W124 2.6 M103 bensaturbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 22.02.2019 23:09
kesämeisselin alkuperänen "ylimaalaus" suunnitelma karkas käsistä ja tämmöstä sitte. opittu on paljo ja paljo on oppimata mutta eiköhän se siitä sitte, työkaverin humoristisin sanoin "jos meinaat jotain tehä kahteen kertaan niin tee se sitte helevetin nopiaa", ei päde täs rojektis lainkaan.

tää hulluutes alko joskus 2016 ja on ollu suhteelliseen hitaan puoleista toimintaa mutta aina jotaki pientä, vähä päiväs ja paljo viikos, vai kuinka se meni.
jotkut varmaa on tästä nähnykki joitaki kuvia facesta ku sinne päivittelin mut ajattelin että kai sitä ny tännekki vois aikansa kuluuksi laittaa, jos jotaki kiinnostaa.
kiitoksia mainittakoon tähän mennes ainaki sukulaasmiehelle ja kavereille, jokka on neuvonu ja tietenki ilman internettiä olis tutkimustyöt ollu kyllä työläämpiä :D

turha kai se on sen kummemmin mitää satuulla tänne ku kuvat kertoo enempi.
pahoottelen, ku kuvia ja tekstiä tulee yhtäkkiä kerralla rutostivitusti (3 vuoden ajalta) ja vähä sinänsä häiritseväs järjestykses, mutta oikeas järjestykses ajallisesti.

vm 92 autos on suht hyvät varusteet tehtaalta mm. automaatti-ilmastointi, rest-toiminto, kattoluukku, turvatyynyt (vakiovaruste tietääkseni vm 93 eteenpäin) vaahtosammutin, takalasinverho sähköllä, sähkölasit edes, sähkösäätöinen ratti ja lukkoperä.


moottori:

m103 2.6ltr
ensitöinä kansi ja lohko oikaistu
laakeroitu (glygo)
männänrenkaat (npr 6 settiä+1 puristusrengas, koska oppirahat ei oo ilmaasia :D )
victor reinz kansipahvi (levein "liekkirengas", ku vertasin elringiin ja febi bilsteiniin)
uudet vakiopultit ala ja yläkertaan (jos pahvi vuotaa niin sitte vaan 12.9)
öljysumut männille
tuplavenajouset
kansi portattu
holset hx35 16 pakopesällä
turbosmart pro gate style 50mm hukkis
mishimoton välijäähdytin
2,5" ahtoputket
bosch ev14 1100 suuttimet
oil sandwich
laatikon + moottoriöljynjäähdyttimet
omavalmistepakosarja
omavalmistepakoputki 3"
toyota supran imusarja muokattu aftermarket tuotteesta
ooppelin kaasuläppä
nissan rb25 bensakisko
moottorinohjaus freedrive ms3 prossulla
gptech nokan asentotunnistin
kampuran asentotunnistimen saa kätevästi 722.6 vauhtiksesta, näin ollen ei tartte tehä mitää triggeri virityksiä kampialeksin etupäähän.
+ tietenkin kaikki tiivisteet jne, laturi, startti, vesipumppu, syyläri, visko jne jne

puuttuu vielä ainaki moottorinohjauksen asennus ja kaikennäköstä pikkukikkaretta, eli ei lähe ekalla polkasulla käyntii viä hetkeen.
kaikki alustan ja moottorin osat on hiekkapuhallettu ja polttomaalattu.


voimansiirto:

722.6 + shiftkit
laatikonohjaus ofgear
w210 270cdi kartaanit mallia lyhennetty
kunkkulukkoperä 3.69 välityksellä
w208 32mm vetarit



alusta:

taka-akseli läpikäyty, kaikki uutta
taakse säädettävät camber-tangot
etupää läpikäyty myös, kaikki sinne kans
eteen 4maticin iskarin yläpäät
eteen e320 vakaajatanko
bilsteinin b8 sportti-iskarit
eibachin jouset


jarrut:

r129 sl500 nelimäntäsatulat, 300x28 levyillä
r129 sl500 takasatulat 278x9 levyillä (samat vissiin r129 300/320 jne, w124 280/300/320)
w210 tuplakalvonen jarrutehostin
teräspunos jarruletkut



muuta:

kaikki jarruputket uusittu
kaikki bensaputket 8mm sisämitalla, vakio tais olla 6mm (melko mielenkiintonen käsin taitella autoon päin muotoonsa)
kaikki lukkoperän putket
keulaa on joutunu leipomaan ja rälläköimään jonku verran et saa kaikki osat sopimaan
ilmastoinninlauhduttimelta jouduin ottaan yhen tuulettajan ropellin pois et sai mahtumaan noi öljynjäähdyttimet siihen tilalle
+ hulvattoman paljo kaikkia mikä ei oo oleellista ja ne mitä ei muista

sitte kun auto alkaa olla teknisesti valmis, laitan amg korisarjan ja ylimaalaus koko autolle ja mahdollisesti ton karo sisustan mustat kangas reunukset olis nätti verhoiluttaa nahalla.
entisestä purkuautosta olis tallella vielä: vakionopeudensäätimen viiksi + johtosarja, taakse sähköikkunat + johtosarja, ulkolämpötilamittarin johdot (itte näyttöä ei oo), sitä en tiä sitte tulooko näitä ikinä laitettua.


pakosarjahommia, laipat ostettu joskus jostaki mutta muuten värkätty itte, heppailin läjään ja tig-hitsauksen ulkoistin. tuli suht hyvännäkönen kun huomioi, että tämä on ensimmäinen pakosarja minkä tein.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


väyrysen jarrutehostin mahtuu juuri ja juuri. ei löytyny kuvaa kun on paikoillaan, mut kuva on vain havainnollistamassa sen, et on se heti suuremman näkönenki.
Kuva


koritöitä piti sen verra tehä et pohjaan kaks pientä paikkaa ja molemmille puolille pätkät takakaarta ja kaikkiin nostokohtiin vaihtaa peltiä.
toki siinä samalla kertaa tuli kynsittyä kaikki pienet pintaruosteetki ja käsiteltyä ne niin että pitäs kestää suomen kesät.

käsittelemättömiin kohtiin en laittanu alustamassaa tai muutakaa peittävää/paksua koska hankala olis nähdä enää jos ruostumista alkaa tapahtuu,
niin tein alustarasvasta ja teräketjuöljystä (ei pitäs olla vesiliukoosia) sopivan sekotuksen, jonka kattilas lämmitin juoksevaksi litkuksi, ja sitte aiva pensselillä levitin pohjaan sen verran että sopivasti "kostuu", muttei kumminkaa niin paljo että se olis aiva töhnäs koko pohja. muutenhan siä olis aiva kauhia ruuvata mitää.
tämäntyyppisestä ruostesuojauksesta on kahta eri koulukuntaa ja itte kuulun toiseen niistä :D


ton nostokohdan muodon saa kätevästi ku laittaa pellinpalan ison hylsyn päälle ja pallopäävasaralla mänttää.
noihin lokareihin vedin vaan väliaikasen maalin päälle ilman pohjamaalia siksi aikaa ennenku ylimaalataan, eli täs vaihees ei pakkelia käytetty.

tuo "sauma" mikä näkyy tos ylhäällä on pakkelia, entisen omistajan aikana vaihdettu koko takasiipi ja näköjään pakkeloitukki, hitsisauma menee hiukan alempana (huono hitsari on hyvä hioja, eikö se niin mee :D )
Kuva
Kuva

toi pissapojan edusta oli kans pintaruostees niin sen putsaalin ja maalaalin kilikolilla ja jotain lakkaa päälle, kelpaa ihan hyvin tollasenaan.
Kuva



722.6 laatikko jumppaa, kyb-venttiilit ja shift-kit vaihtoon.
Kuva
Kuva
Kuva



722.6 laatikon kans on melkolailla hankala sovittaa 124 mittaristonvaijeria ku laatikolta tulis mieluusti sähkööstä tietoa, eli nopeustaulu on ässä mersusta, jonka saa sopii ton laatikon kaa.
samallahan nuo viisarit tuli värjättyä.
Kuva


taka-aleksi sai kaikki uudet osat, w208 32mm vetari muuten käy suoraa asd perään, kunhan on oikean mittaset. (jos meinaatta ostaa, niin tarkistakaa boorin halkaasia, niitäki tais olla eri kokoosia) itte ostin ebaystä 35€ kpl, putsaalin, maalaalin ja kummit vaihdoin niin eiköhän ne hetken mee.

oli suht nätti ja nopia suoritus vaihtaa paikallensa, ku oli jääny 280 purkumesen takakalusto nurkille, jonka sai rauhas kunnostaa. asennusvaihe oliki helppo, vanha pois, uus tilalle. samalla kertaa ku vanha kalusto oli irti, nii oliki tosi helppo suorittaa koritöitä sieltä takalkelkan tietämiltä, todella vähällä korityöllä on kyllä selvinny koko auton suhteen (saksantuonti joskus)

tehdaskunnostetun kunkkulukkoperän tilasin saksan ebaystä. taka-akselin telineen tein työmaalla roskiksesta löydetyistä jätepaloosta, se meniki samas kaupas ku myin vanhan takakaluston.

w210 270cdi kartaanin etu ja takapätkä piti molemmat lyhennellä että sai sopimaan. eipä siinä muuta ihmeellistä ollu ku että lyhentää takapätkää just oikian verran, että kartaanin kannatinlaakerin saa oikeaan kohtaan, loput lyhennykset sitte etupätkästä. ja se on kans vissii melko tärkeetä että booreilla on liukumavaraa sen 20-30mm sillon ku kartaani on asennettu, (jos liukumavaraa ei olisi niin alkaa hyvin nopiaa peräkalustoa tai moottoria/laatikkoa vituttamaan jos esim kartaanit on jo toisiinsa nähden pohjas ja haluaas mennä enemmänki, mutta ei pääse nii varmasti ei tee hyvää), täs tapaukses varaa on noin 25mm, vaikka eipä sillä teorias oo väliä kunhan se on ääriasennoissa booreilla vähintäänki halkaisian verran. kiitokset itse työstä kuuluu koneistusosaston työkaver(e)ille.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



etupää sai kans kaikki uudet palikat. r129 sl500 nelimäntäjarrut ja 300x28 levyt menee aiva bolt on paikallensa
Kuva
Kuva
Kuva


suunnittelin hetken aikaa laittavani "ralli"renkaat, eli liekkirenkaat ja kyhäsin jonkulaisen työkalunki, mut silti jostaki syystä jäi käyttämättä, talles on toki silti.
nailonista sorvasin just sylinterin halkasian kokosen pätkän, ja pienen olakkeen jonka päälle noi muut rojut.
eli käytännös jos tekis liekkirengasurat, niin tarttis pudottaa työkalu sylinterin sisään ja sit vaikka pylväsporakoneella "jyrsiä" ura.
kuulemma 0,8mm syvä ura olis hyvä jos laittaa 1mm liekkirenkaan.
onnistuin aika hyvin noihin koe"moottorinlohkoihin" jyrsimään sopivan kokosen uran mutta en sitte uskaltanu lohkoon ruveta kokeileen jos ei jostain syystä onnistukkaa, mutta on toki mahdollisuus tehdä jos ostaa varaosakoneen tai jos täytyy joskus tuo nykyinen kone käyttää pois.
Kuva
Kuva
Kuva



moottorista muutamat kuvat + nopeasti valmistettu työkalu roskiksesta löydetystä jäteraudasta ja laakerin sisäkoolista.
öljysumut asennettu laakeriliuskan alle, koska mahdollisuutta itse lohkoon ei oikein ollut (toisinkuin esim m103 3.0ltr), ne oli bmw tekeleet, (varanro talles jossain jos jotain kiinnostaa), aukeavat 1,5 bar jälkeen. kiitokset näiden asennuksesta ja kannen porttauksesta, muusta avusta ja tiedoista kuuluu paikalliselle gurulle.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



huohotuksen lähtö, toisella puolella vastaavanlainen öljynpaluuta varte
Kuva



w203 aidot amg vanteet, 17x7,5x8,5. sopii ilman spaceria.
oli pakko hommata toiset vanteet tilalle, ku ei nuo "monoblockit" enää sopinu alkuunkaa noiden isompien jarrujen kans, olis pitäny olla n.40mm spacerit edessä :D
Kuva
Kuva



tämä se vasta ikuisuusprojekti on ollukki, ainaki 4 vuotta ja silti kesken :D
Kuva



laatikon takaosan kiinnitys, 722.4 vs 722.6. tosta väykyn kikkareesta piti muokata et reiät sopi 124 koriin ja kartaanin korkolinjaa piti samalla kans vähä säätää, ettei kauheesti söis rättiniveliä, joutuu varmaa säätään viä usiampaanki kertaan.
Kuva



laatikon asennus on melko hidasta yksin. kaveri tuli jelppimään loppuajasta ku meinas olla hermot melko kiriällä..
Kuva
Kuva



työreissulla olles tuli joskus katottua ikkunastaki ulos, taisi olla lauantaipäivä kun jollekki paikkakuntalaiselle tuli väsy, kyllä siinä 2-3 tuntia nukkues meniki
Kuva



pakoputken tein 3" rööristä, aiva fiksu sinänsä. bilteman "kisa"katin laitoin, tiä sitte minkämoonen on, tod näk. revin heti pois ku on leima.
jos olis hifistelly nii ois pitäny tehä v-band liitoksilla eikä nuolla toisiinsa sisään tuupattavilla liitoksilla. on siis toki kolmesta eri pätkästä, downpipe, keski ja takapätkä.
Kuva



kerrankin löytyi oikeasti hyväkuntoinen 124 mese, tämä onki nykyinen käyttis, tuli siis w211 tilalle. m103 2.6 koneella ja manuaalilaatikolla, etelä-korean suurlähetystön entinen auto.
Kuva



konehuoneesta muutama kuva, keulalla siis ilmastoinnin lauhdutin, öljynjäähdytin, jonka takana laatikon öljynjäähdytin.
hukkaportin lähdön hitsasin suoraan pakopesään. kuvat on sen verran vanhoja, että kuvista poiketen hukkiksen laipan sisäpuolelle on hitsattu väli/korokelevy, ettei "pulssit" mee sekaisin, mikäli tuota pakosarjaa kehtaa sellaiseksi sanoa. (vika kuva auttaa tajuamaan)
alkulämmöt, hitsaus, jälkilämmöt ja 100mm lämpövillat ympärille et tulis mahd. hidas jäähtyminen ja "paras" kesto, saa nähä kestääkö.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



autosta kuvia aiva muuten vain sillon ku se oli viä ajos, jolloin tuli värkättyä joey mod ja hattuhyllylle ground zero hydrogen 8" subi, josta muistaakseni onki jo juttu tää, mutta pistetään ny samaan rytäkkään
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut ttuppu` päivämäärä Ti 02.04.2019 21:52, muokattu yhteensä 36 kertaa
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: La 23.02.2019 20:45
.
Viimeksi muokannut ttuppu` päivämäärä Ti 02.04.2019 21:41, muokattu yhteensä 1 kerran
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1724
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.02.2019 22:09
Täähän onkin asiallista rakentelua! 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 02.05.2013 23:39
ViestiLähetetty: Ma 25.02.2019 12:57
On hienoa työskentelyä - mukavaa seurattavaa.

Itselläni olisi tulossa kanssa 722.6nen ofgearin ohjaimella, tarkoituksena kanssa rakentaa mittaristo samaan malliin. Onko sinulla tarkempia ohjeita antaa kuinka nopeustiedon saa w126sen mittaristolle ofgearista? En ole tosin yhtään vielä laitteeseen tutustunutkaan....
Kuvia itse mittarin kanssa tehtävistä muutoksista?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ma 25.02.2019 18:23
kiitoksia :)
ofgearin sivuilla on ainaki ollu tietoa ja ohjeita tuon mittariston suhteen. joo en oo mäkää noihin sähköjuttuihin perehtyny, sen verran selvitin et ässän (w126) mittariston nopeustaulu toimii sähköllä ja sen saa toimiin ofgearin kans. linkin ohjeilla itse tein.

http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=6570
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 14.03.2019 13:35
foorumin puolella hetken ollu hiljaiseloa, mutta se ei tietenkää tarkoita sitä etteikö mitään olis tapahtunu :D
pahoottelen joidenki kuvien laatua ku oli hetken käytössä sellaanen puhelin jonka myyntivalttina ei ainakaa oo ollu kamera.

bosch 1100 ev14 suuttimet tuli tilattua ja niille sorvailin alumiinistä holkit tos alkuviikosta. raudasta ei varmaa kandee tehä ku imusarja on alumiinia, ja ne lämpölaajenee eri tahtiin.
laitoin kevyellä lämpösovitteella ja loctiten lujalla laakerilukitteella. aluuksi meinasin kunnon lämpösovitetta mutta kokeiluvaihees sai tuomita idean koska ei keriinny ku puoleen väliin tuikata holkkia niin johan jumitti siihen, toi holkki on niin pieni että se imasi lämpösestä imusarjasta lämpöä heti itteensä ja jumitti. onneks sai vielä pois ilman et holkki ois menny pilalle.
olis noi holkit toki voinu toisinki tehä, jos ois imusarjasta kyrvittäny lastua pois jne mutta noi sopii ny tonne ihan suoraa ilman mitää imusarjan muutoksia. nyt suutin jää jonku 3-4 mm kauemmas mitä vakiona, sitä en tiä onko se hyvä vai huono juttu mutta jostaki kaveri oli lukenu että jos on vähä kauempana niin ehtii seokset paremmin sekoottua tms.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

bensatukin kiinnitys oliki seuraavana homma ja sen pajootin eileen työmaalla. ton nissan rb25 bensatukin reikäjako millilleen sama ku m103 imusarjan, aika jännä sinänsä :D
mulla oli kauhia hinku saada käyttää noita imusarjan olemassa olevia suuttimien kiinnityskierteitä niin valmistin jonkummooset tuotteet siihen.
piti noille kiinnityraudoille ja koriprikoille näyttää vähä kyrpistä, että mahtu mutteri kunnolla pyörimään, ku tuli aika lailla tohon reunaan.


Kuva
Kuva
Kuva


en tiä sitte kuinka typerää näitä kuviä on tänne jäljestä päin laitella mut löyty muutamia kuvia lisää.

magneettiporakoneella oli nätti terä huohotukselle ja öljynpaluulle lohkoon reikä ja kierre. muistaakseni tais olla 22mm reikä ja 3/4" jenka. kartiokierteellä oleva liitin ei periaattees tartte mitää liimaakaan väliin.
Kuva

laturin suojapellin tein myös joskus aikoja sitte. pitää sitä toki vielä vähä muokata mutta kaiketi toimiva.
Kuva
Kuva


muutama kuva kans siitä ku kannen sain paikalliselta sepältä. muistaakseni noi toiset jouset oli jostain volvosta ja samoin venttiilinvarren kumit piti olla erimoiset että kaikki sopi keskenään.
Kuva
Kuva


täs muuten vaan jotain vanhempia kuvia. abs pumppua jouduin pikkusen siirtämään ja tekemään uudet kiinnikkeet, jotta ahtoputki mahtu kunnolla kaasuläpälle asti.
joskus kovaa suunnittelin et tekisin turbobanditin imusarjan plenumista kopion ihan pellistä vain aluuksi ja sit teettää samanlainen alumiinista, jos tulee hyvä mutta asia jäi suunnittelupöydälle ku ostin ton supran imusarjan (135€)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


jarruputkien jne vetämisestä sen verran, et omasta mielestä on ainaki suht helppo ku ensi kiinnittää toisen pään ja siitä lähtee pikkuhiljaa taitteleen muotoonsa, eikä vedä liitoksia heti kerrasta apinaan, hankala enää kiristellä jos vuotaa :D

Kuva

niin ja on muuten unohtunu mainita että toi 722.6 laatikko tarttee myös siihen sopivan keppimoduulin. tämä on w202 280 sportista, sopii suoraa paikoillensa mitää muuttamatta. kepin ja vaihdelaatikon välistä tankoa joutu vähä lyhentämään muistaakseni mutta ei paha ollenkaa.
Kuva

ja tosta kunkkulukkoperästä sen verran, et piti tosiaan toi takakansi vaihtaa sellaseen joka käy w124 taka-aleksille. toi takakansi on peräisin w124 280 lukottomasta "kunkkuperästä" eli siitä 210mm rattaalla olevasta.
Kuva
Kuva


käyttikseen laitoin tt-thermon 1000w letkulämppärin, on muuten hiukan hyvä veheje. infrapunalämpömittarilla mittasin et -11 pakkases kun oli tunnin niin lohko oli +22 astetta. :D
Kuva
Viimeksi muokannut ttuppu` päivämäärä Ti 02.04.2019 21:47, muokattu yhteensä 3 kertaa
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 04.08.2016 14:29
ViestiLähetetty: Su 24.03.2019 14:18
Moro ! komee projekti :) tekisitkö tuommoset holkit minullekkin ? Laita yv:tä jos onnistuu
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 27.03.2019 21:36
moro ja kiitoksia :D täytyy nyt kyllä sanoa ettei oo mielenkiintoa tehdä :D ja nämä holkit on "suunniteltu" yksinomaan lähinnä noille suuttimille jotka tos on (esim suuttimen kärjen pituus ja suuttimen fyysinen muoto oli määräävät tekijät noissa holkeissa), eli ei välttämättä sovi alkuunkaa joillaki toisilla suuttimilla.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 27.03.2019 22:31
noniin, polttoainelinja edistyy ja vähä muutaki pientä, mikäli jotakuta mahdollisesti kiinnostaa. söin tänään muuten kasviskiusausta, eipä ollu kovin hääviä ja korvaaki kutitti.


jarruputkityökalulla onnistu melko hyvin toi kartioliitos. on siis kartio sekä ulkoa että sisältä. pitäis toimia. halpa ratkaisu, 32€ makso kaikki liittimet ja letkut.
Kuva


bensakiskon pääs on varmaan yhtäkkiä katottuna paljo liittimiä, mutta oli pakko laittaa viä yks väliliitos väliin, että sai tota letkulähtöä vähän koneen etupäätä kohti. muuten toi letku olis ollu justiinsa ton termarin kotelon pultin kohdilla, ja se tarkotti sitä että letku lähtis yläviistoon ja se ei miellyttäny silmää yhtää :D
Kuva


paluupuolen letku on tässävaiheessa vähä lyhyt, mutta väliin tulee vielä paineensäädin ja mahdollisesti takaiskuvenaki joten asia ratkeaa sillä.
näistä letkuista puuttuu muutenki vielä ne holkit, joilla ne prässätään lujasti kiinni noihin liittimiin. hain paikallisesta hydr. liikkeestä vain noi liittimet ja letkut, jotta saan letkut ensi itte lyhentää oikiaan mittaan ja käyrä sitte myöhemmin prässäyttämäs.
Kuva


kaasuvaijjerille kyhäsin salamannopiasti polven päällä jonkullaasen version, mitä nyt tosta vakio vivustosta ja vaijerista pystykään. vakio vaijeri siis auttamatta liika lyhkäänen ja jos ton meinaa pitää tollasena, niin saa kyllä viä vähä jalostaa lisää, kaunis siitä ei tulis koskaa mutta ei täs toki olla mihinkää näyttelyyhin menoskaa :D taidan silti hommata pitemmän vaijerin tai jonku lisäosan vaijerin päähän. jokatapaukses se toimii kuitenki noinki ja saa ne kuuluisat ensisavut otettua, jos siinä vaihees asia on vielä tuolla tolalla.
Kuva



ilmastoinnin kuivain löysi uuden paikan. oli muuten aika kalliita noi liittimet ja letkut, 92€ (6 liitintä ja letkua) vanha paikka on siinä mieles häjy, ku nykyään siinä on ahtoputki :D
täytyy toki vielä kiinnitys toteuttaa. kuivaimen paikka oli kyllä tosi helppo löytää, koska ei ollu muualla tilaa ku tos :D
Kuva


vanhaa kuvaa on helppo käyttää havainnollistamiseen :D ympyröity punanen on siis ilmastoinnin kuivaimen vanha paikka. turkoosilla värjätty on ohjaustehostimenöljyn jäähdytin (kyllä, vaikka siinä ei oo mitää kennoakaa. eikä tota koko systeemiä ollu esim kaverin w124 230 lainkaa), jätin koko roskan pois ku ei olisi mahtunu enää.
Kuva



uus ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain pitäs tulla todnäk. tälläviikolla. se tarkoittaa taas sitä, että saa ruveta keulaa (ilm. lauhdutin, syyläri, vesiletkut, ahtoputket jne) niputtaan ns lopullisesti, onhan niitä keulan osia jo muutaman tuhat kertaa soviteltukki :D
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: La 13.04.2019 22:56
taas on vähä jotaki nysväälty

kampi-aleksin pultin kiristyshonmia (jäteraudasta tämäki viritys) kierrelukitteella 300nm. olis saanu kyllä olla lujemmat pultit ku alko noi kiinnityspultit joustaan niin niihin hävis osa momentista ku avain naksahti, mut vedin viä varooksi 1/8 kierroksen lisää. kaippa se ny pysyy.
Kuva


polttoainelinja on nyt valmis kaikenkaikkiaan
Kuva

aeromotive style paineensäädin ja siihen aito aeromotiven etanolin kestävä kalvo. hitti vai huti, ken tietää. ton säätimen saaki nätisti kiinnitettyä tohon rinta/tulipelliin.

Kuva

keulaaki sovittelin nippuun, imusarjan toki käytin viä tänään irti ku pesin sen ja oottelen uusia o-renkaita suuttimiin, et sais tivimmän liitokset tohon bensakiskoon ku se tuntuu jotenki vetelältä.
muuten alkaa olla sillai hyväs mallis, paisuntasäiliön hommasin volvon v40 (kapia/pieni malli sopii enää tohon kokoonpanoon), mutta en ny oo varma, että laitanko sen vai ettinkö jonku toisenlaasen. jos joku tietää jonku mahd. kapian ja pienen paisarin niin ilmoottelee mulle! vw pyöreä paisari oli ekana mieles mutta ei onnistu sillä.

dumppi viä puuttuu ja toki kaikellaasta pientä mutta teknisesti alkaa olla kutakuinki nipus lukuunottamatta sähköjä.
olishan se kova sana jos sais tämän vuoden kesäkeleillä kokeeltua vähä kuovitella tuos pihalla. mielenkiinnolla kyllä odotan, että mikkä paikat kusoo nesteitä pihalle ku saa käyntiin. :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3463
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Su 14.04.2019 10:26
Hyvän näköistä rakentelua! Kampiakseli pysyy hyvin paikallaan pultin kiristyksessä laittamalla iso ruuvari starttikehän hampaisiin joko ylhäältä ykk-anturin reiästä tai alhaalta vaihdelaatikon kolosta.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ke 18.09.2013 15:20
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 11:00
Morjes!

Tämähän on hyvin samanlainen projekti, mitä itse aloitin 2014. Mä tosin tein kaiken opiskelijabudjetilla eli halvalla. No se vanha kone ei kauaa kestänyt joten uusi aihio laakeroitiin ja tehtiin, kunnes into ja aika loppui kesken.
Hyvä, että tänne foorumillekin eksyy kerran vuodessa niin voi vaikka taas innostua. :D

Millasella paineella on tarkotus ajaa?
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 18:54
moro!

joo oon lukenu kyllä sun topiccia :D meinaakko joskus saada ajoon vielä? :D

paineista en oikeen tiä viä, mut tällähetkellä hukkikses on vakio 1,2 bar jousi mutta kai aluuksi pitää jollain 0.6-0.8 ja kattoa kestääkö sitäkään :D
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 19:03
tomant kirjoitti:Hyvän näköistä rakentelua! Kampiakseli pysyy hyvin paikallaan pultin kiristyksessä laittamalla iso ruuvari starttikehän hampaisiin joko ylhäältä ykk-anturin reiästä tai alhaalta vaihdelaatikon kolosta.

tomant



kiitoksia!

joo kävi seki mieles, mutta ei sitte uskaltanu jos olis menny jotaki paskaksi :D ja tällä samalla työkalulla saa myös sitte pultin aukikin, ilman et täytyy purkaa imusarjaa jne pois edestä laittaakseen jonku ruuvvarin ykk anturin reiästä.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ke 18.09.2013 15:20
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 07:50
ttuppu` kirjoitti:moro!

joo oon lukenu kyllä sun topiccia :D meinaakko joskus saada ajoon vielä? :D

paineista en oikeen tiä viä, mut tällähetkellä hukkikses on vakio 1,2 bar jousi mutta kai aluuksi pitää jollain 0.6-0.8 ja kattoa kestääkö sitäkään :D



Kyllä toi omakin raato pitää valmiiksi saattaa jossain vaiheessa. Ehkä ensi talvena tai sitten ei. Hallitilatkin vaihtu ja nyt on 120 neliötä käytössä joten tilaa olis ottaa auto leväälleen. Vaatii aikalailla MIG-liimaa ennen leimaa. :D
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 02.05.2013 23:39
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 23:11
Upea projekti ja hienosti kuvattu ja kerrottu.
Todella mukava seurata.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 26.04.2019 21:18
sotahiiri kirjoitti:
ttuppu` kirjoitti:moro!

joo oon lukenu kyllä sun topiccia :D meinaakko joskus saada ajoon vielä? :D

paineista en oikeen tiä viä, mut tällähetkellä hukkikses on vakio 1,2 bar jousi mutta kai aluuksi pitää jollain 0.6-0.8 ja kattoa kestääkö sitäkään :D



Kyllä toi omakin raato pitää valmiiksi saattaa jossain vaiheessa. Ehkä ensi talvena tai sitten ei. Hallitilatkin vaihtu ja nyt on 120 neliötä käytössä joten tilaa olis ottaa auto leväälleen. Vaatii aikalailla MIG-liimaa ennen leimaa. :D


joo mikäs kiire täs on valamiis maailmas, kaikki ajallansa :D ja joo kyllä tälläset hommat yleensä edellyttää hyviä tiluksia, ittellä käyny hyvä säkä ku sukulaisten halliin oon saanu mersun levittää.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 26.04.2019 21:18
Hurja kirjoitti:Upea projekti ja hienosti kuvattu ja kerrottu.
Todella mukava seurata.



kiitos paljon !
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 30.08.2016 17:05
ViestiLähetetty: Pe 24.05.2019 22:18
Mitäs tälle rojektille kuuluu? Mielenkiintoinen kyllä on!
EX Mercedes-Benz S124 300TE
EX W202 C180 Esprit

Valitettavasti ollaan jo eellä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 24.05.2019 22:57
moro.
hyvää kuuluu ja jotain pientä on tapahtunukki, mutta ei kaikista pikkuasioista aina oo jaksanu tänne päivitellä.
kesäloma alko ja tänään kävin työmaalla sorvaamas "holkin" jossa m12x1,5 kierre, joka sitte hitsataan ahtoputkeen jotta saa imuilmananturille paikan, samalla kertaa tulee dumpin letkulähtö hitsautettua.
puuttuu toki vielä jälleen kerran kaikkia pikkujuttuja joita on viä jonkiverran mutta eiköhän ne sähkötyötki joskus ala, että sais ne savut pihalle, kunhan ensi saa nää mekaaniset ja muut jutut ensi pois alta.
välillä vaan ei kiinnosta yhtää ja välillä kiinnostaa, niin en oo sitte väkisin ruvennu tekemään jos kerta ei oo mielenkiintoa niin sitte sitä ei oo, mutta eiköhän kaikki ajallaan :D onhan tää ollu jo muutenki hidas rojekti että olis sen kyllä hyvä valmistuakki joskus :D
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ti 11.06.2019 22:17
kukkuluuruu vaihteeksi! kesälomalla on oltu ja nyt on mielenkiinnon puitteissa vähän oltu pajallaki :D


kaasuvaijerille virittelin jonkummoosen tellingin ja vaijeri piti vaihtaa vähä pitempään
Kuva

ahtoputkeen sorvasin holkin johon saa ton anturin kii ja samalla kertaa hitsautin myös dumpille letkulähdön.
Kuva

ylikäteviä nämä pi-liittimet myös näihin hommiin :D
Kuva

jostain ooppelista löyty soppeli paisari
Kuva

alkas näyttään ainaki suurinpiirteen valmiilta, enää sähkötyöt tekemättä :D tänään kaatelin öljyt koneeseen.
kaadoon aiva huvikseni 3litraa ilman venakoppaa jokapaikkaan niin sais joka kanavaan valmiiksi vähä öljyä :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tänään illasta innostuun viä tekeen telinettä puolille, nää on ls2 tarvikkeet
Kuva
Kuva
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi