G mersun koneen piristys / vaihto
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
G mersun koneen piristys / vaihto
Ostin tuollaisen projektiksi ja ajattelin siihen vähä lisää poweria.
Siinä on tuo 5syl 300 diesel , onkos tuo pumppu sama turbo mallissa kuin vaparissa joten saako vaan säädettyä . jospa ihan turbolla vaan piristäis.
Toisaalta tuollainen uudempi 300DTurbo kiinnostaisi mutta meneekö automaatin kanssa tuohon kovin helppoa , myös 24v harkinnassa miten tuon sähköt onko jotain koko auton järjestelmään liittyvää.
Tekeekö kenties joku valmiita ST moottoreita jossa olisi käyttö kelvolliset 200-300 hv ~500nm .
Siinä on tuo 5syl 300 diesel , onkos tuo pumppu sama turbo mallissa kuin vaparissa joten saako vaan säädettyä . jospa ihan turbolla vaan piristäis.
Toisaalta tuollainen uudempi 300DTurbo kiinnostaisi mutta meneekö automaatin kanssa tuohon kovin helppoa , myös 24v harkinnassa miten tuon sähköt onko jotain koko auton järjestelmään liittyvää.
Tekeekö kenties joku valmiita ST moottoreita jossa olisi käyttö kelvolliset 200-300 hv ~500nm .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
lisäät vaan turbon ja laitatat pumppuun 7mm tapit. Ja juuri tuohon vaparin pumppuun ku se on parempi ku alkuperäinen turbon pumppu.
jos tarkoitat 603 vaihtoa, niin onhan niitäkin laiteltu näihin, ongelmana ehkä suurin on kun automaatin öljypohja menee todella lähelle etukardaania, moottorilaatikkopakettia pitää vähän kallistaa ymym.. mutta saa sinne kyllä sopimaan.
Kyllä tuosta vanhasta 5 pyttysestäkin saa aika reippaan menopelin turbolla ja viripumpulla.
jos tarkoitat 603 vaihtoa, niin onhan niitäkin laiteltu näihin, ongelmana ehkä suurin on kun automaatin öljypohja menee todella lähelle etukardaania, moottorilaatikkopakettia pitää vähän kallistaa ymym.. mutta saa sinne kyllä sopimaan.
Kyllä tuosta vanhasta 5 pyttysestäkin saa aika reippaan menopelin turbolla ja viripumpulla.
Mutta laita kuuleri kun turbotat. Kestää paremmin kun lämpökuorma on pienempi ja kun ilma on viileämpää lisää se myös tehoja. Vapari kestää turbotuksen kunhan ei ole valmiiksi loppuun ajettu. Pienenä vinkkinä, laita öljynpaine mittarin anturi turbolle menevään letkuun niin voit seurata öljyn paineita nimenomaan kuumilla öljyillä. Meinaa vaparissa öljypumpun tuotto käydä vähiin. Öljynpaineen merkkivalon anturihan on suodattimen jalassa ja valo voi tyhjäkäynnillä olla pimeänä, mutta turbo on sen verran ylempänä että siellä ei paine välttämättä riitä. Omassa vedin anturin reijästä letkun turbolle ja ylimmälle kohdalle tein nipoilla öljynpaineen merkkivalolle ja mittarille anturi lähdöt. Tiesi ainakin saako turbo öljyä vai ei.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Kyllä käy. Laatikon kumityynyn kiinnikettä joutuu muokkaamaan ja itsellä on ihan perus 40 mm kumityyny takana. Samoin kartaanin laippa pitää vaihtaa entisestä laatikosta, laatikolta lauhduttimen letkuja joutuu myös muokkaamaan. Mutta muuten ei ongelmia. Koneen kanssa ei ongelmia, kumityynyn kynkät vaihtaa entisestä koneesta ja tietysti pakopuolen lähtö uusi.
Jos tympii rakentaa niin allekirjoittaneella olisi valmis paketti myynnissä.
Jos tympii rakentaa niin allekirjoittaneella olisi valmis paketti myynnissä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 708
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Turbon öljynpaine
Tervehdys kaikille foorumin uudelta käyttäjältä!
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?
Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki.. Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv..
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?
Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki.. Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv..
Kuinka isolla pakopesällä 3/4 on, jos on jollain volvon/saabin vakio pesällä niin on vain bensiini käyttöön.jjruutiainen kirjoitti:Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Kiitoksia! Pitää mennä tounne talliin ihmettelemään jossain vaiheessa.. Kunhan kansi tulee koneistamosta. Itsellä jalka poikki niin haittaa hieman tätä harrastamista.Sergey kirjoitti:Ja sellainen tuosta kaverini autosta myös löytyy.tdt leka kirjoitti:nii ja öljyn suodattimen jalasta on alunperin turpolle lähtö.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Tuossa koneessa jonka laitoin ei ollut enää orginaali oljy putke ja asensin suoraan 10mm putkella , mutta kun lopulta olen saanut jonkinlaiseen ajokuntoon niin alkasi savuttamaan kovasti joten menisikö turbon kautta vai vaikuttaako huohotin kaasut jotka laitoin ilmanputsariin ? kone on just rengastettu ja rempattu 617a . Kuuluko olla joku kuristus ennen turboa ??
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
jos se sinistä työntää ja haisee kitkerälle öljylle niin voi olla ahdas paluu puoli ja silloin se tulvii.
minkä kokinen paluu puoli ja eihän siinä ole "hajulukkoja"?
minkä kokinen paluu puoli ja eihän siinä ole "hajulukkoja"?
w201 om605
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Tais olla 18mm alku ja sielä öljypohjassa se alumiini holkki varmaan jotain 12 mm sisäreikä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
jos tulo on 10mm ja pienin reikä on paluupuolella 12mm niin se voi kyllä jarruttaa sitä kulkua.
paluu puolella kun ei saa olla vastapainetta yhtään muuten tulvii
paluu puolella kun ei saa olla vastapainetta yhtään muuten tulvii
w201 om605
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Uskaltaisko kokeilla 6 tai 8 mm kuristusta tuloputkessa.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
nyt en muista mikä sisämitta on vakio putkessa mutta jotain sitä kokoluokkaa se varmaan saisi olla mitä se vakio on.
w201 om605
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Kohtuu puutia on tuo turbo versiokin varmaan laiskee kun orginaali , enpä tiedä tuo ahtopaine just nousee 0.3 kun kaikki kierrokset lasissa muuten tasaisessa 0 ja olikos se syötön ahtopaine säätö siinä pumpun kanessa olevassa kalvossa .
Päästöt oli kyllä hyvät joten voisko olla jako sivussa ??
Päästöt oli kyllä hyvät joten voisko olla jako sivussa ??
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Mikä kone siinä nyt on paikoillaan ja millä pumpulla?
auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Niin se kone on 617a suhteellisen alkuperäisenä turbon pumpulla , jonkinlainen välijäähdytin laitettu.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Kuulostaa siltä ettei moottori saa tarpeeksi polttoainetta, ahdot pitäisi olla kaasupohjassa kiihdytettäessä 0,8bar. Meneekö kaasu pohjaan asti ja onko pumpun päällä olevan kellon paineputki varmasti ehjä ja tiivis ja tuleeko ahtopaine kellolle asti.
auto w123 200D/300DT vm, -81