606 turbon pakosarjasta....

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

peltsi_racing kirjoitti:pitemmät pinnapultit
Ohuemmat jotenkin ymmärrätäisin lämpölaajenemisen tappajana mutten niitäkään oikeastaan, mutta tuossa puhutaan pidemmistä ihan selkeästi...ei kai tämä voi olla edes murre-ero.

Kanteen ei kyllä ohuempi pinnapultti millään sovi, jollei sitten ole kaksi eri kierrepaksuutta tapin päissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

joo niin puhetta oli et lämpölaajennus ei tee nii pahaa ku ne holkit ja pitkät tapit venyy.. joo mun pakosarjas on 2mm isommat reijät mut tuntuu et ei riittäs pelkästään ne... mut täytyy kokeilla noita holkkeja tuohon uuten projektii et miten toimii mut tuskin tosiaan haittaa on jos niitä käyttää raskaskalusto moottoreissa.
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja esko »

jos pakosrj tarkemmin katsoo........ :wink:

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... C03460.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
superturboa alkaen 2003
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti:jos pakosrj tarkemmin katsoo........ :wink:

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... C03460.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvi pelaa ja on pelannu ilimanki.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

esko kirjoitti:jos pakosrj tarkemmin katsoo........ :wink:

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... C03460.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kyllähän se tuollainen 2 pytyn pätkissä oleva pakosarjan laippa kestää ihan eri tyyliin, kuin "metrinen" 1 osainen :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja TDi »

elikkä 1.1/4" putkee ja mutkii mutta minkäkokosia suppareita tossa lähdössä on käytetty en nyt löytänyt haulla sitä kokoo :oops:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jeemu »

TDi kirjoitti:elikkä 1.1/4" putkee ja mutkii mutta minkäkokosia suppareita tossa lähdössä on käytetty en nyt löytänyt haulla sitä kokoo :oops:
Käy Holysmoke foorumilla kattoo pakosatsi topikista. muuris sinne sen koon räntänny.

Ejit: tos http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopi ... 630#p47630
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Leze »

veskola kirjoitti:
peltsi_racing kirjoitti:pitemmät pinnapultit
Ohuemmat jotenkin ymmärrätäisin lämpölaajenemisen tappajana mutten niitäkään oikeastaan, mutta tuossa puhutaan pidemmistä ihan selkeästi...ei kai tämä voi olla edes murre-ero.

Kanteen ei kyllä ohuempi pinnapultti millään sovi, jollei sitten ole kaksi eri kierrepaksuutta tapin päissä.
Pidempi pinnapultti+holkki perustuu koneenrakennusoppiin, vaihtokuorman alainen pulttiliitos (tässä tapauksessa lämpölaajeneminen kuormana) kestää paremmin jos pulttin kantavaa osaa pidentää, tai vaihtoehtoisesti ohentaa. Ohentamisessa rajana tietysti se että pultit kestää tarpeellisen kiristyksen koottaessa.

Ohuilla laipoilla (= pultin kantava pituus lyhyt) ongelmaksi tulee se, että kiristetty pultti kohtaa myötörajan kun laippa lämpölaajenee ja täten löystyy. Jos samaan kohtaan laittaa pitkän pinnapultin ja holkin mutterin alle, niin pultissa on pitempi kantava pituus ja se pystyy venymään enemmän ennenkuin myötöraja tulee vastaan, ja liitos ei löysty niin helposti. Toivottavasti oli ymmärrettävästi selitetty :D
MB W123 300D 2.0
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

TDi kirjoitti:elikkä 1.1/4" putkee ja mutkii mutta minkäkokosia suppareita tossa lähdössä on käytetty en nyt löytänyt haulla sitä kokoo :oops:
näin tuolla holysmoke sivulla luki...

"Tavallisia vesijohtosuppareita ~60 -> 42mm, litistetty ja hieman muotoiltu."
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja TDi »

noniin nyt ois evo 2:sen aika ja mielipiteitä on monia.
mutta minkä mallista pakosarjaa suosittelette tehtäväksi ettei pilata värkkejä? :lol:
itellä on on mielessä vaan tuo cummins tyyppinen jota itse pidän järkevimpänä mutta onko näin?
kyseessä käyttöauto eli herääminen on etusijalla tehotavoite on suunnilleen 400hp ja 4 tuumanen putki pitäs saada mahdutettua ohi pystyputki ei ole vaihtoehto.. :)
sitte tohon laajenemiseen kannattaako laippa katkaista 3 tai 2 osaan siitä missä on 2pulttia ? ja jos niin missävaiheessa laipankatkasu on tehtävä ?

tässä vielä kuva cumminssin tämän hetkisestä hitistä jos vakiopakosarja sattuu halkee :wink: Kuva
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja TDi »

mielipiteitä kuunnellaan loma menee muuten iha hukkaan ! :D alotin jo vähän leikkii vielä kerkee vaikuttaa mutkii löytyy kyllä ?
tässä luonnos niin lyhyestä kun järkevästi sain leikeiltyy aika samantapanen ku tuo cumminssin sarja :eh:
Kuva
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

peltsi_racing kirjoitti:joo niin puhetta oli et lämpölaajennus ei tee nii pahaa ku ne holkit ja pitkät tapit venyy.. joo mun pakosarjas on 2mm isommat reijät mut tuntuu et ei riittäs pelkästään ne... mut täytyy kokeilla noita holkkeja tuohon uuten projektii et miten toimii mut tuskin tosiaan haittaa on jos niitä käyttää raskaskalusto moottoreissa.
mitkä ihmeen holkit? tarkoittaako väki täällä helicoileja?

helicoil tohon m8 kierteeseen ja näin on m6:lle pinnapultille sopiva kierre.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

TDi kirjoitti: sitte tohon laajenemiseen kannattaako laippa katkaista 3 tai 2 osaan siitä missä on 2pulttia ? ja jos niin missävaiheessa laipankatkasu on tehtävä ?
]
minkä helvetin takia se laippa pitäisi katkaista. monenko alaan vihkiytyneen firman pakosarjojen laipat on katkottu? ei yhdenkään. ei bensavehkeidenkään laippoja pätkitä vaikka ne käy parisataa astetta kuumempana. sit se laippa rupee elään jos sen pätkii.
Viimeksi muokannut lassi-s, Ke 27.07.2011 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

lassi-s kirjoitti:
peltsi_racing kirjoitti:joo niin puhetta oli et lämpölaajennus ei tee nii pahaa ku ne holkit ja pitkät tapit venyy.. joo mun pakosarjas on 2mm isommat reijät mut tuntuu et ei riittäs pelkästään ne... mut täytyy kokeilla noita holkkeja tuohon uuten projektii et miten toimii mut tuskin tosiaan haittaa on jos niitä käyttää raskaskalusto moottoreissa.
mitkä ihmeen holkit? tarkoittaako väki täällä helicoileja?

helicoil tohon m8 kierteeseen ja näin on m6:lle pinnapultille sopiva kierre.
lassikin täällä kommentoi, vaikka ei tiedä edes mistä puhutaan :D ne holkit on pitkien pinnapulttien päällä ja mutteri vastaa vain niitä vasten :wink: mistään helikoileista kukaan ole puhunut yhtään mitään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

napa kirjoitti:
lassi-s kirjoitti:
peltsi_racing kirjoitti:joo niin puhetta oli et lämpölaajennus ei tee nii pahaa ku ne holkit ja pitkät tapit venyy.. joo mun pakosarjas on 2mm isommat reijät mut tuntuu et ei riittäs pelkästään ne... mut täytyy kokeilla noita holkkeja tuohon uuten projektii et miten toimii mut tuskin tosiaan haittaa on jos niitä käyttää raskaskalusto moottoreissa.
mitkä ihmeen holkit? tarkoittaako väki täällä helicoileja?

helicoil tohon m8 kierteeseen ja näin on m6:lle pinnapultille sopiva kierre.
lassikin täällä kommentoi, vaikka ei tiedä edes mistä puhutaan :D ne holkit on pitkien pinnapulttien päällä ja mutteri vastaa vain niitä vasten :wink: mistään helikoileista kukaan ole puhunut yhtään mitään...
käsitin sit aivan väärin. sellaista sattuu. välillä paremmissakin piireissä
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

lassi-s kirjoitti:
TDi kirjoitti: sitte tohon laajenemiseen kannattaako laippa katkaista 3 tai 2 osaan siitä missä on 2pulttia ? ja jos niin missävaiheessa laipankatkasu on tehtävä ?
]
minkä helvetin takia se laippa pitäisi katkaista. monenko alaan vihkiytyneen firman pakosarjojen laipat on katkottu? ei yhdenkään. ei bensavehkeidenkään laippoja pätkitä vaikka ne käy parisataa astetta kuumempana. sit se laippa rupee elään jos sen pätkii.
katsos nyt tarkemmin vaikka tuota ylläolevaa cumminsin sarjaa, kyllä siinä näyttäis aika "avonainen" laippa olevan :roll: pieni tuki tietysti menee lähtöjen välissä, mutta se varmasti elää ihan kivasti mukana...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja norsu »

lassi-s kirjoitti:...ei bensavehkeidenkään laippoja pätkitä vaikka ne käy parisataa astetta kuumempana...
Kuinkas kuumana nuo tärpätit sitten oikein käy, kun nää nakut alkaa oleen hollilla siinä 1100C tienoolla... Puuttumatta nyt tuohon pätkimiseen mitenkään.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pakosarja pätkitään ihan samasta syystä kuin lattioihin laitetaan liikuntasaumat vähintään 5 metrin välein ja uivaan puulattiaan laitetaan liikuntasaumat jalkalistan alle sekä rautatiekiskoon jokaisen kiskon väliin sentin rako :clap:

Samasta syystä se paksumpi reikä sarjan päihin, se sarja pääsee siirtymään sivusuunnassa kun se metalli venyy ja kutistuu.

Holkkiasia oli minulle ihan uutta, siitä onneksi tuli järkeenkäyvä selitys tuossa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02#p685502" onclick="window.open(this.href);return false;
joten ei tarvitse enempää asiaa epäillä. Tuo kuulostaa ihan järkevältä ja näppärältä tavalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:Pakosarja pätkitään ihan samasta syystä kuin lattioihin laitetaan liikuntasaumat vähintään 5 metrin välein ja uivaan puulattiaan laitetaan liikuntasaumat jalkalistan alle sekä rautatiekiskoon jokaisen kiskon väliin sentin rako :clap:
Jopa kuningas 606:n laippa on alta 5m pitkä... :lol:

No joo. Eipä tuo ainakaan omassa vitosessa mikään ongelma ole. Vaan samallahan tuon tekee kutoseen useammasta palasta, ni ei tarvi tehdä kahteen kertaan... :idea:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

No juu, mutta ei ihan niin pitkää liikuntasaumaa mitä laminaatti- tai kaakelimiehet laittaa eikä sitten saniteettisilikonia tarvita väliin, ettei nyt jää raksamiehille epäselväksi :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja rapelo »

nyt veskola vähän vejätti.. nykysin ei rautatiehen jätetä rakoja vaan yhtä pötköö on koko matka.
piti ihan kerran kysyä yheltä vr:n kaverilta että onko toisessa päässä rataa joku tellinki mihin se raide kesällä rullaantuu laajetessaa, mut kuulemma rakentaessa otetaan huomioon laajenemiset yms.. :P
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sitä alkaa paappa muistella aikaa kun klonksutteli lättähatulla etiäpäin :clap: niin ja sillon kyllä tuli kiskot tutuksi kun litistettiin pennin kolikoita. Silloin oli muutenkin asiat paremmin :silent:
Lisää tietoa: www.skg.fi
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

veskola kirjoitti: Silloin oli muutenkin asiat paremmin :silent:
rohkenen epäillä. ei tainnu silloin olla vielä 8mm mynäpumppua olemassa :lol:
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja tomant »

Dieseleistä en tiedä muuta kuin että ne savuttavat ja haisevat, mutta omassa bensakoneessani pakosarjat ovat kestäneet paremmin sen jälkeen kuin katkaisin laipan jokaisesta putkenvälistä. Lämpölaajeneminen on sellainen asia, että jos se saa tapahtua vapaasti, ei synny suuria jännityksiä. Lämpötilaerot esim. paksun laipan ja ohuen putken välillä aiheuttaa myös jännityksiä.

Ja komppaan vielä Veskolaa liikuntasaumojen tarpeesta: kyllä vieläkin syntyy silloin tällöin hellemutkia jatkuvaksihitsattuun kiskoon eli lämpöjännityksistä aiheutuvat voimat ovat tällöin suuremmat kuin sepelin mahti pitää pölkkyjä paikallaan. Aina se heikoin lenkki pettää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos jatketaan vielä hetki OT:tä tuosta raiteesta kun perusasioiden ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös pakosarja-asiassa. Olin kyllä kuullut / tietoinen tuosta saumattomasta raiteesta mutta ei kai se voi olla niiden voimien ansiota ettei metalliin pitenemistä tapahdu, ne voimat on pidättelemättömät. Tekevätkö ne kuitenkin niistä raiteista jotenkin hallitusti S mutkittelevat ja pitenevät kiskot pääsevät venymään sivusuunnissa, tärkeintähän on että kumpikin kisko siirtyy samaan suuntaan :roll:

Niin no, googlehan tuonkin varmaan osaisi selittää :sick:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:Jos jatketaan vielä hetki OT:tä tuosta raiteesta kun perusasioiden ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös pakosarja-asiassa. Olin kyllä kuullut / tietoinen tuosta saumattomasta raiteesta mutta ei kai se voi olla niiden voimien ansiota ettei metalliin pitenemistä tapahdu, ne voimat on pidättelemättömät. Tekevätkö ne kuitenkin niistä raiteista jotenkin hallitusti S mutkittelevat ja pitenevät kiskot pääsevät venymään sivusuunnissa, tärkeintähän on että kumpikin kisko siirtyy samaan suuntaan...
Kiskot on kiinnitetty pölkkyihin siten että na pääsevät liikkumaan raiteen pituussuunnassa, mutta ei poikittaissuunnassa. Pölkyt pysyvät paikallaan kitkan ja pölkyn ympärillä olevan sepelin avulla. Pölkkyjako on kolme kpl per kaksi metriä eli ne ovat tiheässä. Kiskoon tulee puristusta tai vetoa lämpötilan muuttuessa ja pölkyt pitävät ne paikoillaan sivusuunnassa. Hellemutkat johtuvat siitä, että poikkeuksellisissa lämpötilamutoksissa ja epäsuotuisassa paikassa kiskot työntävät pölkyt pois paikaltaan. Tätä onneksi tapahtuu nykyään erittäin harvoin.

Summa summarum: lämpötilan muutosten ja lämpötilaerojen aiheuttamiin jännityksiin ja muodonmuutoksiin pitää varautua suunnittelemalla liikuntasaumoja ja liikuntavaraa. Kuten sanoit, syntyvät voimat ovat suuria silloin, kun liike estetään. Mustan raudan lämpölaajeneminen on 1,2mm metriä ja sataa astetta kohden. Esim. 300mm pitkän laipan päät venyvät 1,8mm, jos keskikohta on paikallaan ja jos lämpötila nousee 1000 astetta. Rosterilla ja aluminilla lämpölaajeneminen on vielä suurempaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mettis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 29.04.2007 12:40

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja mettis »

mihin tehoihin asti toi pienemmästä 42.4mm putkesta tehty ns cummins tyylinen pakosarja piisaa? tällä hetkellä paikoillaan tolla 42.4mm putkesta väännetty vähän turhan pitkä pakosarja..
508hv/760nm irtosi tollakin..lisää vaan kaipaa ja parempaa herävyyttä.
Viimeksi muokannut mettis, Ti 30.08.2011 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

no ainakin 100 hp per pytty jos sarja vain on lyhyt
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Luulisi ainakin tuon tulevan 3l MB moottoristakin kun Cumminsista saa vakio valusarjalla 200hv/sylinteri yhdellä ahtimella, tilavuuden ollessa 5,9litraa
Holset siellä lukee..
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Onko tästä aiheesta uusia kokemuksia ja näkemyksiä? 7mm pumppu ja hx35 tehotavoitteena vaatimaton 300hp. Varmaan millä tahansa sarjalla saa tuon huipputehon, mutta millä saa parhaan heräämisen? Kun jotku kehuu halkomallia ja toiset käärmeenpesää. Jos alkaa tuollaista käärmeenpesää tekemään, niin onko sillä merkittävää eroa onko putket keskenään samanpituisia? Vai merkitseekö se vasta kun aletaan viimeisiä hevosia hakemaan?

Edit. Ostaakin voisin, jos sopivan löytäis myytävänä.
W123
W463
Vastaa Viestiin