Vikatila CDI moottorissa lastutuksen jälkeen.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Polttoaineen painetta säädellään sähköisesti.
Pumppu osaa lepuuttaa yhtä mäntää. (Tai ohjelmahan sen tietty tekee)
Millähän tavalla toi männän lepuuttaminen tapahtuu 1350bar pumpussa?,
sehän on täysin mekaaninen.
Ainoa tapa säätää painetta on railtukissa oleva säädin, korjatkaa jos olen väärässä.

On tullut vastaan yksi cdi mikä herjasi railpaineen ylitystä, koska tankille menevä paluuputki oli tukossa. Yleensä nuo herjat on railpaineen alituksesta johtuvia.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Korkeapainepumppuhan on kolmemäntäinen.
Yhdessä männässä/sylinterissä on lepuutuskanava, joka aukaistaan, silloin siihen muodostuva paine karkaa samontein kanavaa pitkin paluukiertoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Korkeapainepumppuhan on kolmemäntäinen.
Yhdessä männässä/sylinterissä on lepuutuskanava, joka aukaistaan, silloin siihen muodostuva paine karkaa samontein kanavaa pitkin paluukiertoon.
Perhana, ei aukea tuo homma millään, varmaankin kymmenen kertaa ton oman pumpun purkaneena. Mä olen käsittänyt et paineen säätimen kautta osa menee takaisin pumpulle ja osa tyhjäkäynnillä ja paineen laskiessa menisi paluuletkua pitkin tankkiin, samaan linjaan on vielä yhdistetty suuttimien ohivuotoletkut.
Ton lepuutuskanavan kautta nuo kaikki olisi paineellisia väärinpäin ainako kanava aukaistasisiin ja mikä sen kanavan siellä pumpussa aukasee.

Taisit tuo pumppu on viisaampi mitä luulenkaan..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, minä taas en ole purkanut yhtään pumppua.
Juttu on tarttunut korvaan jostain.
Sitten vielä kuvittelisin sellaisenkin jutun, että lepuutus toimisi muulloinkin, kun vaan tyhjäkäynnillä.
Jos kyse on vaan virtaus/paine- erosta, jonka jälkeen kanava sulkeutuu, virtaus alkaakin kulkemaan eri tavalla ja kolmaskin mäntä rupeaa tuottamaan painetta.
No, jospa joku tietää...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Jos kyse on vaan virtaus/paine- erosta, jonka jälkeen kanava sulkeutuu, virtaus alkaakin kulkemaan eri tavalla ja kolmaskin mäntä rupeaa tuottamaan painetta.
No, jospa joku tietää...
No nyt mä hokasin.. yksinkerainen juttu kun vaan joku viitsii kertoa.
Tästä lepuutuksesta eräs yritti mulle kertoa, mut en ymmärtänyt sanomaa :)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

joskami kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Jos kyse on vaan virtaus/paine- erosta, jonka jälkeen kanava sulkeutuu, virtaus alkaakin kulkemaan eri tavalla ja kolmaskin mäntä rupeaa tuottamaan painetta.
No, jospa joku tietää...
No nyt mä hokasin.. yksinkerainen juttu kun vaan joku viitsii kertoa.
Tästä lepuutuksesta eräs yritti mulle kertoa, mut en ymmärtänyt sanomaa :)
Paineta käytössä vähemmän päästää ventiili/kanava tavaraa ohi tulo puollelle, yksi mäntä ikään kuin lepää(joskus se jumitaa ja tekee vaikka mitä hauskaa tuotto, paineet ei riitä...)

railipaineen säädin alkaa nostamaan painetta saa paineen nousu aikaan ventiilin/kanavan sulkeutumisen pumpussa
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Eipä tule tälle saralle multa vastauksia enää kun auto alkoi laimemmalla (220) softalla hyvin pelittää eikä herjoja tullut tauluun. Nyt auto on sitten vaihtanut omistajaakin..

Vähän on orpo olo, mutta uusi perheen jäsen saa luvan tulla kun se aika koittaa.. Se tuleekin sitten isommalla diesel moottorilla ja automaattilootalla :wink:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Palataanpas vielä tähän aiheeseen.

Nyt on tätä vaivaa tullut omallekkin kohdalle.
Kahteen lastuttamaani 200cdi,hin/1350bar on ilmaantunut samoja vaivoja.
Molemmat autot on kyllä olleet runsaasti ajettuja, tai oikeastaan aika paljon, muttei mersuksi, ja ovat tekniikaltaan hyvässä kunoossa.
Molemmat railpaine anturit molemmissa ilmeisesti alkuperäiset.
Railpaineeseen ei ole koskettu, eli on kaikilta osiltaan edelleen vakio.
Ohjelman muutos ei ole lähellääkään maksimia, mutta tieten huomattava, kun lähtökohta on niin "tehoton".

Vikakoodi tule nimenomaan liian korkeasta railpaineesta.

Onko joku löytänyt ratkaisua ongelmaan ?

Kaksasen erityispiirre tuon paineen suhteen näyttää nyt olevan, kun olen sitä ohjelmasta tutkinut, että täysi, 1350bar on vaan 4200-4400rpm välillä, kaasu aivan pohjassa, ei muulloin.
Eli käytännössä aivan kaikki ajot suoritetaan maksimissaan 1200baarilla.

Lastutuksen jälkeen syötön määrä kuitenkin sen verran nousee, että korkeinta painetta aletaan kuitenkin käyttämään "normaaleissakin" ajotilanteissa, kiihdytettäessä.

Voisikko tämä vaikuttaa ?

Tunteeko joku sen railpainepukin rakennetta ?
Voisikko syy olla siellä.
Korkeapainepumppu pumppaa tukkiin painetta sykähdyksittäin.
Paine tasaantuu siinä putkessa, onko siellä sisällä jokin vaimentava rakenne.
Voiko liian suuri paineenvaihtelu liittyä sen toiminan häiriöistä, voiko se "kulua loppuun".

Onko nämä "ylitysvaivat" yleisiä ?

Olisko jollekkin korjattu tämä ja millä tavoin ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Omassani on ollut aivan samat oireet, muistaakseni koodi p0251 tai p0249??
Rajumman kiihdytyksen jälkeen auto aina sammuksiin.

Tankille menevä paluuputki oli hieman tukkosen oloinen, lisäksi muokkasín railpaine karttaa hieman.

Tiedä kumpi sitten auttoi mut sitä vikaa ei ole enää tullut, muita kylläkin :)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Onhan noita vaivoja tullut vastaan kilsoilla ei näytä olevan tohon ilmenemiseen vaikutusta :wink:
tosin ei se kovin yleistä ole, mutta aika ylistä näyttä olevan niisä ohjelmissa missä on koskettu sinne... hups meinas taas lipsahtaa tietoa julki
eikös se ollut niin että näitä tietoja ei saa kertoa julki vai miten se oli? :roll:
no pari on tullut korjattu vito ja 202 200 vitos oli ronkitu...
sitten olis seuraavaksi vuorossa 2 sprintteriä molemmisa sama vaiva ja molemmat lastutettu nykyisen a... alueela samassa paikassa(paikaa en viitsi laitta) mutta kallista oli ollut...ja vaivaan ei ole otettu kantta/koitettu korjata valituksista huolimatta
toisen ohjelmaa jo kattelin(oli samanlainen käpy kun vitossa) toinen odotta vuoroaan

sitten on saman laista vaivaa tullut vastaan enempivähempi vuotavien suutimien takia, normi jumitavat railipaineen säätimet
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

CDI203 kirjoitti:Onhan noita vaivoja tullut vastaan kilsoilla ei näytä olevan tohon ilmenemiseen vaikutusta :wink:
tosin ei se kovin yleistä ole, mutta aika ylistä näyttä olevan niisä ohjelmissa missä on koskettu sinne... hups meinas taas lipsahtaa tietoa julki
eikös se ollut niin että näitä tietoja ei saa kertoa julki vai miten se oli? :roll:
no pari on tullut korjattu vito ja 202 200 vitos oli ronkitu...
sitten olis seuraavaksi vuorossa 2 sprintteriä molemmisa sama vaiva ja molemmat lastutettu nykyisen a... alueela samassa paikassa(paikaa en viitsi laitta) mutta kallista oli ollut...ja vaivaan ei ole otettu kantta/koitettu korjata valituksista huolimatta
toisen ohjelmaa jo kattelin(oli samanlainen käpy kun vitossa) toinen odotta vuoroaan

sitten on saman laista vaivaa tullut vastaan enempivähempi vuotavien suutimien takia, normi jumitavat railipaineen säätimet
joo niin se varmaan on :shock:
vikahan ei johdu loppujen lopuksi liian korkeasta railpaineesta :wink:
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

xr5 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Onhan noita vaivoja tullut vastaan kilsoilla ei näytä olevan tohon ilmenemiseen vaikutusta :wink:
tosin ei se kovin yleistä ole, mutta aika ylistä näyttä olevan niisä ohjelmissa missä on koskettu sinne... hups meinas taas lipsahtaa tietoa julki
eikös se ollut niin että näitä tietoja ei saa kertoa julki vai miten se oli? :roll:
no pari on tullut korjattu vito ja 202 200 vitos oli ronkitu...
sitten olis seuraavaksi vuorossa 2 sprintteriä molemmisa sama vaiva ja molemmat lastutettu nykyisen a... alueela samassa paikassa(paikaa en viitsi laitta) mutta kallista oli ollut...ja vaivaan ei ole otettu kantta/koitettu korjata valituksista huolimatta
toisen ohjelmaa jo kattelin(oli samanlainen käpy kun vitossa) toinen odotta vuoroaan

sitten on saman laista vaivaa tullut vastaan enempivähempi vuotavien suutimien takia, normi jumitavat railipaineen säätimet
joo niin se varmaan on :shock:
vikahan ei johdu loppujen lopuksi liian korkeasta railpaineesta :wink:
Juu itsellänikinhän toi jäi selvittämättä. Oisko se sitten se säädin mulla itselläni ollut? Mulla toimi auto noin. 20thkm ja sitten alkoi tuota vikaa ilmetä. Alko laimeammalla softalla sitten taas pelittää. Monesti tuli niin että teki vian ja kun starttas uudellleen ni sitten sai polkea niin paljonko ko sielu sieti eikä enää vikaa tullut. Mistä toikin mahtoi johtua.. :?:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xr5 kirjoitti:...vikahan ei johdu loppujen lopuksi liian korkeasta railpaineesta :wink:
Joo, noin minäkin sen luulen olevan.
Luulen että xr5 on oikeilla "jäljillä".
Kuten Simppa kirjoittikin, kun sitten uudelleenkäynnistymisen jälkeen sitä on niin vaikea saada uusiutumaan.
Jos vika oikeasti olisi liian suuri railpaine, niin se tulisi joka kerta uudelleen ja uudelleen...
Siihen säädön "epätarkkuuteen" sen täytyy jotenkin liittyä.
Joko jompikumpi säädin temppuilee, tai jokin muu, vielä seviämätön mekaaninen juttu.
Täytyy nyt vielä kuitenkin raapia päätä, että voisikko tuolle paineen ohjaukselle ohjelmassa tehdä jotain.
Jotain ideoita jo onkin.
Täytyy kokeilla, mutta tuloksia voi odottaa vasta jonkun ajan päästä, kun ko uhrilla vaiva tulee kohti harvoin.

Se simpan ja myös topiikin aloittajan ratkaisu vaivaan, eli loivempi softa viittaisi osaltaan, että ohjelmalla on vaikutusta asiaan, mutta miten, se olisi kiva tietää.
Todennäköisesti ruiskutusmäärän tiputus on se, joka helpottaa vaivaa.

Mekaaninen ratkaisu olisi hyvä selvittää, jollain on varmaan sitä ainaskin kokeiltu.
Sekin auttaisi, onko auttanut, vai ei.
Jos ei auta, niin silloin koko vaiva tulee softasta ja järjestelmän osien toleranssista.
Softavaivaan varmasti löytyykin sitten ainaskin jollain aikavälillä ratkaisu, mutta softalla ei tietenkään "korjata" mekaanista vikaa, siksi sekin olisi hyvä selvittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ennen mersun haukuntaa todetaan että nämä valmis ohjelmien kauppiaat ovat viisaita kun niiden ohjelmissa on teho nostettu alapäästä ja ylä pää on jo 3500rpm jälkeen vakio niin ei tule paljon ongelmia ja vikatiloja ja asiakkaan on helppo todeta jotta voimaa on tullut lisää
eihän sillä ole häävi kiihdyttää (atomaatti) kaasu pohjassa ja odottaa seuraavaa vaihdetta kun voima on jo loppunut kesken
helppo sinne alas on saada voimaa
ongelmallista on saada voimaa koko alueelle
mersu=mitä surkein lastutettava kun ei tahdo pelata vakionakaan suuttimet vuotaa paineet sylinteristä ulos suuttimet kusee vuotavat paluupuolelle välijäähdyttimet on halki polttoaine putken liitokset imee ilmaa vlijäähdyttimet on mitä on pieniä ym.
kunka onkaan joku WAG tuote kiitollinen lastutettava välijäähdytin on keulan kokoinen jo vakiona tehon nousu tottelee kiltisti ohjelmaan tehtäviä muutoksia ilman sammumisia ja vikatiloja jos on vaidettu fin turpon monsteri niin on sellaista mukava työstää sellasesta saa melko pelin

kattokaa hyvät ihmiset miltä se vanhan auton välijäähdytin näyttää siellä nokalla ennen kun viette auton lastutettavaksi se voi näyttää siltä kuin se olisi kastettu sementti velliin
lastuta nyt sitten sellaista jossa on lämmön varaaja nokalla :!:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ja simpalla ei ole olut vakio rail paine autossaan
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Minkä ihmeen takia pitää hankkia ylimääräisiä ongelmia mersuun kun siinä on jo luonnostaan ihan tarpeeksi rahanmenoa? Suosittelen koko lastutuksen purkua.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

xr5 kirjoitti:ja simpalla ei ole olut vakio rail paine autossaan
Aijaa. Ethän sää voi edes tietää mikä softa mulla oli sisällä kun nuo vikatilat tuli. Siitä softasta voit tietää millä se auto taas toimi..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mekaanine ratkaisu oli juuri tuossa 202 korissa, tuli sillä kuntoon
eli mekaanin ratkaisu koikeiltu ja auttanut :wink:

noissa muissa pelkkä ohjelman korjaus on auttanut(parikin eri kohtaa siellä mitkä tekke tollasta vaivaa) :wink:

Lastutksen poiston sen verran, että tähän(tämän kaltaiseen) vikaan ei tarvita aina edes sittä
kun vika tulee siitä mekaanisesta puolesta(muutaman tekiän yhteis summa)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

CDI203 kirjoitti: noissa muissa pelkkä ohjelman korjaus on auttanut(parikin eri kohtaa siellä mitkä tekke tollasta vaivaa) :wink:
No eikös se Tuikku juurikin tähän yrittänyt apau kysellä? Ei muutako vastausta kehiin!!! :D

Täälä tarvi mun mielestä pihata tietoja tai tietty saa pihata mutta CDI on ennenkin jakanut tietoaan eteenpäin. Eikait nää niin huippu salaista ole. Laita tuikulle vaikka YV:nä tietoa. Ja sitten kun varma tieto missä vika niin KISSAN KOKOSILLA KIRJAIMILLA TÄNNE VASTAUS niin eipä tarvi muiden enää tän ongelman kans painia. Eikös se ole tän jutun juuri täälä, että se ongelma ratkaistaan?

Ja jos se ongelma todetaan softapuolelta niin sitten vastaus vaan että ongelma on sun softassa! Ja voi sen puolen osaava ilmoittauta sen ongelman korjaajaksi sopivaa korvausta vastaan :wink:

ja TIETYSTI niin että teho ei ainkaan laske!
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: noissa muissa pelkkä ohjelman korjaus on auttanut(parikin eri kohtaa siellä mitkä tekke tollasta vaivaa) :wink:
No eikös se Tuikku juurikin tähän yrittänyt apau kysellä? Ei muutako vastausta kehiin!!! :D

Täälä tarvi mun mielestä pihata tietoja tai tietty saa pihata mutta CDI on ennenkin jakanut tietoaan eteenpäin. Eikait nää niin huippu salaista ole. Laita tuikulle vaikka YV:nä tietoa. Ja sitten kun varma tieto missä vika niin KISSAN KOKOSILLA KIRJAIMILLA TÄNNE VASTAUS niin eipä tarvi muiden enää tän ongelman kans painia. Eikös se ole tän jutun juuri täälä, että se ongelma ratkaistaan?

Ja jos se ongelma todetaan softapuolelta niin sitten vastaus vaan että ongelma on sun softassa! Ja voi sen puolen osaava ilmoittauta sen ongelman korjaajaksi sopivaa korvausta vastaan :wink:

ja TIETYSTI niin että teho ei ainkaan laske!
Tohon vähän viitasin tuolla aikaisemmin, tiedon julki laittamisesta(aika paljon mielestäni sitä koittanut jakka)
kun on saanut välillä muunkin laista palauteeta (no on siitä huolimatta sitä tullut tehtyä) ehkä alkanut omaksua pikku hiljaa sitä toista asennetta mitä myös liikeelä

Ja tota homma pikkusen vaikkee selittä (kun tunne oiketa termejä/nimityksiä noille) mutta kokeillan joskus
sitten siinä vielä semmonen juttu ei ole aina ihan just sammala tavalla
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xr5 kirjoitti:lastuta nyt sitten sellaista jossa on lämmön varaaja nokalla :!:
:lol:

...Onhan tuossa tietty puolet tottakin...


Kuva



Railpaineen määräytyminen ohjelmassa:
Katso yllä olevaa kuvaa.

Railpaine käyttäytyy ohjelmassa itse asiassa aikatavalla samalla keinon, kun ahtopainekkin.
Kun tehoa kaasupolkimella pyydetään, niin yllä olevan kartan perusteella pyydetään myös railpainetta, jolla ruiskutus sitten suoritetaan.
Toteutunut ruiskutusmäärä tulee siis tämän ruiskutuspainekartan ja aikaisemmin jo käsitellyn suutinkartan, jossa aika määräytyy, funktiona.
Siksi myös paineeseen tehty ”huijaus” jollain boxilla vaikuttaa heti myös ruiskutus määrään…. ja tehoon.
Nyrkkisääntönä on, kuten itsekin huomaatte, että kierrosten ja syöttömäärän noustessa railpainekkin nousee.
Kuten kaikki nyt jo varmaan sitten tietääkin, niin jo ihan korkeapainepumpun kestävyyden takiakin tähän paineeseen liittyy monenlaista vahtia ja rajoitetta.
Toteutunutta painetta suhteessa kartan pyytämään seurataan ja riittävät alitukset ja ylitykset aiheuttaa sen sammumisen, joskus voi olla seurauksena ”pelkkä” vikatila.
Tärkeää tässäkin on se, että toteutunut ruiskutuspaine on aina käytännössä eri, kun mitä kartta, eli ohjelma pyytää, johtuen ihan mekaanisista rajoitteistakin, tekniikassa ja ohjauksessa.
Mutta herjaa ei tule, kunhan kuitenkin toteutuma pysyy ennalta määritellyssä haarukassa.

Tätä paineen ohjausta hoitaa myöskin ohjelmassa PID-säädin.
Paineen säädin ottaa huomioon ruiskutetun polttoainemäärän, sekä polttoaineen lämmön.
Tässä topiikissa käsitelty vaiva liittyy pelkästään kahteen tiettyyn malliin.
E- ja C-200cdi,hin, joissa on vnt ahdin, eli edc15c6-ecu ja 116hv vakiona.
Kuvittelisin, ettei juuri tämä vika ilmene muissa lastutetuissa, ei uudemmissa, eikä vanhemmissa malleissa, eikä siis näissäkään kaikissa, vain vaan joissain ennalta arvaamattomissa tapauksissa, valmistustoleransseista, kulumisesta, kuun asennosta, ym,ym …. riippuen.

Säädin on nimittäin näissä kahdessa mallissa ja AMG,ssä erilainen, kuin missään muussa softa-, tai moottoriversiossa.
Kaikissa muissa säädin muuttuu tietyn määrän ja lämmön jälkeen aggressiivisemmaksi, mutta näissä ei.

Tämän lisäksi, jos katsotte railpainekarttaa, niin huomaatte, että 50 millin syötöillä, joka on ko 200cdi,n max syöttömäärä 4200rpm kohdalla, pitäisi paineen laskea 4400rpm jälkeen.
Kuitenkin max painetta vahtiva rajoitin antaa paineen olla 1350bar aina 4500rpm asti ja vasta sitten alkaa pakottamaan painetta alaspäin.
Eli jos kierrokset pääsee livahtamaan sopivan pienillä syötöillä (~50milliä) riittävän ylös, on mahdollisuus ohjelmalliseen ristiriitaan, kun ohjelma hyväksyy suuremman paineen, kuin mitä se itse asiassa pyytää.

Tähän kun lisätään em. paineen säätimestä puuttuva, voimakkaammin reagoiva säätö, niin uskoisin nyt, että sopivassa tilanteessa, ihan mekaanisesta hitaudestakin johtuva, kun säätö jää ”jälkeen”, seurauksena ko. railpaineen ylitys.

No, vaiva voisi siis johtua softassa olevista eroista, siis voisi, en vielä tiedä, mutta kokeillaan, niin sitten tiedetään.
Siihen voi vaikuttaa raja-arvoja, tai säädintä muuttamalla.
Yksi tuttu mies mulla onkin jo ”uhriksi”.
Jos Kainuun alueella olisi vaikka toinenkin, tai mikä ettei kauempaakin, jos haluaa käydä, niin voi ottaa yhteyttä.
Auton pitää siis olla alun perin 200cdi/116hv ja vaivana juurikin tämä raipaineen ylittyminen.
Niin ainakin yritän korjata vaivaa ohjelmasta.
Ei tieten maksa mitään, kunhan vaan sitten tiedän, toimiiko korjaus vaiko eikö.




Sitten nyt kyllä haluaisin poikkeuksellisesti kirjoittaa jonkinlaisen vastineenkin.
Ensiksikin, minua kyllä tavattomasti kismittää sellaiset vihjailut, että jotenkin pimittäisin tietoa.
Kun minä olen aloittanut cdi,n harrastamisen ja aiheesta kirjoittelun, ei täällä edes ollut ketään muuta aiheesta kirjoittajaa, tai ylejään ketään, joka olisi aiheesta jotain rakentavaa tiennyt.
Meni kyllä vuosia, ennen kuin mitään ”jaettavaa” on tänne alkanut oikeasti ilmaantumaan.
Eikä minun edelleenkään tarvitsisi tänne mitään kertoa.
Käsittääkseni olen tänne kirjoittanut läpi koko cdi-moottorin toimintaperiaatteen tärkeimpine apulaitteineen, lukee vaikka 200cdi-topiikkini läpi.
Jos ohjelmasta, tai ohjelmoinnista en jotain yksittäistä kohtaa halua ilmaista, niin se on kyllä täysin oma asiani, muttei sekään merkitse sitä, etten olisi toisia auttanut.

Muutamaa asiaa täällä olen yrittänyt aivan erityiseen varoa.
Nimittäin toisten tiedon mollaamista ja oman tiedon kehumista, kun en todellakaan kaikkia koukkuja, en ohjelmasta, enkä tekniikasta tiedä, enkä edes pyri sellaista kuvaa antamaankaan.
Sitten aivan tarkoituksella en ole koettanut julkisesti itseäni tuputtaa, tai mainostaa täällä, vaikka minulla on lisenssillä varustetut ohjelmat, sekä työkalut ja y-tunnuskin löytyy.
Minusta sellainen ei vaan sovi tällaiselle foorumille, tai sitten pitää tehdä em. sopimus pitäjän kanssa.

Kaiken tiedon ilmituomiselle on vielä sellainenkin este, etten todellakaan kaikkea asiasta tietämääni ole itse keksinyt.
Ei toiselta saatua, tai toisen avustuksella saatua tieto voi ”luvatta” jakaa täällä ja vieläpä ”omana”, ei se vaan sovi.

Aina voi nämä minun postaukseni jättää lukematta, jos tuntuu, että niissä jätetään vaan jotain kertomatta, tai käytän täällä vaan toisia ja heidän tietojaan hyväkseni, omiin tarkoituksiini.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mulla ainakin tuo ongelma on "ratkaistu" tuon railpainekartan kautta, kokeilin tänään..
Mulla kylläkin on tuo 270cdi/170hp vakiona.

Tietääkseni kukaan muukuin CDI203 ei ole jakanu aivan suoraa tietoa ohjelman muuttamiseksi aivan ilmaiseksi, ymmärrän et osalla on oma toimeentulo kiinni tässä hommassa, mut siltikin jos tietoo jakaa kuinka monta sitä Suomessa osaa käytttää??

Viime syksynä kun rupesi itse miettimään noita ohjelma hommia, niin ainoa jolta tuli neuvoja yllin kyllin oli CDI203, vai onko joku eri mieltä!!

"tuikun" ansiota on, että cdi mersuja on yleensä ruvettu virittää, kaikki kunnia hänelle siitää..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin.
Kahteen autoon on korjausta nyt ainakin yritetty.
Molempiin olen laittanut myös reilusti syöttöjä, jotta ilmenee, pysyykö vaiva todellakin pois.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti: Sitten nyt kyllä haluaisin poikkeuksellisesti kirjoittaa jonkinlaisen vastineenkin.
Ensiksikin, minua kyllä tavattomasti kismittää sellaiset vihjailut, että jotenkin pimittäisin tietoa..
Tuolla aikaisemmin kun puhuin niin en todellakaan tarkoittanut että olisit pimittänyt tietoa. Jos sitä tällä meinasit. Mielestäni tämä on upea foorumi jonka avulla olen itsekkin ratkaissut useita ongelmia. Varmasti yksi parhaimmista autoihiin/ mersuihin liittyviastä foorumeista koko Suomessa, ehkäpä jopa maailmassa :D

Hienoa on myös se että ehkäpä tämä kyseinen ongelma on nyt osaavien ihmisten toimesta ratkaistu ja tovottavasti siitä on jollekin apua. Itselläni kun tuota autoa ei enää ole niin toivon kuitenkin että joku löytää vastauksen tuohon ongelmaan juurikin tästä topicista.

Yhdyn myös tähän:
"tuikun" ansiota on, että cdi mersuja on yleensä ruvettu virittää, kaikki kunnia hänelle siitää..

Se selviää kaikille kun lukee vaikka tuon 200 cdi viritystä ja teoriaa läpi..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
No niin.
Kahteen autoon on korjausta nyt ainakin yritetty.
Molempiin olen laittanut myös reilusti syöttöjä, jotta ilmenee, pysyykö vaiva todellakin pois.
Onko korjaus ohjelmallinen vaiko mekaaninen?
Onko vaivat pysyneet poissa?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
On pysyneet pois.

Korjaus on kolmeosainen ja pelkästään ohjelmasta.
Yksi on juuri tuo korjaus railpaineen pyyntikartasta, josta mainitsit itsekkin.
Sitten joissain ohjelmissa, muttei kaikissa, on pumpun suojaksi ilmeisesti rajoitin, joka ei salli sitä korkeinta painetta enää 4500rpm jälkeen, sitä on muokattu.
Sitten kolmas korjaus tulee vaikkapa siten tehtyä, että kopioitte vastaavan 220cdi,n ohjelman kaikki muutokset siihen kaksatasen päälle.

Uskoisin nyt jo vahvasti, että ongelma on ratkaistu.
Ainakaan pyynnöistä huolimatta ei vikatilaa ole saatu aikaiseksi.
Yksi auto on vielä testaamatta, mutta aika luottavainen olen nyt senkin suhteen.
Ilmeisesti tämä vaiva on kuitenkin harvinainen, mutta mahdollinen, jos automaattivaihteisesta reilummin otetaan tehoja ulos.
Osilla on kuitenkin jonkinlaiset valmistustoleranssit.
Manuaalissa ei samanlaisia piikityksiä railpaineeseen sitten taida tullakkaan.
Automaatti olisi vaan kaikin puolin parempi, kun lastutetaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.
On pysyneet pois.

Korjaus on kolmeosainen ja pelkästään ohjelmasta.
Yksi on juuri tuo korjaus railpaineen pyyntikartasta, josta mainitsit itsekkin.
Sitten joissain ohjelmissa, muttei kaikissa, on pumpun suojaksi ilmeisesti rajoitin, joka ei salli sitä korkeinta painetta enää 4500rpm jälkeen, sitä on muokattu.
Sitten kolmas korjaus tulee vaikkapa siten tehtyä, että kopioitte vastaavan 220cdi,n ohjelman kaikki muutokset siihen kaksatasen päälle.

Uskoisin nyt jo vahvasti, että ongelma on ratkaistu.
Ainakaan pyynnöistä huolimatta ei vikatilaa ole saatu aikaiseksi.
Yksi auto on vielä testaamatta, mutta aika luottavainen olen nyt senkin suhteen.
Ilmeisesti tämä vaiva on kuitenkin harvinainen, mutta mahdollinen, jos automaattivaihteisesta reilummin otetaan tehoja ulos.
Osilla on kuitenkin jonkinlaiset valmistustoleranssit.
Manuaalissa ei samanlaisia piikityksiä railpaineeseen sitten taida tullakkaan.
Automaatti olisi vaan kaikin puolin parempi, kun lastutetaan.
Tämähän on kiva kuulla :D

Täytynee mainita vielä, että mullahan oli juurikin manuaali ja piikitteli.. :?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, niinpähän olikin....
Nämä molemmat minun potilaani oli automaatteja.
Ei pitäis ajattelematta kirjoitella mitään, eikä heti yleistää.

Jokos amg,ssä on paljon potkua ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.
No, niinpähän olikin....
Nämä molemmat minun potilaani oli automaatteja.
Ei pitäis ajattelematta kirjoitella mitään, eikä heti yleistää.

Jokos amg,ssä on paljon potkua ...
No varmaan se on sama paikka siellä manuaalissakin??

Amg on ihan orggis eikä se tulee liikenteeseenkään ko vasta ensi vuodelle. Katsotaan sitten kesällä. Oletkos tehnyt näitä vielä yhtään ja onko softa tuttu?? Eikös siitä noilla suuttimilla pitäis se 260hp/600Nm irrota? Kun mulla on tuo facelift niin onko se ihan sama kuin tuon prefaceliftikin moottoritekniikaltaan?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onhan se

Olen tehnyt, ohjelma on tuttu.
Ei ole moottorissa eroja, ohjelmassa pikkuisen.
Enemmän lähtee, huomattavasti...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin