230 Kompressor viritys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Astetta kylmemmät sinne voi laittaa eli ngk tulpissa numeroa isommat ja muissa merkeissä numeroa pienempi tulppa. Henkimailman juttuja, periaatteessa tarpeellista vaihtaa vasta kun 200kw alkaa lähestyä muttei siitä haittaakaan ole. Paikallisesta asioista tietävältä varaosaliikkeestä vaan kysymään niin pitäisi löytyä. :wink:
Osaamaton kaveri tiskin takana ei tollasia löydä.pitää huolehtia myös että tulpan vastusarvo olisi sama kuin alkuperäisissä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Mikkäs tuola on vakiona? Ei pääse itte kattomaan ja netistäki löytyy niin ristiriitasta tietoa
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Petterii kirjoitti:Mikkäs tuola on vakiona? Ei pääse itte kattomaan ja netistäki löytyy niin ristiriitasta tietoa
Ne vakiot sinne laittaa aluksi ja jos eivät kestä
(kestää/toimii yleensä hyvin jos ajo ei ole jatkuvaa kaasupohjassa baanala ajoa) niin sitten vaihtaa eri lämöarvoiset

E: auton tiedoilla hakee kaupasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Migili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 03.03.2012 21:41

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Migili »

Voi halvatun halvattu... onko noista kleemannin http://shop.kleemann.dk/shop/boost-kit-for-321p.html kiteistä mikään sopiva w202, edes jotenki pikku modauksel, ku siellä ei oo ku vaihtoehtoina C208,A208 ja R170. Alunperin piti reilu kk sit ostaa kitti, mutta ei ollu mahollisuutta. Sillon mun mielest oli viel w202 saatavil.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Kyllä mun mielestä olleet jo jonkin aikaa tuolla tavalla,m111 pre may 2000 pitäis käydä, clk on ainaki samat hihnapyöräkitit missä tulee se pelkkä suurennus rengas. ja sama kone :think:
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Mitenkä tuo pulley kit on helpoin asentaa, kampiakselin hihnapyörä irti vai vesipumpun hihnapyörä?
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja jr85 »

Petterii kirjoitti:Mitenkä tuo pulley kit on helpoin asentaa, kampiakselin hihnapyörä irti vai vesipumpun hihnapyörä?
Ei sieltä välttämättä tartte ottaa kampuranpyörää irti, w202 on ihan hyvin tilaa kun ottaa flektin härpäkkeet pois, jos nyt on kyse tuollaisesta "suurennu renkaasta" joka tulee kampurapyörän päälle. Naputtelee sen vaan siihen hihnapyörän päälle ja kiristää lukitus ruuvit.
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Tämmöstä vanhaa topikkia nostelen, josko olisi jo tietoa ihan teholapulle saatu.

Eli onko kellään mitattua tietoa näistä modifikaatioista 230 kompurakoneeseen?
Elzux
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 23.06.2013 01:01

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Elzux »

CDI203 kirjoitti:
Petterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
väli putken teko katin tillalle
Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.
-96 W202 M111
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Elzux kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Petterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
väli putken teko katin tillalle
Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.
Katit paikkaan aina kats ajaksi
(Jos epäilyttä niin jäättä viritämättä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Vanha topikki, asia tekstiä.

Ois 2001vm 230 komp sporttikoupeen tarkotus saada lisää jytyä. 2,3l pannu, uusittu kätti ja eka vaimennin poistettu jo tehtaalla.

Kaikki linkit oli rikki joten mitä tuohon saisi? Tiedän paikan joka kyllä laittaa palikat kiinni mutta isommat muutostyöt tuskin sopii eli isompaa ahdinta en saa mahtumaan.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko auto liikennekäytössä vai voiko tekniikkaa muuttaa vapaasti?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Topikkiin liittyen kysymys. Onko kukaan kompuran omistaja kokeillut kuristusprikan asentamista bybas venttiilin ilmaputkeeen? Puhutaan nyt vaikka eatonm62 koneista eli magneettikytkimellä olevista kompuroista. Prikka tulisi bybas venttiilin ilmaputkea kuristamaan, tyyliin n,50mm ulkohalkaisija ja n27mm reikä (HUOM. ulkohalkasija mitotettava siten, ettei voi missään olosuhteissa päästä tekeen tuhoja koneeseen). Tarkoitus saada kompura kytkeytymään aikasemiin ja ahdot nousemaan pienemmillä kierroksilla nopeammin maksimiin (huijataan bybas sulkeutumaan kokonaan aikaisemmin. Pitäis vaikuttaa siis alakierroksille, ei vaikuta max ahtoihin eikä yläkierroksille ja tietenkin soppaa saattaa kulua enemmän. Ecu oppii jonkun ajan jälkeen varmaan kyllä, tai sitte akunkenkä irti vähäks aikaa ja uudestaan opetus. Siis onko kokemuksia? Ajattelin keväällä koittaa kun talviolosuhteissa ei hyödytä mitää kun esp vilkkuu kuitenki kokoajan.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ennemmin syöttäisin jonkun auton sisälle laitettavan kytkimen kautta magneettikytkimelle kokoajan virtaa? saa ahtimen pyörimään kokoajan ja siten paremman kaasunvastaavuuden tyhjäkäynniltä napista silloinkun sille tarvetta. Tälläisesta olen jenkkifoorumeilta jtn lukenut. Bypassin koon rajoituksesta en tähänaikaan perjantai illasta uskalla sanoa mitään :lol:
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Jeps ulkomaan foorumeilta tää prikka hommakin bongattu. Tuli vaan mieleen että jos se vaikuttais siihen, että bybas sulkeutuisi kokonaan ennemmin. Sehän ohjautuu moottorin kuormituksen ja kaasupolkimen asennon perusteella käsittääkseni (eli ei ole on off tyylinen vaan säätyvä).
Omasta kikottimesta kun oli maffi rikki niin veti kun härkä jo alakierroksilla, mutta 4000 kierroksessa katkas pa-syötön.
Ehjällä maffilla kiersi ylös asti, mutta toi alavääntö väheni selvästi.
Tosin rikkinäisellä maffilla meni 12l sadalla soppaa, ihan niille lukemille en haluais takas tosin voima vaatii aina ainetta:)
Larbansson
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 22.01.2015 10:15

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Larbansson »

Ostin tossa kuukausitakaperin w208 230 kompuran. Pientä tehonlisäystä olisi mese vailla ja mietin tota Pulley Kittiä... Mistä sitä saisi tilattua? Koitin kovasti ettiä, mutta en oikeen löytänyt. Miten se muuten mene tossa M62 ahtimessa, tuleeko uusi hihnarulla kampuran vai ahtimen päähän? Mitäs muuta kannattisi opiskelijabudjetilla autoon laittaa lisähevosten toivossa?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ebaysta. itse maksoin joskus 170e. suomenmaaltakin löytyi ainakin pari vuotta sitten joku paja mikä mui 250e hintaan.
tulee kampiakselin päähän.

vuosimallista riippuen maf relocation voi olla hyödyllistä tehdä,eli MAF lähemmäksi kaasuläppää.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja SK »

jokuhan niitä teetti myös koneistajalla tarpeen mukaan kopioituna kleemannista kohtuuhintaan...siihen hakee mittojen mukaan hihnan paikallisesta samalla kun tulpat ja vaikka suodattimen. jäiköhän 1/3 hintaa esim. kleemannin kitistä. tosin se koski w202 että kannattaa varmistaa välitykset ;) ja sen jälkeen ohjelmointi niin eiköhän sieltä turvallisesti saa joitakin heppoja/kilowatteja.


itel jäi tää aihe ja auto kun joutu pakun hommaamaan enskahommien takia
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tota samaa välillä miettinyt, että miksi kukaan ei tee piirrustuksia ja teetä jollain CNC pajalla noita pyöriä. valmiit pyörät maksaa ainakin omasta mielesetäni maltaita. teettämällä vaikka vaan yhdenkin, niin vois päästä samaan hintaan, mitä valmis maksaa. ja tietenkin teetämällä useamman hinta luonnollisesti laskee. sais valkata materiaalinkin ihan itte. :D

tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.

sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pera8x kirjoitti:tota samaa välillä miettinyt, että miksi kukaan ei tee piirrustuksia ja teetä jollain CNC pajalla noita pyöriä. valmiit pyörät maksaa ainakin omasta mielesetäni maltaita. teettämällä vaikka vaan yhdenkin, niin vois päästä samaan hintaan, mitä valmis maksaa. ja tietenkin teetämällä useamman hinta luonnollisesti laskee. sais valkata materiaalinkin ihan itte. :D

tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.

sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
Ainkin se vaikutta hintaan suoraan kuinka "monimutkainen" palikka on kysessä
(eli kuinka monessa vaiheesa sen joutuu tekemään, siihenkin sitten vaikutta hitusen se että minkä moinen cnc kone on
onko automaatinen kappalen kääntö, kuinka monta liikeakselia jne ja mitä monipuolisempi kone on sitä hankalampaa on "puhua" tekemään
yhtä kappletta/ihan piensarjoja)
esim tumoinen olisi hyvä https://www.youtube.com/watch?v=ueN3r9NgJN4" onclick="window.open(this.href);return false;
tuohon ei jää ennän niitä mitä suomessa yleensä myytävissä billet siivissä näkyy tekee kerralla valmista
yksi pyrylä melkeen niin kannatavapaa vois olla etsiä jostain vanhan ajan manuaalisorvia ja sille sorvari
olikos siinä kiila ura jos ei niin varsinkin sitten sorvarikin niitä pyöräytelle

tuolta kysäistä aikoinaan monelaista pien sarja palaa sinne tehtiin
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotanto/tuotanto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mutta teki sen miten vaan joku pala pitäisi olla mistä mittoja/mallinusta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Myös kompuran hihnapyörässä (magneettikytkin malli) on muutama milli varaa sorvata pienemmäksi, siitä vielä lisää kierroksia kampiakselin pyörän suurentamisen kaveriksi. Tosin sitten suositeltiin myös ahtimen porttausta, kertoo ulkomaan pojjaat. Google eaton m62 porting.

Sitten kysymys. Onko coolerin isontamisella huonontava vaikutus näissä ilmapumppuvehkeissä? Semmoinen väite osui silmään ettei kannattaisi isontaa tilavuutta alkuperäisestä ettei ahdot kärsi. Kokemuksia?
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Eaton m62 kierroslukuja 230k m111


stock charger RPM:

(185mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 11,414 RPM

ASP pulley RPM
(218mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 13,451 RPM

doing s/c pulley ONLY RPM
(185mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 12,333 RPM

ASP pulley RPM + smaller s/c pulley
(218mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 14,533 RPM
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Nico202 kirjoitti:Topikkiin liittyen kysymys. Onko kukaan kompuran omistaja kokeillut kuristusprikan asentamista bybas venttiilin ilmaputkeeen? Puhutaan nyt vaikka eatonm62 koneista eli magneettikytkimellä olevista kompuroista. Prikka tulisi bybas venttiilin ilmaputkea kuristamaan, tyyliin n,50mm ulkohalkaisija ja n27mm reikä (HUOM. ulkohalkasija mitotettava siten, ettei voi missään olosuhteissa päästä tekeen tuhoja koneeseen). Tarkoitus saada kompura kytkeytymään aikasemiin ja ahdot nousemaan pienemmillä kierroksilla nopeammin maksimiin (huijataan bybas sulkeutumaan kokonaan aikaisemmin. Pitäis vaikuttaa siis alakierroksille, ei vaikuta max ahtoihin eikä yläkierroksille ja tietenkin soppaa saattaa kulua enemmän. Ecu oppii jonkun ajan jälkeen varmaan kyllä, tai sitte akunkenkä irti vähäks aikaa ja uudestaan opetus. Siis onko kokemuksia? Ajattelin keväällä koittaa kun talviolosuhteissa ei hyödytä mitää kun esp vilkkuu kuitenki kokoajan.
Tuli nyt sitte tätäkin kokeiltua. Tallista ei lötynyt kun tollanen alumiininen iskarin yläpään mutteri josta leikkasin kierre osan pois, 51mm ulkoa ja 28,5mm reikä paksuus n. 4mm. Prikka on kompuran ja bybas venttiilin kompuran puoleisessa päässä. Ulkomitta saisi olla 53-54mm, mutta ei tämäkään letkun keskiosan läpi tule menemään. Seoksen muodostuksen itseoppineisuuden nollasin ja n.80km kävin ajelemassa ja tuntuu että vääntö siirtyi alemmille kierroksille kiihdyttäessä (perstuntuma, ei mitään todisteita) kunhan sai tarpeeksi ajeltua että ecu alkoi oppia tavoille. Jatketaan kokeilua ja seurataan kulutuslukemia jos kohta kävis pitemmän siirtymän ajamassa. Loppukesästä kun sorvin ääreen pääsee täytyy vielä tehdä 27 ja 26mm reiällä olevat prikat ja kokeilla niillä. Jos tätä kokeilette muistakaa että moottorin ohjaimella menee oma aikansa totutella uusiin olosuhteisiin ja siihen ei auta muu kuin ajaa autolla eri kuormituksilla tarpeeksi kauan nollasi adaptaatiot tai ei. Itselle en saanut vikakoodeja syntymään ja vikatilaa ei näissä manuaaleissa varmaan tulekaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos jollain on hyvät kuvat mittoineen, niin voisin kokeeks koittaa tehdä vaikka yhden rullan. joku saa sitten kokeilla kuinka sopii ja toimii..

oliko niin, että alumiiniset ei kestäneet? vai oliko se vaan niin, että alumiiniset, mitkä tuli jonkun toisen rullan päälle, ei kestäneet? muistelisin jotain tollasta. alumiinistahan se olis näppärin ja nopein tehdä ihan manuaalikoneella.
W201 250DT 20V
w201 190E
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Päivitellään tätäkin eli prikka putkessa ei vielä mitään ongelmia. Ajoin n.300km reissun ja kulutus 7,2l maantie ajoa aina ohitellen kun joku tuli perä eellä vastaan 80 ja 100 rajoituksilla. Tankkasin täyteen lähtiessä ja tullessa, tässä w202 ei ole ajotietokonetta huijaamassa kulutuslukemia. Muuten yleensäkin menny n. 8l työmatkalla kesäsin ja 9l+ talvisin (ei kaupunki ajoa). Joten olkoon tukko putkessa koska ei ongelmia. Katsastus tulossa kohta puolin, nähdään sitte vaikuttaako päästöihin (tuskin). Sen huomasin myös että nyt ahtimen äänen kuulee selvemmin ja se on kytkettynä ajossa myös 1500 kierroksella. Paikallaan kaasuttaessa tuo kytkeytyy edelleen 2000 paikkeilla.
Joan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 19.07.2015 23:06

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Joan »

Onko kertynyt lisää kokemuksia prikasta?
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Ei ongelmaa ollut ainakaan tässä manuaalivaihteisessa, leimalla käyty. Mielestäni alkaa ahtamaan nyt alempaa ja osakierrosalueella mukavammin vääntöä, kaasupolkimen käytös muuttunut ehkä hieman "kulmikkaammaksi". Jokos Joanin auto kunnossa?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko kenkään tutkinut tarkemmin tuon kompuran hyötysuhdetta alakierroksilla? Ettei haukkais enemmän kuin tuottaa, minkä perusteella sunniteltu tuo kytkeytyminen?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Ei tässä kytkeytymisen hetki oikeastaan ole mitenkään liian myöhäinen, mutta mersun moottorinohjelma pitää sitä kierrätysläppää turhan paljon auki (ääni, taloudellisuus yms. syyt tuotantoautolle). Turha sitä takaisin sinne ilmanputsariin niin paljon on puhaltaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 Kompressor viritys?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nico202 kirjoitti:Ei tässä kytkeytymisen hetki oikeastaan ole mitenkään liian myöhäinen, mutta mersun moottorinohjelma pitää sitä kierrätysläppää turhan paljon auki (ääni, taloudellisuus yms. syyt tuotantoautolle). Turha sitä takaisin sinne ilmanputsariin niin paljon on puhaltaa.
Kun laitoin kompressorikoneen W201:seen ohjelmoitavalla ruiskulla, en saanut tuota bypass-venttiiliä toimimaan, joten tulppasin koko kierron. Tällöin piti varmistaa, että kaasuläppä (TPS) aukeaa tarpeeksi ennen kompressorin kytkeytymistä, muuten paineletkut eivät pysy paikallaan (puhalla pulloon -ilmiö). Laitoin kompressorin kytkeytymään 40% TPS-arvolla, jolloin kaasuläppä varmasti ottaa ilmaa vastaan. Kieroslukuun perustuvaa ohjausta en tarvinnut. Tämä säätö toimi hyvin ajossa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin