ST:n jäähdytysjärjestelmä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Maline6
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 23.10.2017 19:38

ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Maline6 »

Onko arvon virittäjillä millasia jäähdytysjärjestelmiä koneissaan? Pitäis 606:seen kehittää jotakin, mikä toimii. Tästähän ei otsikon mukasesti tule ST vaan joku 350hp tähtäimessä ja ihan ympärivuotinen käyttis. Mutta silti kiinnostaa tehokkaampienkin laitteiden jäähdytyksen toteutukset.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No mulla ei mikään tehohirviö ole mutta olen turbolle laittanut jäähdytyksen koska turbossa sellainen mahdollisuus oli.. onko kyseessä w123 vai w124 kori vai mihin mallin kyseinen kone tulee?
Maline6
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 23.10.2017 19:38

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Maline6 »

124:seen tulossa. Monet puhuu griffinin jäähyn puolesta, mutta moni myös vastaan, että ei riittäis. Olen kuullu puhuttavan myös jostain ylimääräsestä vesipumpusta joka pumppais suoraan kanteen vettä tai jotakin sinnepäin, onkohan tuosta jokkalin jotain tietoa enempää?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Omaan laitoin vain t-kappaledein avulla ulosoton ja menon jäähdytysjärjestelmään. Laitan pari kuvaa, huomioi että tässä autossa on jo sähköinen kiertopumppu tuolla jarrusylinterin luona joka auttaa kierrättään nestettä kun haluaa lämmintä ilmaa sisätilaan, eli kierrättää nestettä paremmin silloin kennon läpi. Tulo turbolle on siis tuolta ennen lämpökennoa ja meno on sitten tuohon t-kappaleella yhdistetty lämpökennon paluuputkelta.


Kuva
Kuva

Tässä on kyseessä OM617 turbodiesel. Mutta tuossa sun koneessa luulis olevan samansuuntainen kierto nesteellä. Ja tässä tapauksessa nesteen tarkoituksena ei niinkään ole jäähdyttää itse turboa vaan siirtää siitä tulevaa ylimääräistä lämpöä pois.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maline6 kirjoitti:124:seen tulossa. Monet puhuu griffinin jäähyn puolesta, mutta moni myös vastaan, että ei riittäis. Olen kuullu puhuttavan myös jostain ylimääräsestä vesipumpusta joka pumppais suoraan kanteen vettä tai jotakin sinnepäin, onkohan tuosta jokkalin jotain tietoa enempää?
Tiedän ainakin yhden täällä Ruotsissa jolla on ihan orkkisjäähytin 617 koneessa turbon kanssa, siinä on se tavallinen 300D jäähytin ilman erillistä paisuntasäiliöö joten kooltaan pienempi kuin originaali 300tdt jäähytin. Tehoja hänellä on lähemmäks 300hv ja hyvin jäähtyy tuolla jäähytiimellä, ei käy kuumana. Minä laittaisin originaalijäähyttimen ja sähkötuulettimen.. Olen sellaisen laittanut omaan 617 turboon..
harppa93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 15.11.2011 14:22

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja harppa93 »

Tähän aiheeseen kiinnostas itekkin saaha vähän tietoa. Mulla 605 turbokone 8mm pumpulla ja hx40super ahtimella, tehoa se 400hp pyörältä. Jäähdytykseen panostettu sen verran, että keulalla niin iso griffin alumiinisyyläri mikä mahtu runkopalkkien väliin, maskin kokoinen välijäähdytin (tämänhän vois vaihtaa vielä isompaan) ja setrabin 400x200 öljyn jäähdytin. Sitten vielä 400mm flektit molemminpuolin jäähdyttimiä eli puhaltaa ja imee. Noh tämmönen setti tuntuu riittävän normi ajossa ja pikku revittelyssä ja kiihdyttelyssäkin hyvin, mutta sitten kun autolla oikeasti aletaan ajamaan esim. radalla tai poltetaan kumia muutama minuutti paikallaan niin ei tee tiukkaakaan saaha keittämään konetta. Öljynlämmöt onneksi tuntuu pysyvän kohtuullisina. Varmaan vesiruiskua täytyy alkaa suunnittelemaan seuraavaks ja jos muita ratkaisuja löytyy niin olis mukava kuulla.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: ST:n jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Maline6 kirjoitti:124:seen tulossa. Monet puhuu griffinin jäähyn puolesta, mutta moni myös vastaan, että ei riittäis. Olen kuullu puhuttavan myös jostain ylimääräsestä vesipumpusta joka pumppais suoraan kanteen vettä tai jotakin sinnepäin, onkohan tuosta jokkalin jotain tietoa enempää?
Dieselkoneista en osaa sanoa, mutta omaan M111-bensaturboon tein tuollaisen systeemin, joka jakaa jäähdytysveden kanteen molemmin puolin (lämppärin kennon läpi ja uuden putken kautta) sekä lohkoon. Koneessa on mekaanisen vesipumpun lisäksi sähköinen vesipumppu. Lämmityslaite ei varmaan toimi enää kovin hyvin, koska kannesta ei tule kuumaa vettä sen läpi, mutta kesäautossa sillä ei ole merkitystä. Jäähdytys on sen jälkeen toiminut varttimaililla mukavasti. Katso vuoden 2016 alun juttuja tuolta tai tuolta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin