W163 270 CDI:n turbon ääni
W163 270 CDI:n turbon ääni
W163 270 CDI:ssä seuraava ongelma: 1500-2200 kierroksilla turbo-pakopuolelta kuuluu voimakas sirahtava ääni, kun kierrokset putoavat. Ääni kuuluu myös silloin, kun veto on päällä noilla kierroksilla, mutta silloin se muuttuu semmoiseksi rääkyväksi tai viheltäväksi ääneksi, joka kuuluu hyvin selvästi ohjaamoon. Mitä kovempi vastus, sen kovempi ääni. Luin muilta foorumeilta, että voisi olla pakosarjan tiivisteen vuoto, mutta en löydä siitä mitään ulkonaista merkkiä, eikä pakokaasuakaan näytä tulevan väärästä paikasta.
Linkin takana ääninäyte: " onclick="window.open(this.href);return false;
Linkin takana ääninäyte: " onclick="window.open(this.href);return false;
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Ei ollu mullakaan möllissä mitään näkyvää vuotoa pakosarjassa, mutta niin vaan siellä oli yksi pultti löysällä, mikä riitti viheltävään ääneen.
Jos en väärin muista, niin ääni vaimeni lämpöisellä koneella...
Jos en väärin muista, niin ääni vaimeni lämpöisellä koneella...
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
.
Ensimmäinen, tai toinen, tai molemmat pinnapultit keulalta lukien.
Pakosarjasta siis puhutaan.
Ensimmäinen, tai toinen, tai molemmat pinnapultit keulalta lukien.
Pakosarjasta siis puhutaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Justiisa se ensimmäinen pultti/mutteri oli mullakin löysällä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Ensimmäinen pultti oli neljänneskierroksen verran löysällä, mutta muut tiukasti kiinni. Ääni ei poistunut eikä muuttunut.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Puhaltanut varmaan tiivisteen rikki sieltä pakosarjasta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Tämä kävi minullakin mielessä, vaikka mietinkin, että voiko niin käydä noin pienestä löytymisestä?? Jos vaihdan tiivisteen, niin samalla varmaan pitää vaihtaa myös pakosarjan ja turbon välinen tiiviste. Pitääkö pultit vaihtaa vai käykö samat?arska10 kirjoitti:Puhaltanut varmaan tiivisteen rikki sieltä pakosarjasta
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Noissahan ei ole venyvät pultit kyllä samat käy, jos on huonon näköiset niin samalla vaihtaa ne
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Mahtuuko pakosarja ulos ilman turbon irrottamista? Jos ottaisi vain ekan pöntön pois tieltä.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni - pakosarjan tiiviste uusiks
Pakosarjan tiiviste on nyt vaihdettu, ja viheltävä ääni katosi lähes kokonaan. Jokin viheltää hienokseltaan edelleen, mutta en vielä tässä vaiheessa osaa sanoa häiritseekö se enää uuden remonttirupeaman veroisesti. Tässä hieman operaatiosta itseni kaltaisia aloittelijoita varten, vaikka monille operaatio lienee jo tuttu.
Pakosarjan irti saadakseen on purettava ilmansuodatinkotelo, irrotettava ensimmäinen pönttö turbon jälkeen sekä turbo. Irrotin myös turbolle tulevan ahtoputken, mutta neuvoisin kokeilemaan ilman tätä vaihetta, sillä liitos on tympeä irrotettava ja kasattava.
Turbon ja pakosarjan välinen liitos on niin ikään hieman ahdas. Ennen liitoksen kimppuun käymistä kannattaa irrottaa yläpuolinen öljyletku moottorin kyljestä ja turbon päältä. Sieltä ei tule kuin jokunen tippa öljyä. Öljyä ei karkaa myöskään alaletkusta, joka irtoaa moottorista vain vetämällä, joten homma on öljyn puolesta varsin siisti.
Turboa ei tarvitse nostaa konehuoneesta kokonaan, sillä sitä tarvitsee liikuttaa vain muutamia senttejä pakosarjan tieltä. Niinpä alipaineletkut voi jättää paikoilleen. Pakosarjan mutterit ovat erittäin kuivia, joten pieni liottaminen etukäteen ei tee vahinkoa.
Hioin kevyesti vesihiomapaperilla ruosteet pakosarjan liitoskohdan sekä siitä että moottorin puolelta, asensin uuden tiivisteen ja panin auton kasaan. Vaihdoin samalla katin molemmin puolin olevat paksut sormusmaiset tiivisteet, joista takimmainen oli erittäin huonossa hapessa. Etummaisen olin jo vaihtanut aikaisemmin sen vuodettua. Tiivisteet muuten maksavat maltaita. Turbon päällä on öljyputken banjopultin alla kupariprikka, joka olisi ehkä hyvä vaihtaa.
Kun ilman nosturia touhuaa, niin tuohon saa menemään useamman tunnin aikaa.
Pakosarjan irti saadakseen on purettava ilmansuodatinkotelo, irrotettava ensimmäinen pönttö turbon jälkeen sekä turbo. Irrotin myös turbolle tulevan ahtoputken, mutta neuvoisin kokeilemaan ilman tätä vaihetta, sillä liitos on tympeä irrotettava ja kasattava.
Turbon ja pakosarjan välinen liitos on niin ikään hieman ahdas. Ennen liitoksen kimppuun käymistä kannattaa irrottaa yläpuolinen öljyletku moottorin kyljestä ja turbon päältä. Sieltä ei tule kuin jokunen tippa öljyä. Öljyä ei karkaa myöskään alaletkusta, joka irtoaa moottorista vain vetämällä, joten homma on öljyn puolesta varsin siisti.
Turboa ei tarvitse nostaa konehuoneesta kokonaan, sillä sitä tarvitsee liikuttaa vain muutamia senttejä pakosarjan tieltä. Niinpä alipaineletkut voi jättää paikoilleen. Pakosarjan mutterit ovat erittäin kuivia, joten pieni liottaminen etukäteen ei tee vahinkoa.
Hioin kevyesti vesihiomapaperilla ruosteet pakosarjan liitoskohdan sekä siitä että moottorin puolelta, asensin uuden tiivisteen ja panin auton kasaan. Vaihdoin samalla katin molemmin puolin olevat paksut sormusmaiset tiivisteet, joista takimmainen oli erittäin huonossa hapessa. Etummaisen olin jo vaihtanut aikaisemmin sen vuodettua. Tiivisteet muuten maksavat maltaita. Turbon päällä on öljyputken banjopultin alla kupariprikka, joka olisi ehkä hyvä vaihtaa.
Kun ilman nosturia touhuaa, niin tuohon saa menemään useamman tunnin aikaa.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Tämmöistä on ilmennyt myös sillon jos ahtimen pakosiivestä on irronnut palanen. epätasapainoisuus laittaa akselin resonoimaan ja pakosiipi ottaa kiinni koteloon kun laakerit on ensin syöty väljäksi. kirkas rasittava ääni.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Kuulostaa kyllä mahdolliselta, sillä ääni on metallinen. Osaako maallikko tutkia siipeä ja akselin väljyyttä?123CDI kirjoitti:Tämmöistä on ilmennyt myös sillon jos ahtimen pakosiivestä on irronnut palanen. epätasapainoisuus laittaa akselin resonoimaan ja pakosiipi ottaa kiinni koteloon kun laakerit on ensin syöty väljäksi. kirkas rasittava ääni.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
kyllä osaa. Pakosiiven nähdäkseen joutuu vaan yleensä purkamaan ahtimen pöydälle. huomaat kyllä jos siivestä puuttuu nurkasta palanen.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Vanha vika eli aloitusviestin ääni kummittelee edelleen. Tuli mieleen, että voisiko se kuuluakin hukkaportista, joka vuotaa vedon ollessa päällä? Hajoaako nuo hukkaportit, vai aiheuttaako noki ongelmia?
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Ei siinä ole hukkaporttia, muuttuvasiipinen ahdin.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
En ole vielä saanut aikaiseksi nostaa turboa pöydälle, mutta kurkistin tänään imupuolelle. Akselissa tuntuu ehkä millimetrin sivuttaissuuntainen välys, jolloin ainakin imupuolen siivillä on mahdollisuus ottaa koteloon. Jälkiä raapimisesta ei kyllä näkynyt, mutta pakopuoli siis vielä tarkastamatta. Olikos se niin, että juuri tuota sivuttaisvälystä saikin olla noinkin paljon?
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
poikittaisvälystä on ja öljy tasaa sen. pitkittäisvälystä ei saa olla
Re: W163 270 CDI:n turbon ääni
Onhan kyllä sitkaassa tuon äänen löytyminen. Nyt tarkistin turbon molemmat siivekkeet, eikä pienintäkään merkkiä kulumisesta tai lohkeamisesta. Poikittaista välystä on hieman, ehkä millin verran - joka tuntuu etenkin tulopuolella -, mutta pitkittäistä välystä en havainnut. Turbo ja ensimmäisen pöntön välinen tiiviste ok, ei näkyvää tai kuuluvaa vuotoa. Samoin seuraava liitos ok.
Ääni kuuluu edelleen mielestäni turbosta tai ahtopuolelta. Se häviää, kun ottaa välijäähdyttimelle menevän ahtoputken irti. Johtuuko tämä siitä, ettei järjestelmään enää muodostu painetta vai välijäähyn vuodosta, en osaa sanoa. Puhdistin ja tarkistin em. letkun, mutta siinä ei ole halkeamia.
Sammutin flektin ja yritin etsiä välijäähdyttimestä vuotoja, mutta en löytänyt siitäkään mitään.
Mitä arvelette, onko mitään keinoa paineistaa ahtopuolta vaikka kompressorilla? Tai vaihtoehtoisesti ohittaa koko välijäähy, jotta sen viallisuus voitaisiin todeta tai sulkea pois?
Ääni kuuluu edelleen mielestäni turbosta tai ahtopuolelta. Se häviää, kun ottaa välijäähdyttimelle menevän ahtoputken irti. Johtuuko tämä siitä, ettei järjestelmään enää muodostu painetta vai välijäähyn vuodosta, en osaa sanoa. Puhdistin ja tarkistin em. letkun, mutta siinä ei ole halkeamia.
Sammutin flektin ja yritin etsiä välijäähdyttimestä vuotoja, mutta en löytänyt siitäkään mitään.
Mitä arvelette, onko mitään keinoa paineistaa ahtopuolta vaikka kompressorilla? Tai vaihtoehtoisesti ohittaa koko välijäähy, jotta sen viallisuus voitaisiin todeta tai sulkea pois?
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.