606 turbon pakosarjasta....

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Kertokaapa nyt onnistuneita primääriputkivalintoja 606 turbon pakosarjaan.... kovin kahden vaiheilla 1 1/4 vai 1 ½ tuumasta tuubikäyrää....
tuo 1 ja varttinen olis 37,2 mm sisältä ja suurempi 43,1mm. periaatteessa tuo 37.2mm sisähalkasija antaa vajaa 1100mm2 mikä on kutakuinkin saman verran kun pakokanavan loppupäästä syntyvä poikki-ala. pienemmällä tilavuus jäisi pienemmäksi mutta alkaako ahistaan liikaa jos laitetaan isompaa rusettia? :shock: tällähetkellä hx35 aikeissa istuttaa mutta koskaan ei tiedä jos tekee mieli laittaa 40:nen. Laipan tietysti joutuu vaihtamaan mutta olis se kiva ettei koko pakosarjaa tarvisi rakentaa alusta. Kummasta olette tehneet? ja kuinka paksua tuo kkd:n käärmeenpesä on?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varsinaisen pakokanavien ala on vain ~980mm2 per sylinteri, joten eikös se pienempi ole parempi, nopeus ei laske.

pakokanavat: 3.14 * (12.5 * 12.5) * 2 = 980 mm2
37,2mm: 3.14 * (18.6 * 18,6) = 1086 mm2
43.1mm: 3.14 * (21.5 * 21.5) = 1458 mm2

Corky Bell on samaa mieltä:

"Tubing sizes. Almost all applications of a turbo are to an existing engine. Therefore, the choice of tube sizes will usually be directed by port size and the size of the turbine inlet on the turbocharger. Where a clear-cut choise does not exist, it is best to select smaller of the sizes available, thus increasing ex-haust gas velocity.

Lisäksi kun turbon inlet ainakin holset T3 laipassa on luokkaa kahden kahden pakokanavan poikkipinnan verran niin ei missään nimessä sisä pinta-alaksi yli 1000 mm2.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

suosittelen tekee pienemmästä kokemusta suuremmasta tehty 605 sarja ja heräävyys hidasta
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei noilla pakokaasujen virtausnopuksilla ole merkittävää ( 4-tahti moottorissa ) merkitystä. Sensijaan merkitystä on työ/poistotahtien pakosarjan suunnittelun suhteessa. Mahdollisimman tasaiset pakokaasun virtaukset turboahtimelle ovat a ja o. Samoin turboahtimen sijainti mahdollisimman lähellä sylinterikannen pakoaukon lähtöä. Pakokaasun virtaushäviöt suoraan verrannollinen pakokaasun virtausmatkaan.
Pakopaineet eivät tietystikään saa nousta hatalliseksi.
Tämänpäivän turboahtimet voidaan rakentaa tarkalleen pakokaasuvirtauksien edellyttämillä ehdoilla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
Holset siellä lukee..
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 929
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja esko »

Solmurauta kirjoitti:Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
lyhykäisyydessään asia on juuri näin 8)
superturboa alkaen 2003
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Ilman provosointia kaikki kallistuvat samaan kuin minä, eli tuohon pienempään 1'' ja vartti :).
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

jokkeri-82 kirjoitti:Ilman provosointia kaikki kallistuvat samaan kuin minä, eli tuohon pienempään 1'' ja vartti :).
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
jos ei mee heti itse tehden kohtuurella nii täällä olis uusi valmis tuollaanen
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Nyt tulee kritiikkiä.... ei oo 123-456 jaettu eikä oo primääriputket edes lähes toistensa mittasia, mutta tilavuutta taitaa olla vähemmän mitä orginaalipakosarjassa, ja lisäksi oikein kompakti. Eli tällanen siitä nyt tuli:
Kuva
Kuva
eli viimeistelyä ja plaanausta vaille... jos tänään kävis vielä pajalla pyyhkäsemässä tasot ja pätkimässä laipan...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

melkein tekis mieli sanoa, että hyvät värkit pilattu :( miksi siitä ei voinut tehdä heti kerralla kunnollista :? eli 123 ja 456 samaan rööriin, eihän tuollainen 12 ja 3456 ole mistään kotoisin, toiseen nieluun ei tule paljon mitään ja toinen on tukossa pakokaasuista... lisäksi pulssit on mitä on :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

tuosa ois melkee sama aukasta tuo väli nii menee sit mihin menee turbon nieluisa pakokaasut :roll:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti:tuosa ois melkee sama aukasta tuo väli nii menee sit mihin menee turbon nieluisa pakokaasut :roll:
juu, se on oikeastaan ainut keino pelastaa nuo värkit edes jotenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samaa mieltä...heitä romukoppaan ja tee nyt hyvä mies uusi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Ei tuota romuihin tarvii heittää ? Siirtää vaan tavarat oikeisiin kohtiin.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

Yleensä helpommalla syntyy uusi, eikä tuo materiaali kait juuri mitään maksa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 929
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja esko »

kasiässä kirjoitti:Ei tuota romuihin tarvii heittää ? Siirtää vaan tavarat oikeisiin kohtiin.
siirtää tuon laipan kohdan 3 ja 4 väliin, menis pyttyjen pakokaasut tasan...... 8) :?:
superturboa alkaen 2003
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kyllähä toi ny pikkase muutaki vaatii ku laipan siirron, vai tekeekö itellä mieli juosta päin seiniä?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Voihan tuota parantaa vielä sen verran että kääntää 3-sylinteriltä tulon mutkalla suoraan etummaiseen ahtimen laipan reikään ja 4-sylinterin vaikka alapuolelta mutkalla takimmaiseen ahtimen laipan reikään.
Näin siis jos tila antaa myöden ja on muuten toteutettavissa.
Noista pakokaasun törmäilyistä en olisi edelleenkään dieselmoottorissa yhtään huolissani, tuo sarjan rakenne näyttää nyt ihan jonkun volkkarin kutossarjalta ja varmasti muutoin toimii hienosti.
Holset siellä lukee..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja norsu »

jeemu kirjoitti:Kyllähä toi ny pikkase muutaki vaatii ku laipan siirron, vai tekeekö itellä mieli juosta päin seiniä?
:lol:

Itelle tuli sama mieleen. Nelos- ja vitospytyn ongelma tosin vain, muut näyttäis kohtalaisilta. Pulssit tai edes tilavuusvirta olis syytä olla oikein jaettu, mikäli ahdin on kaksnieluinen. Ei se pieni tilavuus nyt oikeesti noin tärkeää ole, eikä kilpanakuissa mitään halkoja käytetä.

Ja kyllä se pakokaasu törmäilee ihan yhtälailla tietämättä itse onko naku- vai tärpättikaasua. Vaan etsiipä siitä Klonkswaagenin kannesta overlappia ja miettii sitten miksi siinä pystytään noin paska sarja hyväksymään...

Roskiin. :evil:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

nyt tuntia myöhemmin kun pajalle saavuin on turbon laippa siirretty ja sarja kiinni keskuksessa oikasua varten :D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

eli näin:
Kuva
laippa vielä pätkimättä
Kuva
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja napa »

no nyt se on sellainen mikä sun käskettiinkin tehdä... ihan hyvähän siitä tuli :D

no, ehkä tuohon vielä pientä hifistelemistä jäi, mutta ihan toimiva se on jo noinkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

No et heittäny romukoppaan. :mrgreen:

Muutaman sauman aukasu vs. kaikki uusiks. :mrgreen:
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

lämpö tekee inhottavan yllätyksen tälle sarjalle hyvinkin nopeasti, sitte viimeistään sinne romukoppaan...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Empä usko.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

kerron kyllä sitte ku särkyy... ja paaliin ne autotkin päätyy.... aikansa kutakin. 8)
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 929
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja esko »

Stonehead kirjoitti:lämpö tekee inhottavan yllätyksen tälle sarjalle hyvinkin nopeasti, sitte viimeistään sinne romukoppaan...

aikas pitkä 6 pakosrj vs 4 sylinterinen, oisko lämpälaajenemista otettava huomioon :?: :?:
superturboa alkaen 2003
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

tuo muuten kiinnostais minuakin tuo lämpölaajennus jne ilmiöt.. kun tossa paikallisen koneistajan kans ku juttelin suositteli mulle laittaa pitemmät pinnapultit sekä laittaa holkit niinku scaniossa ainakin on kun ei meinannu ruveta pakosarja pitämään aina rupes vuotaa tiivisteen välistä... et mitä tossa rakennus vaihees ois otettava huomioon sit.
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt ymmärrä mitä ne pidemmät pinnat siinä auttaa mutta ne laitimmaisten laippojen reijät kun suurentaa 2mm ylikokoon niin se pääsee helpommin elämään sivusuunnassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 606 turbon pakosarjasta....

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Kyllähän nuo piemmät pultit ja holkit antaa "elovaraa", mutta toki vaativat riittävän suuret reijät kuten edellä käy ilmi, ei niistä holkeista muuten mitään riemua ole...
Vastaa Viestiin