OM604 kestävyys???

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

OM604 kestävyys???

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Aloitetaanpas uudestaan keskustelu tuosta om604 koneen kestävyydestä ja soveltuvuudesta superi käyttöön.

Viimevuodenpuolella ollut keskustelu kun ei oikein tahtonut pysyä aiheessa. :D


Tosiaan onko ketään vielä koittanut minkälaisia lukemia moniventtiili nelosesta uskaltaa ottaa ulos??

Onko kukaan nyt purkanut tuollaista konetta? Löytyykö sieltä oikeasti ne öljysumut männille? Ovatko veivit ja männät samat kuin isommissa monivena vapari koneissa?? Minkä verran veivit ja männät poikkeavat 605 tai 606 turbokoneen osista?


Muutamia eri moottori numeroita löytyi netistä ja hieman jäi vaivaamaan, että onko tuota nelipyttystä moniventtiiliä olemassa muuta kuin se 220d eli OM604.910. Joistakin tietolähteistä löysin, että w202 kopassa olisi ollut 200d versio minkä moottori numero olisi ilmeisesti OM604.915. Sylinterin halkaisijaksi ja iskuksi oli ilmoitettu samat mitat kuin OM606:sessa. Pitääkö tuo paikkansa?

Joskus täällä väitettiin ettei ceen 200d ole moniventtiili vaan ihan perus OM601.913
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: OM604 kestävyys???

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Petehri kirjoitti:
Muutamia eri moottori numeroita löytyi netistä ja hieman jäi vaivaamaan, että onko tuota nelipyttystä moniventtiiliä olemassa muuta kuin se 220d eli OM604.910. Joistakin tietolähteistä löysin, että w202 kopassa olisi ollut 200d versio minkä moottori numero olisi ilmeisesti OM604.915. Sylinterin halkaisijaksi ja iskuksi oli ilmoitettu samat mitat kuin OM606:sessa. Pitääkö tuo paikkansa?

Joskus täällä väitettiin ettei ceen 200d ole moniventtiili vaan ihan perus OM601.913
Suomeen tuotavissa C 200 D:ssä oli vanha 2-venttiilimoottori. On mahdollista, että tiettyihin vientimaihin (nähtävästi Kreikka, Portugali tms.) oli tarjolla myös 4-venttiili-OM604. Voin tsekata illalla Engelenin kirjasta jos tarkempaa vastausta ei siihen mennessä tule.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ruski-sivusto tunnistaa molemmat 200 Deet ceemallin nokalla, sekä OM601 että OM604.
Eri asia lienee onko niitä kakssatasia moniventtiilisiä sitten tuotu Suomeen, täällähän on aina vajaa mallisto tarjolla.

Jostain muistan kuulleeni että OM604:kin olisi nuo öljysumut, vaan jää nyt tällä kertaa tarkistamatta. Vaimo on autolla kaupungilla, niin ei pääse purkamaan :lol:

Luulisin kyllä tuon 220:n neliventtiilipadan kestävän aika hyvin, muuta vikaahan siinä ei ole kuin tuo luukaksen pumppu, eikä sitä kuitenkaan ST käyttöön kannata ajatella.
Muistelen kuitenkin jonkun rakennelleen tuommoisesta turbopadan jonkun pikkumaasturin keulalle, jonne ei isompi sopinut. Ja koska sillä ei tietenkään koskaan tulla metsästä maantielle, niin katsastuskaan ei ollut ongelma.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, kyllä se on C 200 D neliventtiili on ollut Portugalin vientimalli. Valmistettu 1063 kappaletta 4/1996-7/1998. OM604.915 kuten sanoit, isku ja poraus kuten OM601-3. Lucas-pumppu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

220D:ssä on suihkut ainakin niissä mitä on purettu/ nähty purettuna. Kanki ja poraus erit mitä 605/606 koneissa. Eikait se pikkupaineilla säry mutta kanget kyykkää varmaan sitte jossain vaiheessa.... 350Dt tai 290:n kanget vois olla samoilla mitoilla :?
Joku mersupurkaamo??
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Timo L. kirjoitti:Jep, kyllä se on C 200 D neliventtiili on ollut Portugalin vientimalli. Valmistettu 1063 kappaletta 4/1996-7/1998. OM604.915 kuten sanoit, isku ja poraus kuten OM601-3. Lucas-pumppu.
No perhana. Pitäisiköhän käydä lomareissulla Portugalissa kun olisi tuollaisella koneelle käyttöä. :D

No taitaa kyllä olla sen verran pieni tuo valmistusmäärä, että tuskin niitä sielläkään joka kulmalla tulee vastaan.
Aki P kirjoitti:220D:ssä on suihkut ainakin niissä mitä on purettu/ nähty purettuna. Kanki ja poraus erit mitä 605/606 koneissa. Eikait se pikkupaineilla säry mutta kanget kyykkää varmaan sitte jossain vaiheessa.... 350Dt tai 290:n kanget vois olla samoilla mitoilla :?
Onko nuo suihkut muuten vastaavat kun vajaaventtiilisissä turbo koneissa?

Mikäs tuon 220D:n iskunpituus muuten on? Männän halkaisija ilmeisesti on 89mm?

Mahtaako tuossa tulla samaa ongelmaa kannentiivisteen kanssa kun 110D vitossa? Männäthän ovat saman kokoiset. :roll:
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Mitenkähän jos yhdistäis tuon 200 alakerran ( eikös siinä ollu "yleismalliset" rojut) ja 220 nelivenakannen? (vai oliko siinä 4-vena?) Ei luulisi että lohkoissa hirveesti eroa olis...? Mutta mitenkähän niitten öljysuihkujen kans, onko 200:ses?
2.3-16
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

OM 604.910 (220d) öljysuihkuilla ja siihen sitten vaihdetaan lucaksen tilalle boschin pumppu ja siitä eteenpäin. Mutta sitten se automaattilaatikko pitäisi olla vanhempi nelilovinen muuten ei taidakkaan onnistua?
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä tuon vanhan om 601 alkerta käy monivenakannen kanssa pitää vain jakopäänkotelovaihtaa kun on leveämpi ketjutunneli ja männissä on käsittääkseni palotilat eri kohdissa 601 kuin 604
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Käykös tuon OM604:sen kanssa yhteen esim. 124sen 250D:n 5-lovinen manuaaliaski?
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä pitäs mennä om 604 om 602 perään pitää vain olla sopivat vauhtipyörät eli 2 massa vauhtipyörä ja siihen sopiva aski tai kova vauhtis ja kova loota
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jmo2204 kirjoitti:kyllä tuon vanhan om 601 alkerta käy monivenakannen kanssa pitää vain jakopäänkotelovaihtaa kun on leveämpi ketjutunneli ja männissä on käsittääkseni palotilat eri kohdissa 601 kuin 604
Mulla on 605:sesa kapeekantisen naama. Eli ei kai tota tartte vaihtaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jep jep. Kovin on ajatus tasolla edistynyt oma 4syl projekti. Ilmeisesti joissakin w124:sissa on ollut om601 konetta jossa on ollut öljysymut vakiona männille. Sellainen jos jostain osuisi kohdalle alkaisi palikat olemaan kasassa oikeeseen 200D ST moottoriin. Hieman on vielä auki pitäisikö moottori tehdä 16v kannella vai tyytyisikö 8 venaseen johon turbon männät olisi hyllyssä valmiina. Monivenan turboon kun mäntien löytäminen on jo vaikeampaa. :? Niin ja tämä konehan ei tosiaan ole tulossa mersun keulalle. :wink:

Kenelläs muuten tällähetkellä on suomen tehokkain 200D??? :roll:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

207hv oli nuo pojat saanu : linkki
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

jmo2204 kirjoitti:kyllä pitäs mennä om 604 om 602 perään pitää vain olla sopivat vauhtipyörät eli 2 massa vauhtipyörä ja siihen sopiva aski tai kova vauhtis ja kova loota
Juu, no tuosta 602sesta varmaan sais vauhtiksen tuohon 604seen. 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nokileka92 kirjoitti:207hv oli nuo pojat saanu : linkki
Ikivanha juttu tuo Dieselboostin tarina...Tuo 200 heppaa tulee oikeastaan millä vaan 7mm pumpulla, jos on kkk24 ahdin. Mulla oli 230 heppaa hiukan isommalla ahtimella,PP:n tekemällä pumpulla. Liekköhän monta 200d superia kasassa tänä päivänä?

Ongelma ei ole tehon saanti sinänsä, vaan mäntien ja kankien kestävyys.
Ehkäpä tiukka Om 601 olisi paras tehdä kapeakantisesta, kun ne moniventtiiliturbon hilut on niin hakusassa. Tiukempi nokka ja 2v kansi paremmaksi, niin luulis sen 300 heppaa löytyvän, jos pumppu antaa keittoa tarpeeksi. MasaH sai om 602:sta ulos yli 400, joten suhteessa tähän 300 olisi periaatteessa mahdollista 601:llä hyvillä kamoilla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tavote on 400hv.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kankiahan saa maailmalta ihan suht edukkaasti omien mittojen mukaan. Mantiakin jotkut firmat tekee pienina erina mittojen mukaan, mutta niissa on hinnat hiukan kovempia. Moniventtiilista alkaisin tekemaan ehdotoomasti. On nama 8v koneet jo aikansa nahneita.
diipa daapa...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

paljonko 200 D:n kone saa polttaa esim. metanolia, että se lasketaan vielä dieseliksi :wink: vai riittääkö, että palotapahtuma saa alkunsa syöttöpumpun annosteleman dieselpolttoaineen syttymisestä :roll:

vois olla pari hullua ideaa mitä kokeilis tuohon omaan 200 D:n koneeseen, ellei sitä kukaan osta pois...

rahallista arvoahan tuollaisella 500 000 km ajetulla 200 D:n koneella ei paljoa ole, mutta vois olla hyvä aihio hulluihin kokeiluihin... vielä, kun muut tarvittavat osat taitaa löytyä hyllystä, niin ei tartte edes montaa sataa uhrata koneen räjäyttämiseen :twisted:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eihä sen moottorin tyyppi muutu miksikään vaikka polttoaineen koostumus muuttuu. Se o edelleen Diesel-moottori... joka toimii metanolilla. ellet paa sinne tulppia sytyttämään. Ei nelitahtinenkaan muutu kaksitahtiseksi jos laitat bensiinin sekaan 4% öljyy. ;) Vähä meni ooteeks...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin no, itseasiassahan pienet metanolikoneet on puristus sytytteisiä, eli dieseleitä :wink: että kai tuollainen viritys menis dieselin virittämisen piikkiin...

sehän nyt on selvä, että jos joku nyppäis yhtäkkiä 700 heppaa 200 D:n koneesta, niin kyllä tulis valitusta, ettei se enää ole mikään dieseli, jos pytyissä palaa metanoli jne. :D

kyllähän noista traktorin koneista aika uskomattomia teholukuja revitään, kun ne muutetaan metanolikoneiksi, mutta niissä on kyllä silloin myös ne sytytystulpat, eli ne ei ole enää puristus sytytteisiä...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

hatemi kirjoitti: Mantiakin jotkut firmat tekee pienina erina mittojen mukaan, mutta niissa on hinnat hiukan kovempia.
Ketkä? Ite tiejustelin monestakin paikasta, mutta männäntapin koko tuli esteeks tai hinta ois ollu jotain tähtitieteellistä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

JP74 kirjoitti:
Nokileka92 kirjoitti:207hv oli nuo pojat saanu : linkki
Ikivanha juttu tuo Dieselboostin tarina...Tuo 200 heppaa tulee oikeastaan millä vaan 7mm pumpulla, jos on kkk24 ahdin. Mulla oli 230 heppaa hiukan isommalla ahtimella,PP:n tekemällä pumpulla. Liekköhän monta 200d superia kasassa tänä päivänä?
kyllä, tuo oli vaan tavallaan avaus.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

En muista niitä firmoja, mutta amerikanmaalla on noita puljuja jokunenkin. Pickuppeihin kun siellä saa vaikka mitä mukavaa. TDI koneisiin ovat niitä kyselleet ja Slovakiassa eräällä hullulla on Lupossa tuollaiset mittatilaus takomännät ja omien puhettensa mukaan suunnilleen 500hp parilitraisesta 8v koneesta. Hassukaasulla. Noita mäntiä se kauppasi 800€ hintaan setiltä joten ei niiden teetättäminenkään mahdottoman kallista voi olla.

Onhan noita firmoja jotka tekevät myös titaanisia männätappeja mittojen mukaan. Noista oli itse asiassa jokuaika sitten kimppatilaustakin volkkarin koneisiin ameriikassa suunnitteilla. Tapeille tulee hintaa suht julmasti mutta se painonsäästö on aika tärkeää noinkin kriittisessä paikassa.
diipa daapa...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

hatemi kirjoitti: Onhan noita firmoja jotka tekevät myös titaanisia männätappeja mittojen mukaan. Noista oli itse asiassa jokuaika sitten kimppatilaustakin volkkarin koneisiin ameriikassa suunnitteilla. Tapeille tulee hintaa suht julmasti mutta se painonsäästö on aika tärkeää noinkin kriittisessä paikassa.
Tilattu. :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Vastaa Viestiin