Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollista?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Siis erillinen abs/asr boxi semmosta autosta mistä tuo laatikon ohjaimiin on, tuommoisen prnd4321 ohjauksen kanssa ei ole tainnut olla viedä ESP:tä vaan asr. Eli kytketään abs/asr boxi ja siihen vain taka abs anturit, ja tuo boxi antaa can-väylän kautta nopeus tiedon laatikonohjaimelle.

Omaan autoon kun vaihdoin uudemman moottorin ei vanha laatikon ohjain keskustellut uudemman moottorin ohjaimen kanssa ja kun laatikon ohjaimen vaihtoi uudempaan ei se sitten keskustellut vanhan ESP:n kanssa. Ensimmäisenä esp:n muutos kokeiluna autoon kytkettiin virrat väylä ja taka abs anturit, jolla laatikko alkoi toimimaan.
Eli laatikonohjain tarvitsee juuri oikeanlaisen moottorin kuormitus tiedon ja nopeus tiedon.

Edit.
Tuohon tarvisi siis jonkun ohjaimen joka muuttaisi abs anturin tiedon sopivaksi can-väylä tiedoksi. Semmoisen luulisi jostain löytyvän, pikaisella googlettamisella ei tullut vastaan.
Joissain aftermarket ecuissa on tuo väylä mahdollisuus olemassa kannattaa tutkia ettei sinunkin ohjaimessa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jukkis. kirjoitti:Siis erillinen abs/asr boxi semmosta autosta mistä tuo laatikon ohjaimiin on, tuommoisen prnd4321 ohjauksen kanssa ei ole tainnut olla viedä ESP:tä vaan asr. Eli kytketään abs/asr boxi ja siihen vain taka abs anturit, ja tuo boxi antaa can-väylän kautta nopeus tiedon laatikonohjaimelle.

Omaan autoon kun vaihdoin uudemman moottorin ei vanha laatikon ohjain keskustellut uudemman moottorin ohjaimen kanssa ja kun laatikon ohjaimen vaihtoi uudempaan ei se sitten keskustellut vanhan ESP:n kanssa. Ensimmäisenä esp:n muutos kokeiluna autoon kytkettiin virrat väylä ja taka abs anturit, jolla laatikko alkoi toimimaan.
Eli laatikonohjain tarvitsee juuri oikeanlaisen moottorin kuormitus tiedon ja nopeus tiedon.

Edit.
Tuohon tarvisi siis jonkun ohjaimen joka muuttaisi abs anturin tiedon sopivaksi can-väylä tiedoksi. Semmoisen luulisi jostain löytyvän, pikaisella googlettamisella ei tullut vastaan.
Joissain aftermarket ecuissa on tuo väylä mahdollisuus olemassa kannattaa tutkia ettei sinunkin ohjaimessa.
¨

Tätäkin juuri se väliboxsi(semmoinen pikku tieto kone) hoitamaan singnalia sisään ja sopivassa muodossa ulos laatikon ohjaimelle päin
siinä välissä sitten säätellee sopivaksi omaan käyttön
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko CAN-väylän toiminta sellainen, että anturit yhdistetään vain omaan ohjaimeensa (controller -> Coctroller Area Network), joka muuntaa anturin signaalin väylässä kulkevaan muotoon (esim. nopeustieto) ja muut ohjaimet voivat käyttää tätä muutettua signaalia hyväkseen?

Jos lisään systeemiin ABS/ASR/jne -ohjaimen, pitääkö siihen liittää jotakin muuta kuin ABS-anturien tiedot, että sieltä ei taas tule lisää ongelmia?

Mistä laatikon ohjain saa moottorin kuormatiedon? Pitääkö väylään lisätä koneen ECU ja sille MAP-anturi?

Leviääkö tämä homma kuin Elanto ja vaatii ohjainta ohjaimen perään ja niille läjän antureita?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tomant kirjoitti:Onko CAN-väylän toiminta sellainen, että anturit yhdistetään vain omaan ohjaimeensa (controller -> Coctroller Area Network), joka muuntaa anturin signaalin väylässä kulkevaan muotoon (esim. nopeustieto) ja muut ohjaimet voivat käyttää tätä muutettua signaalia hyväkseen?

Jos lisään systeemiin ABS/ASR/jne -ohjaimen, pitääkö siihen liittää jotakin muuta kuin ABS-anturien tiedot, että sieltä ei taas tule lisää ongelmia?

Mistä laatikon ohjain saa moottorin kuormatiedon? Pitääkö väylään lisätä koneen ECU ja sille MAP-anturi?

Leviääkö tämä homma kuin Elanto ja vaatii ohjainta ohjaimen perään ja niille läjän antureita?

tomant

Kyllä se aikalailla näin toimii, sitä väylässä liikkuvan tiedon "muotoa" en tarkalleen tiedä, kai siellä jotain nollia ja ykkösiä kulkee. :lol:
ei ole mennyt opiskelut niin pitkälle.

Se abs/asr boxi ei tarvi tuohon tarkoitukseen muuta. Se on kyllä vikatilassa mutta antaa laatikolle sen tarvitseman nopeus tiedon.

Moottorin ohjainkin täytyy kytkeä väylään ja siihenkin mahdollisesti joku väylä muunnin jos ecu ei osaa antaa ulos tietoa juuri sopivassa muodossa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tarkoitus ei ole vinoilla, mutta jos reilu tonni on liikaa laatikon ohjaimesta niin onko kiihdytys ihan oikea harrastus?
Siinä kun helposti palaa tonnitolkulla rahaa, ja jos ei laatikon sielunelämää opetella halua niin rahaa palaa varmasti enemmän kun särkee osia säätövaiheessa.
Kun tietää mitä laatikkossa oikeasti tapahtuu vaihdon hetkellä ja sen saa säädettyä oikein kerralla niin lootia varmasti menee vähemmän.

Se arduino tai joku plc ei ole niin monimutkainen kun miltä alkuun vaikuttaa, varmasti helpompi kuin orkkis purkkien datan muokkaaminen lennosta can väylästä tai tcun sisältä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Näyttää siltä, että Mersun vaihteisto-ohjaimen käyttö 722.6-vaihteiston kanssa edellyttää sitä, että samasta autosta pitää ottaa kone ja sen ECU, laatikko ja sen ohjain , vaihteenvalitsin, ABS-ohjain ja takapyörien ABS-anturit ja joku etuboxi, josta saadaan mallikohtaisia tietoja sekä em. laitteita yhdistävän CAN-väylä. Tällaisista yhdistelmistä on juttua esim. Mersuforumilla ja sivulla HotwireAuto. Näissä tosin lähtökohtana on valittu moottori ja sille 722.6/NAG1-vaihteisto. Pelkän vaihteiston ja sen alkuperäisen ohjaimen sekä vaihdekepin yhdistämisestä ei ole löytynyt esimerkkejä. Jos tällainen toimiva lähtökohta löytyisi, ei kuuden solenoidin ohjaaminen sinänsä vaatisi ihmeitä alkuperäisen ohjaimen rinnalla.

Toimivat ratkaisut ilmeisesti löytvät YK-Autolta, Ofgearilta (Olefejer) ja PCS:ltä TCM-2800. HGM Automotive Electronicsin Compushift Pro -malli vaihteistoille WA580 ja NAG1 on ollut ainakin vuoden verran "Coming soon", joten muillakin on ollut ihmettelemistä ,-)
MJPfin kirjoitti:...Se arduino tai joku plc ei ole niin monimutkainen kun miltä alkuun vaikuttaa, varmasti helpompi kuin orkkis purkkien datan muokkaaminen lennosta can väylästä tai tcun sisältä.
Tarkoitatko näitä valmiita ohjaimia vai uuden rakentamista ohjelmoitavan logiikan pohjalta?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:Näyttää siltä, että Mersun vaihteisto-ohjaimen käyttö 722.6-vaihteiston kanssa edellyttää sitä, että samasta autosta pitää ottaa kone ja sen ECU, laatikko ja sen ohjain , vaihteenvalitsin, ABS-ohjain ja takapyörien ABS-anturit ja joku etuboxi, josta saadaan mallikohtaisia tietoja sekä em. laitteita yhdistävän CAN-väylä. Tällaisista yhdistelmistä on juttua esim. Mersuforumilla ja sivulla HotwireAuto. Näissä tosin lähtökohtana on valittu moottori ja sille 722.6/NAG1-vaihteisto. Pelkän vaihteiston ja sen alkuperäisen ohjaimen sekä vaihdekepin yhdistämisestä ei ole löytynyt esimerkkejä. Jos tällainen toimiva lähtökohta löytyisi, ei kuuden solenoidin ohjaaminen sinänsä vaatisi ihmeitä alkuperäisen ohjaimen rinnalla.

Toimivat ratkaisut ilmeisesti löytvät YK-Autolta, Ofgearilta (Olefejer) ja PCS:ltä TCM-2800. HGM Automotive Electronicsin Compushift Pro -malli vaihteistoille WA580 ja NAG1 on ollut ainakin vuoden verran "Coming soon", joten muillakin on ollut ihmettelemistä ,-)
MJPfin kirjoitti:...Se arduino tai joku plc ei ole niin monimutkainen kun miltä alkuun vaikuttaa, varmasti helpompi kuin orkkis purkkien datan muokkaaminen lennosta can väylästä tai tcun sisältä.
Tarkoitatko näitä valmiita ohjaimia vai uuden rakentamista ohjelmoitavan logiikan pohjalta?

tomant
Siis "arduino tai joku plc" tarkoitaneen niitä pikku tietokoineita ja sitten se antamaan ne tarvitavata singnalit sille org boxsille, eli sillä muokaa ne sopiviksi mitä nyt autosta on saatavilla vaikapa niin että jos on tarvis abs boxsilta tulevaa nopeus tietoa(kuten normalisti on) ja semmoista ei ole tarjolla niin pyörään, kardaniin tms joku vaikka induktio
anturi ja sen antama singnali sitten sinne pikku tietokonessen toisesta päästä sisään ja toista ulos sopivan näköisenä/muotoisena
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nyt löytyi sen tapainen ohjain, josta olen haaveillut. Tämä avoimen koodin ohjain, VaLas1.0, perustuu Arduinoon ja siinä on kohtuullisen vähän komponentteja ja ohjelma on selkeä. Toivottavasti tällainen maallikko saa laitteen tehtyä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja olli103 »

No nyt on mielenkiintoinen linkki. Kiitoksia tästä! Itsekkin etsinyt tämäntapaista. Taidan harrastusmielessä kokeilla tuleeko tämmöisestä mitään :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Arduinolla ja PLC:llä tarkoitin juuri sitä että sillä suoraan ohjataan solenoideja, nopeus, tieto kierrosluku, laatikon kierrosluku ja kuormitus tieto pitäisi riittää ohjaamiseen.
Ohjelma rakennetaan noiden tietojen ympärille, nopeus tiedosta ja kierrosluvusta luodaan kartta minkä mukaan vaihdot toteutetaan. Jos kierrosluku ylittää tietyllä nopeudella kartassa annetun PLC tökkää isommalle. Ja jos kierrosluku alittaa nopeudelle sallitun tulee pienempi vaihde.

Kuormitustieto määrää sen paljonko vaihdon aikana avataan turbiinin lukkoa vaihtoja pehmentämään ja kuinka nopeasti käytetään kytkimien solenoideja.
Näin siis pähkinänkuoressa, vaihtojen vaatimat solenoidien yhdistelmät löytyy 722.6 manuaalista ja loppu pitää keksiä itse.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

MJPfin kirjoitti:Arduinolla ja PLC:llä tarkoitin juuri sitä että sillä suoraan ohjataan solenoideja, nopeus, tieto kierrosluku, laatikon kierrosluku ja kuormitus tieto pitäisi riittää ohjaamiseen.
Ohjelma rakennetaan noiden tietojen ympärille, nopeus tiedosta ja kierrosluvusta luodaan kartta minkä mukaan vaihdot toteutetaan. Jos kierrosluku ylittää tietyllä nopeudella kartassa annetun PLC tökkää isommalle. Ja jos kierrosluku alittaa nopeudelle sallitun tulee pienempi vaihde.

Kuormitustieto määrää sen paljonko vaihdon aikana avataan turbiinin lukkoa vaihtoja pehmentämään ja kuinka nopeasti käytetään kytkimien solenoideja.
Näin siis pähkinänkuoressa, vaihtojen vaatimat solenoidien yhdistelmät löytyy 722.6 manuaalista ja loppu pitää keksiä itse.
Kertomallasi tavalla saisi hyvin toimivan ohjaimen Olefejerin tyyliin. Minä taas etsin otsikon mukaisesti halpaa manuaaliohjainta, joten en tarvitse solenoidien ohjaamiseen muuta tietoa kuin vaihtamisen ylospäin/alaspäin, esim tiptronic-vaihdekepillä tai kahdella painonapilla tms. Turbiinilukon käyttö on vielä mietinnässä, esim 1-2 vaihdon jälkeen. Kuormitustiedon lisääminen voisi olla mahdollista, mutta kuorma on minulla lähdön jälkeen maksimissaan koko ajan, joten kuorma ei sinällään tuo paljon lisätietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sit vaan logiikalle kertomaan mikä solenoidi yhdistelmä aktivoidaan ja niiden viiveet kun painetaan nappia kerran, samalla käynnistyy logiikan laskuri mikä laskee käytössä olevan vaihteen, uusi painallus ja seuraava kaavio solenoideja. Väliin voi laittaa ykkösen jälkeen turbiinin lukon ohjauksen, ykkösellä kiinni kun esim jalka nousee jarrulta, vaihtojen välillä luistamaan niin keventää vaihtoa ja rummut pääsee helpommalla.

En katsonut tuota linkkiä minkä joku postasi, mut sieltä saa varmasti vinkkejä ohjauksen manuaalisesti.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Arduinolla ja PLC:llä tarkoitin juuri sitä että sillä suoraan ohjataan solenoideja, nopeus, tieto kierrosluku, laatikon kierrosluku ja kuormitus tieto pitäisi riittää ohjaamiseen.
Ohjelma rakennetaan noiden tietojen ympärille, nopeus tiedosta ja kierrosluvusta luodaan kartta minkä mukaan vaihdot toteutetaan. Jos kierrosluku ylittää tietyllä nopeudella kartassa annetun PLC tökkää isommalle. Ja jos kierrosluku alittaa nopeudelle sallitun tulee pienempi vaihde.

Kuormitustieto määrää sen paljonko vaihdon aikana avataan turbiinin lukkoa vaihtoja pehmentämään ja kuinka nopeasti käytetään kytkimien solenoideja.
Näin siis pähkinänkuoressa, vaihtojen vaatimat solenoidien yhdistelmät löytyy 722.6 manuaalista ja loppu pitää keksiä itse.
Kertomallasi tavalla saisi hyvin toimivan ohjaimen Olefejerin tyyliin. Minä taas etsin otsikon mukaisesti halpaa manuaaliohjainta, joten en tarvitse solenoidien ohjaamiseen muuta tietoa kuin vaihtamisen ylospäin/alaspäin, esim tiptronic-vaihdekepillä tai kahdella painonapilla tms. Turbiinilukon käyttö on vielä mietinnässä, esim 1-2 vaihdon jälkeen. Kuormitustiedon lisääminen voisi olla mahdollista, mutta kuorma on minulla lähdön jälkeen maksimissaan koko ajan, joten kuorma ei sinällään tuo paljon lisätietoa.

tomant

Mielen kiinnosta niin minkälainen "paketti" nyt on kone laatikko, alusta, koko auto?
nykyisen vaihteiston kanssa jotain hankaluuksia?
milaisia aikoja/loppu nopeuksia, millä matkalla,
ensimäiset 60 jalkaa
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

FinlandMerceds kirjoitti:Mielen kiinnosta niin minkälainen "paketti" nyt on kone laatikko, alusta, koko auto?
nykyisen vaihteiston kanssa jotain hankaluuksia?
milaisia aikoja/loppu nopeuksia, millä matkalla,
ensimäiset 60 jalkaa
Allekirjoituksen mukaisessti paras aika 1/4 maililla 13,077, loppunopeus 171,51, 60 jalkaa 1,951. Seisova maili 217 km/h (välitykset loppuivat kesken). Auto W201 190E, kone M111.975 230K + turbo, arvioitu teho radalla noin 275 hv takapyörästä, ohjaus Adaptronic e420d. Molemmille ahtimille jälkijäähyt. Oma vesipumppu + sähköinen, vedenkiero parannettu. Laatikko 717.435 5v manuaali (190E 2.6), vaihteensiirto lyhennetty, kytkin Sachs race Volvon asetelmalla. Perä 185 mm 3,92 ASD, lukitus rasvaprässillä. Alusta vastaava kuin 190E 16V, takana rautajouset. Renkaat 225/50 R15 Mickey Rhompson ET Radial (DOT). Auto muutoskatsastettu 178 kW tehoille.

Katso lisää allekirjoituksen linkeistä tai turbo-osiosta.

Tulossa BMW 188 mm 4,54-välituksellä ja Lokka pala-locker. Mahdollisesti huohottimeen alipainepumppu, poisto pakoputkeen.

Vaihteiston vaihtaminen hidasta ja missejä tulee. Tehon kasvaessa uuden turbon kanssa (nyt alkusäädöissä GT3582R) haluan laatikon, joka kestää ja vaihtaa varmasti eikä maksa liikaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:Mielen kiinnosta niin minkälainen "paketti" nyt on kone laatikko, alusta, koko auto?
nykyisen vaihteiston kanssa jotain hankaluuksia?
milaisia aikoja/loppu nopeuksia, millä matkalla,
ensimäiset 60 jalkaa
Allekirjoituksen mukaisessti paras aika 1/4 maililla 13,077, loppunopeus 171,51, 60 jalkaa 1,951. Seisova maili 217 km/h (välitykset loppuivat kesken). Auto W201 190E, kone M111.975 230K + turbo, arvioitu teho radalla noin 275 hv takapyörästä, ohjaus Adaptronic e420d. Molemmille ahtimille jälkijäähyt. Oma vesipumppu + sähköinen, vedenkiero parannettu. Laatikko 717.435 5v manuaali (190E 2.6), vaihteensiirto lyhennetty, kytkin Sachs race Volvon asetelmalla. Perä 185 mm 3,92 ASD, lukitus rasvaprässillä. Alusta vastaava kuin 190E 16V, takana rautajouset. Renkaat 225/50 R15 Mickey Rhompson ET Radial (DOT). Auto muutoskatsastettu 178 kW tehoille.

Katso lisää allekirjoituksen linkeistä tai turbo-osiosta.

Tulossa BMW 188 mm 4,54-välituksellä ja Lokka pala-locker. Mahdollisesti huohottimeen alipainepumppu, poisto pakoputkeen.

Vaihteiston vaihtaminen hidasta ja missejä tulee. Tehon kasvaessa uuden turbon kanssa (nyt alkusäädöissä GT3582R) haluan laatikon, joka kestää ja vaihtaa varmasti eikä maksa liikaa.

tomant
Noilla aikka/teho tiedolla,
selkeästi nykyinen kokoon pano jotain parannusta kaipaa
toivotavasti se löytyy, vaikkapa tuosta vaihteiston vaihdosta
jokainen vaihtohan on + jotain aikaan lisää, nopeampi vaihto/vähemän vaihtoja - jotain ajasta pois,
tuon Adaptronic manuaalista ei näkynyt mitä titejoa sieltä saa ulos mutta oletettavasti jotain niin sieltäkin voisi osan tarvitavista saada
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
tomant kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:Mielen kiinnosta niin minkälainen "paketti" nyt on kone laatikko, alusta, koko auto?
nykyisen vaihteiston kanssa jotain hankaluuksia?
milaisia aikoja/loppu nopeuksia, millä matkalla,
ensimäiset 60 jalkaa
Allekirjoituksen mukaisessti paras aika 1/4 maililla 13,077, loppunopeus 171,51, 60 jalkaa 1,951. Seisova maili 217 km/h (välitykset loppuivat kesken). Auto W201 190E, kone M111.975 230K + turbo, arvioitu teho radalla noin 275 hv takapyörästä, ohjaus Adaptronic e420d. Molemmille ahtimille jälkijäähyt. Oma vesipumppu + sähköinen, vedenkiero parannettu. Laatikko 717.435 5v manuaali (190E 2.6), vaihteensiirto lyhennetty, kytkin Sachs race Volvon asetelmalla. Perä 185 mm 3,92 ASD, lukitus rasvaprässillä. Alusta vastaava kuin 190E 16V, takana rautajouset. Renkaat 225/50 R15 Mickey Rhompson ET Radial (DOT). Auto muutoskatsastettu 178 kW tehoille.

Katso lisää allekirjoituksen linkeistä tai turbo-osiosta.

Tulossa BMW 188 mm 4,54-välituksellä ja Lokka pala-locker. Mahdollisesti huohottimeen alipainepumppu, poisto pakoputkeen.

Vaihteiston vaihtaminen hidasta ja missejä tulee. Tehon kasvaessa uuden turbon kanssa (nyt alkusäädöissä GT3582R) haluan laatikon, joka kestää ja vaihtaa varmasti eikä maksa liikaa.

tomant
Noilla aikka/teho tiedolla,
selkeästi nykyinen kokoon pano jotain parannusta kaipaa
toivotavasti se löytyy, vaikkapa tuosta vaihteiston vaihdosta
jokainen vaihtohan on + jotain aikaan lisää, nopeampi vaihto/vähemän vaihtoja - jotain ajasta pois,
tuon Adaptronic manuaalista ei näkynyt mitä titejoa sieltä saa ulos mutta oletettavasti jotain niin sieltäkin voisi osan tarvitavista saada
Oisko liian vaikea/huono jos olisi se lootan oma ohjain siirtoajeluun ja sit sille kytkettäisiin kiihdytystä varten pakko-ohjaus väliaikaisesti (kerta kiihdytys) eli ihan ajastettu käskytys vaihteiden vaihdosta (vaikka aloitus kickdown kytkimestä). Toki silloin sään kautta kitka vaikuttaisi huonolla säällä niin että menisi vaihdot ihan pieleen. Pitäis olla siihen pakko-ohjaukseen useampi esiasetettu valinta... Kai se käsivaihto ja vaihteen armotta päälle pamauttava ohjaus olisi ajan kannalta helpoin???

Niin, vaihto vie aikaa mutta myös se jos on 4/5 vaihetta ja 5 vaiheisessa saadaan vaihde "sopimaan" vaihdekohtaiseen ajotilanteeseen paremmin kuin pitkä vaihto. Onko eri laatikoiden välitys-suhteet tullut tutkittua ja sjoiteltua vääntö tehokäyrälle?

Aikanaan tekussa laskeskelin painekäyrästä (erilaisia) automaattiaseen sarjatulinopeuksia ja lukon nopeuksia/sijaintia x hetkellä. Muuttujina siis painekäyrä, kitkat, massan hitaus ja jousen/jousien vastus ja koneiston virittämisen vaatima vastus. Jos on kiinostusta ajan optimointiin, niin vastaavasti kannattaisi laskeskella miten monta vaihdetta kannattaa käyttää ja miten ajastettuna eri kiihdytyksissä. Auton massa tietenkin vakio, teho/vääntökäyrä pilkotaan halutulla resoluutiolla ja lasketaan auton kiihtyvyys ja kulkema matka eri vaihteilla yhdessä tai erikseen samalla resoluutiolla käyttäen keskiarvoistettua teho/vääntötietoa. Vaihtoaika pitäisi ennemminkin mitata, laskeminen saattaa mennä liian hankalaksi saatuun tuloksen luotettavuuteen verrattuna.

Hemmetin kiinnostava projekti taas tomantilla. Ennenkuin sähköistät sen, näemme kai R6 V6 myllyn tenavassa?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:Oisko liian vaikea/huono jos olisi se lootan oma ohjain siirtoajeluun ja sit sille kytkettäisiin kiihdytystä varten pakko-ohjaus väliaikaisesti (kerta kiihdytys) eli ihan ajastettu käskytys vaihteiden vaihdosta (vaikka aloitus kickdown kytkimestä). Toki silloin sään kautta kitka vaikuttaisi huonolla säällä niin että menisi vaihdot ihan pieleen. Pitäis olla siihen pakko-ohjaukseen useampi esiasetettu valinta... Kai se käsivaihto ja vaihteen armotta päälle pamauttava ohjaus olisi ajan kannalta helpoin???
Laatikon oma ohjain olisi kiinnostava, mutta se vaatii niin paljon muita bokseja ym., että luovuin jo toivosta sen suhteen. Toisaalta auto kulkee pääosin pakun lavalla ja saattaa jäädä kokonaan pois liikennekäytöstä, jos muutoskatsastus menee liian vaikeaksi uudella turbolla.
AK47 kirjoitti:Niin, vaihto vie aikaa mutta myös se jos on 4/5 vaihetta ja 5 vaiheisessa saadaan vaihde "sopimaan" vaihdekohtaiseen ajotilanteeseen paremmin kuin pitkä vaihto. Onko eri laatikoiden välitys-suhteet tullut tutkittua ja sjoiteltua vääntö tehokäyrälle?

Aikanaan tekussa laskeskelin painekäyrästä (erilaisia) automaattiaseen sarjatulinopeuksia ja lukon nopeuksia/sijaintia x hetkellä. Muuttujina siis painekäyrä, kitkat, massan hitaus ja jousen/jousien vastus ja koneiston virittämisen vaatima vastus. Jos on kiinostusta ajan optimointiin, niin vastaavasti kannattaisi laskeskella miten monta vaihdetta kannattaa käyttää ja miten ajastettuna eri kiihdytyksissä. Auton massa tietenkin vakio, teho/vääntökäyrä pilkotaan halutulla resoluutiolla ja lasketaan auton kiihtyvyys ja kulkema matka eri vaihteilla yhdessä tai erikseen samalla resoluutiolla käyttäen keskiarvoistettua teho/vääntötietoa. Vaihtoaika pitäisi ennemminkin mitata, laskeminen saattaa mennä liian hankalaksi saatuun tuloksen luotettavuuteen verrattuna.
Tuon 722.6:den välityssuhteet ovat aika lähjellä nykyisen manuaalilaatikon välityssuhteita, joten se toiminee yhtä hyvin tai huonosti kuin nykyinen. Tällä hetkellä vartille riittää neljä vaihdetta, mutta tiheämpi perä mahdollistaisi myös viitosvaihteen käytön. Turbiinin stall speedin sopiminen viivalta lähtöön on vielä kysymysmerkki. Yhdessä dieselturbossa lähtöä on ruuditettu ilokaasulla, mutta se vaatisi jo siviilirohkeutta parin ahtimen kylkiäisenä ,-)
AK47 kirjoitti:Hemmetin kiinnostava projekti taas tomantilla. Ennenkuin sähköistät sen, näemme kai R6 V6 myllyn tenavassa?
Ensivaiheessa 722.6 tulee nykyisen koneen perään. Tuo M111 saattaa vaihtua joskus tulevaisuudessa M104:ään jos puhtia riittää ja jos hyöty voittaa vaivan, svenskien mukaan W140 320-kone olisi sopiva aihio.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Hieman ot mutta laita 5v zf jostain bemarista, niin menee ne vaihteet päälle, 2 levy kytkin vielä, niin vaihto nopeutuu vieläkin...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:Tuon 722.6:den välityssuhteet ovat aika lähjellä nykyisen manuaalilaatikon välityssuhteita, joten se toiminee yhtä hyvin tai huonosti kuin nykyinen. Tällä hetkellä vartille riittää neljä vaihdetta, mutta tiheämpi perä mahdollistaisi myös viitosvaihteen käytön. Turbiinin stall speedin sopiminen viivalta lähtöön on vielä kysymysmerkki. Yhdessä dieselturbossa lähtöä on ruuditettu ilokaasulla, mutta se vaatisi jo siviilirohkeutta parin ahtimen kylkiäisenä ,-)
tomant
Turbin pienellä luistolla vois paikata välitystä jos tarvetta

Tutun kuuloinen juttu tuo lähdön ruudittaminen ilokaasulla
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

pontsei kirjoitti:Hieman ot mutta laita 5v zf jostain bemarista, niin menee ne vaihteet päälle, 2 levy kytkin vielä, niin vaihto nopeutuu vieläkin...
Tuo on yksi hyvä vaihtoehto, mutta haluan nyt kokeilla raudan osalta lähes bolt-on -ratkaisua. Samoin kiinnostaa tuo halpa ohjain, josta voisi olla iloa muillekin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja Exami »

Hauska lukea tätä säätöä taas, Halutaan yksinkertaista ja edullista pakettia, mutta ei osata käsittää oman ajan käytön kustannusta ja vaivaa lainkaan.

Muutettu GS6-37DZ laatikko on jonkun ~800€?(5lovisen vaihteiston kanssa viellä vähemmän) Sen kanssa tarvittavat muutokset autoon on, shifteri + kytkinlevy + kardaanin etupätkä. kustannuksia varmaan kertyy noin 1000€? tämä paketti ok jonnekkin ~700 hp tehoilleasti riippuen vähän minkälaisella renkaalla ajaa ja kuinka rajusti, ja sulakkeina tulee olemaan auton muut osa-alueet jo paljon aikaisemmin :)

Tokihan kiihdytyksessä automaatti on parempi, toiset vaan haluu ajaa manuaalilla.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Exami kirjoitti:Hauska lukea tätä säätöä taas, Halutaan yksinkertaista ja edullista pakettia, mutta ei osata käsittää oman ajan käytön kustannusta ja vaivaa lainkaan.
Olen pahoillani, mutta minun ajan käyttöni ei aiheuta kustannuksia. Vaivaton harrastus ei kiinnosta minua.
Exami kirjoitti:Muutettu GS6-37DZ laatikko on jonkun ~800€?(5lovisen vaihteiston kanssa viellä vähemmän) Sen kanssa tarvittavat muutokset autoon on, shifteri + kytkinlevy + kardaanin etupätkä. kustannuksia varmaan kertyy noin 1000€? tämä paketti ok jonnekkin ~700 hp tehoilleasti riippuen vähän minkälaisella renkaalla ajaa ja kuinka rajusti, ja sulakkeina tulee olemaan auton muut osa-alueet jo paljon aikaisemmin :)
Kiitos.
Exami kirjoitti:Tokihan kiihdytyksessä automaatti on parempi, toiset vaan haluu ajaa manuaalilla.
Olen kokeillut sekä automaattia, että manuaalia, toistaiseksi manuaali on ollut nopeampi. Nyt kiinnostaisi kokeilla tällaista sähköohjattua automaattia, joka tuntuu toimivan hyvin ainakin käyttöautossani. Saattaa olla, että se ei ole nopeampi kuin nykyinen manuaalilaatikko, toivottavasti se sitten kestää tehonlisäyksiä paremmin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Oletkos harkinnut tai kokeillut CDI:n 6v manuaalia? Ne (kuulemaan) lujia ja saa kohtuu nopeiksi vaihdot kun laittaa kepille kovempia puslia. 270CDI loota vissiin paras 'bolt on' eikä maksaisi kuin 200-400€..
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

pikkukankkunen kirjoitti:Oletkos harkinnut tai kokeillut CDI:n 6v manuaalia? Ne (kuulemaan) lujia ja saa kohtuu nopeiksi vaihdot kun laittaa kepille kovempia puslia. 270CDI loota vissiin paras 'bolt on' eikä maksaisi kuin 200-400€..
Tuo voisi olla yksi vaihtoehto, jos haluaisin manuaalilaatikon. Ilmeisesti 2...6-vaihteiden välitykset olisivat aika sopivat.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Joo no mä en lähtisi koittaan oikeasti stripillä manuaalin kestävyyttä, liimattu rata ja sliksit niin äkkiä saa joitain särki. Varsinkin kun kytkin pitää mitoittaa oikeasti reilusti. Mitäs kuvittelet 60 jalkaa menevän, 1.3-1.6 sekunttia? Se mikä kestää kadulla 4-500 hepoa kestää stripillä 300 karkeasti.
Automaatissa kun tulee automaattisesti sitä pehmennystä turbiinista niin se kyllä kestää selkäsaunaa paremmin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

MJPfin kirjoitti:Joo no mä en lähtisi koittaan oikeasti stripillä manuaalin kestävyyttä, liimattu rata ja sliksit niin äkkiä saa joitain särki. Varsinkin kun kytkin pitää mitoittaa oikeasti reilusti. Mitäs kuvittelet 60 jalkaa menevän, 1.3-1.6 sekunttia? Se mikä kestää kadulla 4-500 hepoa kestää stripillä 300 karkeasti.
Automaatissa kun tulee automaattisesti sitä pehmennystä turbiinista niin se kyllä kestää selkäsaunaa paremmin.
Samaa ajattelin tuosta turbiinin vaikutuksesta kunhan saa auton irtoamaan viivalta jollakin tavalla. Tavoitteet on ensin tuonne alle 13...12,5 sekunnin varttiin. Paljon on matkaa vielä isoihin tehoihin ja 1,5 sekunnin 60-jalkaisiin. Toivon, että pienin askelin saa aikaa parannettua vähitellen ja vähäisin vaurioin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Joo no mä en lähtisi koittaan oikeasti stripillä manuaalin kestävyyttä, liimattu rata ja sliksit niin äkkiä saa joitain särki. Varsinkin kun kytkin pitää mitoittaa oikeasti reilusti. Mitäs kuvittelet 60 jalkaa menevän, 1.3-1.6 sekunttia? Se mikä kestää kadulla 4-500 hepoa kestää stripillä 300 karkeasti.
Automaatissa kun tulee automaattisesti sitä pehmennystä turbiinista niin se kyllä kestää selkäsaunaa paremmin.
Samaa ajattelin tuosta turbiinin vaikutuksesta kunhan saa auton irtoamaan viivalta jollakin tavalla. Tavoitteet on ensin tuonne alle 13...12,5 sekunnin varttiin. Paljon on matkaa vielä isoihin tehoihin ja 1,5 sekunnin 60-jalkaisiin. Toivon, että pienin askelin saa aikaa parannettua vähitellen ja vähäisin vaurioin.

tomant
Maasturi puolella ovat yhdistäneet turbineja manuaalin

Kova aski joka vaihteelle oma keppi
tai 1/2 vaihdetta ja kytkimen luisto säädöt kohdilleen molemat taitaa vaan olla ulkona pudjetista
eikä kyllä sovi enään muuhun ajeluun
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja tomant »

Väliaikatietoja hankinnoista:
* Arduino mega 2560 V3 hankittu, lisää palikoita tulossa
* Läjä transistoreja hankittu (kun löytyisi vielä paikka niille ,-) Pikkukomponentteja vielä haetaan
* Pikkulaatikko ja turbiini 200 CDI:stä tulossa (722.614) koekäyttöön

Vielä puuttuu ainakin:
* Keppiyksikkö (vanha mekaaninen tai PRND+/-) ja siirtotanko haussa
* 722.6-ohjaimen laatikon puoleinen sähköliitin (pyöreä 13-napainen) haussa
* Öljyntäyttöputki ja mittatikku haussa
* Öljynjäähdyttimen ja putkien/letkujen suunnittelu aloittamatta

Osaako joku neuvoa, että sopiiko tuollaisen 200 CDI -laatikon turbiini M102-vetolevyyn vai pitääkö hankkia CDI-koneen vetolevy? YKK-anturia en tarvitse, se on koneen etupään hihnapyörässä.

Laatikolla on ajettu hieman alle 160000 km. Laatikkoon ilmeisesti vähintään laitettava uudet öljyt ja suodatin. Pitäisikö tehdä Olefejerin suosittelema 4mm poraus 3-4 -vaihdon nopeuttamiseksi?

Olisiko bensakoneen turbiini parempi lähdön kannalta (korkeampi stall speed?) kuin 200 CDI:n turbiini vai onko niillä eroa käytännössä? Nyt, kun EPC ei toimi, en pääse varaosanumeroihin käsiksi. Ainakin 230K-turbiinia olen kuullut käytettävän vanhojen koneiden kanssa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin, mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tästä kuoriutuu. Mukava seurata miten sen tomaatin saa arduinolla komennettua. Voisi itsekkin alkaa harraste peliin miettimään tomaatti lootaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tomant kirjoitti:Väliaikatietoja hankinnoista:
* Arduino mega 2560 V3 hankittu, lisää palikoita tulossa
* Läjä transistoreja hankittu (kun löytyisi vielä paikka niille ,-) Pikkukomponentteja vielä haetaan
* Pikkulaatikko ja turbiini 200 CDI:stä tulossa (722.614) koekäyttöön

Vielä puuttuu ainakin:
* Keppiyksikkö (vanha mekaaninen tai PRND+/-) ja siirtotanko haussa
* 722.6-ohjaimen laatikon puoleinen sähköliitin (pyöreä 13-napainen) haussa
* Öljyntäyttöputki ja mittatikku haussa
* Öljynjäähdyttimen ja putkien/letkujen suunnittelu aloittamatta

Osaako joku neuvoa, että sopiiko tuollaisen 200 CDI -laatikon turbiini M102-vetolevyyn vai pitääkö hankkia CDI-koneen vetolevy? YKK-anturia en tarvitse, se on koneen etupään hihnapyörässä.

Laatikolla on ajettu hieman alle 160000 km. Laatikkoon ilmeisesti vähintään laitettava uudet öljyt ja suodatin. Pitäisikö tehdä Olefejerin suosittelema 4mm poraus 3-4 -vaihdon nopeuttamiseksi?

Olisiko bensakoneen turbiini parempi lähdön kannalta (korkeampi stall speed?) kuin 200 CDI:n turbiini vai onko niillä eroa käytännössä? Nyt, kun EPC ei toimi, en pääse varaosanumeroihin käsiksi. Ainakin 230K-turbiinia olen kuullut käytettävän vanhojen koneiden kanssa.

tomant
Poraus kannatta tehdä siihen reikään
(isomista karoistakaan ei olisi haittaa mutta nostavat heti hintaa ulos budejetista)
turbin lukon solenoidi vaihtaa myös
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin