OM606 turbotus, ajonesto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jeep-Ukko
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 25.06.2019 23:02

OM606 turbotus, ajonesto

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Terve.

Paljon olen asiaa googletellut ja lueskellut juttuja, asiaa löytyy laidasta laitaan.
Kaikkeen mieltä askartaviin asiohin ei ole löytynyt vastauskia.

Tarkoitus olisi asentaa OM606 vapari kone Jeeppiin, mutta turbotettuna.

Lähtökohtaisesti kyseisessä Jeepissä on ollut 3.1 TD (5 cyl.) 103kw/138hv @ 3600 rpm ja 384 Nm @ 1800 rpm.
Tuossa OM606.912, ilmoitetut luvut 100kw/136hp @ 5000 rpm ja 210 Nm @ 2200 rpm. (W210 1995 mallin autosta).

Toiset jutut kertoo, että vaparia ei kannata ahtaa, mutta tarkoitus ottaa maltillisia lukemia, lähinnä vääntöä haluan lisää.
Hommahan kävisi helposti, kun asentaisi mekaanisen syöttöpumpun, ei olisi ajonestojen ja muutenkin sähköjen kanssa tekemistä.


Kuitenkin mielihalut olisi rakennella "nykyaikaisesti".
Sähköohjatusta vaparin pumpusta elementit rajoittaa, mutta niillä pääsee kuitenkin jo riittäviin lukemiinkin. Ja kiertokankien kestävyyden rajatkin tulee vastaan.

Onko OM6060 turbo moottorin sähköohjatussa pumpussa muuta eroa vaparin pumppuun kuin elementtien koko.
Eli mahdollisesti ahdon alaisen säädön osalta, tuleeko pumppuun ahtopaine tieto mekaanisesti letkua pitkin?
Vai sähköiseltä anturilta ohjain yksikölle, joka säätää syötön oikein.

Ja olettaen että tieto tulee ohjain yksikölle, vaparin ohjainyksikössä ei lie ole ahtopaine anturille valmista lähtöä, joten joutuisi turbo koneisen ohjaimen hommata?
Vai onko vaparin boksissa pinnit valmiina ja sopiva ohjelma sisään, niin osaa anturi tietoa lukea?
Ja pumppujen aivot samat vai eri, eli olettamuksena, että vapari pumppu osaa säätä ahdon alasita syöttöä sen mukaan mitä ohjain boksi antaa teitoa.



Ja sähköohjatun pumpun yksi riesa, ajonesto.
Löytyykö joltain hyvät ohjeet tai ohjelmistot, jolla ajoneston saa koodattua kokonaan pois. Onko ajonesto ohjain yksikössä, pumpun aivossa vai erillinen ulkopuolinen boksi.
Kyseessä stiletti mallin linkku avain.
Mahdollisuus toki, että puran elinluovuttajasta niin paljon tarpeellista osaa, boksit, virtalukko, jne, saan paketin toimimaan ilam ajoneston erillistä purkua.

Mutta kuitenkin jos ohajin yksikköä joutuu vaihtamaan ja/tai syöttöpumpnkin vaihtaa, niin miten taas ajonesto keskustelee, joten joutunee sitäkin koodaamaan, joten paras olisi saada koko ajonesto poistetuksi.


Myös luistoneston toiminta, mersun omat abs, esp, ym boxit kytketään irti moottorin tiedoista, niin vaikuttaako toimintaan, mutta varmaan siihenkin löytyy moottorin softasta mahdollisuudet poistaa häiritsemästä.

Ja muutenkin jotta paketti toimisi parhaiten, niin lopulta olisi paras, kun pumppu ja turbo hilppeet on kiinni, niin veisi asiansa osaavalle ohjelmointi pajalle penkkiin, joka tekee sellaisen ohjelman, että saadaan vääntö ja tehot ja koko paketti toimimaan kunnolla.

Myös kyseisen mallisen mersun täydellinen sähkökaavio pdf muodossa kiinnostiasi saada.
Helpottaa paljon sähkö töitä.
Jeep-Ukko
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 25.06.2019 23:02

Re: OM606 turbotus, ajonesto

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

OM606 Turbo koneisen ohjain yksikkö löytyi sopivasti.
Joten siltä pohjalta pitäisi ruveta rakentelemaan.
Vastaa Viestiin