Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

Eetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana. :problem:
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.

Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa? :problem:
Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamalla
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Minä tuota joskus hesulta kysyin. Ite sain melko hyväks ku nosti tyhjäkäynnin 800 tuntumaan..

"Kyllä ne melkein kaikki 8mm humppaa enemmän tai vähemmän. Säätimen herkkyys ja nopea syöttö tekee siitä tyhjäkäynnistä vaikean tasattavan. Jos ei tyhjäkäynti ole häiritsevän humppaava, ei sille kannata tehdä mitään."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Piru kun millään jaksaisi etsiä, eli ruuvasin pari kierrosta syöttöä 240d koneeseen ja ongelmana tietysti se ettei kierrokset tahdo laskea. Syöttöä olis nyt sopivasti eli ihan pieni vaaleanruskea huntu tulee putkesta kun oikein polkee. Auto on G-mersu niin tuota tehoahan ei todellakaan ole liikaa :roll:

E: Löytyi tuolta tietoa kun selas taaksepäin, joskin ei kovin selvällä suomenkielellä. No väänsin sitä toisiksi alinta ruuvia vajaan kierroksen auki, ja nyt se on aika hyvä. Tosin kun moottori lämpes niin kierrokset tippuu hitaammin, lisäsin kyllä vielä vähän syöttöäkin. Mustaa tulee ihan pieni pöllähdys paikallaan polkiessa, eli sitäkään ei ole liikaa. Kaasukaan ei mennyt ihan pohjaan, säädin vivustoa. Mutta kyllä auto muuttui ihan erilaiseksi, liikkuu 80kmh huomattavasti vaivattomammin.
S124 300TE
S211 E500
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Kuva
Mites tätä säädetään?
Om617 orkkis turbo
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ropsoni88 kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana. :problem:
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.

Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa? :problem:
Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamalla
Tuosta ykkösestä kun kiristää niin saa tuota humppaamista rajoitettua, mutta toki kasilla voi olla ettei saa kokonaan pois. Itsellä tuo 7,5mm dieselmekenin pumppu humppas ja neuvoi tuosta kiristämään 1/8 kierrosta tai sen verran että humppaus loppuu. Vieläkin tekee ihan kuumana että saattaa hieman humpata kun kytkee vaihteen päälle.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Aika jännä juttu toi maksimikierrosten säätö kun joku sanoo että ykskierros auki ni vähenee jenka 150rpm ja toine sanoo 300rpm, no ite katoin miten mahtaa olla ni ekana max jenka oli 5700 sitte otin tasan kierroksen auki ja mutteri kii ja jenkaa ni nyt kiersi 5150. Yks kierros vähensi 550rpm.

Mittasin savumittarilla kun näkyy jenkat tarkemmin ja otin samalla savulapun ulos.
Pumppu on mynä 7mm 174cc
v-v_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 23.02.2016 22:32

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja v-v_ »

Ite ruuvailin vakiopumppua tuossa kesällä, kun turbottelin oman 94' 200d:n. 2 kierrosta syöttöä, 2.5 kierrosta tyhjäkäyntiä ja 3 kierrosta vetäviä kierroksia (max kierroksia) kiinnipäin, justiin ja justiin sai ison mutterin kiinni. Maks kierrokset tasan 6000rpm :shifty:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onkohan tuota geen pumppua joskus joku yrittänyt säätää, kun se parin kierroksen syötönlisäys sai ne kierrokset huutamaan? Se parani vähän kun ruuvailin sitä torque capsulea, mutta mitä lämpöisempi kone on niin sitä hitaammin kierrokset laskee. Kokeilin joskus autoa jääradalla ja parin kierroksen jälkeen kierrokset ei enää laskenu muutaku kytkimellä. Normaalissa ajossa toimii jotenkin, se vaan on ärsyttävää kun ei ne laske heti. Ja kylmänä tyhjäkäynti on tosi matalalla, ja lämmettyään nousee sitten jonnekkin ehkä 1200. Tyhjäkäynnin korottimella kun ruuvaa kylmän koneen kierrokset sopivaksi, niin muutaman minuutin päästä kone huutaakin jotain 3000 :problem: Säädettäväksi tuo pitäis viedä, mutta pitäishän se kunnossa ollessaan toimia ihan normaalisti tuollaisen syötönlisäyksen jälkeen, ja tyhjäkäyntikin pitäis pysyä aika vakiona vaikka kone lämpenee.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eihän kaasuvivusto jää kantamaan tai tyhjäkäynnin säätövaijeri oo liian kireällä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä ne toimii kuten pitääkin. Se tyhjäkäynnin korotin on ehkä liian kireällä, mutta kun se kylmänä käy niin huonosti tyhjäkäyntiä ja lämmettyään sekin suurenee aika reippaaksi. Ei oo pitkä aika kun kävin koittamassa purkuun menevää 123:sta samalla moottorilla ja kyllä se nakuttaa sitä samaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tarviikos tyhjäkäyntiin kajota jos lisää vain vetäviä kierroksia?

Moottori on OM603 ja 7mm elementeillä ja ELR-systeemillä.

Auto ollut aikaisemmin vakio turbolla ja syöttö oli rajattu minimiin sammutinvivusta.

Nyt olis tarkotus vähän lisätä löylyä isomman ahtimen keralla.
harppa93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 15.11.2011 14:22

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja harppa93 »

Nyt on sellanen ongelma ilmaantunut mersuun, että ahtopaineet on yllättäen tippunut 2,2->1,5 bar. Kaikki ahtoputket tarkistettu kahteen kertaan ja osaltaan uusittu myös varulta. turbo tarkistettu, se on kunnossa ainakin silmä määräisesti. Pakosarja tutkittu, ei vikaa. Hukkaportin tilalle vaihettu laippa joka tukkii koko reiän. Ilman pakoputkea ja ilmanputsaria myös käyty ajamassa eikä vaikutusta. Tästä tulinkin sitten siihen johtopäätökseen, että pumppuun on tullut joku vika. Sitä vahvistaa vielä se että pumpun kaasuvipu tökkää ku seinään jo hiukan ennen rajoitin ruuvia siellä kyljessä vaikka ruuvikin on poistettu. Ennen mielestäni mennyt sen ylitse. Syöttöjä ja max kierroksia ynnä muuta oon ruuvaillu,mutta enempiä sieltä ei oikeen pihalle saakkaan mitä on ollut. Elikkäs voiko siellä pumpun säädin osan sisällä joku hajota niin että rajottaa kaasun liikettä yms? Pumppuna muute itse tehty 7mm, toiminut 20 tkm moitteetta ja vika tuli nyt yllättäen..

Edit. Vika korjattu. Säädin osan sisältä pumpusta oli jonku säätöruuvin lukitus löystynyt ja ruuvi pyörinyt siihen asentoon että rajoitti kaasun liikettä.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Minkälaisella asteluvulla pitäs joutsenkaula menetelmällä lähtä pinta nousemaan, saanu vaihtelevaa tietoa 20 - 24 ? Om606 ja 8mm herlevi nyt 20ast eykk lähtee tippa nousemaan (samassa 20ast myös pumpun ajotusmerkki) ja olikose nii että nokka akselissa piti olla ajotusreijät kohittain niinku näi

http://www.peachparts.com/diy/om606timi ... tch/02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Yskii muttei meinaa lähtä käyntii, tosihuono akku. Riittää abaut 20sek starttii, savuttaa valkosta ja haisee diesel.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Onkohan nokka-akseli oikealla kierroksella eli ykkösen nokat ylöspäin kun kampuran merkki kohdallaan? Tuo valkoinen savu ja dieselin tuoksu vähän enteilisi että väärällä kierroksella.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Ei ollu väärällä kierroksella, ennakko oli ku tupla tarkistin ajotustapilla, ketjusta löysät pois väännättäen niin 15 asteessa. Säädin 20 sittennii parani.
Viimeksi muokannut johani, Ke 17.10.2018 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

paljonkos on om605 turbon jossa vakio sähköpumppu tehtaan ajoitus?onko sama 15jykk kuin kapea kantisissa ja kannattaako säätää 13jykk kuten kapea kantisissa?suunnitteilla evrymodia ja 606 turboa,eli pientä piristystä vain...
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja make73 »

Terve! Ei täällä kukaan o säädelly OM352 moottoria?? näytti olevan aika erilainen pumppu ku näis OM6xx sarjan moottoreissa..
se olis kyl onnistunu lonkalta mut tohon OM352:seen ois kiva saada vähän ohjeita..... ja vaikka mielellään ihan kuvan kanssa :roll: kaveril on matkailuauto joka ei oikee meinaa kiivetä mäkiä ylös :D

Kiitos jo näin etukäteen jos sattuu jotain infoa löytymään! haku ei oikee tuottanu tulosta.. :?
T:make
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Näyttää nyt ku tuota herlevin 8mm pumpun ennakkoa säädetty ees taas ja vähä ajeltu että pumpun sisäisissä säädöissä häikkää, kierrokset ku tulee ylhäältä alas nii notkahtaa tyhjäkäynnille laskiessa nii alas että tuntuu että sammuu ja kaasua painamatta ku lähtee liikkeelle nii meinaa kans sammua, että mites tuosta saa sen rasituksen mukaan säätyvän syötön lisääntymään... Vanhassa pumpussa toimi hyvin ja nykysessäki onko se ERL piuha paikallaan vaan ei pelaa. Joskus näin että pumpun takaosa vaihettiin kokonaisuudessaan ja tällä toisen pumpun säädöt toiseen.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Pumpun sisällä oli elementit tahkeesti jumissa, liian kireelle kiristetty suutinputkien lähöt, niitten kans ku hetken kirraili löysäili niin rupes elementtien säätötanko liikkuu herkästi ja ongelmat poistu. 35nm ja 40nm löysin kiristysmomentit mutta ite ainakaan en pystyny vetää 40nm ilman että ois vähä takerrellu, laitoin 37nm jolla vielä liikku herkästi.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Nyt ku säätötanko liikkuu herkästi kuten kuuluuki; huomannu kovissa jarrutuksissa että kierrokset leijjailee/nousee ja järkeillen ainoa joka tän voi aiheuttaa on että hidastuvuus työntää säätötankoa pumpun sisällä eteenpäi joka nostaa kierroksia, järkeillen tämä sama ilmiö aiheuttaa bonanzaa Ku lähet liikkeelle ja äkillinen eteempäin kiihtyvyys ottaaki kaasua pois, pumppu kun on iso elementtisenä niin herkkä että millin osat liikeetki säätötangossa vaikuttaa jo merkittävästi kulkuun.

Tähänhän on ratkasu haarottaa öljynpaine esm öljynpaineanturilta ja hitsata putki, öljysuihku työntämään säätötankoa tyhjäkäynnille joka rauhottaa sen liikkumista eestaas, voi olla että joutuu vähä nostamaan tyhjäkäyntiä mutta senjälkee pitäs olla humppailut ja bonanzat mennyttä..

https://youtu.be/KucwBFD3nr4" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onkos täällä kukaan säätänyt pumppua pienemmälle? Vaihdoin itse 6mm elementit om617 vaparin pumppuun. Moottori pysyy vaparina ja syöttöä säädin tietysti pienemmälle. Auto toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti humppaa hiukan. Syöttöruuvista säädin syöttöä pienemmälle ja tyhjäkäynnin tasainruuvia hiukan tiukemmalle pumpun keskikohdilta. Tyhjäkäyntiruuviin en koskenut pumpun sisältä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin