tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
No, jotain muutosta tulee, mutten ole oikein tyytyväinen vielä.
Osakaasulla paranee, mutta kaasupohjassa ei oikein kunnollista muutosta.
Pitää jatkaa harjoitusta ja kokeilla toiseen autoon, jossa vaihteisto on varmasti kunnossa.
Onhan se mahdollista, että muutokset on oikean suuntaisia, mutta minun vaihteistoni ei mekaanisesti pysty niitä toteuttamaan.
Ei tämä ihan helposti tainnut auetakkaan.
.... Pitää palata sorvin ääreen.
No, jotain muutosta tulee, mutten ole oikein tyytyväinen vielä.
Osakaasulla paranee, mutta kaasupohjassa ei oikein kunnollista muutosta.
Pitää jatkaa harjoitusta ja kokeilla toiseen autoon, jossa vaihteisto on varmasti kunnossa.
Onhan se mahdollista, että muutokset on oikean suuntaisia, mutta minun vaihteistoni ei mekaanisesti pysty niitä toteuttamaan.
Ei tämä ihan helposti tainnut auetakkaan.
.... Pitää palata sorvin ääreen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
No, niinhän siinä kävi, kuin jorkki ennusteli ...
Vetoja kyllä tuntuu olevan, niin että aluksi vähän kostealla asfaltilla kolmiovalo vilkkui vielä toistasadan vauhdissakin.
Muttamutta, nyt menee vaihdot kaasupohjassa kyllä niin "pitkiksi", että pakko on höllätä.
Ei tahdo enää saada otetta suuremmalla vaihteella.
Pitää jatkaa testiä sitten, kunhan saan tuon vahvistusprojektin ensin läpivietyä.
Pitäisi siis oikeasti olla mekaanisesti kunnossa, ennenkuin alkaa karttoja vääntelemään.
Vahvistaa edelleenkin sitä kantaani, että parhaiten pelaa, kun kaikki kerrotaan oikein eculle.
Vakiolla tekniikalla/suuttimillahan ei tähän tilanteeseen taida päästä, jos ei nyt tosi surkeassa kunnossa ole laatikko.
No, niinhän siinä kävi, kuin jorkki ennusteli ...
Vetoja kyllä tuntuu olevan, niin että aluksi vähän kostealla asfaltilla kolmiovalo vilkkui vielä toistasadan vauhdissakin.
Muttamutta, nyt menee vaihdot kaasupohjassa kyllä niin "pitkiksi", että pakko on höllätä.
Ei tahdo enää saada otetta suuremmalla vaihteella.
Pitää jatkaa testiä sitten, kunhan saan tuon vahvistusprojektin ensin läpivietyä.
Pitäisi siis oikeasti olla mekaanisesti kunnossa, ennenkuin alkaa karttoja vääntelemään.
Vahvistaa edelleenkin sitä kantaani, että parhaiten pelaa, kun kaikki kerrotaan oikein eculle.
Vakiolla tekniikalla/suuttimillahan ei tähän tilanteeseen taida päästä, jos ei nyt tosi surkeassa kunnossa ole laatikko.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
No, enpäs malttanut kuitenkaan pitää näppejäni erossa tuosta Paawon laatikosta ...
Löytyi niiiin mielenkiintoinen kohta ohjelmasta.
Jos ensin hyvät uutiset.
Olen aika varma nyt, että pystyn turbiinin lukittumista "säätelemään".
Sitten näytöstää, että vaihteiston saa helposti houkuteltua käyttämään tosi pieniäkin kierroslukuja.
Tarkoitan tällä, että sellainen tomerampi veto alkaa 1500rpm -> ja allekkin.
Vaihto tapahtuu alle kahdessa tonnissa ja kierrokset tipahtaa pikkuisen päälle tuhanteen, riippuen tieten kaasupolkimen asennosta.
Mitä syvempään painaa kaasupolkimen, sen ylemmäksi nostaa vaihtokohdan.
Turbiini tosiaan sitten lukittuu 2800-2900rpm välissä, sen tuntee ja huomaa selvästi.
Muttamutta
Ihanasti kyllä toimisi, muttei kestä.
Kun turbiini pitää, niin luistoa tulee sinne laatikon sisään ja heti heittää vapaalle.
Ei uskalla oikein kokeilla, kun selvästi nyt särkyy, vääntöä on vaihteiston kuntoon nähden liikaa.
Pitää palauttaa ohjaus vakioksi, jotta nyt vahvistuksiin asti saa ajella.
No, enpäs malttanut kuitenkaan pitää näppejäni erossa tuosta Paawon laatikosta ...
Löytyi niiiin mielenkiintoinen kohta ohjelmasta.
Jos ensin hyvät uutiset.
Olen aika varma nyt, että pystyn turbiinin lukittumista "säätelemään".
Sitten näytöstää, että vaihteiston saa helposti houkuteltua käyttämään tosi pieniäkin kierroslukuja.
Tarkoitan tällä, että sellainen tomerampi veto alkaa 1500rpm -> ja allekkin.
Vaihto tapahtuu alle kahdessa tonnissa ja kierrokset tipahtaa pikkuisen päälle tuhanteen, riippuen tieten kaasupolkimen asennosta.
Mitä syvempään painaa kaasupolkimen, sen ylemmäksi nostaa vaihtokohdan.
Turbiini tosiaan sitten lukittuu 2800-2900rpm välissä, sen tuntee ja huomaa selvästi.
Muttamutta
Ihanasti kyllä toimisi, muttei kestä.
Kun turbiini pitää, niin luistoa tulee sinne laatikon sisään ja heti heittää vapaalle.
Ei uskalla oikein kokeilla, kun selvästi nyt särkyy, vääntöä on vaihteiston kuntoon nähden liikaa.
Pitää palauttaa ohjaus vakioksi, jotta nyt vahvistuksiin asti saa ajella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
kertokaas mihin tällä vaihteiston säätelyllä pyritään minen nyt ymmärrä
mitä korkeampi turbiinin stall speed sitä suurempi vääntömomentti on turpiiniin menevässä vaihteiston aksilassa vaihteiston pakoissa myös takapyörä teho ja vääntö on suurempi jos dynoon ei oteta todellisia moottorin kierroksia silloin kun turpiini luistaa
jos turpiini on lukossa 1500rpm niin vaihteiston aksila pyörii myös 1500rpm
jos turpiini luistaa ja koneessa on kierroksia 2800rpm va vaihteiston aksilassa on 1500rpm niin vaihteistoon menevä vääntömomentti on huomattavasti suurempi myös pyörä teho ja kiihtyvyys
mitä korkeampi turbiinin stall speed sitä suurempi vääntömomentti on turpiiniin menevässä vaihteiston aksilassa vaihteiston pakoissa myös takapyörä teho ja vääntö on suurempi jos dynoon ei oteta todellisia moottorin kierroksia silloin kun turpiini luistaa
jos turpiini on lukossa 1500rpm niin vaihteiston aksila pyörii myös 1500rpm
jos turpiini luistaa ja koneessa on kierroksia 2800rpm va vaihteiston aksilassa on 1500rpm niin vaihteistoon menevä vääntömomentti on huomattavasti suurempi myös pyörä teho ja kiihtyvyys
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kyllhän se momentinmuuntimen toimintaperiaate on tuollainen.xr kirjoitti:kertokaas mihin tällä vaihteiston säätelyllä pyritään minen nyt ymmärrä
mitä korkeampi turbiinin stall speed sitä suurempi vääntömomentti on turpiiniin menevässä vaihteiston aksilassa vaihteiston pakoissa myös takapyörä teho ja vääntö on suurempi jos dynoon ei oteta todellisia moottorin kierroksia silloin kun turpiini luistaa
jos turpiini on lukossa 1500rpm niin vaihteiston aksila pyörii myös 1500rpm
jos turpiini luistaa ja koneessa on kierroksia 2800rpm va vaihteiston aksilassa on 1500rpm niin vaihteistoon menevä vääntömomentti on huomattavasti suurempi myös pyörä teho ja kiihtyvyys
Ei siinä mittään.
Näiden cdi-moottoreiden paras ja mukavin vääntöalue on vaan siinä 1500-2500rpm välillä.
Jos se turbiini juuri tuon välin pyrkii luistattamaan ja toppaa vakiona siellä kolmen tonnin päällä, niin moottorin paras ominaisuus, alavääntö jää hyödyntämättä.
Vakiona varsinkin, moottori on kolmessa tonnissa mennyt jo reilusti parhaan kohtansa ohitse.
Ihan turhaa huudattaa niin suurilla kierroksilla, varsinkin kun voimaa on enemmän tulossa alempana.
Toinen juttu, tai ominaisuus, jonka haluaisin tähän.
Olisi sellainen vaihteiston viritys, jossa itse kaasupolkimen asennolla pystyt vaikuttamaan siihen toimintaa.
Pienemmillä/kohtuullisilla kaasun asennoilla vaihtaminen pitäisi sujua mahdollisimman pienillä kierroksilla.
Ja vaihtohetki saisi nousta loogisesti pyydettyyn tehoon nähden.
Mulle on vähemmän merkitystä sillä, miltä se teholappu näyttää tulostettuna.
Enemmän painoarvoa on sillä, että saan toimimaan haluamallani tavalla.
Mutta siinä kieltämättä olisi ideaa, että alkaisikin mittaamaan sitä tehoa suhteessa ajonopeuteen, siis rullien todelliseen pyörimisnopeuteen.
Ja pyrkisi naplaamaan ohjelmaa niin, että tehon saisi siirrettyä mahdollisimman tehokkaasti "tiehen".
No, minua kiinnostaa moottori, ei niinkään voimansiirto, se paitää vaan yrittää vahvistaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Mutta miks se tekee niin, silloinhan kun se muunnin "luistaa" niin se kasvattaa sitä moottorin vääntömomenttia? Tai ainakin niin momentinmuunnin toimii Niin minkätakia jos se lukitaan niin alkaa laatikko luistaa
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
epäilen jotta ei laatikko luista, vaan turpiinin lukitus luistaa
en tiedä valvooko ohjausjärjestelmä turpiinin sisällä olevan pakan pitävyyttä jos valvoo niin se voi aiheuttaa ohjelmallisia ongelmia
vääntömomentin noston kohdalla alta kolmentuhannen
tulla on jotain katseltavaa jos jotain kiinnostaa
http://www.docstoc.com/docs/19928093/Me ... ies-W5A580" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.db-forum.de/forum/technische ... plung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en tiedä valvooko ohjausjärjestelmä turpiinin sisällä olevan pakan pitävyyttä jos valvoo niin se voi aiheuttaa ohjelmallisia ongelmia
vääntömomentin noston kohdalla alta kolmentuhannen
tulla on jotain katseltavaa jos jotain kiinnostaa
http://www.docstoc.com/docs/19928093/Me ... ies-W5A580" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.db-forum.de/forum/technische ... plung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ei kait se momentinmuunnin lisää moottoriin mitään.S202 kirjoitti:Mutta miks se tekee niin, silloinhan kun se muunnin "luistaa" niin se kasvattaa sitä moottorin vääntömomenttia? Tai ainakin niin momentinmuunnin toimii Niin minkätakia jos se lukitaan niin alkaa laatikko luistaa
Suurempi syöttömäärä lisää vääntömomenttia.
Se momentinmuunnin (=se turbiini) muuttaa vaan portaattomasti välityssuhdetta.
Ei se voi mitään lisätä.
Eteenpäin vievä voima on "parempi", koska jos momentinmuunnin toimii hyvin, niin kierrokset pysyy astetussa arvossaan ja välityssuhde koko ajan muuttuu siten, että vauhti kiihtyy tehon sallimissa rajoissa tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Automaattilaatikossa on kaksi toisistaan riipumatonta "elementtiä", joissa luisto on mahdollista.
Ensiksikin siis se turbiini, joka on rakenteeltaan jo sellainen, että se voi ja kykenee "määrättömästi" luistamaan.
Luistoa hallitaan turbiinista öljyä poispäästävää venttiiliä säätämällä.
Mitä vähemmän öljyä pääse turbiinista pois - sen suurempi öljynpane siellä on - sen pienempi on luisto.
Kun venttiili laitetaan "kiinni", lukittuu turbiini ja välitys on kiinteä, toiminnan hyötysuhde kaikilta osin paras.
Toiseksi itse laatikon sisällä on "kytkilevyjä".
Näiden luistoa valvotaan, ne ei saisi luistaa, koska silloin tulee vaurioita.
Kun luistoa tapahtuu siellä laatikon sisällä, katkaisee ohjelma vedon heti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Turbiinin luistoa ei näissä varsinaisesti valvota, kun sen kuuluukin luistaa, se on siellä siksi.xr kirjoitti:epäilen jotta ei laatikko luista, vaan turpiinin lukitus luistaa
en tiedä valvooko ohjausjärjestelmä turpiinin sisällä olevan pakan pitävyyttä jos valvoo niin se voi aiheuttaa ohjelmallisia ongelmia
vääntömomentin noston kohdalla alta kolmentuhannen
tulla on jotain katseltavaa jos jotain kiinnostaa
http://www.docstoc.com/docs/19928093/Me ... ies-W5A580" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.db-forum.de/forum/technische ... plung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakkoja täytyy vahvistaa.
Se on "hyvä" merkki, että olen saanut sen turbiinin luiston pienenemään niin, että pakoille on tullut lisää rasitusta, sitähän se merkitsee.
Pakkojen luistoa valvotaan tarkasti, hankala on saada mitään oikeasti rikki, veto katkeaa heti, kun luisto alkaa, sitä ei edes kerkiä huomata.
Ohjelma ei ole ongelma.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kylläpä se momentinmuunnin nimensä mukaan muuttaa momenttia, pelkkä turbiinikytkin pystyy vaan luistamaan, eikä kasvattamaan moottorin vääntöä. Momentinmuunnin muuttaa "luistamalla" momenttia suuremmaksi. Eli muuttaa välityssuhdetta kuten sanoit, mutta jos välityssuhdetta muuttaa niin silloinhan vääntökin lisääntyy. Työkonepuolella muunnin voi muuttaa moottorin väännön jopa kolminkertaiseksi, tiedä sitten näistä autojen muuntimista. Mutta joka tapauksessa, jos muuntimen saa lukittua kunnolla niin silloinhan askille menee tavallaan vähiten vääntöä ja se vääntöhän ne paikat rikkoo sielä
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
<mutu varoitus>
Moni varmaan ajattelee että jos moottori pyörii 2500 rpm ja turbiinin lähtö pyörii 1250 rpm niin siellä ideaalisesti vääntömomentti kaksinkertaistuu, esim 400Nm -> 800Nm. Näin ei kyllä minun persdynon perusteella tapahdu. Hyötysuhde tuossakin astuu mukaan ja reaalimaailma. Sepäs olisikin hyvä tietää miten paljon häviötä (laatikon öljyn lämpenemistä) tapahtuu milläkin kierrosluvulla/moottorin vääntömomentilla.
Eikös muuten tässä mersussa ole samantyyppinen turbiini mitä mulla on vito/zf laatikossa, eli turbiinin lukolla on kolme tilaa (täysin auki, luistaa, täysin kiinni) ?
Täysin auki vastaa perinteistä turbiinia.
Sitten mulla on sellainenkin mutukutina, että nämä lukittuvat turbiinit tehdään tarkoituksella hieman eritavalla kuin perinteiset, meinaan jos niistä poistetaan se lukko-osuus käytöstä ne on yhtä kuminauhaa. Semmonen olo ainakin tuli kun ajelin tuolla vikatilassa, jolloin lukko ei mene ollenkaan päälle. Ei tavallisen w124:n turbiini sellainen kuminauha ole. Painat kaasun pohjaan ja kierrokset nousevat mutta kuskin penkin selkänojassa ei oikein tapahdu yhtään mitään.
Moni varmaan ajattelee että jos moottori pyörii 2500 rpm ja turbiinin lähtö pyörii 1250 rpm niin siellä ideaalisesti vääntömomentti kaksinkertaistuu, esim 400Nm -> 800Nm. Näin ei kyllä minun persdynon perusteella tapahdu. Hyötysuhde tuossakin astuu mukaan ja reaalimaailma. Sepäs olisikin hyvä tietää miten paljon häviötä (laatikon öljyn lämpenemistä) tapahtuu milläkin kierrosluvulla/moottorin vääntömomentilla.
Eikös muuten tässä mersussa ole samantyyppinen turbiini mitä mulla on vito/zf laatikossa, eli turbiinin lukolla on kolme tilaa (täysin auki, luistaa, täysin kiinni) ?
Täysin auki vastaa perinteistä turbiinia.
Sitten mulla on sellainenkin mutukutina, että nämä lukittuvat turbiinit tehdään tarkoituksella hieman eritavalla kuin perinteiset, meinaan jos niistä poistetaan se lukko-osuus käytöstä ne on yhtä kuminauhaa. Semmonen olo ainakin tuli kun ajelin tuolla vikatilassa, jolloin lukko ei mene ollenkaan päälle. Ei tavallisen w124:n turbiini sellainen kuminauha ole. Painat kaasun pohjaan ja kierrokset nousevat mutta kuskin penkin selkänojassa ei oikein tapahdu yhtään mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
en tarkoittanut turpiinia vaan turpiinin sisällä olevaa lukitus pakkaa (turpiinilukko) joka toimii periaatteella että on kiinni tai auki ilman veskolan mainitsemia välimuotojatuikku kirjoitti:Turbiinin luistoa ei näissä varsinaisesti valvota, kun sen kuuluukin luistaa, se on siellä siksi.xr kirjoitti:epäilen jotta ei laatikko luista, vaan turpiinin lukitus luistaa
en tiedä valvooko ohjausjärjestelmä turpiinin sisällä olevan pakan pitävyyttä jos valvoo niin se voi aiheuttaa ohjelmallisia ongelmia
vääntömomentin noston kohdalla alta kolmentuhannen
tulla on jotain katseltavaa jos jotain kiinnostaa
http://www.docstoc.com/docs/19928093/Me ... ies-W5A580" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.db-forum.de/forum/technische ... plung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakkoja täytyy vahvistaa.
Se on "hyvä" merkki, että olen saanut sen turbiinin luiston pienenemään niin, että pakoille on tullut lisää rasitusta, sitähän se merkitsee.
Pakkojen luistoa valvotaan tarkasti, hankala on saada mitään oikeasti rikki, veto katkeaa heti, kun luisto alkaa, sitä ei edes kerkiä huomata.
Ohjelma ei ole ongelma.
jos sillä pakalla säädettisiin turpiinin lustatusta niin se pakka ei kestäisi tuntiakaan
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Onko siellä sellainen ? Löytyisikö siitä tämän kaltaisia kuvia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
No joo, varmaan tässä tullaan siihen kysymykseen, että kun en edes tiedä asioiden oikeita nimiä, niin toinen puhuu toista ja toinen toista.
Mutta momentinmuuntimesta puhuminen siinä mielessä, että se jos se henkilöautoissa olisi, niin että se jotain lisäisi, voi unohtaa.
Momentinmuuntimella tarkoitetaan kyllä henkilöautoissa sitä turbiinia, eikä sillä ole varmastikkaan mitään tekemistä "oikean" momentinmuuntimen kanssa.
Turbiini vaan luistaa, se on sen homma.
Laatikon sisällä olevat kytkinlevypakat ei luista, eikä ne saakaan luistaa, niitä ei ole suunniteltu sellaiseen, vaihtohetkellä vaan ilmeisesti tarvitaan oikeaa, mekaanista "irtiottoa", ne on vaan sitä varten.
Siksi niiden luistoa niin tarkasti valvotaan, luulisin ma.
Nimittäin.
Jos minä laitan manuaaliaskiseen moottoriin syöttöjä niin, että vääntöä tulee vaikkapa tasan 400nm.
Niin samalla ohjelmalla automaattivaihteisesta ei tule yhtään enempää.
Sitä, momentin nousua ei voi havaita missään henkilöauton vääntökäyrässä, päinvastoin, alavääntöä on vaikea mitata.
Vääntömomentti nousee vasta, kun turbiini alkaa lukittumaan, piste.
Silloin moottorin kierrokset on oikeasti rullilla ~kolmisen tonnia ja dynolapussa kierrokset nousee tasaiseen, kun siinä se kierrosluku otetaan rullilta.
Dynolapussa ei ole moottorin, vaan rullien kierrosnopeus.
Polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi turbiiniin on lisätty lukittumis-ominaisuus, miksi ? jos kerran momentimuunnin vielä lisäisi momenttia, lukitushan estäisi sen.
No, kuitenkin, omassa autossani haluaisin turbiinin luistoa pienemmäksi.
Silloin veto välittyy paremmin takagummeihin jo pieniltä kierroksilta alkaen.
Mersun turbiini lukittuu mielestäni ja kokemukseni mukaan ainoastaan pienellä rasituksella = matka-ajo.
Kaikilla reilummilla syöttömäärillä luistoa on, enemmän tai vähemmän, miten valmistaja on säätänyt, nyt tosiaan mielummin vähemmän.
Vaihtokohdat osakaasulla pikkuisen pienemmille kierroksille.
Mutta tosiaan näyttää, ettei se nyt ole ongelma.
Mekaaninen kestävyys, tai sen parantaminen pikkuisen aikaa saattaa olla.
No joo, varmaan tässä tullaan siihen kysymykseen, että kun en edes tiedä asioiden oikeita nimiä, niin toinen puhuu toista ja toinen toista.
Mutta momentinmuuntimesta puhuminen siinä mielessä, että se jos se henkilöautoissa olisi, niin että se jotain lisäisi, voi unohtaa.
Momentinmuuntimella tarkoitetaan kyllä henkilöautoissa sitä turbiinia, eikä sillä ole varmastikkaan mitään tekemistä "oikean" momentinmuuntimen kanssa.
Turbiini vaan luistaa, se on sen homma.
Laatikon sisällä olevat kytkinlevypakat ei luista, eikä ne saakaan luistaa, niitä ei ole suunniteltu sellaiseen, vaihtohetkellä vaan ilmeisesti tarvitaan oikeaa, mekaanista "irtiottoa", ne on vaan sitä varten.
Siksi niiden luistoa niin tarkasti valvotaan, luulisin ma.
Nimittäin.
Jos minä laitan manuaaliaskiseen moottoriin syöttöjä niin, että vääntöä tulee vaikkapa tasan 400nm.
Niin samalla ohjelmalla automaattivaihteisesta ei tule yhtään enempää.
Sitä, momentin nousua ei voi havaita missään henkilöauton vääntökäyrässä, päinvastoin, alavääntöä on vaikea mitata.
Vääntömomentti nousee vasta, kun turbiini alkaa lukittumaan, piste.
Silloin moottorin kierrokset on oikeasti rullilla ~kolmisen tonnia ja dynolapussa kierrokset nousee tasaiseen, kun siinä se kierrosluku otetaan rullilta.
Dynolapussa ei ole moottorin, vaan rullien kierrosnopeus.
Polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi turbiiniin on lisätty lukittumis-ominaisuus, miksi ? jos kerran momentimuunnin vielä lisäisi momenttia, lukitushan estäisi sen.
No, kuitenkin, omassa autossani haluaisin turbiinin luistoa pienemmäksi.
Silloin veto välittyy paremmin takagummeihin jo pieniltä kierroksilta alkaen.
Mersun turbiini lukittuu mielestäni ja kokemukseni mukaan ainoastaan pienellä rasituksella = matka-ajo.
Kaikilla reilummilla syöttömäärillä luistoa on, enemmän tai vähemmän, miten valmistaja on säätänyt, nyt tosiaan mielummin vähemmän.
Vaihtokohdat osakaasulla pikkuisen pienemmille kierroksille.
Mutta tosiaan näyttää, ettei se nyt ole ongelma.
Mekaaninen kestävyys, tai sen parantaminen pikkuisen aikaa saattaa olla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kyllä se tuikku nousee se momentti, mutta siinä moottorin 2000 rpm kohdalla se ei nouse, puhut ilmeisesti siitä.
Manuaalissa painat kaasun pohjaan, siinä on 2000 rpm ja momenttia nyt vaikkapa 300 Nm. Sama automaatissa olisi, mutta automaatissa kun se turbiinin lähtöakseli pyörii 2000rpm mutta kone pyöriikin jo 3000rpm jos vain annat sen turbiinin tehdä välityssuhteenmuutostyötänsä, joten momentti voi olla vaikkapa 1,5*300Nm ja se perustuu siihen että kone toivottavasti antaa samaisen 300Nm€3000rpm mutta kierrosluku on suurempi.
Turbiini/momentinmuunnin/what ever, sehän on vain ikään kuin hydrauliikalla toteutettu ketju- tai hammasratasvälitys, jossa pieni ratas pyörittää suurempaa rasta. Moottori pyörii nopeammin ja jos se antaa saman momentin suuremmalla kierrosluvulla siellä on suurempi momentti pienemmällä kierrosluvulla miinus välityksen häviöt.
Ei se kyllä mitenkään persdynössä näy, kun sitä tehoa ei ole yhtään enempää siinä moottorin 2000 rpm kohdalla Ei ole ikiliikkuja tuo turbiinikaan.
Huom: Ei se turbiini kylläkään munmielestä siellä 3000 rpm kohdalla enää muuta välitystä eli muunna momenttia ja toisaalta ei se pikkukierroksillakaan oikein mitään saa aikaan...joten soppa on valmis
Manuaalissa painat kaasun pohjaan, siinä on 2000 rpm ja momenttia nyt vaikkapa 300 Nm. Sama automaatissa olisi, mutta automaatissa kun se turbiinin lähtöakseli pyörii 2000rpm mutta kone pyöriikin jo 3000rpm jos vain annat sen turbiinin tehdä välityssuhteenmuutostyötänsä, joten momentti voi olla vaikkapa 1,5*300Nm ja se perustuu siihen että kone toivottavasti antaa samaisen 300Nm€3000rpm mutta kierrosluku on suurempi.
Turbiini/momentinmuunnin/what ever, sehän on vain ikään kuin hydrauliikalla toteutettu ketju- tai hammasratasvälitys, jossa pieni ratas pyörittää suurempaa rasta. Moottori pyörii nopeammin ja jos se antaa saman momentin suuremmalla kierrosluvulla siellä on suurempi momentti pienemmällä kierrosluvulla miinus välityksen häviöt.
Ei se kyllä mitenkään persdynössä näy, kun sitä tehoa ei ole yhtään enempää siinä moottorin 2000 rpm kohdalla Ei ole ikiliikkuja tuo turbiinikaan.
Huom: Ei se turbiini kylläkään munmielestä siellä 3000 rpm kohdalla enää muuta välitystä eli muunna momenttia ja toisaalta ei se pikkukierroksillakaan oikein mitään saa aikaan...joten soppa on valmis
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ompa kumma värkki tämä mersun(ja muidenkin) turbiini,tai muunnin. Mitä virkaa sillä staattroipyörällä on sielä jos se ei toimi muuntimena vaan turbiinina? Ja tuo pakkahomma nyt on selvä ne ei luista, ei saa luistaa ja jos ne luistaa niin ne on entiset hyvin nopeasti. Taaskin työkonepuolen ihmisille tuttua, jos pakka luistaa niin se on muutamassa sekunnissa palanut pilalle. En tiedä mutta jos joku on ajanut värkkiä missä on oikea momentinmuunnin niin se todella toimii "portaattomana vaihteena" siellä
Ja niin, ennenkuin syntyy täälläkin tappelu näistä kahdesta värkistä, kannattaa perehtyä asiaan eli mitä nämä kaksi laitetta ovat, miten ne toimivat ja mitä eroa niillä on. Siis muunnin ja turbiini. Samannäköiset laitteet mutta toimivat ihan erilailla.
Ja niin, ennenkuin syntyy täälläkin tappelu näistä kahdesta värkistä, kannattaa perehtyä asiaan eli mitä nämä kaksi laitetta ovat, miten ne toimivat ja mitä eroa niillä on. Siis muunnin ja turbiini. Samannäköiset laitteet mutta toimivat ihan erilailla.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Minua kiinnostaa juurikin toi onko tuo mun kuvissa esiintyvä lukitushärpäke pakkatyyppistä, siis samanlainen pinta kuin ne oikeat levypakat lootan sisällä, koska jos on niin se on sitten käytännössä kertakäyttöinen varttimaililla On se kuitenkin toistaiseksi kestänyt sitä, kun jarrupohjaan, kaasupohjaan ja sitten katsotaan kummalta loppui kantti ensin. Ekoilla kerroilla muuten kuului joku rusahdus ja sitten syttyi punainen valo. Turbiini vaihtui sittemmin, mutta en sen koommin ole uskaltanut nostaa kierroksia jarrua vasten lähellekkään kolmea tonnia.
Vai perustuuko se hallittu turbiinilukon luisto nyt johonkin öljynvirtaukseen sittenkin.
Vai perustuuko se hallittu turbiinilukon luisto nyt johonkin öljynvirtaukseen sittenkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Minun käsittääkseni juuri siihen se perustuu.veskola kirjoitti:...Vai perustuuko se hallittu turbiinilukon luisto nyt johonkin öljynvirtaukseen sittenkin.
Sähköisesti ohjatulla solenoidiventtiilillä kuristetaan turbiinista poistulevan öljyn virtausta.
Kun venttiili on täysin kiinni -> öljyn paine turbiinissa nousee maximiin ja luisto on silloin rakenteellisessa minimissään, mutta ei käsittääkseni vielä kuitenkaan "lukossa".
Lukittumiseen näyttäisi olevan sitten ihan oikeat mekaaniset jutut.
Max öljynpaineelle luulisin olevan ihan mekaanisen, jousikuormitteisen ylipainevanttiilin, en tiedä, mutta luulen.
Ohjelmasta näyttäisi pystyvän vaikuttamaan luiston alkamisen syöttömäärään, se on juurikin mooottorin mallista riippumatta se ~170nm.
Samoin siihen vaihteiston sisäiseen linjapaineeseen näyttäisi pystyvän vaikuttamaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
http://www.marcusfitzhugh.com/CLK/transd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sonnax.com/publications/conv ... der-part-i" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sonnax.com/publications/conv ... der-part-i" onclick="window.open(this.href);return false;
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kuva "turbinista"
lukko sähköventiili"solenoidi" säätelee (yhdessä lohkossa olevanventiilin kanssa)
kuinka paljon luistoa on ja koska luistaa, lisäksi turbiinin "mekaanine" pitokyky
lukko sähköventiili"solenoidi" säätelee (yhdessä lohkossa olevanventiilin kanssa)
kuinka paljon luistoa on ja koska luistaa, lisäksi turbiinin "mekaanine" pitokyky
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Minä yritin lukea tuota oman laatikon paineisiin liittyvää järjestelmää ja päähän siinä alkoi särkeä. Siellä on jotain mekaanisia venttiileitä, jotka rajaavat paineen tietyksi, vaikkapa 16 Bar ja 8 Bar (arvot ihan hatusta ulkomuistista), noista sitten valitaan käyttöön sähköisillä venttiileillä, eli painetta ei pystytä säätämään tietokoneelta, sieltä vain valitaan jompi kumpi laatikon sisäisten jousien esiasetetuista paineista. Sitten siellä on niitä pulssisuhteella säädettäviä paineita toisiin asioihin liittyen.
Tuo ongelmavyyhti oikeastaan aukeaa kun tutkii montako sähkösolenoidia siellä on, joita ajetaan pulssisuhteella eikä On/Off tiedolla. Minulla niitä oli muistaakseni vain 2, eli kahden eri asian painetta voisi säädellä, jos pystyisi ohjelmaa muuttamaan.
Sehän se olisi vain niin mukava napsauttaa suuremmat paineet sinne käyttäöön jos ahtopaine joskus sattuu karkaamaan yhden barin paremmalle puolelle, ihan vaikka vahingossa
Tuo ongelmavyyhti oikeastaan aukeaa kun tutkii montako sähkösolenoidia siellä on, joita ajetaan pulssisuhteella eikä On/Off tiedolla. Minulla niitä oli muistaakseni vain 2, eli kahden eri asian painetta voisi säädellä, jos pystyisi ohjelmaa muuttamaan.
Sehän se olisi vain niin mukava napsauttaa suuremmat paineet sinne käyttäöön jos ahtopaine joskus sattuu karkaamaan yhden barin paremmalle puolelle, ihan vaikka vahingossa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Minäkin tulen hämmentämään keittoa. Antakaas se kauha tänne...S202 kirjoitti:Mitä virkaa sillä staattroipyörällä on sielä jos se ei toimi muuntimena vaan turbiinina?
Staattoripyörän yksi tarkoituksista on muuttaa öljyn virtauksen kulmaa silloin, kun se tulee momentinmuuntimen kiinteältä siiveltä vaihteiston kytkinakselissa kiinni olevaan siivekkeistöön. Tällä estetään siipien reunojen muodon vaurioituminen ja pystytään myös parantamaan koko momentinmuuntimen hyötysuhdetta.
Näin mää oon staattorin aseman oppinu...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
mbar7700
näytti yksi paine koko ajan laatikon toimiessa normaalisti ajossa
(tosin muista mikä se niistä oli
taisi olla ohjauspaine)
näytti yksi paine koko ajan laatikon toimiessa normaalisti ajossa
(tosin muista mikä se niistä oli
taisi olla ohjauspaine)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Näkäjään tuota linjapainetta se mun loota rukkailee mielensä mukaan 18Bar tasolle saakka, aika monimutkainen on tuo vaihteen vaihtamistapahtuma. Ketä kiinnostaa niin tuolla sitä tarinaa on: Klick, sivu 159
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
5V laaikossaveskola kirjoitti:Minä yritin lukea tuota oman laatikon paineisiin liittyvää järjestelmää ja päähän siinä alkoi särkeä. Siellä on jotain mekaanisia venttiileitä, jotka rajaavat paineen tietyksi, vaikkapa 16 Bar ja 8 Bar (arvot ihan hatusta ulkomuistista), noista sitten valitaan käyttöön sähköisillä venttiileillä, eli painetta ei pystytä säätämään tietokoneelta, sieltä vain valitaan jompi kumpi laatikon sisäisten jousien esiasetetuista paineista. Sitten siellä on niitä pulssisuhteella säädettäviä paineita toisiin asioihin liittyen.
Tuo ongelmavyyhti oikeastaan aukeaa kun tutkii montako sähkösolenoidia siellä on, joita ajetaan pulssisuhteella eikä On/Off tiedolla. Minulla niitä oli muistaakseni vain 2, eli kahden eri asian painetta voisi säädellä, jos pystyisi ohjelmaa muuttamaan.
Sehän se olisi vain niin mukava napsauttaa suuremmat paineet sinne käyttäöön jos ahtopaine joskus sattuu karkaamaan yhden barin paremmalle puolelle, ihan vaikka vahingossa
6 solenoidia mistä kolmea (MPC päälinjan paine, SPC vaihtamispaine kontroli, TCC turbinlukon solenoidi) ohjataan pulssi suhteela
(pätkäsähköllä, kanttiallolla...)
vaihteiten solenoidit on, on/off
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Vaikuttaa siis olevan aika samanlainen kuin tuo ZF, siinä mulla on 5 mokkulaa, kun vaihteita on 1 vähemmän. Taitaa ne kaikki olla perusperiaatteeltaan samanlaisia jalmistajasta riippumatta. Vinkuintiaanien tekoset sitten erikseen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Täällä oli aika paljon tietoa tosta askista
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Jos joku tietää, että mistä tuon dokumentin sais pdf:fänä, niin olisin kiitollinen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kirjana sama (ATSG) hyllyssä hintaa oli ~50$Mesedesi kirjoitti:Jos joku tietää, että mistä tuon dokumentin sais pdf:fänä, niin olisin kiitollinen.
taisi olla saatavan myös dvd versio
WIS:sisälttää yhtä hyvät infot
AUTOMATIC TRANSMISSION SERVISE GROUP
18635 S. W. 107 AVENUE
CUTLER BAY, FLORIDA 33157
(305) 670-4161
tänne kun voisi tiedostoja/kuvia suoraan laittaa
vois vaikka scannat siitä pdf:än joskus
E: http://www.atsgmiami.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nyt näytti hintaa olevan 30$ ja tarjolla myös ladatava versio
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Klik
Äkkiä voisi luulla että nuo mankut ohjaa suoraan toimintoja, mutta on kuitenkin melko mekaaninen kampe loppujenlopuksi. Yllättävän hyvin ne kuitenkin toimii toimintaperiaatteeseensa nähden, venttiilithän ohivuodattaa vain ohjauslinjan painetta ollessaan deaktiivisia.
Ja kyllähän sillä softalla voi vaikuttaa paljonkin laatikon toimintaan, se on tullut huomattua kokeillessa eri juttuja. Niistä ois kiva saada kooste jonnekkin mutta kukapa kalliita tietojaan hennoo kertoa.
Äkkiä voisi luulla että nuo mankut ohjaa suoraan toimintoja, mutta on kuitenkin melko mekaaninen kampe loppujenlopuksi. Yllättävän hyvin ne kuitenkin toimii toimintaperiaatteeseensa nähden, venttiilithän ohivuodattaa vain ohjauslinjan painetta ollessaan deaktiivisia.
Ja kyllähän sillä softalla voi vaikuttaa paljonkin laatikon toimintaan, se on tullut huomattua kokeillessa eri juttuja. Niistä ois kiva saada kooste jonnekkin mutta kukapa kalliita tietojaan hennoo kertoa.