M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

Hei kaikille aiheesta kiinnostuneille ihmisille!

Auton historiaa

Näin alkuun haluasin hieman kertoa auton historiasta. Auto saapui minulle kaksi vuotta sitten kesällä. Sen oli tarkoitus toimia käyttöautona, mutta pienet ongelmat ajoivat minut purkamaan autoa. Sen jälkeen hommat lähtivät hieman lapasesta ja auto on nähnyt aikamoisen päivityksen aiempaan kuntoon verrattuna. Pirssi purettiin ihan palasiksi ja kori on käyty täysin läpi ruosteista. Ruoste kohdat on hiekkapuhallettu, maalattu sekä massattu. Seuraavana on tekniikan vuoro!

Auton ostosta asti olen kirjoitellut foorumille sekä kuvannut Youtube videoita. Suosittelisin jokaisen katsomaan ja lukemaan auton historia aikaisemmasta julkaisuista. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=178049
Youtube videot löytyvät täältä https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=69s" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä odotan autosta

Seuraavana autolle olisi luvassa maalaus, jota ei olla vielä ehditty tekemään. Pohjat ovat kuitenkin työnalla ja maalaus on tarkoitus tehdä ennen talven tuloa. Talvella olisi tarkoitus nostaa kone autosta ulos ja rakennella M103 koneesta "hieman rivakampi". Turbotuksen oli ajatuksena tulla vasta myöhemmin kuvioihin, mutta löysin Ruotsista uuden Holsetin HX40 Superin alennuksella ja en voinut vastustaa kiusausta. Nyt se on taas menoa ja projekti rullaa!

Aluksi aion turbottaa koneen täysin vakio osilla. Sen verran olen suomalaisia ja ulkomaalaisia foorumeita lueskellut, että mennään riskillä eikä vielä vahvisteta konetta. Jonkun mielestä voi olla turhaa tehdä moni asia "kunnolla ja säästää tässä". Ajattelen asian kuitenkin niin, että ensimmäisen turboprojektin kanssa on mukavampi esim. sulattaa kone, johon ei ole laitettu tonneja kiinni pelkkiin veiveihin, mäntiin jne. Tarkoituksena on siis saada auto toimimaan ja ajella sen mitä se kestää. Todennäköisesti rakentelen sitten siinä rinnalla toisen vahvistetun koneen, jonka laitan myöhemmin paikalleen. Ruotsin maalla isot pojat ovat kuitenkin ottaneet huhupuheiden mukaan RE85:lla 650hp täysin vakiolla koneella, joten kyllä tuo laitos voi yllättävän pitkään kestää. Tehotavoitteina on tällä hetkellä 400hp< ja uskon sen olevan myös mahdollinen. Tarkoitus olisi käyttää polttoaineena RE 85:sta, muista suunnitelmista ei sen enempää osaa vielä sanoa.

Mitä autosta puuttuu

Tällä hetkellä autosta puuttuu oikeastaan kaikki muut turbotukseen tarvittavat osat paitsi itse turbo. Seuraavina isoina hankintoina on listalla ainakin vaihteisto (722.3/722.6/bmw laatikko ja kytkin), Megasquirt moottorinohjaus, imu-ja pakosarja(saattaa tulla homemade), vetoja kestävä perä esim Quaife lukkoperä sekä kaikki muu pienempi tilpehööri.

Haluaisin mieluusti kuulla kommenteissa, että mitä osia kannattaa käyttää ja mitkä ovat ehdottomat nounout. Toivoisin tämän myös toimivan hyvänä kyselykanavana ongelma tilanteissa, joita on varmasti luvassa. Otan mielellään vastaan autoon liittyviä ideoita ja kritiikkiä.

Missä tarvitsisin apua tällä hetkellä

En oikein osaa päättää, että minkä vaihteiston haluan autoon asentaa. Toivoisin perustelujen kanssa mietteitä, että mitä laitetaan. Myöskin perä on yksi kysymysmerkki, kuten myös Megasquirt. :roll:

Kuvissa auton tämänhetkinen kunto

Ostoslista

-Vaihteisto(772.3/722.6/bmw aski+ kytkin)
-Megasquirt(mikä niistä? :think: )
-Imusarja (Mistä?)
-Pakosarja(Mistä?)
-Lukkoperä (Quaife?)
-Bensa järjestelmä
-Pakoputkisto
jne.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

täältä joutaisi 722613 väyrysen laatikko.. 2,9td:n perästä
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
marlijuissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 19.03.2016 17:32

Re: M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Viesti Kirjoittaja marlijuissi »

eikka86 kirjoitti:täältä joutaisi 722613 väyrysen laatikko.. 2,9td:n perästä
Kiitos tarjouksesta, mutta hakusessa olisi ”isompi” laatikko eli 270 tai 320 cdi:n perästä, joka kestäisi enemmän kuin ”pienet” 722.6 :roll:
S124 M103 auton projekti ja tuleva turbotus suoraan Youtubesta

https://www.youtube.com/watch?v=9TZK4Xsgq5Y&t=67s
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Vaihteiston kannalta kannattaa miettiä hieman myös käyttötarkoitusta, itsellä m103 turbobanditin n. hx40 kokoluokan ahtimella ja perässä bmw 5-vaihteinen zf, billet vauhtipyörä, sre765 asetelma, ja bemarin massalevy, ei jarrutettu tehoa vielä mutta 1,5 barin ahdoilla pitävä paketti tuntuis olevan. Kaupunkiliikenteessä ei kaikki paras yhdistelmä jäykkyytensä takia mutta ratahommissa ollut juuri mitä on haettu. Moottorinohjaukseen kannattaa miettiä muitakin kun megaa, itsellä Ecumaster emu ja tyytyväinen olen ollut. Imusarja ja pakosarja asioissa kannattaa kääntyä nimimerkin PTracing puoleen. Perästä en osaa sen kummemmin sanoa kun itsellä asd lukittuna rasvalla, race.fi myy ilmeisesti johonkin kuoriin sopivia lukkoja mutta ite en viitsi sijottaa auton hintaa siihen.
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 TURBOTUS, Holset HX40 Super | Megasquirt | S124

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko tämä projekti vielä elossa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin