606 turbon pakosarjasta....
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
606 turbon pakosarjasta....
Kertokaapa nyt onnistuneita primääriputkivalintoja 606 turbon pakosarjaan.... kovin kahden vaiheilla 1 1/4 vai 1 ½ tuumasta tuubikäyrää....
tuo 1 ja varttinen olis 37,2 mm sisältä ja suurempi 43,1mm. periaatteessa tuo 37.2mm sisähalkasija antaa vajaa 1100mm2 mikä on kutakuinkin saman verran kun pakokanavan loppupäästä syntyvä poikki-ala. pienemmällä tilavuus jäisi pienemmäksi mutta alkaako ahistaan liikaa jos laitetaan isompaa rusettia? tällähetkellä hx35 aikeissa istuttaa mutta koskaan ei tiedä jos tekee mieli laittaa 40:nen. Laipan tietysti joutuu vaihtamaan mutta olis se kiva ettei koko pakosarjaa tarvisi rakentaa alusta. Kummasta olette tehneet? ja kuinka paksua tuo kkd:n käärmeenpesä on?
tuo 1 ja varttinen olis 37,2 mm sisältä ja suurempi 43,1mm. periaatteessa tuo 37.2mm sisähalkasija antaa vajaa 1100mm2 mikä on kutakuinkin saman verran kun pakokanavan loppupäästä syntyvä poikki-ala. pienemmällä tilavuus jäisi pienemmäksi mutta alkaako ahistaan liikaa jos laitetaan isompaa rusettia? tällähetkellä hx35 aikeissa istuttaa mutta koskaan ei tiedä jos tekee mieli laittaa 40:nen. Laipan tietysti joutuu vaihtamaan mutta olis se kiva ettei koko pakosarjaa tarvisi rakentaa alusta. Kummasta olette tehneet? ja kuinka paksua tuo kkd:n käärmeenpesä on?
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Varsinaisen pakokanavien ala on vain ~980mm2 per sylinteri, joten eikös se pienempi ole parempi, nopeus ei laske.
pakokanavat: 3.14 * (12.5 * 12.5) * 2 = 980 mm2
37,2mm: 3.14 * (18.6 * 18,6) = 1086 mm2
43.1mm: 3.14 * (21.5 * 21.5) = 1458 mm2
Corky Bell on samaa mieltä:
"Tubing sizes. Almost all applications of a turbo are to an existing engine. Therefore, the choice of tube sizes will usually be directed by port size and the size of the turbine inlet on the turbocharger. Where a clear-cut choise does not exist, it is best to select smaller of the sizes available, thus increasing ex-haust gas velocity.
Lisäksi kun turbon inlet ainakin holset T3 laipassa on luokkaa kahden kahden pakokanavan poikkipinnan verran niin ei missään nimessä sisä pinta-alaksi yli 1000 mm2.
pakokanavat: 3.14 * (12.5 * 12.5) * 2 = 980 mm2
37,2mm: 3.14 * (18.6 * 18,6) = 1086 mm2
43.1mm: 3.14 * (21.5 * 21.5) = 1458 mm2
Corky Bell on samaa mieltä:
"Tubing sizes. Almost all applications of a turbo are to an existing engine. Therefore, the choice of tube sizes will usually be directed by port size and the size of the turbine inlet on the turbocharger. Where a clear-cut choise does not exist, it is best to select smaller of the sizes available, thus increasing ex-haust gas velocity.
Lisäksi kun turbon inlet ainakin holset T3 laipassa on luokkaa kahden kahden pakokanavan poikkipinnan verran niin ei missään nimessä sisä pinta-alaksi yli 1000 mm2.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 606 turbon pakosarjasta....
suosittelen tekee pienemmästä kokemusta suuremmasta tehty 605 sarja ja heräävyys hidasta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Ei noilla pakokaasujen virtausnopuksilla ole merkittävää ( 4-tahti moottorissa ) merkitystä. Sensijaan merkitystä on työ/poistotahtien pakosarjan suunnittelun suhteessa. Mahdollisimman tasaiset pakokaasun virtaukset turboahtimelle ovat a ja o. Samoin turboahtimen sijainti mahdollisimman lähellä sylinterikannen pakoaukon lähtöä. Pakokaasun virtaushäviöt suoraan verrannollinen pakokaasun virtausmatkaan.
Pakopaineet eivät tietystikään saa nousta hatalliseksi.
Tämänpäivän turboahtimet voidaan rakentaa tarkalleen pakokaasuvirtauksien edellyttämillä ehdoilla.
Pakopaineet eivät tietystikään saa nousta hatalliseksi.
Tämänpäivän turboahtimet voidaan rakentaa tarkalleen pakokaasuvirtauksien edellyttämillä ehdoilla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
Holset siellä lukee..
Re: 606 turbon pakosarjasta....
lyhykäisyydessään asia on juuri näinSolmurauta kirjoitti:Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
superturboa alkaen 2003
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Ilman provosointia kaikki kallistuvat samaan kuin minä, eli tuohon pienempään 1'' ja vartti .
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
Re: 606 turbon pakosarjasta....
jos ei mee heti itse tehden kohtuurella nii täällä olis uusi valmis tuollaanenjokkeri-82 kirjoitti:Ilman provosointia kaikki kallistuvat samaan kuin minä, eli tuohon pienempään 1'' ja vartti .
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Nyt tulee kritiikkiä.... ei oo 123-456 jaettu eikä oo primääriputket edes lähes toistensa mittasia, mutta tilavuutta taitaa olla vähemmän mitä orginaalipakosarjassa, ja lisäksi oikein kompakti. Eli tällanen siitä nyt tuli:
eli viimeistelyä ja plaanausta vaille... jos tänään kävis vielä pajalla pyyhkäsemässä tasot ja pätkimässä laipan...
eli viimeistelyä ja plaanausta vaille... jos tänään kävis vielä pajalla pyyhkäsemässä tasot ja pätkimässä laipan...
Re: 606 turbon pakosarjasta....
melkein tekis mieli sanoa, että hyvät värkit pilattu miksi siitä ei voinut tehdä heti kerralla kunnollista eli 123 ja 456 samaan rööriin, eihän tuollainen 12 ja 3456 ole mistään kotoisin, toiseen nieluun ei tule paljon mitään ja toinen on tukossa pakokaasuista... lisäksi pulssit on mitä on
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 606 turbon pakosarjasta....
tuosa ois melkee sama aukasta tuo väli nii menee sit mihin menee turbon nieluisa pakokaasut
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Re: 606 turbon pakosarjasta....
juu, se on oikeastaan ainut keino pelastaa nuo värkit edes jotenkin...tdt leka kirjoitti:tuosa ois melkee sama aukasta tuo väli nii menee sit mihin menee turbon nieluisa pakokaasut
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Samaa mieltä...heitä romukoppaan ja tee nyt hyvä mies uusi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Ei tuota romuihin tarvii heittää ? Siirtää vaan tavarat oikeisiin kohtiin.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Yleensä helpommalla syntyy uusi, eikä tuo materiaali kait juuri mitään maksa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 606 turbon pakosarjasta....
siirtää tuon laipan kohdan 3 ja 4 väliin, menis pyttyjen pakokaasut tasan......kasiässä kirjoitti:Ei tuota romuihin tarvii heittää ? Siirtää vaan tavarat oikeisiin kohtiin.
superturboa alkaen 2003
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Kyllähä toi ny pikkase muutaki vaatii ku laipan siirron, vai tekeekö itellä mieli juosta päin seiniä?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Voihan tuota parantaa vielä sen verran että kääntää 3-sylinteriltä tulon mutkalla suoraan etummaiseen ahtimen laipan reikään ja 4-sylinterin vaikka alapuolelta mutkalla takimmaiseen ahtimen laipan reikään.
Näin siis jos tila antaa myöden ja on muuten toteutettavissa.
Noista pakokaasun törmäilyistä en olisi edelleenkään dieselmoottorissa yhtään huolissani, tuo sarjan rakenne näyttää nyt ihan jonkun volkkarin kutossarjalta ja varmasti muutoin toimii hienosti.
Näin siis jos tila antaa myöden ja on muuten toteutettavissa.
Noista pakokaasun törmäilyistä en olisi edelleenkään dieselmoottorissa yhtään huolissani, tuo sarjan rakenne näyttää nyt ihan jonkun volkkarin kutossarjalta ja varmasti muutoin toimii hienosti.
Holset siellä lukee..
Re: 606 turbon pakosarjasta....
jeemu kirjoitti:Kyllähä toi ny pikkase muutaki vaatii ku laipan siirron, vai tekeekö itellä mieli juosta päin seiniä?
Itelle tuli sama mieleen. Nelos- ja vitospytyn ongelma tosin vain, muut näyttäis kohtalaisilta. Pulssit tai edes tilavuusvirta olis syytä olla oikein jaettu, mikäli ahdin on kaksnieluinen. Ei se pieni tilavuus nyt oikeesti noin tärkeää ole, eikä kilpanakuissa mitään halkoja käytetä.
Ja kyllä se pakokaasu törmäilee ihan yhtälailla tietämättä itse onko naku- vai tärpättikaasua. Vaan etsiipä siitä Klonkswaagenin kannesta overlappia ja miettii sitten miksi siinä pystytään noin paska sarja hyväksymään...
Roskiin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
nyt tuntia myöhemmin kun pajalle saavuin on turbon laippa siirretty ja sarja kiinni keskuksessa oikasua varten
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
no nyt se on sellainen mikä sun käskettiinkin tehdä... ihan hyvähän siitä tuli
no, ehkä tuohon vielä pientä hifistelemistä jäi, mutta ihan toimiva se on jo noinkin...
no, ehkä tuohon vielä pientä hifistelemistä jäi, mutta ihan toimiva se on jo noinkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 606 turbon pakosarjasta....
No et heittäny romukoppaan.
Muutaman sauman aukasu vs. kaikki uusiks.
Muutaman sauman aukasu vs. kaikki uusiks.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: 606 turbon pakosarjasta....
lämpö tekee inhottavan yllätyksen tälle sarjalle hyvinkin nopeasti, sitte viimeistään sinne romukoppaan...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Empä usko.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
kerron kyllä sitte ku särkyy... ja paaliin ne autotkin päätyy.... aikansa kutakin.
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Stonehead kirjoitti:lämpö tekee inhottavan yllätyksen tälle sarjalle hyvinkin nopeasti, sitte viimeistään sinne romukoppaan...
aikas pitkä 6 pakosrj vs 4 sylinterinen, oisko lämpälaajenemista otettava huomioon
superturboa alkaen 2003
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
- Paikkakunta: suolahti
Re: 606 turbon pakosarjasta....
tuo muuten kiinnostais minuakin tuo lämpölaajennus jne ilmiöt.. kun tossa paikallisen koneistajan kans ku juttelin suositteli mulle laittaa pitemmät pinnapultit sekä laittaa holkit niinku scaniossa ainakin on kun ei meinannu ruveta pakosarja pitämään aina rupes vuotaa tiivisteen välistä... et mitä tossa rakennus vaihees ois otettava huomioon sit.
johtaja: Antti Peltomäki
Re: 606 turbon pakosarjasta....
En nyt ymmärrä mitä ne pidemmät pinnat siinä auttaa mutta ne laitimmaisten laippojen reijät kun suurentaa 2mm ylikokoon niin se pääsee helpommin elämään sivusuunnassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: 606 turbon pakosarjasta....
Kyllähän nuo piemmät pultit ja holkit antaa "elovaraa", mutta toki vaativat riittävän suuret reijät kuten edellä käy ilmi, ei niistä holkeista muuten mitään riemua ole...