W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti: My settings for the kompressor are:
2. MAP less than 180kPa abs (freewheeling when MAP more than 180 kPa)
My kompressor is switched OFF and bypass is opens when MAP more than 150kPa. Only turbo, only hardcore :lol:
Kompressor for dayli use only.
tomant kirjoitti: And setting for turbo is
1. Turbo wastegate 1.2 bar (gives 1.0 bar boost)
The turbo has a built-in bypass valve.
tomant
1. Tial .63AR turbine housing
2. Tial 50mm blow-off
3. Tial 44mm v-band wastegate (Replacement 38mm) springs for 0.5bar (gives 0.5bar) and ECU boostcontroller (TPS, gear correction and external switch).

Night test on ~0.8-1.1bar(boost controller is not working properly):
Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Boxer Speed Day toi ennätyksen 13,077 / 171,51 ja 60 ft 1,951 toisessa vedossa. Ahtopaineen huippuarvo oli noin 1,2 bar.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

Eihä toi kaksoiskammio kansi kestä tollasia paineita... Ainakin Tornion alueelta tiedän monta hajonnutta moottoria noilla paineilla, eli ei tuu kestään.
W124 4ever
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hebe124 kirjoitti:Eihä toi kaksoiskammio kansi kestä tollasia paineita... Ainakin Tornion alueelta tiedän monta hajonnutta moottoria noilla paineilla, eli ei tuu kestään.
Millaisella seossuhteella ja sytytysennakolla M111 kompressorikone hajoaa 1,2 bar ahtopaineella?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

At What RPM you switch camshaft adjuster?
tomant kirjoitti:13,077 / 171,51
Nice! Yesterday our Evo7 new best ET in qualification: 10.14 and 220+
But in 1/2 final((((: Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mustela kirjoitti:At What RPM you switch camshaft adjuster? Nice! Yesterday our Evo7 new best ET in qualification: 10.14 and 220+
But in 1/2 final((((:
Thanks and sorry about your Evo engine.

My "new" engine is year model 1996 and it has no cam adjuster.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti: My "new" engine is year model 1996 and it has no cam adjuster.
:shock:
What is the full number of your engine?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mustela kirjoitti:...What is the full number of your engine?
111 975 10 003224

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Väliaikatietoja talvihuollosta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lämpöongelmien takia laitan jäähdytyksen uusiksi moottorin, ahtoilman ja turbon osalta. Uusi välijäähy on ilma-vesi -tyyppinen ja sitä sovittelen paikalleen. Kennon koko on noin 120mm x 150mm x 270mm.

Muutan myös ahtimisärjestyksen siten, että kompressori painaa turbolle ilmaa. Sähkönen kaasuläppä toimii bypassina, jolla ohitetaan kompressori, kun sen puhti vähenee yläkierroksilla.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

Nice! Also want water intercooler. Very hot air
Larger intercooler not possible to install with preserving the original design(((

Yesterday dyno run(1.1bar boost):
Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nice graph! Maw power is 355,7 horsepowers?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:Nice graph! Maw power is 355,7 horsepowers?
Yes! 355.7 engine horsepowers!
And best 100-200:
Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ovatko kaikki W201 ja W124 moottorin tukikumit samankorkuiset? Millaiset tukikumit olisivat hyvät ja jämäkät tuollaiseen M111 kompressirikoneeseen, jossa hieman lisäpainoa ja lisävääntöä? Tällä hetkellä käytössä ovat alkuperäiset M102+automaatin tukikumit, mutta kone tuntuu heiluvan turhan herkästi niiden kanssa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kaikki orkkis kumit yhtä löysiä. Cdi pannut tuntuu olevan jämäkemmin kiinni mutta en oo sillä silmällä vilkuillu oisko kumit vaihtokelpoisia?
Voihan sinne väkästellä lisätuen että se kone ei pääse vedätyksessä liikkumaan liikaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:Kaikki orkkis kumit yhtä löysiä. Cdi pannut tuntuu olevan jämäkemmin kiinni mutta en oo sillä silmällä vilkuillu oisko kumit vaihtokelpoisia?
Voihan sinne väkästellä lisätuen että se kone ei pääse vedätyksessä liikkumaan liikaa.
OK, kiitos tiedosta. Luulin, että noissa isoissa turbodieseleissa olisi jäykemmät kumit.

Tuota lisätukea olen myös miettinyt. Isokoneisissa kiihdytyspeleissä näkyy erilaisia vaijereita tai ketjuja, jotka estää koneen liian kiertymisen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tämä M112-koneen 68-millinen kaasuläppäkotelo A112 141 00 25 (eBay.de) tulee olemaan uusi bypass-venttiili. Laipat teki ammattitaidolla ja nopeasti ProLaser Oy (prolaser.fi).

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

717.430 is dead, again. Now 3rd gear.
What to do?)))
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

What about BMW manual trans or Mercedes 722.3 auto box?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:What about BMW manual trans
OK, but... how?
tomant kirjoitti: or Mercedes 722.3 auto box?
I doubt ..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Couldn't find pictures, but there has been on sale BMW ZF manual transmission converted to Mercedes from time to time. The Mercedes bell housing is cut off and welded to the BMW transmission case and the BMW clutch is used. The trans is a from a BMW M3 / 325 / 328. The BMW 530 diesel has propably even a stronger manual trans but I don't know if they have been converted to Mercedes yet.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

I will try...
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

It works!)))

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nice work! Which transmission is this? How much did you cut away from the bellhousing?

Did you use TIG welding? What kind of aluminium additives did you use in welding rod, was it silicone (Al Si), magnesium (Al Mg) or sometfing else?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:Nice work! Which transmission is this?
This Getrag 260, from e30 m20b25
tomant kirjoitti:How much did you cut away from the bellhousing?

I forgot. I will inform you later.
tomant kirjoitti:Did you use TIG welding? What kind of aluminium additives did you use in welding rod, was it silicone (Al Si), magnesium (Al Mg) or sometfing else?tomant
Yes, i use TIG:
Kuva

In this case, only AlSi.
Avatar
Henry_435
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Su 17.02.2008 22:19
Paikkakunta: Viljakkala\Ylöjärvi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Henry_435 »

tomant kirjoitti:Seuraava projekti on turboahtimen liittäminen remmiahtimen kaveriksi. Tästä syystä hankin Volvo Pentan takaiskuventtiilin kompressorin ja turbon väliin. Kompressori puhaltaa 70 mm sivuhaaraan ja suora putki on sisämitaltaan 80 mm. Venttiilin läppä pysyy kiinni ahtopaineen ja painovoiman avulla ja sen pitäisi aueta alipaineesta, kun turbo vaatii enemmän ilmaa kuin remmiahdin tuottaa. Venttiili toimii samalla tavalla Volvon Penta -moottorissa. Kiitos norsulle vinkeistä.

[ http://www.tomant.net/kuvat/VolvoPenta-1.jpg ]

[ http://www.tomant.net/kuvat/VolvoPenta-2.jpg ]

[ http://www.tomant.net/kuvat/VolvoPenta-3.jpg ]

tomant
Mistä ostit tuon takaiskuventtiilin?
W115 220D -73
W202 250TDT -97 varaosina
W124 300TDT -92 varaosina
508D 8henk. matkailuauto\erikoisajoneuvo -76

Ex W201 2.5D -90 om605 sportline
Ex W201 190DT -88 7mm Ppd, S1bg
Ex W202 220CDI -99
Ex W203 270Cdi -02
Ex W123 300TDT -81
Ex W124 200D -88
Ex W124 300TDT -90
Ex W124 300CE 24 -89 om606, 7mm mynä, HX50

Muut:
Volvo V70 D5 -03
Mazda Savanna -74 "ikuisuusprojeki"
VW Golf Mk1 1.6 GLS -77
Simca 1100 -74
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Henry_435 kirjoitti:Mistä ostit tuon takaiskuventtiilin?
Tuolta ostin ja venttiili on vielä autotallin hyllyssä ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Exami »

E36 328i ZF-S5D-320Z on yks parhaista, samalla koodilla löytyy myös E36 M3 laatikko, tosin laakeroinnit on siellä hieman paremmat. Nopea vaihtaa, kestää hyvin ~700hp tehoja, tosin kaiken saa väkisin rikkomalla rikki.

Nyt uutena vaihtoehtona tuon tilalle on noussut E46 korista 330i:n perässä oleva GS6-37BZ, Tämän kestävyydestä on vähän hajanaista tietoa, osa on hajonnut helposti osa taas kestänyt melkeen mitä vaan, kolariautoista kun näitä purkaa niin akselit saattanu saada kipeetä kolarissa yms.

Lähtökohtana tuo jälkimmäinen parempi, (6. vaihde yli vaihde. suurempi väännönkesto, huomattavasti uudempi.) hinnat: 320Z askin hinta ~100-300€, 37BZ askin ~500. Ei tosin ole tietoa meneekö tuo 37BZ W201 koriin miten. Itse tiedän lähinnä vain seuraavasta mörkömallista eli GS6-53DZ että tiukkaa tekee.

Löytyi netistä kivasti vertailukuvakin:
Kuva
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kiitos tiedoista, Exami!

Mikä manuaalivaihteisto on isoissa BMW dieseleissä, esim 530D, ja saako sitä sovitettua Mersun koneisiin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Niissä on tuota gs6-53dz joka pitäisi olla vieläkin kestävämpi kuin tuo 37 tai ämmäläisen loota.

Kuva

Vanhalla vaa'alla punnittuna ilman keppiä, kannatinta ja painelaakeri+haarukkaa kuivapaino oli n. 52,5kg.

Välitykset tässä itselle tulleessa lootassa tälläiset
Kuva
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Exami »

Olen yhden GS6-53DZ soveltanu W201 koriin.. kyseisestä askista on myös toisenlaisilla välityksillä olevaa versiota, löytyy E90 M3 mallista, GS6-53BZ merkinnällä, mutta voi olla hankala löytää.

Tuota DZ laatikkoa löytyy E46, E6X, E9X dieseleistä, pääasiassa 3litrasesta dieselistä jos 6-vaihteinen aski.

Kuitenkin suurimmat erot näiden välillä on 1,2,3 vaihteiden välitykset, painottuen kuitenkin 1 ja 2 vaihteisiin. jotka ovat BZ vaihteistossa huomattavasti pidemmät.

Kumpikaan vaihteistoista ei ilman kori töitä mahdu W201 koriin. mutta pienemmästä 37DZ vaihteistosta en tiedä.

Niinjoo lisänä, E46 330d:ssä on pienempi kytkinkoppa kun näissä E6X tai E9X malleissa, joten siitä kytkin kopan soveltaminen on sama kuin esim S5D askista, koska tuo E46 korissa oleva aski käy lohkon puolesta suoraan esim M50 sarjan moottoreihin mihin myös S5D kelpaa..
Viimeksi muokannut Exami, Su 14.12.2014 20:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Vastaa Viestiin