OM615-moottoriin OM616 tms. pumppu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: Ke 22.11.2017 20:38
Moottorina siis 2.2 (W123) OM615 jossa on alipaineohjattu ruiskutuspumppu. Tilalle olisi tarkoitus sovittaa pumppu joka soveltuisi ahdetun moottorin ruokkimiseen alipaineohjattua paremmin.

Mitä kaikkea erilaista on OM616-moottorin pumpussa? Voitelu, Ennakonsäädin ym.? Mitä kaikkea pumpun vaihdossa tulee ottaa huomioon/muuttaa jotta paketista saisi toimivan?

Vai käykö kenties joku muu pumppu tuohon moottorivanhukseen? Suuremmat elementit ja ulkoinen syötön säätö ei olisi ollenkaan haitaksi, tosin niille ei vielä pitkään aikaan ole tässä projektissa tarvetta, mutta kuten sanonta kuuluu: "Isomman kanssa pärjää aina."

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4395
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 23.11.2017 10:25
Meniskö se ihan heittämällä paikalleen? Mutta olikos tuossa 220d pumpussa oma öljynsä? Uudemmissa se öljy tulee pumpun akselin päästä sisään ja siitä laipan tienoilta pois, että jotain eroa sielä ennakonsäätimen päässä varmaan on.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: To 23.11.2017 21:44
No sitähän tässä koitan selvittää että sopiiko, kun ei jaksaisi ostaa pumppua jolla ei sitten tee mitään. Toisaalta huonokuntoisen pumpun voisi metsästää sovituskappaleeksi ja varaosiksi jos homma ei muuten selviä.

Oma öljynsä on, joka moottoriöljyn vaihtovälillä muuttuu lähinnä dieseliksi. Eli "uudemman" pumpun voitelu pitää hoitaa jotenkin, mutta miten?

Ulkomaan elävien foorumeitakin on selattu, mutta tuloksetta. Hommaa vaikeuttaa myös tuon erään suuren image hosting-palvelun yksityisyysmuutokset, jonka myötä todella iso osa maailman autofoorumienkin kuvista on hävinnyt näkyvistä. Fcking great...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: La 25.11.2017 06:39
Nyt löytyi jotain osviittaa pumppujen eroihin.

Täältä löytyi vakuuttavan oloisesti esitettyä tietoa pumppujen eroista ja niiden ristiinsopivuudesta.

Eli ns. MRSF-tyyppinen pumppu kävisi tuohon moottoriin, vaihto vaatii tämän pumpputyypin helat lohkoon sekä tämän pumpun ennakonsäätimen.
S202 kirjoitti:Meniskö se ihan heittämällä paikalleen? Mutta olikos tuossa 220d pumpussa oma öljynsä? Uudemmissa se öljy tulee pumpun akselin päästä sisään ja siitä laipan tienoilta pois, että jotain eroa sielä ennakonsäätimen päässä varmaan on.

Ja juurikin tästä syystä. Helojen vaihdon syynä on myös voitelu, sekä kokoero, jolla on pyritty estämään epähuomiossa tapahtuvaa pumppujen vaihtamista niin, että tilalle muljahtaa pumppu joka ei saa voitelua. Samoin ennakonsäädin on erilainen juuri tuon voitelun takia. Eli kohtalaisen yksinkertainen homma jos osat löytyy inhimilliseen hintaan. Olettaen että nuo tiedot pitävät paikkansa.

Seuraavana tutkimuslistalla on selvittää mistä tunnistaa MRSF-pumpun, ja mistä moisen voisi kotomaasta löytää.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4395
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 25.11.2017 17:14
Mitä jos haet jostain sen om616 moottorin ja vaihdat? Noita saa satasella niin ei tarvi kikkailla noitten kanssa. Ja parempi moottori muutenkin.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: La 25.11.2017 18:34
S202 kirjoitti:Mitä jos haet jostain sen om616 moottorin ja vaihdat? Noita saa satasella niin ei tarvi kikkailla noitten kanssa. Ja parempi moottori muutenkin.


Tämä vaihtoehto alkaa olemaan myös aika houkutteleva. Ja pelkkä pumppu maksaa äkkiä puolet tuosta. On tätä mietittykin, ja tuolloin saisi rauhassa rakennella koneen het kerrasta kestämään löylyä hieman paremmin ja olisi mahdollisuus yrittää tehdä siitä öljytiivis ja siisti. Myös konehuoneen siistiminen helpottuisi kun joutuisi nostamaan myllyn pois keulilta.

Samoin jos myöhemmin alkaa pussihousututtamaan on alkuperäinen moottori koskemattomana jemmassa.

Alkuun oli visio tehdä ns. nopea ja maltillinen turbotus, mutta pakko kai sitä on nuo fiilistelyt ajaa laiskalla moottorilla ja rauhassa rakentaa moottori jolla pystyy ohittamaan muitakin kuin mopoautoja.

Kuka myy satasella ehjän OM616-moottorin syöttöpumppuineen? Täällä olisi ostaja.

E: Mikä moottorissa on parempaa? Itse tutkiessani esim. mäntien saatavuutta OM615-moottoriin huomasin että niitä ei ihan joka nurkalta löydy, olisiko 616-versio parempi sen suhteen?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4395
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 26.11.2017 22:02
No ainakin se om616 on isompi, samat männät kuin om617. Vuosi sitten myin melkein täydellisen moottorin 120€, ei siitä oikien enempää saanut ja sai pois tilaa viemästä. Satasella nyt ei välttämättä heti löydy, mutta ei noi kalliita ole.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: Su 26.11.2017 22:18
S202 kirjoitti:No ainakin se om616 on isompi, samat männät kuin om617. Vuosi sitten myin melkein täydellisen moottorin 120€, ei siitä oikien enempää saanut ja sai pois tilaa viemästä. Satasella nyt ei välttämättä heti löydy, mutta ei noi kalliita ole.


Juu, ei nuo taida hinnan kiroissa olla. Täytyy katsella jos sopiva tulisi vastaan.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: Ke 27.12.2017 00:59
Samikoo kirjoitti:
S202 kirjoitti:No ainakin se om616 on isompi, samat männät kuin om617. Vuosi sitten myin melkein täydellisen moottorin 120€, ei siitä oikien enempää saanut ja sai pois tilaa viemästä. Satasella nyt ei välttämättä heti löydy, mutta ei noi kalliita ole.


Juu, ei nuo taida hinnan kiroissa olla. Täytyy katsella jos sopiva tulisi vastaan.


Joko on kone löytyny? Mulla olis ylimääräinen tallissa tilaa viemässä. Ajettu vähän rapeat 700tkm, tosin rempattu jossaain 400tkm kohdalla. On muistaakseni porattu silloin, eli on ylikoon männillä. Sehän ei varmaan haittaa, jos niitä ei tarvi vaihtaa. Olen reilu vuosi sitten toimivana nostanu sen 300 turbokoneen tieltä ja pitäis saada se pikkuhiljaa hukattua. Saat sen ilmaiseksi jos käyt Muoniosta hakemassa tai järjestät kuljetuksen.
W123
W463

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: To 28.12.2017 13:02
Ismo84 kirjoitti:
Joko on kone löytyny? Mulla olis ylimääräinen tallissa tilaa viemässä. Ajettu vähän rapeat 700tkm, tosin rempattu jossaain 400tkm kohdalla. On muistaakseni porattu silloin, eli on ylikoon männillä. Sehän ei varmaan haittaa, jos niitä ei tarvi vaihtaa. Olen reilu vuosi sitten toimivana nostanu sen 300 turbokoneen tieltä ja pitäis saada se pikkuhiljaa hukattua. Saat sen ilmaiseksi jos käyt Muoniosta hakemassa tai järjestät kuljetuksen.


Ei ole vielä löytynyt, minäpä laitan yksityisviestiä tulemaan...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: To 07.06.2018 18:55
Onkos kukaan eliminoinut tuota alipaineohjausta OM61X pumpusta? Eikös alipaineohjauksen ainoa funktio näissä pumpuissa ole estää savutus pienellä kuormalla? Edit: on siinä näköjään ihan pneumaattinen ohjaus, eli ei käy ihan käden käänteessä.
Auto kun on -79 niin savua saa hieman näkyäkin...
Viimeksi muokannut Samikoo päivämäärä La 09.06.2018 11:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1489
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 20:09
Pumpun säädin on pneumaattinen. Sitä ei voi poistaa koska silloin pumpusta puuttuisi säädin kokonaan. Tämä toimii siten että säätimessä on jousi joka painaa säätötankoa jatkuvasti täyden syötön suuntaan. Sitten on kalvo joka on jota vastaan imetään alipainetta ja josta menee letku imusarjaan. Nyt kun moottori käy imusarjan alipaine vetää kalvoa jousta vastaan ja syöttömäärä on pieni. Kun kaasuläpää avataan alipaine kalvon takana pienenee ja jousi painaa syöttöä suuremmalle kunnes tasapaino jousiviiman ja alipaineen välillä saavutetaan. Näin se karkesti toimii ja ehkä nyt ymmärrät ettei alipainesäädintä voi poistaam
auto w123 200D/300DT vm, -81

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 11:06
Jep. Katselin jo aiemmin kuvituksia tuosta säätimestä ja totesin että mekaaniseksi tuo pitäisi muuttaa jos koko pumppua ei vaihda.
Onkohan tuota samaa pumppua käytetty mekaanisella päädyllä jossain muussa sovelluksessa?
Päässä kummitteli ALDA/ADA-tyyppinen savutuksenestin, jota esiintyy tuoreemmissa sekä ahdettujen pumpuissa. Tästä siis lähti koko eliminointiajatus.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: Ti 26.06.2018 15:37
No niin. Eilen kotiutui OM616 M-pumpun kera. Itse moottori on kovia kokenut, mutta ilmeisesti käyntikuntoinen ja ainakin pyörii. Lähipäivinä kurkin lisää mitä venttiilikopan ja kannen alta paljastuu.

Hieman on vielä harkinnan alla jaksanko vaihtaa pumpun nyt paikallaan olevaan koneeseen vai rakennanko suosiolla tuosta irtomoottorista ahtokäyttöön sopivamman. Tuon pumpun kanssa kun menisi moottoritilan kaasuvivusto uusiksi, eikä tuo vanha moottori välttämättä ole mielissään jos sitä alkaa kiusaamaan.

Olikos täällä tahi muualla jossain laajemmin käsitelty OM61X-moottorien potentiaalia ja muutoksia reilummin ahdettaessa? Ulkomaan elävien foorumeilla käsiteltiin mm. esikammioiden muutoksia, mutta kuvat ovat kadonneet...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ke 25.09.2013 13:17
ViestiLähetetty: La 14.07.2018 12:44
Miten sammutus on toteutettu näissä vetostartillisissa pumppukonversioissa? Tuon uudemman pumpun sammutus taitaa olla alipaineella ja vanhempi alipaineohjattu pumppu sammuu mekaanisesti vaijerilla.

Olisiko helpointa hankkia "sammutusventtiili" mallista jossa starttaus ja sammutus tapahtuu avaimesta? Jos tuon venttiilin värkkäisi toimimaan vetostartin taakista?

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







kl-varaosat.fi