M111 kompressor. Eaton m45->m62

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: Ti 22.01.2019 21:14
Moi.

Haluaisin kysyä onko joku onnistuneesti toteuttanut uudemman m111 koneisen (facelift) remmiahtimen m45 vaihtoa-> m62? Itsellä on -01 w210 200k, moottorityyppi m111.957. Tällä hetkellä on vaihdettu isompi siivapyörä kampiakselille 220mm, pakosarja tilattu superspintiltä. Kuitenkin tuo ahtimen vaihto polttelisi mielessä. Hommasin jo -98 w210 italiantuonti autosta m62 ahtimen, korvikkeen yms. Ei tietoa voisiko olla bolt on setti paikoilleen. Ajatuksena oli ainakin alkuun lukita ahtimen magneettikytkin sähköisesti aina kun virrat päällä, ohjata ahtoja alkuperäisellä bypassilla jota sitten taas ohjelmallisesti. Tietoa/apuja saa kertoa?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ti 22.01.2019 22:54
Täysin samaa olen miettinyt.
Ulkomaanfoorumeilta aiheesta löytyi pari keskustelua, eikä kukaan näytä sitä tehneen loppuun (tai siis ei kerro netissä...).

Hiukan puuhastelua se kyllä vaatii, ei osu ainakaan alkuperäisellä pyörällä hihna kohdalle.
Pohjalevyt millä ahdin kiinnittyy lohkoon on erilaiset, en ole saanut käsiin m62 pohjalevyä vielä.

Oma tämän hetken paras tieto, vahvistamatta siis:
Jommalla kummalla ei osu kaikki reiät, pitäisi täytehitsata ja porata. Ei vaikeaa, jos vehkeet löytyy..
Toisella (tai molemmilla!!) ei osu hihna kohdalleen.

Lisäksi letkunpaikat on hiukka eri, niistä selvinnee pikku säätämisellä ja parilla silikonijatkolla, uskoisin.

Juuri noin se kannattaa tehdä, eli lukitsee m62 hihnapyörän kiinteäksi ja ohjaus kuten evo-mallissa alunperin, bypassilla.
Ahtimen naama näyttäisi olevan samalla jaolla ja saman kokoinen = voisi vaihtaa m45:sesta, saisi pienemmän ja kiinteän pyörän. Huom! saattaa ratkaista myös kiinnitysruuvien paikat, 2 reikää naamalevyssä...
Kiinteitä hihnapyöriäkin saa m62:seen.

Pari juttua lisäksi:
MAF raja-arvo tulee melko varmasti vastaan vaihdon jälkeen = vikatila, ei ahda.
On muutamalla komponentilla rajoitettavissa juuri vikatilan rajalle (zenerdiodilla, saattaa tarvita jotain muutakin, netistä löytyy ohjeet)

Suuttimet on rajoilla m45 ahtoja nostettaessakin, jää vajaaksi. Eli vaihtoon ja uusi ohjelma.

Minulle on tehty softa uusiksi ja vaihdoin pienemmän pyörän m45:seen sekä avarsin ilmanottoa (n. 10 ilmaista hevosta saatavilla siitä jos muutakin tehty!) = 207hp.

Kerro jos homma etenee, olisi kiva kuulla lisää aiheesta.
m90 varmaan mahtuisi sopivalla pakosarjalla, siinäkin sama naamalevy noin kuvien perusteella... :D
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: Ti 22.01.2019 23:08
Voisiko lohko poiketa sitten kiinnityksistään. Olen samoja aiheita lukenut ja niistä ei selvinnyt tuliko homma koskaan valmiiksi asti. Britti palstalla käsittääkseni ongelmana oli slk:n korvakko, vastaavaa ei ole valmistettu muilla ahtimilla tehtaalta, vai oliko siinä c/e korin korvakkoa yritetty käyttää. Olivat myöskin vaihtaneet m45:n nenän ahtimeen jolla on sanomattakin selvää ettei osu linjalle. Toivon että olisi lähes bolt on kitti koska samasta korista peräisin eri moottorityypistä kylläkin. Erikoista on se että kampiakselin siivapyörä on kuitenkin sama 200k ja 230k joka antaisi olettaa että hihnan linjaus ei pitäisi muuttua. Olisiko kuvia ilmanotossa tekemistäsi muutoksista? Vaihdoitko omaasi suuttimet jo näillä muutoksilla? Kolmas kysymys millä ahtopaineella ohjelman jälkeen ajat? Mulla on nyt 0,5bar herkästi 0,6 piikkinä, oletan että ohjelma rajoittaa avaamalla bypassia 0,5bar.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 09:57
Joo, lohkon kiinnitys on mullekin kysymysmerkki.
EVO-moottorin lohkossa on jotain eroa, eri numerolla..

200k 230k molemmissa toki sama kampuran pyörä, miksi ei olisi? ero on varmaan ahtimen mallin mukaan 45/62.
Joissain malleissa on ahtimessa pienempi pyörä, ehkä 230k ja ainakin kaikissa italian 200k, näissä voi olla kampurassakin isompi. (se tehokkaampi 192hp malli..).
163hp 200k kaikissa iso pyörä ahtimessa, kuten mullakin alunperin oli, 87mm noin hihnan kohdalta. Nyt 68mm.

Mulla on ohjelma muutettu, tehoa tuli 5300 kierroksen jälkeen reilusti.
Ohjelma leikkaa noilla tienoin vakiona, jos viritetty. nyt huipputeho n. 6200 kierroksella, rajoitin 6600.
Suuttimet vakiot vielä.
Ahdot n. 07 - 0.9 max riippuen imulämmöistä jne, muistaakseni.

Ilmanotosta:
boksi ja suodatin hyviä, mutta ainakin slk:ssa se imukärsä keulalle on onneton päästään puristettu suppilo.
Tein suodatinkotelon pohjaan (ns. likainen puoli) uuden vastaavan kokoisen reiän ja eristin niin, että saa ilmaa vain kylmältä puolelta.
Ehkä väyrysessä ei ole tuota ongelmaa?
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 11:40
Itse ajattelin siihen alkuperäiseen boksiin bmc:n vv-suodinta, pohjaan reikä josta putki ohjaamaan ilmaa sumuvalon aukosta. Sen muovisen ilmanottokotelon ajattelin tehdä uuden putkesta loivemmilla kurveillä jolloin sieltä jää se ilman jakaja pois ahtimen tulopuolelta. Välijäähdytin samoin uusi 180mm x 550 kenno, 2,5” lähdöillä, alkuperäisessä ne mutkat on suoraan seinämään. En tiedä pitäisikö se bypass ohjata pois vai liittää imuun? Oletko poistanut sitä metalliverkkoa kaasuläpän päältä?

Mulle tuli koko hihnapyörä m111k, suorilta ei sovi mutta pienellä työllä menee. n80mm pyörä ahtimella joten noin 16500rpm/ 6000 moottorin kierroksilla. Enempää siitä ei voi oikeastaan ottaa.
Viimeksi muokannut Haarold-hirmuinen päivämäärä Ke 23.01.2019 21:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 12:47
metalliverkon otin pois läpältä, mutta jätin maffiin, siinä suunnilleen samanlainen.

Lisäksi ahtimen päällä olevasta alu-valu-kanavistosta otin äänenvaimentimen?, sellaisen muovisen häkkyrän tukkimasta kanavaa. Yllättävän iso kokkare.
Sen kiinnitysruuvi menee kanavasta läpi, eli pitää lukitteella laittaa umpeen se.
Tuon poistolla hiukan tulee ahtoääniä kuuluviin joissain tilanteissa, ei todellakaan niin että häiritsisi.
En mitannut onko vaikutusta ahtoihin tai tehoon, kun tein samalla kun ahtimen hihnapyörän vaihdon.
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: La 02.02.2019 12:47
Saako kysyä missä teetit ohjelmoinnin. Oliko valmis ohjelma vai penkissä ajettuna tehty?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: La 02.02.2019 17:25
Haarold-hirmuinen kirjoitti:Saako kysyä missä teetit ohjelmoinnin. Oliko valmis ohjelma vai penkissä ajettuna tehty?


Auton omaa muokkaamalla tehty, ei valmis.
Motorbit Tuusula, osaava ukko.
Minä kävin keväällä, oli penkki remontissa, normaalisti penkissä varmistaa tuloksen.

Tuonne menen uudestaan, kun saan ahtimen ja suuttimet vaihdettua (mitkä on vielä ostamatta :D )...
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.02.2018 19:25
ViestiLähetetty: Su 10.03.2019 18:00
Miten nuo 200k myllyt muuten eroaa? Itsellä w210 200k 186hp ja 270nm versio. Onko tämä isommalla ahtimella alkujaan vai muuten ohjelma ja siimapyörä alkujaan isompina?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 09:09
Timoson kirjoitti:Miten nuo 200k myllyt muuten eroaa? Itsellä w210 200k 186hp ja 270nm versio. Onko tämä isommalla ahtimella alkujaan vai muuten ohjelma ja siimapyörä alkujaan isompina?


Tuolla on jonkunlainen lista, tuskin täydellinen.
Tuon mukaan Väyrysessäkään ei tuollaista olisi ollut:
http://www.autowiki.fi/index.php/Merced ... _-moottori

Itsekin olin luulossa, että teho on 163 tai 191/192 hp riippumatta tilavuudesta.

Oli miten oli, vastauksena kysymykseesi, vanhemmissa aina m62 magneettikytkimellä ja uudemmissa (m111 EVO) aina m45 ilman kytkintä.
m45 kanssa ollut erikokoisia kampiakselin ja ahtimen pyöriä. 2.3 tai isotehoinen 2.0 isommalla pyörällä.

Juuri sinun autosta en tiedä, mittaa ahtimen pyörän halkaisija ja katso onko magneettikytkimellä vai ei niin arvotaan lisää?
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 09:19
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M111_engine

Tuolla parempi lista, sinunkin kone lötyy, taitaa olla m111.947
Ilmeisesti vanhemmalla eli isommalla ehtimella vielä toi, en ole varma.
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.02.2018 19:25
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 12:11
M62 näköjään löytyy ja rekisteriotteen teholukemaan sopii tuo m111.947. Uskoisi että suuttimet olisi erit tuossa 186/192 mallissa kuin tuossa 163.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: To 27.10.2011 13:47
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 20:36
Suuttimet kiinnostaisi itseäkin, noista en löydä netistä mistään tietoa.
(...ja klubin EPC on ollu nurin jo ties miten pitkään, järjestlemän vaihdon takia..)
SLK 200K -03
Land Cruiser -05

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.02.2018 19:25
ViestiLähetetty: To 14.03.2019 12:08
https://www.auto-data.net/fi/mercedes-b ... 86hp-12944 tuolta joku pieni listaus tiedoista.
https://aijaa.com/1qXMi7

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: To 14.03.2019 20:48
Jonkin aikaa näiden moottoreiden eroja tutkinut myös. 186hp 2.0k moottoreiden erot ainakin ovat seuraavia: m62 ahdin, ”peltisarja”, moottorin ohjaus. En usko että tehoerot johtuvat vain suurimmaksi osaksi ahtimesta, m62 on huomattavasti suurempi tuotoltaan mutta sen välisuhteen huomioiden ovat lähes samat kuin 163hp mallissa. Väitän että m62 ahtimella olevista koneista ahtimen ilman tulo ja lähdöissä on parannettavaa pirusti että ahtimen kapasiteetti voidaan hyödyntää. 163hp koneesta lupaavat ohjelmalla sen n.20hp lisää. 163hp mallissa moottorinohjaus on jo huomattavasti kehittyneempi, korkeampi puristus-suhde. Itse olen sitä mieltä oli lähtökohtana kumpi tahansa perus viritykset tehtynä lopputulos on lähes sama. Jos lähtökohtana on ilman magneettikytkintä oleva kone ja siihen m62 ahdin sopivalla välitys-suhteella voidaan se 30% lisä saada käyttöön, kun ahtimen ilman saanti/ lähtö on kunnossa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.02.2018 19:25
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 11:00
Itseasiassa kahtelin tuota ahdistuskohtaa missä putkisto muuttuu 2=1 on melko pilli kuristus. En tiedä onko tuosta muuta kuin haittaa. Eihän remmiahdettu tarvi korkeaa pulssinopeutta kuristuksella pakosarjan jälkeen. Mallailin mielessä kiinakuuleria ja siimapyörää sekä pakoputkistoa, mutta autossa todennetusti alle 100tkm mittarissa, mikä vähän vielä lannistaa räpeltämään:D

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.02.2018 19:25
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 22:04
Haarold-hirmuinen kirjoitti:Jonkin aikaa näiden moottoreiden eroja tutkinut myös. 186hp 2.0k moottoreiden erot ainakin ovat seuraavia: m62 ahdin, ”peltisarja”, moottorin ohjaus. En usko että tehoerot johtuvat vain suurimmaksi osaksi ahtimesta, m62 on huomattavasti suurempi tuotoltaan mutta sen välisuhteen huomioiden ovat lähes samat kuin 163hp mallissa. Väitän että m62 ahtimella olevista koneista ahtimen ilman tulo ja lähdöissä on parannettavaa pirusti että ahtimen kapasiteetti voidaan hyödyntää. 163hp koneesta lupaavat ohjelmalla sen n.20hp lisää. 163hp mallissa moottorinohjaus on jo huomattavasti kehittyneempi, korkeampi puristus-suhde. Itse olen sitä mieltä oli lähtökohtana kumpi tahansa perus viritykset tehtynä lopputulos on lähes sama. Jos lähtökohtana on ilman magneettikytkintä oleva kone ja siihen m62 ahdin sopivalla välitys-suhteella voidaan se 30% lisä saada käyttöön, kun ahtimen ilman saanti/ lähtö on kunnossa.


Mitä muutoksia kannattaisi tehdä tuohon 186hp malliin alapuolelle? Imusarjaa, kaasuläppäkotelon muutoksia?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.01.2019 20:57
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 23:34
Siinä koneessa suurin ongelma on se magneettikytkimellä toteutettu ahdin. Kun sitä ei voi poistaa käytöstä ellei halua rakentaa koko moottorin ohjausta uudelleen. Sen mitä sille voi tehdä on vaihtaa kampiakselille isompaa hihnapyörää ja nostaa ahtimen kierroksia. m62 ahtimen ilmanotossa on lähes 90” kulma jossa välissä ohjain tukkimassa lisää kanavaa. Paine puolella vaimennin jota ei saa poistettua. m45 ahtimen imu ja painepuolen lähdöissä on myös huomattava ero fyysisessä koossa(suuremmat). m62 ahtimen roottorit on 6 tuumaa, tuottaa noin litran kierroksella (m45 n.4,5 tuumaa 0,7l/kierroksella) Molemmat ahtimet on pöydällä ollut verrattavana, m62 ahtimen ilman tulo ja lähtö ovat onnettomat verraten m45, eikä niistä alkuperäisistä lähdöistä taida edes vinguttamalla saada vastaavia. Ihan vain tähän perustaen väittäisin että m62 ahtimesta ei saa kaikkea hyötyä irti. Pystyisihän lähdöt tekemään itse hyvätkin jos tilaa vain on konehuoneessa.

163hp koneessa ahdin pyörii koko ajan ja ahtopainetta ohjataan sähköisellä bypass venttiilillä. Se mahdollistaa isomman ahtimen vain hihnapyörän vaihtamalla kiinteäksi. Tietenkin ohjelmaa ja fyysisiä muutoksia pitää myös tehdä että hyöty saadaan irti.

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jukkaeheikkinen ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi

Tässä autovarakaupassa