pakolämpö ja pakopainemittaus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

no joo kone on pukissa niin ois kätevä vielä tehä antureille paikka ja painelähtö, ni arvelin kysellä kumpiko se nyt on tähellisempi mitata? kumpaako se kannattaa seurata enämpi pakolämpöö vaiko painetta? vai kumpaakin..:-D mistä porukka on ostellu nuita pakolämpöantureita ja siihen käypäsää piuhaa, meinaan normikaapeli ei maha kestää :roll: :roll:
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Molemmat tietysti jos mahdollisuus siihen on, kumpikin aika oleellisia mitata. Lämmöstä pystyy päätteleen ajotusta/ruokamäärää ja paineesta näkee ahtimen toimintaa.

Pakopainemittauksen oon tehnyt vaan 6mm rst helmiliitoksella kollektoriin ja siitä 6mm rst putkella kiepin kautta koneen taakse josta lähtee perus 4mm pneumatiikkaletku mittarille, hyvin on kestänyt ja toiminut.

Lämmölle on erilaisia antureita, yleisin on sellainen jossa esim. 2m piuhaa kiinteästi kiinni anturissa.

ps. mulla on joku kiinalainen mittari jossa tulee anturikin mukana jos kiinnostaa, käyttämätön.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja jolavi »

http://thesensorconnection.com/egt-prob ... -series-dp" onclick="window.open(this.href);return false;

Tästä päivittäisessä ammattikäytössä kokemuksia. Erittäin hyvä.
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

Sultzi kirjoitti:Molemmat tietysti jos mahdollisuus siihen on, kumpikin aika oleellisia mitata. Lämmöstä pystyy päätteleen ajotusta/ruokamäärää ja paineesta näkee ahtimen toimintaa.

Pakopainemittauksen oon tehnyt vaan 6mm rst helmiliitoksella kollektoriin ja siitä 6mm rst putkella kiepin kautta koneen taakse josta lähtee perus 4mm pneumatiikkaletku mittarille, hyvin on kestänyt ja toiminut.

Lämmölle on erilaisia antureita, yleisin on sellainen jossa esim. 2m piuhaa kiinteästi kiinni anturissa.

ps. mulla on joku kiinalainen mittari jossa tulee anturikin mukana jos kiinnostaa, käyttämätön.

mitäpä pyyät mittaripaketista
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja T-D »

Lämpöjen mittaus sit sylinterikohtasesti, muuten täysin turhaa.
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

T-D kirjoitti:Lämpöjen mittaus sit sylinterikohtasesti, muuten täysin turhaa.
Meinaatko että joka torveen oma anturi ja mittari kabinettiin?? eipä maha tulla
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

mitä ne lämmöt muuten saapi olla? tai siis piikkinä käydä vedossa esim
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja mamu »

T-D kirjoitti:Lämpöjen mittaus sit sylinterikohtasesti, muuten täysin turhaa.
Onko linkata dieseliin mitään kustannustehokasta monikanavaista EGT-mittaria? Yhden löysin jenkeistä, mutta itse mittari +400 dollaria ja anturit 50 dollaria/kpl.

Tällä hetkellä Mainline Sensorilta tilattu EGT, jossa diginäyttö ja yksi mittausanturi. Pakosarjassa kylläkin jo pyttykohtainen valmius.
190D 2.5 -89
C230K -97
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja jolavi »

T-D kirjoitti:Lämpöjen mittaus sit sylinterikohtasesti, muuten täysin turhaa.

minkähän takia?
joo näkee erot jos epäilee ettei toimi samanlailla mutta esimerkiksi turbon toimintaa ajatellen kollektorista ainut oikea paikka. nimittäin se energia pyörittää ahdinta ja on pakosarjan kuumin paikka.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minun mielestäni.
Täyttä höpötystä noiden mittaaminen.
Paaaaaljon tärkeämpää olisi miettiä, miten ne asiat saa pysymään kurissa - ei mitenkään.
Muutama perättäinen kiihdytys +500 heppaisella esikammiodieselillä ja hommat on niin sanotusti paketoitu.
Eipä se siitä mittaamalla muuksi muutu.

Suorasuihkarille noin viissataa on vielä "helppo nakki".
Parhailla moottoreilla pääsee jo aika lähelle tuota ihan vakio-osilla.

Pakosarjan "toivoton" tilanne johtuu esikammioisen toimintaperiaatteesta.
Esikammioinen kehittää runsaasti lämpökuormaa itseensä, muttei kestä sitä.
Täysin mekaaninen pumpun säätö meinaa käytännössä sitä, ettei se ole koskaan oikein kohdallansa.
Suorasuihkarin toimintaperiaatteeseen kuuluu kapea ruiskutusikkuna ja palotila männässä.
Tällä on hyvä vaikutus lämmön tuottoon, sekä kestoon.
Säädöt saa ohjelmasta ihan laskemalla sellaisiksi kun haluaa, ja ne pysyy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja T-D »

tuikku kirjoitti:.
Minun mielestäni.
Täyttä höpötystä noiden mittaaminen.
Paaaaaljon tärkeämpää olisi miettiä, miten ne asiat saa pysymään kurissa - ei mitenkään.
Muutama perättäinen kiihdytys +500 heppaisella esikammiodieselillä ja hommat on niin sanotusti paketoitu.
Eipä se siitä mittaamalla muuksi muutu.

Suorasuihkarille noin viissataa on vielä "helppo nakki".
Parhailla moottoreilla pääsee jo aika lähelle tuota ihan vakio-osilla.

Pakosarjan "toivoton" tilanne johtuu esikammioisen toimintaperiaatteesta.
Esikammioinen kehittää runsaasti lämpökuormaa itseensä, muttei kestä sitä.
Täysin mekaaninen pumpun säätö meinaa käytännössä sitä, ettei se ole koskaan oikein kohdallansa.
Suorasuihkarin toimintaperiaatteeseen kuuluu kapea ruiskutusikkuna ja palotila männässä.
Tällä on hyvä vaikutus lämmön tuottoon, sekä kestoon.
Säädöt saa ohjelmasta ihan laskemalla sellaisiksi kun haluaa, ja ne pysyy.
Mä näen sen asian sitten taas niin että sylinterikohtasia mitataan juuri siksi että ne asiat saataisiin pysymään kurissa. Tos esikammios ku ei sitä kapeeta ruutua oo ja lämpöä kertyy herkästi niin asia vielä korostuu. Joo, kollektori hyvä paikka mitata esimerkiksi perusennakon vaikutusta lämpöarvoon. Noita rakennellessa vaan muuttujia on paljon. Suuttimet, esikammiot,elementit, säädöt,imusarja, venttiilit,kanavat, seetit ym. Joilla on vaikutusta sylinterikohtaisiin lämpöihin. Tämän vuoksi ei myöskään eri moottoreita voida verrata toisiinsa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: pakolämpö ja pakopainemittaus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, eihän tiedon keruussa mitään pahaa tietenkään ole.

Sitten on sellainen peruennakko/dynaaminen ennakko asia.
Lopputulos on käytännössä sellainen, että parhailla pumpun tekijöillä homma kuitenkin toimii, muttei ennakko mahda olla never ever aivan oikein heidänkään pumpuissa, kun vahingossa joillain kierroksilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin