja auto pajalle. Lopputuloksena puolittain merkkihuollossa totesivat ettei ahdin toimi oikein mutta mitään vikaa, ilmavuotoja tai muuta syytä sille ei löytynyt. Ahtopaineet ja säädöt ok. Vikakoodeja ei ollut.

No, auto ajoon sitten. Katkonainen ahtaminen jatkui. Sitten sain sen huhtikuussa siihen vikatilaan jossa meno oli laiskaa. Sain vietyä sen samoin tein vika päällä sinne merkkihuoltoon jossa saivat autosta vikakoodin 2089-008, pakokaasujen vastapaineen tunnistin (uskottavuus). Tunnistin oli kuulemma muurautunut noesta umpeen. Tunnistin vaihdettiin ja samalla päivitettiin moottorin ohjainlaite. Koeajolla merkkihuollon mielestä auto toimii normaalisti. Itse havaitsin saman kuminauhamaisen kiihdytyksen sekä katkonaisen ahtoäänen välittömästi pihasta lähdettyäni joten vikaan ei tullut korjausta. Vitutuskäyrä oli korkealla, sainhan jo satalappusia tähän tuhlattua ja mitään muutosta ei auton kuntoon tullut. Reklamoinkin tästä merkkihuoltoon jossa vastaus oli että ei ole autossa tietokoneen eikä tarkastuksien mukaan mitään vikaa joten vaikea on arvata missä vika olisi. "Voidaan osia ruveta vaihtamaan yksi kerrallaan mutta kalliiksihan se tulee."

Tässä vaiheessa meni sitten jo maku mersulla ajamisesta. Ajeltiin ja käytettiin normaalisti vaikka sama katkonainen ahtaminen jatkui. Silloin tällöin vikatila tuli päälle mutta poistui kun katkaisi virrat. Heinäkuussa tuli eteen huoltoaika joten auto merkkiliikkeeseen vuosihuoltoon. Siellä päällä vikakoodit 2089 sekä 2641. Eli herjasi samasta vastapainetunnistimesta taas. Tässä vaiheessa merkkihuolto ajoi testerille dataa jotta asiaa voisi tiedustella maahantuojalta/tehtaalta päin. Dataa ajettiin tehtaan pyynnöstä vielä toiseenkin kertaan ja asia jäi odottamaan tehtaan vastausta että missä voisi vika olla. Monen viikon jälkeen vastaus oli että pitäisi jotkin sähköliitännät tarkistaa että virta kulkee esteettä. Nyt täytyy sanoa etten valitettavasti tiedä mistä liitännöistä tässä on kyse.. :oops:

Tämä tehtaan vastaus tuli siis pari viikkoa sitten ja asialle ei vielä ole tehty mitään. Nyt sitten toissa päivänä sain ensimmäistä kertaa palamaan moottorin häiriövalon kojetauluun. Moottori menee aina vikatilaan heti rajumman yli 5s kestävän kiihdytyksen jälkeen. Töissä kaverin jollain testerillä autosta saatiin vikakoodi P0471, joka viittaa just ilmeisesti taas siihen samaan vastapaineanturiin mikä vaihdettiin huhtikuussa ja mistä koodit saatiin myös heinäkuun huollon yhteydessä. Ja eikun auto taas saman tien merkkihuoltoon jossa nyt kerrottiin että nyt saatiin selkeä vikakoodi ja että samalla tutkittiin ja korjattiin kaksi kolmesta sähköliitännästä joita tehdas oli pyytänyt tarkastamaan. Auto kuulemma toimii koeajon jälkeen normaalisti. Ajattelin että saapas nähdä. Pihasta lähdettyäni totesin heti että ahdin ei toimi vieläkään oikein ja moottorin häiriövalon sain tauluun muutaman kilometrin ajon jälkeen reippaammassa kiihdytyksessä.

Nyt olen siis siinä tilanteessa että ahdin ei ole toiminut helmikuusta lähtien minuuttiakaan oikein, moottorin häiriövalo palaa kojetaulussa ja saan vikatilan päälle rajumman kiihdytyksen jälkeen joka kerta. Seuraavaksi varmaankin vaihdetaan turhaan tuo pakokaasun vastapaineanturi. Onhan sillä takuu mutta mitäs se auttaa kun ei se vika sillä korjaannu. Vika on jossain muualla mutta missä?

Tuska on suuri, eikä merkkihuollosta tunnu nyt olevan apua hyvästä palvelusta huolimatta. Osaisiko joku yhtään kertoa tai arvata mikä tuota autoa riivaa?
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W245 ahdin ei toimi kunnolla

Viesti Kirjoittaja shade_z »

varmaan pitäis ajaessa katsoa sitä dataa että mitä siellä tapahtuu. joku osaa starin käyttäjä vois sitä kattella , paikkakunta olis hyvä tietää niin voisi joku suositella sellaista
mustanaamio
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 06.08.2012 13:46

Re: W245 ahdin ei toimi kunnolla

Viesti Kirjoittaja mustanaamio »

Nyt reilun puolen vuoden jälkeen vika viimein selvisi. Tuon vastapaineanturin alla on jonkinlainen pieni ilmakanava (putki) joka oli karstoittunut täysin umpeen. Ei auennut edes rassaamalla. Piti purkaa koko hässäkkä esiin ja lämmittämällä saivat kanavan auki. Tästä johtui tuon anturin temppuilu kun ei saanut ilmeisesti oikeita paineita mitattua ja vaikutti sitä kautta jotenkin ahtimen toimintaan (?). Joka tapauksessa nyt tuon umpeen karstoittuneen putken avaamisen jälkeen auto toimii ensimmäistä kertaa sitten helmikuun normaalisti. Merkkihuollon mukaan eivät ole ikinä törmänneet mihinkään vastaavaan eikä Veholtakaan löytynyt minkäänlaista tipsiä asiaan liittyen. Vähän ihmetyttää että onko tosiaan niin ainutkertainen asia.

No mutta, auto on kunnossa. Ei muuta kuin kovaa ajoa. Tiedoksi vaan jos jollain muullakin B piiputtaa.
Lyyli B 180
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 21.05.2013 21:24

Re: W245 ahdin ei toimi kunnolla

Viesti Kirjoittaja Lyyli B 180 »

Sama juttu täällä. Sen pakopaineanturin putki tukkeutuu. Saa auki itsekin, vaati vaan "jonkin verran" rassaamista. Ja auto muuttuu kerralla taas turbolliseksi.
Vastaa Viestiin