G mersun koneen piristys / vaihto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Ostin tuollaisen projektiksi ja ajattelin siihen vähä lisää poweria.
Siinä on tuo 5syl 300 diesel , onkos tuo pumppu sama turbo mallissa kuin vaparissa joten saako vaan säädettyä . jospa ihan turbolla vaan piristäis.
Toisaalta tuollainen uudempi 300DTurbo kiinnostaisi mutta meneekö automaatin kanssa tuohon kovin helppoa , myös 24v harkinnassa miten tuon sähköt onko jotain koko auton järjestelmään liittyvää.

Tekeekö kenties joku valmiita ST moottoreita jossa olisi käyttö kelvolliset 200-300 hv ~500nm . :D
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

lisäät vaan turbon ja laitatat pumppuun 7mm tapit. Ja juuri tuohon vaparin pumppuun ku se on parempi ku alkuperäinen turbon pumppu.

jos tarkoitat 603 vaihtoa, niin onhan niitäkin laiteltu näihin, ongelmana ehkä suurin on kun automaatin öljypohja menee todella lähelle etukardaania, moottorilaatikkopakettia pitää vähän kallistaa ymym.. mutta saa sinne kyllä sopimaan.

Kyllä tuosta vanhasta 5 pyttysestäkin saa aika reippaan menopelin turbolla ja viripumpulla.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mutta laita kuuleri kun turbotat. Kestää paremmin kun lämpökuorma on pienempi ja kun ilma on viileämpää lisää se myös tehoja. Vapari kestää turbotuksen kunhan ei ole valmiiksi loppuun ajettu. Pienenä vinkkinä, laita öljynpaine mittarin anturi turbolle menevään letkuun niin voit seurata öljyn paineita nimenomaan kuumilla öljyillä. Meinaa vaparissa öljypumpun tuotto käydä vähiin. Öljynpaineen merkkivalon anturihan on suodattimen jalassa ja valo voi tyhjäkäynnillä olla pimeänä, mutta turbo on sen verran ylempänä että siellä ei paine välttämättä riitä. Omassa vedin anturin reijästä letkun turbolle ja ylimmälle kohdalle tein nipoilla öljynpaineen merkkivalolle ja mittarille anturi lähdöt. Tiesi ainakin saako turbo öljyä vai ei.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Sopiiko henkilö 123 koppaisesta sitten tuo automaatti jos hommaan koko auton jossa turbo kone sekä automaatti jotenkin tuo kaipais sitä.
:roll:
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

123 koppasen 5 pyttynen 617a laatikkoineen menee suurin piirtein pulttaa kiinni menetelmällä, automaatin ja jakolaatikon välistä kardaania joutuu lyhentämään (siis jos alkuperäinen 4 vaiht. nyt)
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä käy. Laatikon kumityynyn kiinnikettä joutuu muokkaamaan ja itsellä on ihan perus 40 mm kumityyny takana. Samoin kartaanin laippa pitää vaihtaa entisestä laatikosta, laatikolta lauhduttimen letkuja joutuu myös muokkaamaan. Mutta muuten ei ongelmia. Koneen kanssa ei ongelmia, kumityynyn kynkät vaihtaa entisestä koneesta ja tietysti pakopuolen lähtö uusi.
Jos tympii rakentaa niin allekirjoittaneella olisi valmis paketti myynnissä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
:shock:
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Rempattu kone (OM617A) Mynädieselin 7mm pumpulla löytyisi + pari automaattilootaa..

Heitäppä yyveetä jos kiinnostaa :wink:
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
SauliS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:13
Paikkakunta: Lohja

Turbon öljynpaine

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Tervehdys kaikille foorumin uudelta käyttäjältä!
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?

Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki.. :shock: Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv.. :lol:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

jjruutiainen kirjoitti:Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
:shock:
Kuinka isolla pakopesällä 3/4 on, jos on jollain volvon/saabin vakio pesällä niin on vain bensiini käyttöön.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

En tiä onko kaverin orginaali turbo vai onko se jälkiasenteinen, mutta laitettii viikonloppuna siihe cooleri:

Kuva
Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
SauliS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Ethän Sergey sattunut ottamaan kuvaa mistä turbon öljy oli otettu?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eipä tullu katottua... voisihan sitä tietty kysyä :)

EDIT: olisko asiantuntijoilla tietoa onko tuo imusarjan anturi paine vai lämpö?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Sergey kirjoitti:
EDIT: olisko asiantuntijoilla tietoa onko tuo imusarjan anturi paine vai lämpö?
oisko on/off paine katkasia. ainaki samalle näyttää ku om603ja om602 turboimusarjoissa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitäs sillä sitten katkotaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nuissa 603 602 mootoreissa se ainakin katkoo morkoolille menevää painetta jos ahtopaine yrittää noustaa liikaa, olikohan se raja nyt 1bar. kai se tuossa valurauta möykysä on samasta syystä?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

juurikin sellainen aivan ylimääränen
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

nii ja öljyn suodattimen jalasta on alunperin turpolle lähtö.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tdt leka kirjoitti:nii ja öljyn suodattimen jalasta on alunperin turpolle lähtö.
Ja sellainen tuosta kaverini autosta myös löytyy.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
SauliS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Sergey kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:nii ja öljyn suodattimen jalasta on alunperin turpolle lähtö.
Ja sellainen tuosta kaverini autosta myös löytyy.
Kiitoksia! Pitää mennä tounne talliin ihmettelemään jossain vaiheessa.. Kunhan kansi tulee koneistamosta. Itsellä jalka poikki niin haittaa hieman tätä harrastamista.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Tuossa koneessa jonka laitoin ei ollut enää orginaali oljy putke ja asensin suoraan 10mm putkella , mutta kun lopulta olen saanut jonkinlaiseen ajokuntoon niin alkasi savuttamaan kovasti joten menisikö turbon kautta vai vaikuttaako huohotin kaasut jotka laitoin ilmanputsariin ? kone on just rengastettu ja rempattu 617a . Kuuluko olla joku kuristus ennen turboa ??
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos se sinistä työntää ja haisee kitkerälle öljylle niin voi olla ahdas paluu puoli ja silloin se tulvii.
minkä kokinen paluu puoli ja eihän siinä ole "hajulukkoja"?
w201 om605
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Tais olla 18mm alku ja sielä öljypohjassa se alumiini holkki varmaan jotain 12 mm sisäreikä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos tulo on 10mm ja pienin reikä on paluupuolella 12mm niin se voi kyllä jarruttaa sitä kulkua.
paluu puolella kun ei saa olla vastapainetta yhtään muuten tulvii
w201 om605
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Uskaltaisko kokeilla 6 tai 8 mm kuristusta tuloputkessa.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

nyt en muista mikä sisämitta on vakio putkessa mutta jotain sitä kokoluokkaa se varmaan saisi olla mitä se vakio on.
w201 om605
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Kohtuu puutia on tuo turbo versiokin varmaan laiskee kun orginaali , enpä tiedä tuo ahtopaine just nousee 0.3 kun kaikki kierrokset lasissa muuten tasaisessa 0 ja olikos se syötön ahtopaine säätö siinä pumpun kanessa olevassa kalvossa .
Päästöt oli kyllä hyvät joten voisko olla jako sivussa ??
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikä kone siinä nyt on paikoillaan ja millä pumpulla?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Niin se kone on 617a suhteellisen alkuperäisenä turbon pumpulla , jonkinlainen välijäähdytin laitettu.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kuulostaa siltä ettei moottori saa tarpeeksi polttoainetta, ahdot pitäisi olla kaasupohjassa kiihdytettäessä 0,8bar. Meneekö kaasu pohjaan asti ja onko pumpun päällä olevan kellon paineputki varmasti ehjä ja tiivis ja tuleeko ahtopaine kellolle asti.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin