C32 AMG kompressori kaput

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Kompuran kytkin aiheutti melkoista tuhoa, jousi irtosi paikoiltaan katkoi putkia, rikkoi suojamuovin ja hakkasi konepeltiin lommoja.
Onko kellään tietoa mistä voisi hankkia uuden/käytetyn kompuran? Uusi maksaa Suomessa 6500€, Floridassa 3500$!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja tomant »

Bildelsbasen.se näyttää löytyvän ainakin yksi käytetty 15000 SKR + rahti C-klass/W203-haulla. Sieltä löytyy kokonaisia moottoreita hintaan 25000 SKR, mutta kompuran mukanaolo on syytä varmistaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Saksan ebayssa noita on melko usein myynnissä.

Menikö oikeasti koko kompura rikki vai pelkästään hihnapyörä?
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Akseli jossa kytkimen pitäisi istua mukavasti on hioutunut melkolailla ohueksi ja ainakin nykyisessä laakerissa on melkoisesti klappia. Akselia pitäisi joko sorvata pienemmäksi ja laittaa pienempinapainen laakeri tai sitten lisätä materiaalia niin että alkuperäisen kokoinen laakeri siihen istuisi. Nyt on Saksasta vetämässä käyttämättömän kompuran hankinta, toivotaan että myyjä suostuu lähettämään Suomeen. Peukut pystyyn että onnistuu!
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Onko tuota hihnapyörää/elektromagneettista kytkintä saatavilla erikseen vai kuuluuko kompurapakettiin?
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

On saatavana erikseen. Jokin muistikuva on, että alkuperäinen oli joskus 700 euron luokkaa. Sittenhän on olemassa viri-rullia, jotka pienempiä => enemmän ahtopainetta. Näissä koot vaihtelee 65 - 62 mm.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

SLK 32:n omistajana kiinnostaa tapahtumasarja, jonka takia tuohon lopputuloksen päädyttiin.
"Akseli kulunut"? Eli laakeri ollut jumissa ja liuku on tapahtunut laakerin sisäkehän ja akselin välillä? Ja tarkoittanet nimenomaan hihnapyörän laakeria. Tätä joka vaihdetaan M113:een videossa: https://www.youtube.com/watch?v=TQsVok6BC50" onclick="window.open(this.href);return false;
(Aika hieno tuo kohta 10:00 minuutin kodasta eteenpäin)
-- C200 4Matic 2019 --
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Vaurio on tod. näk. juurikin hihnapyörän laakerin aiheuttama, varmuutta ei kyllä ole. Itse kompurakin on kyllä melkolailla väljä verrattuna eilen Saksasta tulleeseen käyttämättömään yksikköön. Jenkeissä on vastaavia vaurioita tullut 100k mailin kohdalla ja minulla meni juuri tuo 160tkm rikki...
Tuli aika paljon ylimääräisiäkin osia, katson mitä kannattaa laittaa paikoilleen ja loput jäävät ylimääräisiksi niitä tarvitseville. Mm. uusi välijäähdytin tuli kylkiäisenä, näyttää olevan 1700€ arvoinen.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
-- C200 4Matic 2019 --
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

No niin, tuli käytyä tutkimassa raatoa ja siinä olikin alkuperäisestä poikkeava 66mm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä. Orkkis taitaa olla 73,6mm. Täytyy vielä käydä mittailemassa kampiakselin ja vesipumpun pyörät josko olevat alkuperäisiä vaiko muutettuja.
Jos lähden pienentämään (eli suuremmalla pyörällä) kompuran kierroksia niin luuletteko että tehon pudotuksen lisäksi on muuta ongelmaa odotettavissa. Moottorikartta olisi varmaan syytä muuttaa? Oliko täällä vinkkiä paikasta jossa voisi tehdä kartan uusiksi?
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

C32:n virittämiselle onkin pitkä keskusteluketju täällä. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... start=1500" onclick="window.open(this.href);return false;
Josko joku osallistuja osaisi kertoa (amgenter ?)
-- C200 4Matic 2019 --
drago
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 12.03.2016 15:34

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja drago »

Mustikka60 kirjoitti:Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
Eaton taitaa suositella vaihtoväliksi 100000 mailia, Mersu ei mainitse asiaa missään.
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Mustikka60 kirjoitti:Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
Onhan noita tullut vaihdeltua. Mersun mukaan ikuinen öljy mutta en ole sellaista ikinä nähnyt.
Mustikka60 kirjoitti:Eaton taitaa suositella vaihtoväliksi 100000 mailia, Mersu ei mainitse asiaa missään.
Kyseessä ei ole Eaton ahdin, joten Veholta varaosana saatavaa Eatonin öljyä ei tule tähän ahtimeen lykätä. IHI:n valmistama ahdin, johon käy Mobile Jet Oil 254. Ja täyttömäärä C32:ssa on 140 mm. Parhaiten vanhat öljyt saa pois, jos ottaa ahtimen irti. Letkulla ja lääkeruiskulla onnistuu myös. Letkua vaan pitää vähän taivuttaa, jotta saa vanhat öljyt pois pohjalta asti.

Kuva
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

BlackC32 kirjoitti:No niin, tuli käytyä tutkimassa raatoa ja siinä olikin alkuperäisestä poikkeava 66mm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä. Orkkis taitaa olla 73,6mm. Täytyy vielä käydä mittailemassa kampiakselin ja vesipumpun pyörät josko olevat alkuperäisiä vaiko muutettuja.
Jos lähden pienentämään (eli suuremmalla pyörällä) kompuran kierroksia niin luuletteko että tehon pudotuksen lisäksi on muuta ongelmaa odotettavissa. Moottorikartta olisi varmaan syytä muuttaa? Oliko täällä vinkkiä paikasta jossa voisi tehdä kartan uusiksi?
Minkäs kokoinen ahtimen rulla sulla aikaisemmin on ollut paikoillaan? Jos muita muutoksia ei ole kuin rullan koko vakiosta => 65 mm niin ei tartte muuttaa karttoja. ECU hanskaa tuon muutoksen. Bensa-vehkeitä kun lähtee virittelemään niin laittakaa nyt ainakin bensapaine-mittari ja laajakaistalambda.
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Siis kuten tuossa aiemmin mainitsin niin hajonnut rulla oli 66mm ja nyt uudessa alkuperäisessä kompurassa rulla on n.74mm. Täytyy vielä käydä tsekkaamassa onko kampiakselin rullaa kasvatettu, mikä on varsin todennäköistä saatuani hieman dataa Carlssonilta, joka on ollut yhteydessä auton valmistumiseen.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

BlackC32 kirjoitti:Siis kuten tuossa aiemmin mainitsin niin hajonnut rulla oli 66mm ja nyt uudessa alkuperäisessä kompurassa rulla on n.74mm. Täytyy vielä käydä tsekkaamassa onko kampiakselin rullaa kasvatettu, mikä on varsin todennäköistä saatuani hieman dataa Carlssonilta, joka on ollut yhteydessä auton valmistumiseen.
Sehän olisi hurja viritys - sekä kampiakselin hihnapyörän kasvatus + kompuran hihnapyörän pienennys. Eikös yleensä ole tehty vain jompi kumpi, jotta saadaan kompura pyörimään nopeammin?
amgenter mainitsi, että vakiosofta adaptoituu pienempään rullaan joten kuten, mutta toimiiko asia esim virisoftalla päinvastoin, kun kompressorin rulla suurenee ja ahtopaine vastaavasti pienenee? Tuo kai on se olennainen kysymys nyt.
-- C200 4Matic 2019 --
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Mustikka60 kirjoitti:Sehän olisi hurja viritys - sekä kampiakselin hihnapyörän kasvatus + kompuran hihnapyörän pienennys. Eikös yleensä ole tehty vain jompi kumpi, jotta saadaan kompura pyörimään nopeammin?
On noita stackkejä laiteltu. Pansullakin taisi tällainen olla. Kompuran hyötysuhde vaan heikkenee aika lailla, jolloin lämpöä tulee lisää ja jäähdytystä pitää parantaa.
Mustikka60 kirjoitti:amgenter mainitsi, että vakiosofta adaptoituu pienempään rullaan joten kuten, mutta toimiiko asia esim virisoftalla päinvastoin, kun kompressorin rulla suurenee ja ahtopaine vastaavasti pienenee? Tuo kai on se olennainen kysymys nyt.
Kyllä se normaalisti pikkumuutokset suuntaan tai toiseen hanskaa. Kaasu pohjassa voi tietysti rikkaalle vetää (open loop).
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Autosta löytyi alkuperäiset kampiakselin ja vesipumpun pyörät eli nyt mennään kohti vakiota. Saa nähdä riittääkö vai pitääkö tehdä myöhemmin jotain virityksiä.
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Autoa lähdetään kasaamaan luultavasti ensi viikolla. Sain uuden kompressorin lisäksi hieman muutakin sälää esim. uuden välijäähdyttimen. Mitä luulette onko alkuperäistä syytä vaihtaa ts. onko näissä ollut vuoto-ongelmia? Uutena jäähdytin näyttää maksavan n. 1700€. Voin luopua tuosta kohtuuhinnalla. Samoin tuli uuder imusarjat sekä pari muuta osaa. Kaikki on tosiaan käyttämättömiä.
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Onko kukaan onnistunut tekemään siistiä ahtopainemittarin asennusta? Olisi aika mukava tietää toimiiko ahdin vai ei ja ehkä voisi välttää vastaavan täystuhon.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

BlackC32 kirjoitti:Onko kukaan onnistunut tekemään siistiä ahtopainemittarin asennusta? Olisi aika mukava tietää toimiiko ahdin vai ei ja ehkä voisi välttää vastaavan täystuhon.
Kannattaa lukea tuo aiemmin linkkaamani C32-keskustelu - siinä on varmaan käsitelty kaikki mahdollinen C32:n virittämisen kannalta. Ahtopaine ei varmaankaan pääse liian suureksi vakiorullilla, joten mittari ei liene tarpeen. Se bensapaine on varmaankin olennaisempi, lienevät konerikot olleet aina bensanpuutteesta johtuvia.
Välijäähdytinjärjestelmän kriittinen osa on se kiertovesipumppu, joka on 99% varmuudella autoosi jo vaihdettu. Omassakin pyörii menestyksekkäästi se Johnsonin pumppu. Ihmettelen ettei kompressorin sammumisia ole esiintynyt täyskiihdytyksissäkään tänä kesänä, näillä ulkolämpötiloilla. Ilmeisen tehokas tuo jäähdytysnesteellä tapahtuva lämmönsiirto.
-- C200 4Matic 2019 --
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Saako noiden OBD -lukijoiden kautta ahtopaineesta tietoa? Lähinnä vaan informatiivista. Millaisia lukijoita olette kokeilleet. Olisiko iOS -maailmaan mitään pätevää?
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Imusarjan paineen saa OBD:n kautta. Joku halpa bluetooth OBD-lukija ja vaikka Torque BHP ohjelma. Ahtopaine tulee ongelmaksi vasta kun ylität MAP-anturin rajat. Ei sillä paineella mitään rikota. Laihalla seoksella vahinkoa tulee. Kuten aikaisemmin sanoin, laita bensanpaineanturi ja laajakastalambda.

Näitä samoja on turha tosiaan toistella kun tuossa C32-ketjussa on käsitelty lähes kaikki mitä voi kohtuullisesti tehdä. Jos kansiin teet muutoksia, jotain stroker-settiä tai vaihdat ahtimen niin sitten vasta alkaa olemaan uutta tietoa.
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Juu, ei ollut epäilystäkään minkään rikkomisesta, ihan vaan ajattelin uteliaisuudesta ja vanhasta turbo -auton tottumuksesta ahtopainetta seurailla. Lähinnä kiinnostaa ahtopaineen puute.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Miten korjaus onnistui, Onko ajossa jo?
-- C200 4Matic 2019 --
BlackC32
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.07.2018 10:54

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja BlackC32 »

Auto on kasassa ja tuntuu jopa aiempaa paremmalta, tod. näk. kompurassa on ollut vikaa jo pidemmän aikaa, sitä vaan ei ollut huomannut. ECU alkaa ilmeisesti oppimaan tälle hitaammalle kompressorin pyörälle. Ei tahdo enää renkaiden pito riittää normaalissa liikkeellelähdössä. Alla on maltilliset 17/245/45 gummit.
Ainoa fixausta vaativa juttu on vielä konepellin kolhut jotka siis tulivat vapaakytkimen jousesta.
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Hienoa että toimii.

Itsellä SLK:ssa takarengas 245-40-17. Yllättävän hyvin pitää. Käsittääkseni vakiosofta ja rauta, mutta eihän aiempien omistajien tekosia tiedä.
Screenshot_20180821-203344-1.png
tm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-- C200 4Matic 2019 --
Anssikoo73
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 17.11.2018 16:09

Re: C32 AMG kompressori kaput

Viesti Kirjoittaja Anssikoo73 »

Pitäisikö ohjelmoiduttaa uudelleen kun merkkikorjaamolla sanottiin että kaikki on nollattu tehdasarvoihinsa? Carlssonin setti.
Vastaa Viestiin