vito 111 cdi uudelleen ohjelmointi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaavis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.04.2006 07:50

vito 111 cdi uudelleen ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jaavis »

Nykyiset tehot 109hv/280nm, Karalan virityksellä 174hv/400nm.
Onko kokemuksia kestävyydestä ja ongelmista.?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Moottori ja auto kyllä kestää.
Sitä en tiedä, kestääkö kortti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jaavis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.04.2006 07:50

Viesti Kirjoittaja jaavis »

Kylä lähtee niin maan p...!!!
Täytyy harkiten painaa kaasua että kestää.
Tais ainaskin tämä vito herätä kuolleista! :D
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

karalan viritys?

Viesti Kirjoittaja aroline »

onko karalan ohjelmoinnissa jotain oleellista eroa esm. digituningiin?
Avatar
jaavis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.04.2006 07:50

Viesti Kirjoittaja jaavis »

Kysyppäs turbotec.com Samilta, yhteyksiä karalaan. Täytyy käydä penkittämässä vielä kun lupasivat nuo lukemat.
thefrog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 07.04.2005 08:17
Paikkakunta: K-S

Viesti Kirjoittaja thefrog »

Mitäpä kyseinen viritys kustansi?
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: karalan viritys?

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Onkos ahdin vaihdettu tuohon vitoon? Luulis että alkuperäinen jää pirun ahtaaksi...? :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hyvin kestää. Itellä 115Cdi+ digituning chip eli n. 190Hp. 115:ssa sama kone, mutta ahtimessa ja kuulerissa? eroa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Juge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 07.04.2008 20:06
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Juge »

Ihan mukavat tehot irrotettu vitosta 8)

Onkos tästä varmuutta mitä eroa on 111CDi:llä ja 115CDi:llä? Eli mistä se pari kymmentä hevosta on otettu? Onko pelkästään toinen ohjelma sisällä vai onko oikeasti jotain eroa.
Vito W639 by turbotec
Sprinter W906 319CDI
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

150 heppanen on tupla ahtimella, ainakin sprinterissä, luulisi myös vitossa olevan...
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Whisky Tango Foxtrot?
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

111CDI ja 115CDI suht samat komponentit, poislukien perävälitys(voi olla sama), ohjelma, jäähdyttimen flektit vuoden -06 asti jonka jälkeen muuttuu molemmissa ainakin pietzo suuttimet ym. pientä.

Noista uusimmista malleista.. oisko jo bluetec koneella tms.?

Aiemmin nuo turbot olleet VNT ohjattuja, IHI:n tekeleitä.
Kytkin molemmissa samanlainen, levy 240mm sekä DMF.
Kestävyys n. +400nm.

109CDI:stä, on eri ahtimella, ilman cooleria, eri vaihteisto (manuaali) sekä vielä tiuhempi perä kuin 111CDI:ssä.

:: Pelkällä ohjelman optimoinnilla, näihinkin kulkineisiin saa kyllä uuden sielun.... :wink:
111CDI... ;)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Äkkiä vilkaistuna näyttäisi ohjelmat olevan pääpiirteissään samat, samoin suutinkartat.
Kannattaisi katsoa se ahdin.
IHI se ei taida olla, tai jos on, niin se on hyvä vaan, se kun on vähän suurempi, kun garrettin 1852vnt, joka siellä todennäköisemmin on.
Eli pelkällä ohjelmalla saadun tehonlisän suuruus näyttäisi riippuvan siitä ahtimesta... ja coolerista, joka on huono, olipas mikä mersun alkuperämalli tahansa.

Sitten kytkimen/vauhtipyörän väännönkesto on oma juttunsa.


...Vieläkö purdella on kortti tallessa. :roll:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 03.07.2008 16:29

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

111cdi:n alkuperäinen turbo hajos ja tilalle tuli kai IHI??? vv14. Onko tuo turbo hyvä, vastaako alkuperäistä.

Pystyykö ottamaan mitä tehoja ulos pelkällä ohjelmalla. Kiinnostais pieni tehon lisäys ehkä +30-40hv.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muut muuttuvasiipiset on varaosakatlookista korvattu tuolla IHIllä.
Paremmuudesta en osaa mitään sanoa, mutta suurempi se entistä perusahdinta garrett gt1852,ta on.
Eli sopii alkuperäistä paremmin tehonlisäykseenkin.

Tuota viton suutinkarttaa kun katselee, niin sopivalla ahtimella voisi varmaankin kahtasataa tavoitella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Vielä lupa tallella, hieman liukasta ollut.. muutenkin kuin kytkimessä :oops: Nyt paranneltu versio vakiosta DMF/kytkimestä, joka pitää yllättävän hyvin "toistaiseksi".
111CDI... ;)
VIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 11.02.2010 01:09
Paikkakunta: Katepaalikylä

Nostetaan vähän tätäkin esiin..

Viesti Kirjoittaja VIN »

Joopa, Purde tuossa väitti, että 111 ja 115 CDI:ssä olisi suht'samat komponentit ( pl. perävälitys ), ohjelma, flektit yms. Sitten tuli mukaan, että
eri ahdin, ahtojäähy puuttuu, eri vaihteisto, perä.. Liekö olla, mielestäni ehkä
109 ja 111 CDI ovat lähempänä toisiaan osiltaan, kuin 115CDI - onhan siinä
jo eri suuttimia ja muitakin osia, jos katsoo sitä rakasta MB:n EPC-net:iä..

Itsellä on "fiduraatio" 109CDI, ja siinä on "cuuleri" nokalla, kuiten EPC-net:in
mukaan pitäisikin, muutenkin pumput, suuttimet, esipumput, anturit.. nämä
ovat samoja ( myöhemmissä malleissa ei, tosin osanumeroiden "hännässä"
on parin numeron eroja, eli ne ovat niitä paranneltuja osia ). Auto on vm.-04,
ja välityssuhde ( axle ratio [ ilmeisesti kokonaisvälitys? ]) on 4,091, eli pitänee
paikkansa, koska kierroksia koneesta löytyy n. 110kmh vauhdilla hiukan yli
3000.. ehkä 3200!? Tässä voi olla ero.. Vaihteisto on 6-v NSG250, eli siinä
tuskin eroa. Turbo ei ole IHI, KKK tai Garrett, ellei joku ole vaihtanut sitä,
ajokilometrit 113 tkm, joten tiedä häntä.. EPC-net:n mukaan pitäisi olla
valmistenumeronmukaan hukkaporttiahdin tai jokin, johon tulee "sähköliitäntä" -
vaan enpä moista löytänyt, "kelloakaan" en nähnyt, mutta saattaapi olla jossain alapuolella, pakosarja on kyllä sen verran etäällä koneesta, että olisi pitänyt..
Pitää varmaan kontata uudestaan, mutta "sähinkaisjohtoa sinne ei kyllä kulje",
samoin puuttuu EGR (takaisinkierrätys), jota ei EPC-net myöskään kerro siihen
koskaan kuuluneenkaan, ei ole paikkaakaan, saati muitakaan "mokkuloita" tai
letkuja..

Voihan se tietysti olla, että tuota on joku hypistellyt, Jyväskylän seudulta tuo
kotoisin on alunperin, että liekö siellä "viilaajavelhoa" joka olisi käynyt vähän
asialla, huoltokirjassa on Palokkaa sun muita paikkoja, ei kuitenkaan mitään
erikoista.. Vaan mistä tuon näkee, ainakin ECU näyttää tavalliselta, eikä
ylimääräisiä pömpeleitä lähimaastosta löydy - tosin ei tarvitsekaan, jos on ohjelmaan kajottu - mutta toisen vastaavan se kyllä pieksi helposti, ei kyllä
savuta, eikä muutenkaan tunnu olevan erityisen "vihainen" menemään näin
talvella, mutta onhan tietysti keinoja irrottaa muutama "lehmävoima" ilman
isompia temppujakin.. ainakaan mitään KATtia tuossa ei ole, eikä näkyvämpiä
osia pakopuolellakaan.. perusrakkine pirun äreällä luistonestolla, liekkö muuta?

Että tätä mallia näin autosähkö-elektroniikka-/ autoasentajan perussilmäyksen
jäljiltä, mutta jos jotakin muuta jäi sanomatta, tai on tiedossa, niin kertokaa
toki.. Kyselen vaan, kun en näiden "Marsujen" eli pakettiautojen kanssa ole
koskaan, paremmin kuin henkilöautojenkaan ( paitsi vanhemmat ), ole juurikaan
touhuillut.. Pitäis hankkia joku ohjelma, jolla vois kotona rauhassa omaansa
katsastella tarkemmin, ei taida vaan ihan olla tarjolla "lataa-netistä-ja-käytä"-
versioita tyrkyllä..

No, katellaan, kaikki aikanaan.. tai sitten ei..
Voi isä p**sessä - käteen meni!!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, en nyt tiedä, mikä oli sitten tämän vuodatuksen tarkoitus...

Vitoja on kateilla, ja ilman, ihan sen mukaan, miten ne on tehtaalta tilattu ajatellen kunkin maan saastenormeja.
Eli kun pakettiautoissa on ollut väljemmät vaatimukset, niin katti on voitu jättää poikkeen - noinniinkuin esimerkiksi.

109,ssä on hukkaportillinen ahdin, 111/115 IHIn alipaineohjattu VNT.
Suuttimissakin on eroja, muttei niissä kyllä ole mitään mallimerkintään liittyvää varsinaista sidosta, eli esim 109,ssä voi olla suuremmat suuttimet, kun 115,sta.
Suuttimia on nakeltu sinne suunnilleen miten sattuu, mallimerkinnöistä piittaamatta, mitään logiikkaa en ole vielä keksinyt.
Manuaalivaihteisissa voi voimansiirrossa jotain eroja ollakkin, mutten usko, että automaateissa on, ainakaan mitään, millä olisi merkitystä.

109,stä tulee kyllä ihan 115,sen veroinen ahdinta vaihtamalla ja ohjelmaa muuttamalla, luulen ma.
Perusmoottori on (käytännössä) ihan sama, niitä kun ei monenlaisia olekkaan.
On niissä tosin pikkueroja, muttei sellaisia, joita edes huomaa, vaikka jo jotain olisi tietävinäänkin.
Coolerit on jo niissä takavetovitoissa kaikissa, ja käsittääkseni jo niissä "viimeisissä" etuvetoisissakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo toi suutin homma näyttä menevän ihan miten sattuu(ja siitä tulee sitten pieniä eroja)
mätäneet niitä sinne varmaan tähtitaivaan asenon mukaan tai jotain :)
VIN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 11.02.2010 01:09
Paikkakunta: Katepaalikylä

Viesti Kirjoittaja VIN »

No joo, menihän se vähän OT tähän juttuun, mutta herättihän ainakin
huomiota, eli kuten halusinkin noin ekaksi viestiksi..

Eli, kuten sanottu, siis 109CDI:stä saa aivan 115CDI:n veroisen, tätä
hainkin, kuten myös itse otaksuin.. mutta myöskin selvitin sitä, voiko
se syntyä ilman perus-hukkaportillisen ahtimen vaihtamista? Noihin
muihin kai tulee säätö sähköisesti, vai? Ellei, niin mikä hiivatin piuha on
se, jota EPC-net tuohon nippuun tyrkkää..? Liekö joku Sveitsinversio?
Voisko tuo tapahtua vaikka pelkällä boksinvaihdolla, sitten ruuvaamalla
hukkaportin välivipua - joka löytyi - ja jossa on jälkiä jostakin hieromisesta? Kykeneekö tuo boksin ohjelma korjaamaan tuollaista
viilaamista miten pitkälle..? Paineethan tuossa on tietysti mukana,
muttamiten rajoille voi venyttää, vaikka boksi olisi toisesta? Omasta
en voi sanoa mitään, EPC-net antaa MB:n osanumeron ja muistaakseni
BOSCH ei online-sivuilla tunnekaan näitä..?

Jos tuosta nyt sitten halusisi parannella, niin kaiketi pitäisi keskittyä ensíksi vaan välityspuolelle, jotta kehräisi hiukan matalammilla kierroksilla ja sitten jotakin muuta pientä siihen.. no, katotaan.. :)

Eikä ku nyt varmaan näin aluksi tehdä tästä ihan oma topicci.. mikäli
tuosta nyt apuja on kenellekään.. Mersuasiantuntijoita täältä
kuitenkin löytyy, ja kuten odotinkin, Tuikkuhan näistä CDI:stä ainakin
ohjelman puolelta eniten tietää.. jos vaan viitsii neuvoa? Helpompihan
se on toisen kokemuksia soveltaa, ennemmin kuin itse kantapään
kautta kaikkia kokeilla.. :wink:

Tämä tästä häiriöstä tähän aiheeseen..
Voi isä p**sessä - käteen meni!!
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kyllä Tuikku on neuvonut jo tähän mennessä paljon. Ja varmaan neuvoo jatkossakin kun ei ärsytetä :wink:
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuosta sataysistä sanoisin vielä sen verran, että siinähän on huomattavasti vielä lyhyemmät välitykset, kuin "isoissa veljissä".
4000rpm kuutosella meinaa suunnilleen 160km/h vauhtia.
No, onhan se tietty pakettiautolle ihan ok vauhti, ei siinä mitään, mutta lastutettuna se vauhti kelaantuu kyllä niin äkkiä, että vähän väkisellä siinä tunnelma lässähtää, kun nuo on vielä aikas hyviä ajaakkin.
Lastutuksen jälkeen kolme pienintä vaihdetta on siellä vähän niinkuin turhaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin