200/230 kompressor "crank pulley"-virityskitti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

200/230 kompressor "crank pulley"-virityskitti

Viesti Kirjoittaja nallez »

Materiaalikustannuksien minimoimiseksi rulla tehdäänkin bolt-on systeemillä, eli vakiorullan päälle ruuvataan 16. ruuvia ja lisärenkassa on hahlotus vanhan remmipaikan uriin.

Asennusaika paketille on n. 30-45 min.

Laitan kuvia ensi sunnuntaina, kun rulla asennetaan omaan lullaan ja testataan.

Vakiotietoja autosta:

Kone: 230 Kompressor M111.981
Ahdin: Eaton M62
Vakiosta mitatut paineet @ 6000rpm: 0.55bar

Lasketut paineet suuremmalla rullalla @ 6000rpm: 0.75bar

eli laskennallista tehonlisäystä tulee ~15%, joka on juuri tuon 30hp tuntumassa.

"Rengastuksen" jälkeen mitataan paineet ja kerrotaan todelliset saavutukset.

Eaton M62-turboon ollaan myös tekemässä "vauhtikytkintä", mutta siitä lisää kun tämä ensimmäinen projekti saadaan pakettiin.
Viimeksi muokannut nallez, Ti 21.04.2009 17:13. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

moi, onko sulla millaset mahikset tehdä noita hihnarullia? Käsittääkseni se terä millä nuo urat tehdään, ei ole ihan jokapaikan väline. Paikallisella sorvaamoilla sitä ei ole eikä tule, on sen verran hintava. Itse tehtynä ura kerrallaan jotkut on tehnyt mutta kalu on myös itse modattu.

Mulla ei noita palikoita ole mutta yleisesti ottaen suomessa on heikosti rullia saatavana ja eräät firmat jotka niitä myy ottaa niistä niin poskettomia summia rahaa että se on suorastaan rikos. Tietty tällaiset irrotettavat palikat olis kaikkein paras... Helppo irrottaa kun ovat vain ruuveilla kiini.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Sergey kirjoitti:moi, onko sulla millaset mahikset tehdä noita hihnarullia? Käsittääkseni se terä millä nuo urat tehdään, ei ole ihan jokapaikan väline. Paikallisella sorvaamoilla sitä ei ole eikä tule, on sen verran hintava. Itse tehtynä ura kerrallaan jotkut on tehnyt mutta kalu on myös itse modattu.

Mulla ei noita palikoita ole mutta yleisesti ottaen suomessa on heikosti rullia saatavana ja eräät firmat jotka niitä myy ottaa niistä niin poskettomia summia rahaa että se on suorastaan rikos. Tietty tällaiset irrotettavat palikat olis kaikkein paras... Helppo irrottaa kun ovat vain ruuveilla kiini.

[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/Eaton/Eaton_093.jpg ]
Meillä pitäisi olla kaikki välineet kyseisissä sorveissa noiden tekemiseen, näin ainakin koneistaja ja suunnittelja sanoivat kun näytin kappaletta.

Jos saan jostain mallirullat ja ensimmäiset kuvat tehtyä, niin rullia teen ainakin 10kpl molempia.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:moi, onko sulla millaset mahikset tehdä noita hihnarullia? Käsittääkseni se terä millä nuo urat tehdään, ei ole ihan jokapaikan väline. Paikallisella sorvaamoilla sitä ei ole eikä tule, on sen verran hintava. Itse tehtynä ura kerrallaan jotkut on tehnyt mutta kalu on myös itse modattu.

Mulla ei noita palikoita ole mutta yleisesti ottaen suomessa on heikosti rullia saatavana ja eräät firmat jotka niitä myy ottaa niistä niin poskettomia summia rahaa että se on suorastaan rikos. Tietty tällaiset irrotettavat palikat olis kaikkein paras... Helppo irrottaa kun ovat vain ruuveilla kiini.
Rullien teko ei ole mikään pulma kunhan hihnauran profiili vain selviää. Voi tehdä ilman profiiliterää NC-koneella ja itseasiassa tulee parempikin siitä urasta kun sorvataan rata-ajona kapealla pistoterällä eikä muototerällä joka helposti värisee ja maksaakin hieman. Mutta taitaa se softapuoli olla suurempi pulma.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt alako häirihteen.

Onko tuossa sergeyn kuvassa LS400 Lexuksesta löytyvä 1uz-fe kone?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se kone ja jaguaarin M112 ahdinsetti coolereineen. Hihnauran profiilihan on standardi? Mul oli se mittatieto jossain.... hukassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Eli vkonloppuna menee oma C230K pukille ja otetaan kampiakselin originaalirulla pois..

Ensi viikon aikana piirretään uusi suurempi rulla ja toivottavasti myös tehdään ensimmäinen sarja rullia.

Mitäs softapuolen muutoksia tarvii tehdä?
Onko turussa asiantuntevaa/järkevän hintaista säädättäjää?

Omasta rullasta kiinnostuneet voivat ottaa myös yhteyttä.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Materiaalikustannuksien minimoimiseksi rulla tehdäänkin bolt-on systeemillä, eli vakiorullan päälle ruuvataan 16. ruuvia ja lisärenkassa on hahlotus vanhan remmipaikan uriin.

Asennusaika paketille on n. 30-45 min.

Laitan kuvia ensi sunnuntaina, kun rulla asennetaan omaan lullaan ja testataan.

Vakiotietoja autosta:

Kone: 230 Kompressor M111.981
Ahdin: Eaton M62
Vakiosta mitatut paineet @ 6000rpm: 0.55bar

Lasketut paineet suuremmalla rullalla @ 6000rpm: 0.75bar

eli laskennallista tehonlisäystä tulee ~15%, joka on juuri tuon 30hp tuntumassa.

"Rengastuksen" jälkeen mitataan paineet ja kerrotaan todelliset saavutukset.

Eaton M62-turboon ollaan myös tekemässä "vauhtikytkintä", mutta siitä lisää kun tämä ensimmäinen projekti saadaan pakettiin.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Nyt on rulla tehty ja laitetaan tänään kiinni.

Paino: 2810g
materiaali: teräs/alumec

Muutamia kuvia tekeleestä:

Kuva

Kuva

Kuva
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hyvältä näyttää 8)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Ahdot nousi laskettuihin lukemiin 0.55 -> 0.75 ja kulku on täysin erilaista kuin ennen :)
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onko tuo kuinka moniosainen? Onko kuvia osina? Paljonko hihnaa joutui pidentämään? Hieno värkki kyllä näyttää olevan. Mites ohjelman laita? Oletko penkittänyt auton ennen ja jälkeen?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Sergey kirjoitti:Onko tuo kuinka moniosainen? Onko kuvia osina? Paljonko hihnaa joutui pidentämään? Hieno värkki kyllä näyttää olevan. Mites ohjelman laita? Oletko penkittänyt auton ennen ja jälkeen?
Osia on kolme, eli pyörä ja kaksi U:n muotoista taustalevyä.

Kyseisessä mallissa on 24kpl pultteja & muttereita, mutta todettiin olevan liikaa. 8kpl tulee seuraavaan malliin.

Vakiohihna = 1355mm
Uusi hihna = 1428-1450mm, riippuen kuinka paljon kiristintä haluaa rasittaa.

Penkitystuloksia ei ole ainakaan vielä.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
kompurat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 13.04.2009 20:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kompurat »

Onkos noita joku tehnyt ihan myytäväksi asti..? ja mites ton ohjelman laita? Jos jollain noit myydä ni oisin kiinnostunut ostamaan..
Ex W202 C200 komressor.. ja W203 C200 kompressor. ex 2006 Sprinter. Ex 2009 sprinter. Ex 2x2014 sprinter. 204 200 farkku
kompurat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 13.04.2009 20:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kompurat »

Auttakkee hyvät kanssa veljet toista poloista.. mist kannattee osat tilata..? putkisto rakenteilla ja ohjelmisto päivitys valmiina.. mut kitti paketti viel puuttuis..
Ex W202 C200 komressor.. ja W203 C200 kompressor. ex 2006 Sprinter. Ex 2009 sprinter. Ex 2x2014 sprinter. 204 200 farkku
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

kompurat kirjoitti:Auttakkee hyvät kanssa veljet toista poloista.. mist kannattee osat tilata..? putkisto rakenteilla ja ohjelmisto päivitys valmiina.. mut kitti paketti viel puuttuis..
mennäänköhän nyt vähän perse edellä puuhun?

A. Putkisto voi olla ihan jees, muttta veikkaan että hyöty on vain äänissä. Ja sehän ei ole negatiivinen asia missään nimessä jos teho ei laske, aika harvassa on nykypäivän bensamersut joissa putkella saa muuta kuin ääntä. Käytä nekin rahat siis johonkin viisaaseen, vaikka pakosarjaan tai nokka-akseleihin, kun hihnapyörä on muutenkin ostoslistalla..

B. Miksi ohjelmisto ennen muita muutoksia, saatikka edes tietoa hihnapyörän koosta, joka tuo mukanaan satamäärin oikean ohjelmoinnin vaatimia muuttujia?

Eli, osta ensin hihnaapyöräsatsi, sitten sen putkiston tilalle jotakin oikeaa osaa ja sitten ohjelma customina. Veikkaan että lopputulos on parempi ja paperillakin lesompi,

En minä näistä oikeasti tiedä, kunhan olen lueskellut että miten sen oman lossin saa kulkemaan ja pysymään tiellä :) omakaan ei vielä kulje, mutta pysyy jo tiellä :D
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

Tietääkö muuten kukaan miten tehdas on toteuttanut korkeammat ahtopaineet noissa 1.8-litraisissa kompurakoneissa? C180->C200->C230-versioissa on kaikissa eri ahtopaineet, ja koneissa jotain muita mekaanisia eroja. Mutta onko ahdin aina sama, mutta erilaisella välityssuhteella? Entäs jos Pentti Perusmies ostaa omaan C180-malliin C230:n kampiakselin hihnapyörän...?
" Mersu-entusiasti"
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

kompurat kirjoitti:Onkos noita joku tehnyt ihan myytäväksi asti..? ja mites ton ohjelman laita? Jos jollain noit myydä ni oisin kiinnostunut ostamaan..
On ihan myytäväksi asti tehty.
Ja tosiaan tuo ohjelmisto kannattaa päivitellä ja säätää vasta sitten kun isompi kampiakselinpyörä on suurennettu.
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Minkäs kokoisiä nämä rullat ovat?

Onnistuuko rullan tekeminen AMG:hen? Eiköhän niitä tällekkin foorumille joitakin uppoaisi...

Mitä hintaa pidät näillä?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täällä kiinnostas kanssa tuohon vaimon 180komp. hihnapyörä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
kompurat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 13.04.2009 20:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kompurat »

Ohjelmistoa ei oo viel päivitetty.. mut tuttu kun näitä tekee niin tulee sen tekeen heti kun joku kertos mist noit pyöriä halvemmalla sais.. ja mitä putkeen tulee niin katti ahistaa ihan vitusti.. joten sen tilalle on tulossa hengittävämpää kampetta.. esim 202 c200kompurassa mulla oli ihan tuntuva ero jo pelkällä tuolla... toki jo vakiossa oli enemmän paukkua.. mistäs toi teho ero tulee noiden 202 ja 203:sen välillä..

Ja mitä nokkiin ja peltisatseihin tulee niin tehoo varmasti saa.. mut putkistot on kuiten viel huomattavasti halvempia tehdä..
Ex W202 C200 komressor.. ja W203 C200 kompressor. ex 2006 Sprinter. Ex 2009 sprinter. Ex 2x2014 sprinter. 204 200 farkku
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Jani Anttila kirjoitti:Minkäs kokoisiä nämä rullat ovat?

Onnistuuko rullan tekeminen AMG:hen? Eiköhän niitä tällekkin foorumille joitakin uppoaisi...

Mitä hintaa pidät näillä?
Kuulostaa hyvältä 8)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
nallez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nallez »

Uusi versio tehty kyseisestä rullasta.

Painoa uudemmalla versiolla on reilu kilo ja se on tehty alumecista, joten pitäisi olla huomattavasti kierrosherkempi kuin 2krt painavemmalla palikalla.

Kiinnityspisteitä on 5kpl ja kiinnitys on kuusiokolokantainen

Laitan kuvia ensi viikon aikana uudesta kapistuksesta.

Näitä tulee myös myyntiin tammikuussa ja hintalappu hihnan kanssa on alle 450€
W203 230K Sportcoupe '01 AMG-look
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Sopiiko tuo myyntiin tuleva setti 2005 vuoden C180 sportcoupeen?
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
kks78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 16.09.2004 22:27

Viesti Kirjoittaja kks78 »

Paskat toi mihinkään kierrosherkkyyteen vaikuta tollanen painoero hihnapyörässä ja ton saa saksasta tilaamalla halvemmalla, muistaakseni 399e. Sori nyt ku tuli sanottua ;))
mixfo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 11.11.2009 20:54
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja mixfo »

oon tekemässä slk 230 kompuraan, "pulley kittiä" eli sorvaan siihen kampiakselin päässä olevaan pyörään "lihotus" renkaan, ni johan alkaa happea tulemaan. jos kiinnostusta löytyy niin voin tehdä niitä useampia. neuvotellaan hinnoista sitten, mutta halvempi on kyllä kun tuo 399. ;)
kppk
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:56
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja kppk »

olikos nuita isompia hihnapyöriä kukkaan tehny myytäväksi asti?
Vastaa Viestiin