om606 pätkii ja sauhuttaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

eli om606 turbo johon tehty koneremppa.hoonaus+m-renkaat,laakerit ja kansiremppa.mynä 7mm tasapää,holset hx40 ym.suuttimetkin tarkastettiin ja ne oli ok.
kampuran merkin paikkansa pitävyyden tarkistin ja todellinen nollakohta on 1eykk.sen mukaan ennakoksi laitettiin mynän antama 16eykk.om603 toimi tuolla ennakolla loistavasti liki 100tkm ilman ongelmia mitä nyt kannentiivistettä vaihdatti välillä.tuo monivena pitää tuolla ennakolla aikamoista rapinaa mutta ahdoilla ja kierroksilla rauhoittuu,mitä lukenut niin normaalia?

kesällä kun ekoja kertoja starttailin niin eihän se meinannut kunnolla käydä vaan pätki ja sauhutti,jonkun verran ajeltua rauhoittui ja toimi ehkä 100km ihan normaalisti kunnes alkoi taas sama show.

eli kylmänä kun lyö tulille niin käy hyvin mutta kun jälkihehku loppuu niin alkaa pätkiminen ja satunnainen katkominen,välillä jopa saattaa sammua!ja pätkiessä putkesta tulee sinistä.

tätä jatkuu niin pitkään kunnes moottori on 80 asteessa.sittenkin paikoillaan tasakaasulla 2000-2500 kierroksella meinaa katkoa ja savuta.kokeilin uusilla suutin kärjilläkin mutta ei mitään vaikutusta.

miköhän tuota nyt sitten vaivaa???motilla ajettu rempan jälkeen max150km eikä ole annettu vielä runtua kunnolla,mutta ei hissuteltukaan vaan ajeltu vaihtelevilla kierroksilla ja kuormituksella.ei sivuääniä,ei huohota eikä hävitä nesteitä.jos sieltä olisi esim m-rengasta poikki niin eikö tuo huohottaisi ja ääntäisi??ja tuskin sieltä kankikaan vielä mutkalla voi olla?vai pitikö rueta seuraavana puristuksia mittailemaan??
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Olisko ennakko liian kiriällä? Sitähän pystyy käydessä hienosäätää.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

Kesällä kokeilin myöhäisempiä ennakkoja kun tuntui tuolla 16eykk ennakolla rapisevan niin kovasti,luin sitten että on normaalia tasapäällä.14-15eykk pätki ja sahusi pirusti,tuolla 16eykk sain toimimaan 100km ajaksi että kävi kylmänä ja lämpimänä normaalisti mutta sittenpä lakkas taas toimimasta.miten ennakkoa voi säätää käydessä?? :roll:

Niin ja viimeisimpänä kokeiluina uusilla suuttimilla katoin että on esikammiot ja hehkut ok!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittellä tais olla liki 2° pielessä kampuran osoitin. Siirrettiin osoitinta niin et nyt on kohdillaan. Kattoitko miten nokanmerkit on kohdillaan kun kampura on merkissä? Toisaalta eipä venynyt ketju taida noin radikaalisti vaikuttaa käyntiin?

Eihän venttiilinostimet vaan kanna? Sitä vaivaa osaa olla paljon ajetuissa 606:sen kansissa.

Tässä ohjetta aiheeseen:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... A#p1197963" onclick="window.open(this.href);return false;
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

tätä on koottu kahdesta eri moottorista,lohko ja kansi jotain 350tkm ajetusta ja loput jotain reilu 500tkm ajetusta.ketjulla ajettu 350tkm ja muistaakseni nokan merkit täsmäsi aika hyvin.

nostimilla se reilu puol milliä rullailtu,ei ne ainakaan äännä...eivät lätkytä.sisäänajo öljyinä puoli synteettiset teboilit.
entistä huonommaksi vaan menee,nollassa asteessa kun löi käyntiin niin jälkihehkun jälkeen ei meinaa käynnissä pysyä ilman kaasua ja semmoista rynkytystä ja ravistamista jottei tosikaan.harmaan sinistä usvaa maisema täynnä.

taidan seuraavana mitata puristuspaineet,liekkö männänrengasta poikki. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inemittari" onclick="window.open(this.href);return false; oiskoon siinä kätevä kampe :think:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei ne nostimet varmaankaan rikki ole eikä ne minullakaan ääntäneet. Kantaminen ilmeni ajoittaisena epätasaisena käyntinä ja kyllä ne merkit sitten ihan selviä oli kun imusarjan irroitin.

Mutta kun oireet ovat noin selkeät ni kun auto alkaa pysyä käynnissä niin anna yhteen hehkuun kerrallaan sähköä suoraan akusta tyyliin 30s. Tälleen ehkä saat selville sen tai ne sylinterit jotka ns. korjaantuu kun hehku on kuumana. Tietää sit vikaa ettiä tietyistä pytyistä. Tuo 12V antaminen on ehkä turvallisinta hehkutökkelistä. Hyvällä tuurilla ei tartte kaivaa koko mosaa pois nokalta jos kannessa ei vikaa ole. Jotku männistä taitaa saada yläkautta pois kun öljypohjan avaa? (Niin jaa mutta matikin pohja taitaakin olla erilainen kun siinä on ns. erillinen luukku? Mulla 606:nen W124 matikissa)

Kun suutinkärjet ovat uudet ja esikammioitten kuulat ovat tallessa ni ei taida niitten ristiinvaihtaminen paljo hyödyttää?

Niin ja kun käyttää jotain 4mm² kaapelia niin het johdon alkuun tyyliin 25A sulake et jos toinen pää vahingossa hipaisee runkoon ni ei tuu vahinkoja. Muistaakseni hehku ottaa jotain 16A kun joskus aihetta oikein mittasin. (käytin 14V jännitettä ja sitähän se tuossa yhden hehkun tapauksessa on kun auto käy)

Jos renkaita olisi poikki menny asentaessa niin voisi kuvitella et huohottaisi voimakkaasti ?
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Muistin väärin
Viimeksi muokannut sikryj, Pe 12.01.2018 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

Mutta kun oireet ovat noin selkeät ni kun auto alkaa pysyä käynnissä niin anna yhteen hehkuun kerrallaan sähköä suoraan akusta tyyliin 30s. Tälleen ehkä saat selville sen tai ne sylinterit jotka ns. korjaantuu kun hehku on kuumana. Tietää sit vikaa ettiä tietyistä pytyistä. Tuo 12V antaminen on ehkä turvallisinta hehkutökkelistä
tuota pitää kokeilla jos ei vuorollaan suutinputkia löysäämällä selviä mikä pytty ontuu.

en usko että asentaessa poikki olisi mennyt,pienen alku rykimisten jälkeen tämähän jonkun aikaa toimi täysin normaalisti.ja kun vertailee huohotusta vajaa 400tkm ajettuun om605 turboon niin eipä juuri eroa ole,ei puhalla lainkaan vaan pientä höyryä tulee öljykorkista.
Pistää silmään tuo 16 eyk kun mynällä ennemmin 16-20 JYK.
16eykk on mynä antanut ohjeeksi tälle pumpulle ja liki 100tkm tuli ajettua om603:lla.uudemmalle viistetyillä elementeillä olevalle 7mm mynä antoi 20eykk ja hyvin on pelannut om605 turbossa,ei muuten rapise juuri lainkaan!
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Muistin väärin
Viimeksi muokannut sikryj, Pe 12.01.2018 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

Koodi: Valitse kaikki

Edelleen itselläni ollut/ on useampi mynä ja kaikissa ollut lähtökohtana 20 astetta JÄLKEEN yläkuolokohdan!
ok. 2 mynän tekemää pumppua olen teettänyt ja molemmissa ohje on että eykk.tuoreimmaista on vielä lappu tallessa ja siinä on vielä alleviivattu EYKK! :lol: no ainakin mynän ohjeilla oon ajoittanut ja on toimineet :thumbup:

pitää vielä ilmavuotojen mahdollisuuskin tutkia mutta epäilen sitä,ei kai ilmavuodot järjetöntä savuamista aiheuta :think:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Huohotuksesta vielä eli mites sulla menee huohotusputki? Jos se menee samaan tyyliin kuin orkkiksessa etkä tukkinu sitä kokeilunaikana niin eipä sitä huohotusta korkinkautta paljon tulekaan. Meinaan imulinjastossa on hienoisesti alipainetta ja huohotushöyryt menee helpolla sinne.

Epäilen ettei vika kuitenkaan olisi polttoaineensaannissa kun kerta jälkihehku on se mihin moottorin käynti reagoi. Yleensä p-ainesaanti oireilee pitkänä starttina.

Painetta puuttuu useammasta sylinteristä sanoisin kolmesta? Mosa käy vaikka yksi olisi kokonaan mykkä ja ehkä kaksikin mutta kun kolmaskin ontuu ni sit käynnissäpysymisenkanssa tulee ongelmia. Toivotaan kuitenkin ettei näin olisi meinaan tuolle linjalle kun menee niin aina tarkoittaa vähintään toimintatonnia vaikka kuinka itte purkaa ja kasaa :(

Sattuneesta syystä mullon kans vielä hiukan jäljellä pikkuisia piikkejä lihassa näistä tyyliin "300t ajetuista" kuningasmoottoreista :roll:
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

Huohotuksesta vielä eli mites sulla menee huohotusputki? Jos se menee samaan tyyliin kuin orkkiksessa etkä tukkinu sitä kokeilunaikana niin eipä sitä huohotusta korkinkautta paljon tulekaan. Meinaan imulinjastossa on hienoisesti alipainetta ja huohotushöyryt menee helpolla sinne.
aikaisemmin ollut puhallus suoraan auton alle ulkoilmaan,tällä hetkellä en ole vielä kerennyt huohotusta rakentamaan.puhaltaa kannesta konehuoneeseen ulkoilmaan.ei se siitäkään mun mielestä juurikaan puhaltanut,vaan höyrysi :think:

jos tästä nyt suurempaa löytyy kuten pahasti siltä vaikuttaa niin taitaapi mennä paaliin ja osiksi,tai ainakin jää seisomaan toviksi.ei oikein jaksa enää kiinnostaa :lol:
Sattuneesta syystä mullon kans vielä hiukan jäljellä pikkuisia piikkejä lihassa näistä tyyliin "300t ajetuista" kuningasmoottoreista :roll:
juu aikamoisia ylisanoja näistäkin moottoreista on joskus tullut kuultua,ja tarkemmin kun sisälle kurkkaa niin sanomista löytyy :roll:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK no sit ei oikein taida muuta jäädä kuin se että venttiileistä vuotaa .... Tai no voihan se vika vielä muukin olla mutta oireet passaisi painepuutokseen.

Mullon kas putki alakertaan silleen et pää on pohjamuovinraosta ulkona. Tein lattialämmitysputkesta silleen et lämmitin ja taittelin sopivaksi ja sit maalasin mattamustalla. Yläpäästä on kiinni silleen et jos putki huurtuu tukkoon ni liitoksesta aukeaa ja siis ei pullauta stefoja.

No mut tsemppiä kuitenkin. Jos vika on kannessa niin seetit on niin kallita että jos kaikki uusaa ni sille tulee ruma hintalappu ja kun seetinvaihto on aina sellainen pienen riskin juttu et varmana onnistuu kaikki kunnolla.

Jos tosiaan venttiilit kantaa ni varsinkin jos on ajoauto ja tarkoitus pitää sitä js korjaa venttiilejä lyhentämällä niin kansi pois ja venttiilit irti ja sorvissa se lyhennyshomma. Sit ohjurit uusiksi (ne ei o kalliita) ja venttiilityöt.

Ja melki sanoisin et käsin se venttiilien loppuhionta ja vuototarkistus silleen et pukkaa paineilmakompuralla painetta nurin olevaan kanteen pako /mukanavaan ja täyttää vaikkapa dieselillä palotilan. Näkee kuplimisesta jos vuotaa venttiilien välistä. Tuollainen tarkistus kannattaa tehdä kanteen kun se on otettu pois ni näkee lähtötilanteen.
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Mittaa ne puristukset tai mielummin ohivuodot ennen kuin alat purkamaan mottia, mutta kukin tavallaan. Mittaatko tuon ajoituksen joutsenkaulalla vai ajoitustapilla? Ethän kiristänyt pumpun rattaan pulttia ajoitustappia vastaan?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tosiaan tuo pultti taitaa olla ainoa jossa on vasenkätinen kierre ja jos sen kiristää lukitustappia vasten ja pumpun sisältä sit antaa myöten niin kun sit ennakkoa säätää kohdilleen niin myöhäiselle jää. Se et miten se rapinaan korreloisi niin onkin sitten toinen juttu. Mullon kans mynän seiskat eikä niillä rapise tosin taitaa olla neljättä generaatiota nuo tapit joten siinä mielessä tasapäisiin ei oikein voi verrata.

Mutta tuli vielä sellainenkin mahdollisuus mieleen että komentelitko mosaa sillä 100km aikana? Meinaan jos suuttimen alla on orkkis alutiivisteprikat niin niitähän on "hävinnyt" varsinkin supereissa. Supereissa suuttimen alustiivisteet tosiaan voi alkaa vuotamaan ja siinä on oikeastikin yksi tarkistuksen paikka. Rapina kans kertoo käsittääkseni siitä että nuo tiivisteprikat saattaa joutua lujille kuten myös esikammioitten kuulat?

Ittellä nuo on kupariset juurikin tuosta mahdollisesta vuotosyystä vaikka en omaani minään superina pidäkään. Muistelen jostain lukeneeni et Foordin jossain dieselissä olisi sellaiset kupariset jotka käy myös näihin vehkeisiin? Ittellä taitaa olla varta vasten teetettyjä nuo ja muistelen et olisko ne hankitu samasta paikaa missä pumppukin on tehty. Ohjemomentti suutimimiin taisi olla ahdetuissa vain 45Nm mutta omista olen vetäny 70Nm juurikin tuon mahdollisen vuotohommelin takia.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onko sulla nyt kumman moottorin pumpun pultti paikallaan siellä? Siis se ennakonsäätimen pultti? Ei toimi 606 säädin sillä 603 pultilla ja prikalla.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

kansi työt on tehty moottorikoneistamolla joten tuskin silläkään osastolla häikkää on.606:sen ennakonsäädin paikoillaan sille kuuluvalla pultilla ja prikalla eikä ole kiristetty tappia vasten.ennakko laitettu kohilleen tapilla,ja tarkistin sen hiljattain vielä uudestaan että on 16eykk.

juu ensin oli juurikin nuo fordin kupariset liekkilevyt ja nyt uusilla suuttimilla laitoin 123:sen isoreikäiset liekkilevyt,en ole vuotoja havainnut silläkään osastolla ja liekkilevyt oli virheettömät avatessa.

vaihtelevilla kierroksilla suhteellisen rivakoita kiihdytyksiä muttei kierroksia vedetty lähellekkään tappiin asti kertaakaan.

luulen kyllä että joku pytty siellä on siipeensä saanut kerran käy vajaalla :roll: kokeilen tuolla suutinputkien availulla ja hehkua antamalla tunnistaa mikä sylinteri ei sytytä,puristuspaine mittarikin on tilattu joten mittaillaan puristuksetkin :thumbup:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK no sit melki kaikki vahingossa asennuksessa mahdollisesti tapahtuvat jutut alkaa olla käyty läpi kaikki.

Siitä kannesta vielä että ittekkö teetit vai ostitko tehtynä?

Mullon kans yksi 606:sen kansi sellainen et kansipaja katto ettei voi kantaa kun venttiilit ei tuon syvemmässä ole mutta totuus olikin hieman mutkikkaampi. Kantta oli höylätty useita kertoja ja siitä syystä venttiilit näytti olevan oikealla korkeudella palotilanpuolelta katsottuna. Sit kun purettiin muutama nostaja ja laitettiin tyhjänä paikoilleen ja n-akselia soviteltiin paikoilleen niin aihe valkeni. Nostaja varat useammasta venttiilistä aivan loppu. Ouinkin lehtimitanliuska tarttui kiinni väliin :roll:

Tämä vaan sillä että pajatkin voi mennä vipuun arvioidessaan ns. silmämääräisesti.

Venttilityöt nykyään jotku pajat tekee niin että venttiilin hiontakulma on aavistuksen eri jolloin venttiili tiivistyy seetiin vasta kun autolla ajetaan jonkin aikaa. ts. venttiili syö seetiin uran ja vasta sit täysi tiiveys saavutetaan. Käsihionta on sis jätetty työvaiheista pois. Se tottakai vie aikaa kun 24 kpl käsin hioo kohdilleen. On sitten eriasia kuinka hyvä tuolleen tulee.

Nyt sulla saattaisi aihe olla tuollainenkin et kun venttiilit on alkanu hakea uraa ja jos varat on just sinä kohtaa tullu loppuun niin vuoto on seurauksena? Selittäisi sen et jonkin aikaa pelasi ja sit ei enää? Kysyppä piruttaan miten ovat tarkalleenottaen tehny tuon venttiilityöosuuden.

Jos varat on loppu niin mielestäni pajan pitäisi siitä kysyä asiakkaalta et vaihdetaano seetit tai venttiilit tai molemmat? Siinä mielessä rekkulankin paikka joissain tapauksessa saattaisi olla paikallaan?
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

ite vein kannen pajalle.en ole noihin kansihommiin perehtynyt,olen vain aina vienyt pajalle ja sanonut että laittakaan kuntoon :) kannella "pitäisi" olla ajettu reilu 300tkm mikä saattaa jopa pitää paikkaansa?aika vähillä töillä selvisi,vain muutamalle ventiilille tehtiin jotain.tästähän on jo puoli toista vuotta aikaa.

sain foorumilta sellaisenkin vinkin että ennakoksi pitäisi laittaa 20eykk että se olisi oikea?onko monivenassa mukamas käytettävä eri ennakkoa?16 ennakon(tasapäälle)mynä aikoinaan mulle antoi kapea kantiselle.soittamallahan tuo selviis :roll:
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja sikryj »

82B4D34D-8383-4210-8373-E4F1DE1F3FC7.jpeg
ENNAKON muistin ihan perseelleen. Vanhuus ei tule yksin!! Tuli sellainenkin mieleen ettei vaan ole ”vesinaftaa” :suuttimet voivat takerrella, koita irtokannulla naftaa ja tippa 2t öljyä sekaan. Imusarjan kun otat pois ja laitat käyntiin niin huomaat kyllä jos imuvenat kantavat, noilla oireilla pitäisi tupsautella takaisin melko reilusti. Epäilen kuitenkin, että pumppu vaatii huoltoa!!
Kännykällä naputeltu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut sikryj, To 08.02.2018 16:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kyllä mynä on ennen ainakin muuttanut ajoitus merkin todelliseen ruiskutus hetkeen eli juurikin Eykk, mersun alkupeiräinen merkkihän on Jykk.

Samaa ennakkia minä olen käyttänyt monivenassa ja kapeassa. Joskus on voinut olla moniventtiilin dampperi antaa periksi vulkanoinnista ja kampiakselin asteet ollut väärin.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

no niin nyt tätä on taas ihmetelty.

puristuksia mittailin,tuolla aikaisemmin linkittämälläni mittarilla joka taitaa olla ihan perseestä :D olevinaan pitäisi käydä suunnilleen kaikkiin dieseleihin ja kaikkiin mersuihin mutta v***t lähellekkään mikään osa käynyt paikoilleen.no jostain vanhasta 300d:n suuttimen rungosta tein siihen adapterin.
käsittääkseni mittauksen aikana pitäisi lukeman lukittua näyttöön mutta tämä suhisee jostain mittarin tuntumasta lukemat hitaasti nollille.ja lukematkin on bensakoneen lukemia :lol: no ykkösestä alottaen näytti 1syl=13, 2syl=13, 3syl=12, 4syl=12, 5syl=11, 6syl=11. uusinta kierros näytti 1sylinterille 11 lukemaa joten taisi startin hyvin lievä hiipuminen loppua kohden laskea lukemia.mutta tuosta nyt voisi päätellä että puristukset on kuitenkin ok(tasaiset) vaikka lukemat on mitä on tuon mittarin takia :think: lämpimällä koneella mitattu.

otin myös venttiilikopan pois ja jokainen nostaja pyöri sormilla vaivattomasti nokka ylhäällä joten ei pitäisi venttiileidenkään kantaa?

joka pyttyyn annoin vuorotellen hehkua puolisen minuuttia kerrallaan mutta ei kyllä sekään tuntunut vaikuttavan käyntiin millään tapaa tai että siitä olisi mitään huomannut.

mitä seuraavaksi?pumppu huoltoon?pumppu on vähän hikoilleen näköinen mutta ei sieltä mistään mitään vuotoja näy :roll:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämä hommeli tuntuu menevän pitkälti samaa rataa kuin ittellä meni paitsi että ajelin sentään melki 20t ennen kun oireet oli tuota luokkaa :roll:
Kahdesti mun pumppu kävi tarkistuksessa --> ei vikaa. Suuttimet vaikka uusilla kärjillä olikin niin nekin vaihdettiin --> ei apua. Puristuspaineitakin mitattiin ja 20 taisi olla melki kaikissa ja jossain 19. Siitäkään ei siis pystytty mitään päätelmiä tekemään. Siksi pumppua täälläkin epäiltiin.

Mutta pakkohan se jostain on aloittaa ja melki sanoisin et ennen kun purkaa pumppua irti niin käyttää autoa kun imusarja on irti kuten tuolla aiemmin ehdotettiin. Toisaalta jos imusarja oli puhdas kun meni paikoilleen ni luulis merkkejä näkyvän jo poisottaessa jos sinne vuosi?

Olen itte joskus aiemmin tehny testin silleen että olen leikannu kapean paperisen soiron tulostuspaperista ja kokeillu jokaisen imuaukon koneen käydessä silleen et vie sen soiron lähelle imuaukkoa. Näkee jos jonkun venttiilintakaa pukkaa painetta ulos. Koneessa ei ollu oireita mutta halusin tarkistaa kun tiedossa on tuo mahdollinen venttiilikanto om606:sessa. Ex W124 vapari oli kyseessä.

Mutta kun nostajat kerta pyörii käsin paikoillaanollessaan helposti (kun nokka ei paina) niin ei kantaminenkaan tunnu todennäköiseltä. Hyvä vinkki ja ittelle ei tullu mieleenkään et nuin olisi kannattanut koittaa. No mulla tosiaan imusarjasta jo näki mikä syy huonoon käyntiin oli.

Kun teet seuraavan peliliikkeen niin pistä ihmeessä jatkoa täähän meinaan mielenkiinnolla seurataan tämän edistymistä. Tsemppiä touhuun!
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

laitoin myös täyssynteettiset kunnon öljyt koneeseen ihan vaan kokeeksi oisko esim nostimet toimineet entisillä puolisynteettisillä öljyillä jotenkin huonosti,no ei mitään vaikutusta ja eipähän nuo nostimet mitään ääntä ole antaneetkaan missään vaiheessa.

enpä keksi enää muuta kuin seuraavaksi pumppu pajalle tutkittavaksi :crazy: voishan tuota ennen sitä ilman imusarjaa kokeilla käyttää.tuo pätkiminenhän on aika epäsäännöllistä,saattaa tyhjäkäynnillä käydä jopa normaalisti jonkun aikaa mutta kun korottaa tyhjäkäynnin 1500-2000 niin alkaa pätkimään kunnolla ja tupsauttelee putkesta harmaata,ehkä sinistäkin :think: lämpimänä toimii hyvin mutta siellä 2000-2500 kierroksella yrittää katkoa ja tupsauttelee harmaata.
kannattaako tuo pumppu pistää mynään vai hoituisko tutkiminen ihan asiansa osaavalla perus diesel-pajalla?

juu pitää kertoilla löytyykö tälle järjellistä vikaa vai meneekö tämä osiksi ja paaliin :lol:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Omasta noin 600km remontin jälkeen ajetusta 617a moottorista mitattiin 26-27bar puristuksia. Siinä oli myös epätasainen käynti mutta siinä oli pumpussa vikaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jari_w123 kirjoitti:Omasta noin 600km remontin jälkeen ajetusta 617a moottorista mitattiin 26-27bar puristuksia. Siinä oli myös epätasainen käynti mutta siinä oli pumpussa vikaa.
Tämäpä olikin mielenkintoinen tieto. Mitäs ohjearvot ovat esikammiokoneislle vai onko sellaisia olemassakaan? Ne arvot varmaankin osin riippuu sitäkin kuinka nopsaan startti mosa veivaa. Niin ja mittasit varmaankin sellaisella mittarilla että lukemiin voi luottaa?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu. Mitattiin vanhalla mutta luotettavalla motometerin mittarilla mikä piirtää käyrät paperille. Suuttimen tilalla oli tiivis adapteri mittausta varten. 617a moottorille ohje arvot ovat kunnossa olevalle 24-28bar ja korjausraja 15bar. Näitä pystyy varmasti soveltaa uudempiinkin mersun kammio moottoreihin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Simppaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 21.10.2016 17:56

Re: om606 pätkii ja sauhuttaa

Viesti Kirjoittaja Simppaa »

Miten oot tarkistanut pumpun ennakon?
Vastaa Viestiin