W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Bensan välityksiä:
Kuva
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sultzi kirjoitti:Niissä on tuota gs6-53dz joka pitäisi olla vieläkin kestävämpi kuin tuo 37 tai ämmäläisen loota...Vanhalla vaa'alla punnittuna ilman keppiä, kannatinta ja painelaakeri+haarukkaa kuivapaino oli n. 52,5kg...
Laatikko painaa melkein saman kuin 722.4-automaatti (noin 62kg öljyn ja momentinmuuntimen kera ilman vaihdevivustoa) ja melkein tuplaten viisivaihteiseen 717.435-laatikkoon verrattuna (noin 30kg öljyn, painelaakerin, haarukan ja kytkinsylinterin kera ilman ilman vaihdevivustoa).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:How much did you cut away from the bellhousing?
Cut away 90mm bellhousing from mercedes transmission.
Cut 127mm from BMW gearbox.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mustela kirjoitti:Cut away 90mm bellhousing from mercedes transmission.
Cut 127mm from BMW gearbox.
Thanks!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

Now swapped getrag 260 to zf310 from e36 325.
All dimensions matched!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

LED-vaihtovalo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mistähän löytyisi järkevänkokoinen LED-vaihtovalo kojelautaan tai sen päälle? Nuo LEDeillä tehdyt ääri- ja takavalot ovat yleensä yli 10 cm suurimmalta mitaltaan eli hankalan isokokoisia. Haussa olisi noin 20...30 mm pyöreä/neliömäinen lamppu punaisella tai oranssilla LED-valolla ja helpolla kiinnityksellä. Haen pelkkää 12V lamppua, ohjaus tulisi ECUlta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja petri »

Olisko joku prätkän minivilkku ratkaisu?

Kuva

http://www.moto-osat.fi/shop/categories ... show&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

petri kirjoitti:Olisko joku prätkän minivilkku ratkaisu?
Kiitos, tuollaisia hieman katselinkin, mutta en löytänyt passelia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

omasta mielestä tuo ois aika kliini asennus.
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 040110042/" onclick="window.open(this.href);return false;
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kartoituksen jälkeen päädyin kuvan mukaiseen HITech Heavy Duty vaihtovaloon, joka on tärinän ja kosteuden kestävä ja varustan sen LED-lampulla ,-) Toivottavasti valoteho riittää kirkkaalla auringonpaisteella. Lisäksi on tullut hankittua EGT-mittari ja ahtoilman läpmömittari (nykyistä voi lukea vain läppärin tihrunäytöltä).

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eikhi kirjoitti:omasta mielestä tuo ois aika kliini asennus.
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 040110042/" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu, tuo oli myös yksi hyvä vaihtoehto.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Turbon nokka-akselien ajoitus

Viesti Kirjoittaja tomant »

M111.975-kompressorimoottorini (ei muuttuvaa ajoitusta) nokkien ajoitus näyttää olevan sama kuin vapaasti hengittävissä. Esim. A. Graham Bell sanoo, että imunokan ajoitusta voisi aikaistaa 3-4 astetta ja pakonokan ajoitusta voisi myöhäistää 4-6 astetta suorituskyvyn parantamiseksi. Onko kellään kokemusta tällaisesta pienestä overlapin lisäämisestä 7-10 asteella vaparien nokilla turbokoneessa? Millainen vaikutus sillä olisi erityisesti kierrosalueen yläpäähän, mikä nyt tuntuu tukkoiselta? Ilmeisesti turboon ei kannata vaihtaa vaparien virinokkia, koska reilumpi overlap voisi olla epäedullista.

Säädettäviä nokkapyöriä ei liene kaupan hyllyllä, mutta alkuperäisten ruuvinreikiä voisi avartaa, kunhan lukituksen saa varmatoimiseksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Pansu »

edit. kerkes mennä
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

My exhaust sprocket:
Kuva

But installed in zero condition...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Thanks, in what engine has it been originally? Do you have holes in the cover plate for changing the cam angle? How much can you change the cam angle in +- crank degrees?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Audin 1.8 20 venttiilisessä turbossa kun viritellään niin vaparin nokat paikalleen ja heti muuttuu toiminta.
Toisaalta alle ahto alueenhan se on vapari.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

1* Jos vaihdan käytetyn nokka-akselin toiseen käytettyyn enkä vaihda venttiilinnostimia, tuleeko isoja kulumisongelmia ja kuinka pian?
2* Kuinka paljon imu- ja pakoventtiilien olisi hyvä olla yhtaikaa auki yläkuolokohdassa turbokäytössä vakio-nokilla? Mersulta alkuperäisiä arvoja ei löydy, mutta esim. CatCamsin M111 vaparinokat ovaat noin 0,6 mm auki YKK. Joidenkin lähteiden mukaan arvon pitäisi olla nolla ja joissakin muissa moottoreissa hieman kovemmilla turbonokilla arvo voi olla luokkaa 1-2 mm.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:Thanks, in what engine has it been originally?
Stock sprocket:
Kuva

Stock and "new"(old m111, m104 and m120 engines applications):
Kuva

After milling:
Kuva

tomant kirjoitti:Do you have holes in the cover plate for changing the cam angle?
No((, necessary to remove the cylinder head cover.
tomant kirjoitti:How much can you change the cam angle in +- crank degrees?
I forgot.... ....about 10-15 camshaft deegrees, maybe more (20++ crank deegrees)
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

tomant kirjoitti:2* Kuinka paljon imu- ja pakoventtiilien olisi hyvä olla yhtaikaa auki yläkuolokohdassa turbokäytössä vakio-nokilla? Mersulta alkuperäisiä arvoja ei löydy, mutta esim. CatCamsin M111 vaparinokat ovaat noin 0,6 mm auki YKK. Joidenkin lähteiden mukaan arvon pitäisi olla nolla ja joissakin muissa moottoreissa hieman kovemmilla turbonokilla arvo voi olla luokkaa 1-2 mm.
experiments are needed for different camshafts different values
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mustela kirjoitti:
tomant kirjoitti:2* Kuinka paljon imu- ja pakoventtiilien olisi hyvä olla yhtaikaa auki yläkuolokohdassa turbokäytössä vakio-nokilla? Mersulta alkuperäisiä arvoja ei löydy, mutta esim. CatCamsin M111 vaparinokat ovaat noin 0,6 mm auki YKK. Joidenkin lähteiden mukaan arvon pitäisi olla nolla ja joissakin muissa moottoreissa hieman kovemmilla turbonokilla arvo voi olla luokkaa 1-2 mm.
experiments are needed for different camshafts different values
Thanks fot the info and the pictures!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Akku siirtyy varapyörän poteroon vesicoolerin säiliön kanssa. Tässä kuva akun kiinnitystelineestä mallia omatekemä. Tämän pienemmän akun ansiosta etuakseli kevenee noin 13 kg ja taka-akselille tulee 9 kg lisää painoa.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vesisäiliö, ja akku ovat löytäneet paikkansa, vesipumppu ja tyhjennysventtiili lähes. Coolerin jäähdytin on jäänyt pois kuvioista, vesi vaihdetaan kylmään tarpeen mukaan.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

Water?
Air/Water Intercooler?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mustela kirjoitti:Water?
Air/Water Intercooler?
Yes, like this (at the bottom of the web page).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Kyllä se varmasti yläkierroksilla paranee jos laitat vaparin nokat. Tuskin tulee kulumisongelmia venttiili koneistoon kun tarkistaa vaan osien kunnon. Moni turbo moottori on parantunut huomattavasti nokkien vaihdolla. Oma cossu Sierra ainakin tykkää overlapista, tuntuu aina vaan kierroksilla vetävän raikkaammin, enempää ei vaan voi kääntää kun ottaa jo venat mäntiin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

pontsei kirjoitti:Kyllä se varmasti yläkierroksilla paranee jos laitat vaparin nokat. Tuskin tulee kulumisongelmia venttiili koneistoon kun tarkistaa vaan osien kunnon. Moni turbo moottori on parantunut huomattavasti nokkien vaihdolla. Oma cossu Sierra ainakin tykkää overlapista, tuntuu aina vaan kierroksilla vetävän raikkaammin, enempää ei vaan voi kääntää kun ottaa jo venat mäntiin.
Kiitos vinkeista. Täytyy kehittää säädettävät ketjupyörät, niin voisi kokeilla nokka-akseleiden ajoituksen hienosäätöä ja erilaisia nokkia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja JSJ »

tomant kirjoitti:Tämä M112-koneen 68-millinen kaasuläppäkotelo A112 141 00 25 (eBay.de) tulee olemaan uusi bypass-venttiili. Laipat teki ammattitaidolla ja nopeasti ProLaser Oy (prolaser.fi).

[ http://www.tomant.net/kuvat/Bypass-M112-01.jpg ]

tomant
Miten tuollaista kaasuläppää ohjataan? Vois olla omassakin projektissa tarvetta..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

JSJ kirjoitti:Miten tuollaista kaasuläppää ohjataan? Vois olla omassakin projektissa tarvetta..
Tarkoitus on käyttää sitä vain ON/OFF-systeemillä ohjelmoitavalla ecullani kuten tässä on tehty. Ilmeisesti sitä voisi käyttää PWM-ohjauksella portaattomasti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja JSJ »

tomant kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Miten tuollaista kaasuläppää ohjataan? Vois olla omassakin projektissa tarvetta..
Tarkoitus on käyttää sitä vain ON/OFF-systeemillä ohjelmoitavalla ecullani kuten tässä on tehty. Ilmeisesti sitä voisi käyttää PWM-ohjauksella portaattomasti.

tomant
Ok kiitos! Pitääpä pistää tommonen tilaukseen..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

JSJ kirjoitti:Ok kiitos! Pitääpä pistää tommonen tilaukseen..
Ole hyvä...kun löydät läppäkotelon, osta samalla siihen kuuluva soikea liitin, niitä löytyy tosi huonosti purkaamoilta. Vain tuon V6-koneen läpän oma liitin sopii.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin