Om601 turbotusproju
Om601 turbotusproju
Morjes! Kyseessä siis ensimmäinen turbotus meijän porukalle. Eli kyseessä w124 200d om601 turbotus, auto pelto/jäärata-auto joten ulkonäöllä ei niin väliä. Meinattiin hommata t3/t4 kiinan turbo ja tehdä vakioputsarist painekotelo, mahollisest jossain vaiheessa 6-8mm pumppu, mutta nyt aluksi rahanpuutteessa väännetään vaan vakiopumppua. Meinattiin että tehtäis (tai ainakin koitetaan) vakiopakosarjasta laikan kääntämällä saada turbo kiinni, ei tosin taida saada mahtumaan pellin alle mitä joltain kysyin joka oli kyseisen tehnyt mutta ei niin väliä. Oisko konkareilla vinkkejä tai neuvoja alottelijoille antaa? Kaikki tieto otetaan vastaan!
Re: Om601 turbotusproju
Kannattaa koittaa etsiä esim. sprintteristä pakosarja (kolmiolaipalla) joka sopii suoraan kiinni, siihen kylkeen om606 ahdin (kolmiolaipalla) sekä pumppu 110td vitosta (6mm). Itsellä oli aikasemmassa talviautossa ja oli ihan toimiva setti. 300tdt ö-suodatinjalka sekä siihen samasta vehkeestä öljynlauhdutin niin pysyy öljylämmöt kurissa. Suodatinjalassa on öljynpainekellon paikka ja siihen tilalle t haara josta saa öljyn ahtimelle sekä saa sen nykyisen öljykellon kiinni. Tarvikemotista löytyy t haaroja, sekä letkut ahtimelle. Öljynpaluu öljypohjaan, itse hitsautin laipan siihen öljypohjan yläreunaan. KK laakerit kannattaa samalla vaihtaa kun käyttää öljypohjan auki
-91 W124 250DT
-92 W124 400E
-92 W124 400E
Re: Om601 turbotusproju
Suunnitelmat muuttuu. Nyt ois tarkotuksena ostaa om603 pakosarja+turbo. Siinä pakosarjassa on se jatkokohta niin ilmeisesti siitä sais lyhennettyä nelipyttyseks onko kellään kyseistä operaatiosta kokemusta?
Re: Om601 turbotusproju
Saatiin turbo ja pakosarja joka tulikin om602 koneesta kiitokset Raptecille siitä. Hitsailtiin pakosarjasta ylimääränen pytty ja joku egrrän sorttinen tukkeeseen mikä ainakin tässä vaiheessa vaikuttaa pitävän. Irroteltiin öljypohjaa paluun hitsailua varten mutta jäi kesken kun pitää ens kerralla nostaa konetta että saa öljypohjan kokonaan pois sieltä. Jos ei muuta niin pistetään nyt kuva siitä kun sovitettiin turboa ja pakosarjaa paikalleen.
autobiographia literaria
autobiographia literaria
Re: Om601 turbotusproju
Ei välttämättä tarvi vaihtaa ö-suodatinjalkaa. Öljyn ahtimelle saat kannen takapäästä, siellä on kuusiokoloavaimella avattava tulppa.
Öljynpaluun voi tehdä myös lohkoon, moottorinkannakkeen vieressä on tasainen paikka johon voi kairata reijän ja kierteyttää haluamallesi liittimelle.
Kaikissa lohkoissa ei tuota sileää kohtaa ole, mutta voi sen reijän tehdä silti. Minä ainakin tein.
Ei tarvi hitsailla, sekä paluu on näin hieman ylempänä öljynpinnasta.
Öljynpaluun voi tehdä myös lohkoon, moottorinkannakkeen vieressä on tasainen paikka johon voi kairata reijän ja kierteyttää haluamallesi liittimelle.
Kaikissa lohkoissa ei tuota sileää kohtaa ole, mutta voi sen reijän tehdä silti. Minä ainakin tein.
Ei tarvi hitsailla, sekä paluu on näin hieman ylempänä öljynpinnasta.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Re: Om601 turbotusproju
Minkähän kokosta ahtoputkea kannattas pistää? Riittääkö 2 tuumanen kun ahtimen lähtö 2tuumaa ja kuulerin lähdöt 2.25 tuumaa vai pistäiskö 2.5 tuumasta putkee? Toinen kysymys, riittääkö perus alumiiniputki jota saa metrihinnalla kun noi ahtoputken nimellä myyytävät maksaa ihan pirusti...
Re: Om601 turbotusproju
Kyllä perus alumiiniputki toimii, samoin toimii vaikka pakoputki osat biltema motonet ym. Saa valmiita kurveja ja on edullista.
2" on ihan riittävä putken halkaisia.
2" on ihan riittävä putken halkaisia.
Re: Om601 turbotusproju
Noniin. Hitaasti mutta varmasti (niin varmaa) on edetty projektin kanssa mutta nyt tuli ongelma. Eli meillähän on w210 290dt:n turbo, jossa on alipaineella toimiva hukkaportti. Mistähän saisi alipaineen että hukkaportti sulkeutuisi? Pystyykö painekotelolta tai jostain ottamaan letkun kanssa alipainetta? Vai voiko hukkaporttia jumittaa kiinni kun kuitenkin pelto/jäärata-autoksi ois tulossa? Onko mitään haittaa jos sen jumittaa kiinni?
Re: Om601 turbotusproju
Ei siellä imusarjassa mitään alipainetta ole.
Vaihda kello painetoimiseen.
Mutta jos välttämättä haluat käyttää tuota alipaine kelloa niin alipaineen saat alipainepumpulta, mutta sitten se hukkaportti ei aukea ollenkaan.
Vaihda kello painetoimiseen.
Mutta jos välttämättä haluat käyttää tuota alipaine kelloa niin alipaineen saat alipainepumpulta, mutta sitten se hukkaportti ei aukea ollenkaan.
Re: Om601 turbotusproju
Nonii nyt on ropale saatu vihdoin ja viimein kasaa ja ensimmäiset ajot ajettiin eilen. Nyt meinattiin ruveta lisäämään soppaa pumpulle niin pystyykö pumppua säätämään irrottamatta kun ainakin vakioilmanputsarin irrottaminen pelkästään ei tuo kovin paljon työskentelytilaa. Onko vinkkejä siihen kuinka saada pumpun kansi auki ja millaiset säädöt?